صفحة 1 من 9 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 83

الموضوع: هل أنتى مع تدريس الثقافة الجنسية فى مصر ؟؟

  1. #1

    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    الدولة
    ELMANSOURA
    العمر
    35
    المشاركات
    685

    هل أنتى مع تدريس الثقافة الجنسية فى مصر ؟؟

    هل أنتى مع تدريس الثقافة الجنسية فى مصر ؟؟


    [grade="0000FF 0000FF 4169E1 0000FF 0000FF"]الموضوع قد يكون أسهل على الشباب
    قد لا يتغيب بعضهم عن تدريسه . بل قد ينتظرون
    من حين إلى آخر . .. . ولكن كم من أولياء الأمور
    يوافقون على هذه المادة ..
    وقل لى بصراحة إن كنت من أولياء الأمور
    هل ستوافق على هذا . أم ماذا تفعل

    وكيف تقعل البنت عندما تجلس مع شاب تدرس المادة
    ماذا يحصل ؟ الأصعب على البنت ذات التربية الخالوقة
    المودبة ... إلى أى حد تصل بنا هذه المادة
    فى ظل أنتشار الزواج العرفى فى الجامعات
    وكأن ينطبق المثل الذى يقول [/grade]

    [grade="FF0000 FF0000 FF0000 FF0000 FF0000"]إزداد الطين بلة [/grade]
    [grade="0000FF 0000FF 0000FF 0000FF 0000FF"]
    ماذا تفعل لو كنت مسئول ؟؟ ماذا تفعلين اذا كنتى طالبة ..؟؟
    ماذا تفعلوا إذا كنتوا من أولياء الأمور ؟؟
    بدون نزاعات ومشاحنات غير مجدية ..
    لابد من وقفة من أولياء الأمور من يريد ومن يرفض ؟[/grade]
    منتديات طيور المنصورة
    http://birdsmansoura.glaxu.org/vb/index.php

  2. #2

    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    الدولة
    مصر
    العمر
    27
    المشاركات
    2,411
    أخي محمد طرباي ..
    هو أنا بصراحة اترددت كتير جداً قبل ما أرد على الموضوع ده..
    لكن اكمني عضوة في فريق النقاش بتاع مدرستي و موضوعنا إللي المفروض نحضره للاسبوع إللي جاي هو موضوعك ده بالضبط مع تعديل بسيط و هو "هل التربية الجنسية في المدارس الايرلندية كافية أم غير كافية؟" فقلت مادام وافقت اتكلم هناك يبقى هأتكلم كمان هنا..
    المهم، انا مش شايفة انه الموضوع فيه اي حاجة غلط طالاما هنناقشه بحدود..
    فأنا مش ضد التربية الجنسية.. بالعكس، هي أكيد مهمة جداً..
    لأنه كتير أوي مننا في مرحلة المراهقة ممكن يلملم معلومات خاطئة من مجلات أو قنوات على التلفزيون أو كلام ناس من سننا بيقولوه أو أي مصدر مش المفروض انه احنا نأخذه في عين الإعتبار..
    و ده بيكون مفاهيم كتير جداً خاطئة..
    النوع ده من الثقافة بيتدرس في ايرلندا.. بس في اطار معين..
    يعني أولاً، معظم المدارس هنا أولاد بس أو بنات بس.. و ده اكيد بيساعد على تسهيل تدريس المادة دي.. بحيث انه مفيش خدش حياء كبير في الموضوع..
    دي حاجة.. الحاجة التانية، انه كوني في مدرسة بنات فإللي بييجي يلقي المحاضرة سيدة مختصة.. مش رجل يعني.. و ده بردو مهم ..
    و كمان مع كل مرحلة عمرية بتختلف المواضيع و طريقة إلقائها.. و متهيألي الموضوع ده بيبتدي من سن 13 سنة تقريباً، يعني تقريباً بداية المرحلة الإعدادية..
    و بالنسبة للمواضيع فأغلبها بيدور حول فهم الطالب لجسمه و التغيرات إللي بتحصل فيه و كيفية التعامل معاها جسمانياً و نفسياً.. يعني اعراض النضج الجسماني لدى الفتاة و الفتى و ازاي بتحصل و ليه بتحصل و النضج الفكري بردو و الأمراض إللي بتتنقل عن طريق ممارسة علاقات بين الرجل و المرأة و تحديد النسل و غيرها من الموضوعات إللي بتدور حول فهم الشباب للتغيرات إللي بتحصل في الفترة دي .. و ده في اطار علمي بحت..
    لأننا لازم نفهم جسمنا و ماينفعش نجمع معلوملت خاطئة و لا حياء في العلم طالاما العلم علم و مش بيناقش بأسلوب مبتذل أو زايد عن حده..
    و الإنغلاق الزايد عن حده في الموضوع ده مش كويس، زي بالضبط الإنفتاح الزايد عن حده..
    و بيسبب مشاكل كتير منها الزواج العرفي زي ما انت قلت و التحرش و حاجات كتير تانية..
    فأنا أكيد مع التربية الجنسية لو كانت في اطار محدد و ناضج و متخصص..
    آسفة للإطالة..
    مع خالص تحياتي..
    مدونتي: ريميات

