يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 22

الموضوع: osha وذكرياتها الرمضانية الرائعة في حي العباسية الجميل

Icon18 osha وذكرياتها الرمضانية الرائعة في حي العباسية الجميل

أهلا بكم أبناء مصر الأعزاء

لقائي معكم اليوم لقاء قريب من نفسي وعزيز على قلبي

فالزمان والمكان والصحبة به مختلفين

فالزمان .............. زمان الصبا والأيام الجميلة

والمكان ............ حي تاريخي له عظيم الأثر في تاريخ مصر الحديث

أما الصحبة ......... فهي ابنة رائعة من بنات مصر

ابعدها المكان عن تواجدها في مصر

ولكن بقيت بروحها وعقلها ومشاعرها تهيم عشقا في تراب مصر

وردة يانعة غير قابلة للذبول

تفوح مواضيعها بالرقي والتميز الواضحين

وننتظرها بكل الشوق كي نذكي نفوسنا بمواضيعها الخلابة

وردتنا اليوم

osha

وبالتأكيد سنسعد بصحبتها لنا وتجوالنا بين جنبات ذاكرتها الرمضانية العامرة

في حي العباسية الجميل

اوشا سعيدة بتواجدك الجميل معنا

وكل عام وأنت بخير

وكل عام وكل أبناء مصر بخير وسعادة

لا تنسحبوا .... عانوا الآن وعيشوا باقي عمركم أبطال

اهلا اهلا اهلا
    انا منتظر يوم السبت بفارغ الصبر
    علشان اشوف المفاجاه
    مكنتش متخيل ابدا تطلع المفاجاه
    العباسية
    لكن مش مهم
    طالما اوشا معانا يبقى مفيش خوف
    ام محمد

كل سنة وانتى طيبه
    اهلا باخت كل الاعضاء يحملوا لها حب واحترام وتقدير
    ومنتظر زيارة العباسية معك
    بس انا من بره مش حادخل معاكم

اختى الكريمة
    قلب مصر

كل عام وانتى بخير
    موضوع رائع واختيارك للاعضاء ممتاز
    نشكرك على مجهودك
    كل سنة وانتى طيبه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الاخت الحبيبة قلب مصر
    شكرا على التقديم الجميل وأتمنى أن الموضوع يكون بنفس جمال التقديم - بس أكيد ذكريات الطفولة لا يمكن تكون حالمة زي المقدمة بتاعتك خاصة لو طلعت مني

اخوتي في الله أبناء مصر
    حين طلبت مني اختي الحبيبة أم يوسف الاشتراك في هذا الموضوع فرحت للغاية ثم خفت من الاشتراك لاني وجدت أنه من الصعب جدا اني انقب عن رشا الطفلة في أي مكان خاصة في العباسية حيث ولدت ونشأت
    اكتشفت فجأة ان الطفل اللي جوانا لسه شقي زي ما هو وكعادة كل الاطفال يعشق الاختباء وبيستخبى في أصعب الاماكن اللي الواحد يقدر يوصلها جوانا - بس على مين فضلت وراها لما طلعتها من مخبأها
    احكي لكم عليها بقى بس مش عاوزين تريقة
    وأنا صغيرة كنت حاجة كده مالهاش حل - مزعجة وزنانة وشقية للغاية وبالتالي كان صعب على امي جدا انها تبقيني في البيت زي اخواتي ولذلك كنت دائما بالعب مع الولاد في الشارع وبالبس زيهم شورت وتي شيرت
    لدرجة أن زوجي - وهو في نفس الوقت جاري في العمارة - مازال يتذكر أن ركبي كانوا دايما حمر من اثار السقوط ووضع الميكروكروم عليهم
    المهم خلينا في رمضان عشان الفضائح
    عمارتنا تقع على ميدان مستشفى القوات الجوية - وانت نازل كده من صلاح سالم وشارع الفردوس تلاقيها على يمينك قبل ما توصل شارع احمد سعيد
    كان مصرحا لي باللعب في الشارع مع عدم الوصول إلى الميدان عشان العربيات برغم اعتقادي ان العربيات اكيد كانوا حيخافوا مني وانا شكلي متشردة كده

اول رمضان صمته كان في شهر اغسطس وطبعا الحر كان رهيب وفوق الاحتمال - بس ماما قدرت انها تتغلب على مشكلتي دي بالسماح ليا اني اشترك في تزيين الشارع - العادة اللي اندثرت للاسف لسبب غير معلوم - بزينة رمضان الجميلة وكانت بتشجعني انها تعمل النشا عشان نلزق بيه الزينة قبلما نعلقها وكنت انا سعيدة جدا انها سمحت لي بكده وفعلا كان الامر مختلف لما كنت باتلهي في الزينة وانسى الحر والتعب بتوع شهر اغسطس
    دي لما كنت صغيرة اوي لغاية 11 سنة تقريبا

لما كبرت شوية بقى وابتدى التليفزيون ياخد مساحة من تفكيري كنت متعلقة للغاية بفيلم أناحرة بتاع لبنى عبد العزيز وشارع الجنزوري اللي كان موازي لشارعنا - قبل الفطار كنت بانزل اشتري لماما شوية حاجة والحقيقة انها كانت حجة عشان امشي في شارع الجنزوري وكنت بادور على حاجات مش عارفاها - ومازلت مش عارفاها - تدل على ان لبنى عبد العزيز مشيت في الشارع دا بالفعل لما كانت بتصور الفيلم وفي أحيان أخرى أتصور نفسي هي وانا ماشية وباحلم بالحرية التي شغلت ذهن كاتبنا الكبير احسان عبد القدوس وكتب لها هذه القصة - مشكلتي الوحيدة اني مكنتش عايشة مع عمتي !!

أتذكر أيضا ان الفنان توفيق الدقن كان يسكن في عمارة على ميدان مستشفى القوات الجوية فوق محل بقالة أسمه الهواري وكنت أحب أروح أشتري من عنده مع انه أغلى عشان احتمال يعني اني اشوف توفيق الدقن!! غريبة مع انه مكنش حليوة يعني بس كان دمه خفيف!

كان قريب مننا جامع الظاهر بيبرس وكنا ساعات انا واخواتي قبل الفطار ننزل نمشي شوية في الشوارع ونوصل لبيت خالتي المقارب للجامع دا وقتها كنت باحس انه نهاية حدود الحرية بتاعتي المسموح بها عشان كده كنت باخافه قوي - بس كنت باحاول برضه الاقي أي أثر لرشدي أباظة اللي مثل شخصية الظاهر بيبرس في فيلم واسلاماه كأنهم صوروا الفيلم هنا وبعدين عرفت من بابا التاريخ الدموي للمسجد اثناء الاحتلال الانجليزي وانهم حولوه لمذبح لدرجة ان فيه ناس توقفت عن تسميته بمسجد الظاهر واسمته مذبح الانجليز بس حاقول ايه من امتى كان اي مستعمر بيراعي حرمة أي شئ في البلد الضحية - بس دا مش موضوعنا حاليا

في ميدان الظاهر بيبرس كانت تقع قهوة قشتمر وللذين لا يعلمون عنها فهي كانت نبع من ينابيع إلهام كاتبنا الكبير نجيب محفوظ

ولهذا أحببت دائما ان اصل الى نهاية حدودي في هذا الميدان لألقي نظرة خاطفة على هذا النبع وأبحث عن أثير - وليس أثر - كاتبنا الكبير نجيب محفوظ حيث ثاني قصة قرأتها في حياتي كانت له وكانت قصة عبث الاقدار (أول قصة كانت الاساطير اليونانية) وهذه القصة من أجمل ما كتب كاتبنا الكبير الذي أثرى حياتي خاصة في رمضان بقراءة كتبه لان طبعا اوقات مكنش بيكون فيه أي طاقة عشان اعمل أي حاجة الا اني اقرا ودا من حسن حظ ماما طبعا..
    وقت محاولة إغتياله أحسست بالسكين يقطع شرياني أنا ويقطع شريان كل دعاة الحرية والابداع في كل مكان - بس برضه دا مش موضوعنا

لما كبرت شوية ماما سمحت لنا بأبعد قليلا من ميدان الظاهر فوصلت في سابقة من نوعها إلى ميدان السكاكيني باشا حيث سمي كذلك نسبة إلى قصر السكاكيني باشا

وهو ميدان صغير يقع بين منطقة العباسية ومنطقة غمرة ومتفرع منه حوالي 6 شوارع تصل إلى أماكن مختلفة تماما وكنت باحس انه نوع من التحدي أني اقدر اخمن أي شارع يوصل فين
    الشارع دا يوصل إلى شارع رمسيس وبالتحديد تحت كوبري غمرة حيث ملك المانجا والفراولة بس دا بقى بعد الفطار معلش يعني
    الشارع دا يصل إلى شارع عشرة حيث أسواق الخضار
    الشارع دا يوصل إلى شارع لا اعلم اسمه ومنه إلى ميدان الظاهر
    شارع الشيخ قمر دا كان بين ميدان الجيش وميدان السكاكيني وهو ماكنا نسلكه وبالمرة نشتري عيش بلدي من الفرن اللي على ايدك اليمين وانت داخل ونقاوم بقى أجمل ريحة في الكون وهي ريحة العيش البلدي خاصة قبل الفطار!