  3. #3

    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    الرياض
    العمر
    42
    المشاركات
    3
    مع النظر للمشاكل الاجتماعيه الحالية في مجتماعتنا العربيه تحديدا و الناتجه عن الجهل عن الثقافه الجنسية الممتدة الى ما بعد الوزاج و التي هي من الاسباب الاساسية في الطلاق حاليا
    بالاضافه الى تعرض البعض للتحرش و جهل ما يحدث
    و حدث و لا حرج عن غياب دور البيت و الاسرة في توضيح الامور بشكل صحيح
    فاعتقد انه امر مهم مع وجود بعض الضوابط

    فالحديث لن يكون عبارة عن كلمات مثيرة او اسلوب لاثارة الطلاب
    فالنقاش العلمي المتحضر في جميع المجالات امر مهم و مطلوب
    فنحن لا نتحدث عن مشاهدة فيلم اباحي
    و انما يجب ان يكون حد ادنى من المعلومات يجب توافرها لهذه السن العمرية حتى نتلافى بها كثير من المشاكل في المستقبل و التي لا يوجد مرجع علمي لشرح الامور بالشكل السليم في اطار الاخلاق و الدين

  4. #4

    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الدولة
    مصر
    العمر
    71
    المشاركات
    8,881
    لنحدد أولاً ما هو المقصود بالثقافة الجنسية وما هو مضمونها الذى سيدرس فقبل معرفة المضمون وموضوعاته فلن يكننا الحكم . ثم هل سيراعى المسئولين عن هذه الماده أننا شعب متدين ( مسلمين ومسيحيين ) وأننا شرقيين فتكون الدراسة فى الصفة التشريحية والفسيولوجيه المجردة . وهل اثناء الدراسة سيكون هناك أختلاط بين الجنسين . الأسئلة كثيرة ولكنى لا استطيع الحكم قبل أن اعرف المضمون . دمتم بخير
    ذُكِرَ عَنْ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِزِيَادٍ: هَلْ تَدْرِي مَا يَهْدِمُ الْإِسْلَامَ؟ زَلَّةُ عَالِمٍ وَجِدَالُ مُنَافِقٍ بِالْقُرْآنِ وَأَئِمَّةٌ مُضِلُّونَ،

  5. #5

    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    الدولة
    ELMANSOURA
    العمر
    35
    المشاركات
    685

    ريم جهاد

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم جهاد مشاهدة المشاركة
    أخي محمد طرباي ..
    هو أنا بصراحة اترددت كتير جداً قبل ما أرد على الموضوع ده..
    لكن اكمني عضوة في فريق النقاش بتاع مدرستي و موضوعنا إللي المفروض نحضره للاسبوع إللي جاي هو موضوعك ده بالضبط مع تعديل بسيط و هو "هل التربية الجنسية في المدارس الايرلندية كافية أم غير كافية؟" فقلت مادام وافقت اتكلم هناك يبقى هأتكلم كمان هنا..
    المهم، انا مش شايفة انه الموضوع فيه اي حاجة غلط طالاما هنناقشه بحدود..
    فأنا مش ضد التربية الجنسية.. بالعكس، هي أكيد مهمة جداً..
    لأنه كتير أوي مننا في مرحلة المراهقة ممكن يلملم معلومات خاطئة من مجلات أو قنوات على التلفزيون أو كلام ناس من سننا بيقولوه أو أي مصدر مش المفروض انه احنا نأخذه في عين الإعتبار..
    و ده بيكون مفاهيم كتير جداً خاطئة..
    النوع ده من الثقافة بيتدرس في ايرلندا.. بس في اطار معين..
    يعني أولاً، معظم المدارس هنا أولاد بس أو بنات بس.. و ده اكيد بيساعد على تسهيل تدريس المادة دي.. بحيث انه مفيش خدش حياء كبير في الموضوع..
    دي حاجة.. الحاجة التانية، انه كوني في مدرسة بنات فإللي بييجي يلقي المحاضرة سيدة مختصة.. مش رجل يعني.. و ده بردو مهم ..
    و كمان مع كل مرحلة عمرية بتختلف المواضيع و طريقة إلقائها.. و متهيألي الموضوع ده بيبتدي من سن 13 سنة تقريباً، يعني تقريباً بداية المرحلة الإعدادية..
    و بالنسبة للمواضيع فأغلبها بيدور حول فهم الطالب لجسمه و التغيرات إللي بتحصل فيه و كيفية التعامل معاها جسمانياً و نفسياً.. يعني اعراض النضج الجسماني لدى الفتاة و الفتى و ازاي بتحصل و ليه بتحصل و النضج الفكري بردو و الأمراض إللي بتتنقل عن طريق ممارسة علاقات بين الرجل و المرأة و تحديد النسل و غيرها من الموضوعات إللي بتدور حول فهم الشباب للتغيرات إللي بتحصل في الفترة دي .. و ده في اطار علمي بحت..
    لأننا لازم نفهم جسمنا و ماينفعش نجمع معلوملت خاطئة و لا حياء في العلم طالاما العلم علم و مش بيناقش بأسلوب مبتذل أو زايد عن حده..
    و الإنغلاق الزايد عن حده في الموضوع ده مش كويس، زي بالضبط الإنفتاح الزايد عن حده..
    و بيسبب مشاكل كتير منها الزواج العرفي زي ما انت قلت و التحرش و حاجات كتير تانية..
    فأنا أكيد مع التربية الجنسية لو كانت في اطار محدد و ناضج و متخصص..
    آسفة للإطالة..
    مع خالص تحياتي..
    [grade="0000FF 0000FF 0000FF 0000FF 0000FF"]هذا بالنسبة فى مجتمع آخر
    أكيد يبقى صح . المجتمع عندكم منفتح
    أكيد هتبقى متخصصة للبنات تلقى عليهم المادة
    والشباب أيضاً لهم مختص ..
    أما فى الجامعات المصرية . ماذا يحدث ؟؟
    وجهة نظرك صحيحة مية فى المية
    أشكرك جداً على الرد المثالى ..
    ولكنى كنت أنتظر هل هذا حق للشباب المصرى أم لا
    لكِ تحياتى ريم جهاد
    ميدو[/grade]
    منتديات طيور المنصورة
    http://birdsmansoura.glaxu.org/vb/index.php

  6. #6

    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    الدولة
    ELMANSOURA
    العمر
    35
    المشاركات
    685

    أ . خالد عباس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled.abbas مشاهدة المشاركة
    مع النظر للمشاكل الاجتماعيه الحالية في مجتماعتنا العربيه تحديدا و الناتجه عن الجهل عن الثقافه الجنسية الممتدة الى ما بعد الوزاج و التي هي من الاسباب الاساسية في الطلاق حاليا
    بالاضافه الى تعرض البعض للتحرش و جهل ما يحدث
    و حدث و لا حرج عن غياب دور البيت و الاسرة في توضيح الامور بشكل صحيح
    فاعتقد انه امر مهم مع وجود بعض الضوابط

    فالحديث لن يكون عبارة عن كلمات مثيرة او اسلوب لاثارة الطلاب
    فالنقاش العلمي المتحضر في جميع المجالات امر مهم و مطلوب
    فنحن لا نتحدث عن مشاهدة فيلم اباحي
    و انما يجب ان يكون حد ادنى من المعلومات يجب توافرها لهذه السن العمرية حتى نتلافى بها كثير من المشاكل في المستقبل و التي لا يوجد مرجع علمي لشرح الامور بالشكل السليم في اطار الاخلاق و الدين


    [grade="FF0000 FF0000 FF0000 FF0000 FF0000"]أنا لا أتفق معك فى أنها اسباب الطلاق حالياً
    أما بالنسبة للتحرش لابد أن يظهر دور البيت أتفق معاك
    ولكن التحرش من السبب البنات أم الشباب ؟؟
    الحديث قد يكون مثيرأ إذا أنت جالس وبجوارك الجميلات
    مع إنتشار ظاهرة الزواج العرفى وعلاقات غير مشروعة
    قد تحولها الشباب إلى مفاهيم خاطئة إن لم يكن البنات
    الرجل عامةً يبحث عن من لا تعرف أكثر منه ..
    قال أحد الفلاسفة . بما تختار زوجتك
    قال . ألا تكون فيلسوفة لتناقشنى فى عملى
    ولا بيضاء حتى تكون لى بالليل كالشبح
    ولا سوداء حتى تشمئذ منها نفسى

    أخشى أن ينفتح المجتمع المصرى على مصرعيه
    حتى تنشأ مدارس خصيصاً لتعليم ممارسة الثقافة الجنسية
    أشكرك أ . خالد تقبل تحياتى
    ميدو[/grade]
    منتديات طيور المنصورة
    http://birdsmansoura.glaxu.org/vb/index.php

  7. #7

    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    الدولة
    ELMANSOURA
    العمر
    35
    المشاركات
    685

    أ . سيد جعيتم

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيد جعيتم مشاهدة المشاركة
    لنحدد أولاً ما هو المقصود بالثقافة الجنسية وما هو مضمونها الذى سيدرس فقبل معرفة المضمون وموضوعاته فلن يكننا الحكم . ثم هل سيراعى المسئولين عن هذه الماده أننا شعب متدين ( مسلمين ومسيحيين ) وأننا شرقيين فتكون الدراسة فى الصفة التشريحية والفسيولوجيه المجردة . وهل اثناء الدراسة سيكون هناك أختلاط بين الجنسين . الأسئلة كثيرة ولكنى لا استطيع الحكم قبل أن اعرف المضمون . دمتم بخير
    [grade="0000FF 0000FF 0000FF 0000FF 0000FF"]المقصود كل ما هو شامل المادة
    الحكم فى البداية وعلينا التنفيذ شئنا أم أبينا
    وأكيد بطريقة صحيحة تحترم الإسلام والمسيحية
    بالنسبة لإختلاط الجنسين أعتقد أنه لا يمكن فصل
    البنات عن الشباب فى الجامعات ..
    المضمون لابد من وضع البرنامج المناسب
    لكل شخص وأولياء الأمور ..
    ثم بعد ذلك دراسة المشروع الدقيقة
    وإعلان ما تم الوصول اليه لأولياء الأمور
    والموافقة عليها من الطلبة أولاً ...
    يجب أن نحافظ عن أبنائنا فى المستقبل
    لابد من الدراسة قبل الموافقة ..
    أشكرك جزيل الشكر . لك تحياتى
    ميدو[/grade]
    منتديات طيور المنصورة
    http://birdsmansoura.glaxu.org/vb/index.php

  8. #8

    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    cairo
    المشاركات
    862
    انا مع تدريس الثقافه الجنسيه لان المفروض حد يتكلم مع الاولاد والبنات فى النقطه دى واذا كان البيت بيحس بخجل كبير من النقاش فى الموضوع دا يباه دور المدرسه انها تتكلم وتوضح وتصحح المعلومات الغلط اللى عند شبابنا افتكر ان مع التطور اللى احنا فيه والفضائيات والعولمه ماينفعش ابدا نفضل نرفض نوعى ولادنا ونسيبهم لحد مايغلطوا وبعدها نقول ياريتنا

  9. #9

    تاريخ التسجيل
    Aug 2004
    الدولة
    الرياض
    العمر
    40
    المشاركات
    7,079
    طيب قبل مناقشه تدريس الثقافه الجنسيه فى مصر وتطبيقها بالمناهج التعليميه
    مش المفروض اننا نهتم بالاساس وهو نظام التعليم فى مصر ونحاول نصلحه
    التعليم فى مصر فاشل جدا واهتمام بالمسئولين بالتعليم فى مصر اصبح اهتمام شكلى وخارجى فقط دون النظر لنظام التعليم واساسياته يكفى ان المدرسه اصبحت اما محل بقاله بسبب الوحده المنتجه او محاكم تفتيش زى مابيعمل الموجهين ومسئولى الادارت عند زيارتهم للمدارس اووكر للبلطجيه من الطلبه
    بصراحه احنا فى مصر بنترك المشكله الاساسيه ونهتم دايما بالفروع
    يعنى كل حاجه تمام فى المدارس ناقص بس ندرس الثقافه الجنسيه واشياء مقتبسه من الغرب بدون اى وعى او حياء
    ده الحياء شعبه من شعب الايمان زى ماقال الرسول صلى الله عليه وسلم
    اتمنى عدم تطبيق الفكرة دى نهائى بالمدارس

  10. #10

    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    الرياض
    العمر
    42
    المشاركات
    3
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد طرباى مشاهدة المشاركة
    [grade="FF0000 FF0000 FF0000 FF0000 FF0000"]أنا لا أتفق معك فى أنها اسباب الطلاق حالياً
    ميدو[/grade]
    اخي الكريم الامثلة موجوده كثيرا في حياتنا اليوميه نقرأها في الصحف و نسمعها من اصحاب المشكلة نفسه
    و حدث و لا حرج عن الكم الهائل من هذه الامثلة
    ربما كثير منهم لا يعلن عن السبب الرئيسي الا انك من الذين جاءت لهم الشجاعه ليقولوا سبب الانفصال تستطيع ان تعلم حجم هذه المشكلة

    تقبل تحياتي
    خالد عباس

صفحة 1 من 9 123 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تعديل مادة الثقافة الجنسية فى المدارس الإنجليزية
    بواسطة رويتر في المنتدى الأخبار اليومية
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 25-02-2010, 03:50 PM
  2. بعد 25 عاما فى المنصب وزير الثقافة يسأل ما مستقبل الثقافة فى مصر؟
    بواسطة إيهاب احمد في المنتدى قاعة المناقشات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 19-01-2010, 04:35 PM
  3. مركز الثقافة الفنية ( ركن الثقافة الموسيقية )
    بواسطة ليلة عشق في المنتدى قاعة الصالون الأدبي والثقافي
    مشاركات: 45
    آخر مشاركة: 02-06-2007, 03:41 PM
  4. قبل أن تبحث عن الثقافة . . ما هو مفهوم ( الثقافة العربية ) ؟؟
    بواسطة إسلام شمس الدين في المنتدى قاعة الصالون الأدبي والثقافي
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 20-01-2003, 02:23 AM

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
تابع صفحتنا على الفيس بوك