جولاتي قبل الافطار شملت كمان شارع سعيد اللي كانت فيه الفيلا اللي اتصور فيها فيلم الوردة البيضا لمحمد عبد الوهاب واللي هو من أوائل الافلام الناطقة في السينما المصرية - بس هنا مكنتش بادور اوي على أي أثر لمحمد عبد الوهاب لانه كان ومازال عندي أكبر من مجرد أثر أبحث عنه على جدران فيلا قديمة

كلام كتير اوي لسه جوايا عشان اقوله وذكريات عن تفاصيل عجيبة في حي العباسية وقصور هدمت

خلصت ذكرياتي اللي أقدر اقولها
    بقى أن نعلم القليل عن حي العباسية وحتلاقوا كل المعلومات اللي قدرت اجمعها عن العباسية هنـــــا

من أمن العقوبة أساء الأدب ...

تسلم ايدك يا اوشا جميل قوى الذكريات دى خصوصا لما تكون مرتبطه بمكان جميل كان من اجمل الاحياء فى القاهره والى يدل على عارقتها واصالتها
    شكرا لقلب مصر على طرح الموضوع
    التعديل الأخير تم بواسطة zizoYAzizo ; 06-10-2007 الساعة 05:14 PM سبب آخر: عدلت ال ذ علشان متبقاش فضيحة :d كبيرة

السلام عليكم
    مااجملها من ذكريات انا كنت بضحك وانا بقرا ذكرياتك يااوشا فيه تشابه كـــــــــــــــــبير جدا فى ذكريات الطفوله بينا
    استمتعت جدا بهذه الجوله
    شكرا ليكى قلب مصر على اختياراتك الجميله لشخصيتات اكثر من رائعه
    ومع تحياتى اوشا اتركك فى امان الله
    والى لقاء
    ياصاحب الهم إن الهم منفرج === أبشر بخير فإن الفــارج الله
    اليأس يقطع أحيانا بصاحـبه === لا تيأسن فإن الكــافي الله
    الله يحدث بعد العسر ميسرة === لا تــجزعن فإن الصانع الله
    إذا بليت فثق بالله وارض به === إن الذي يكشف البلوى هو الله

السلام عليكم
    اختي قلب مصر متعودين دائما علي مواضيعك الرائعه الجميله المحترمه شكرا لكي
    انما المفاجئه الجميله بجد جدا بقي استضافتك لاختنا الرائعه المحترمه اوشا التي هي بنسبه لي هنا احد واهم اعمدة هذا البيت الكبير
    اختي مدام واشا
    ذكريات جميله وطفوله رائعه وتعرفت علي كثير جدا من شخصيتك الرائعه
    شكرا لقلب مصر
    شكرا لواشا
    علي السهره الجميله الممتعه والجوله الرائعه لحي لم اراه
    يا ايها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوماً بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osha مشاهدة المشاركة

وأنا صغيرة كنت حاجة كده مالهاش حل - مزعجة وزنانة وشقية للغاية وبالتالي كان صعب على امي جدا انها تبقيني في البيت زي اخواتي ولذلك كنت دائما بالعب مع الولاد في الشارع وبالبس زيهم شورت وتي شيرت
    لدرجة أن زوجي - وهو في نفس الوقت جاري في العمارة - مازال يتذكر أن ركبي كانوا دايما حمر من اثار السقوط ووضع الميكروكروم عليهم

هو سؤال برئ محرج من نفسه
    هو الجزء المقتبس دا كان عن الماضى؟؟ ولا له علاقه بالحاضر والمستقبل؟
    يالا علشان يبقى مطلب جماهيرى انى ابطل كلام خالص في المنتدى
    شكلى هاتضرب علقة محترمة, بس ما قدرتش اشوف الجزء دا ومش اعلق عليه
    انا تخيلت ان زيزو دخل يعلق عليه, بس الراجل قال كلمتين فض مجالس وخاف
    انا بأه مش باخاف

لا بجد
    اوشا انتى من الشخصيات اللى انا باحترمها جدا في المنتدى
    وانتى عارفه كويس جدا انك من أسباب وجودى فى المنتدى
    كل سنة وانتى طيبة
    والحمد لله ان العباسية اللى انتى حكيتي عنها كانت غير العباسية اللى اسكندرانى قصدها
    ولو ان فيه شبه بين الاتنين برضه

انا لازم اسكت بأه

تحياتى اختى العزيزة

والحمد لله ان العباسية اللى انتى حكيتي عنها كانت غير العباسية اللى اسكندرانى قصدها
    ولو ان فيه شبه بين الاتنين برضه
    ايه ياحمادو
    انت جايب الولاعة وناوى تولعها
    اوشا الرقيقه اللى زى النسمة مشفتش حاجة
    جى تفكرها انت يعنى
    ولا بتهدى النفوس
    اختى الرقيقه
    ام محمد
    انا مش مصدق اى كلمة من الجزء ده
    اوشا برقتها وكسوفها
    ولسانها اللى بينقط شهد
    وخجلها وحيائها
    اللى بيطلعش لها صوت
    انا بصراحه مش مصدق
    هو سؤال برئ محرج من نفسه
    هو الجزء المقتبس دا كان عن الماضى؟؟ ولا له علاقه بالحاضر والمستقبل؟
    ولا يليق بك يا حمادو انك تقول كده ابدا على اوشا
    واللى يقول كلمة واحده على اوشا
    هو حر بقى انا اللى حاقف له
    ارق تحياتى لك الاستاذة والاخت والصديقة
    اوشــــــــــــا

ارق تحياتى لك دائما

يبقى الحمد لله

العباسيه تضم

ماما زوزو

وحضرتك

والعبد لله

والعباسيه عندي اجمل مكان في مصر

متهيألي لو خرجت من حيحصلي حاااااااااااااجات

حتي الحمد لله

شقتي الجديده في العباسيه

على فكره يا اوشا بيني وبين بيتكم 3 محطات اتوبيس

والف شكر على موضوعك الرائع

الفاضلة العزيزة / أوشا
    صدقينى لو كنت كتبت عن طفولتى لكنت كتبت نفس ما كتبيته بنفس اسماء الشوارع . طفولتى قضيتها هنا فى نفس الأماكن . وعندما علمت أن موضوعك عن العباسية فرحت جداً فالعزيزة أوشا شاركتنى طفولتى مع اختلاف المدة الزمنية فبيننا فارق زمنى كبير من السنين ( بارك الله لكى فى عمرك وأسرتك )
    ذكرتبنى بشارع الجنزورى وتجار الموبيليا وبمستشفى القوات الجوية وهى عزيزة جداً على قلبى وإن أختلف بنائها الأن عن ذى قبل عندما كان اسمها مستشفى الفرنساوى . وعن توفيق الدقن فأنه ظل يسكن بالعمارة التى أشرتى اليها حتى وفاته . ومن أسعد أوقاتى بعض الذكريات بشارع دانش باشا الموجود خلف مستشفى القوات الجوية وأن تغير شكله بعد هدم الفلل وبناء ابراج سكنية محلها ولا ننسى بائع الجرائد على ناصية شارع احمد سعيد وشارع العباسية ومكتبة سمير بميدان عبده باشا والتى شكلت ثقافاتنا فقد كان صاحب المكتبه يسمح لنا بتغيير القصص لقاء ( تعرفية ) خمسة مليمات
    ولا أنسى شارع عشرة والسوق بشارع احمد نجيب ومقام سيدى الكومى . وقد ولدت فى هذا الحى بناصية شارع احمد نجيب ( السوق ) مع شارع رمسيس ثم سكنا شارع احمد رفعت . اما عن ميدان السكاكينى فقد كان لنا أحد المحلات بشارع محمود فهمى المعمارى وكم تمتعت بزيارة قصر السكاكينى قبل أن يتحول لمتحف صحى ويتم دهان جدرانه باللون الرمادى الكئيب وللعلم ابنة السكاكينى باشا ماتت من حوالى اربعة سنوات فقط وكانت متزوجة من ابن البكرى صاحب حى منشية البكرى . لن انتهى فقد فتحتى صندوق زكرياتى وطفولتى لذا اكتفى واقول لكى شكراً جزيلاً فقد وصلتى بأسلوبك المميز لقلوب ابناء الحى . اشكرك ودمت بخير وصحة
    ذُكِرَ عَنْ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِزِيَادٍ: هَلْ تَدْرِي مَا يَهْدِمُ الْإِسْلَامَ؟ زَلَّةُ عَالِمٍ وَجِدَالُ مُنَافِقٍ بِالْقُرْآنِ وَأَئِمَّةٌ مُضِلُّونَ،

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة