يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 31

الموضوع: امثال شعبية مصرية وعربية مع معانيها ...ادخل وسجل

  1. #1

    تاريخ التسجيل
    May 2004
    الدولة
    العراق
    العمر
    34
    المشاركات
    893

    امثال شعبية مصرية وعربية مع معانيها ...ادخل وسجل

    مساء الخير وصياما مقبولا وافطارا شهيا .... اليوم انا عايزة منكم كل من يدخل ان يكتب مثل شعبي مصري او عربي حتى نتمكن من الحصول على اكبر كمية من الامثال ونقدر نتعرف عليها والغايب يبلغ الحاضر وحبدأ انا بمثل مصري ...
    اللي على راسو بطحة يتحسسها .... معناها اللي عامل عملة بيعرف نفسو ......ومثل عربي الي بيتو من زجاج مايرمي الناس بالحجارة .... وهذي اتصورها واضحة .... عايزة اشوف مشاركاتكم الحلوة وامثالكم الغريبة اللي انا مش سامعاها من قبل .......................وشكرا...........سلام ...........راجعالكم

  2. #2

    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    mansoura
    العمر
    29
    المشاركات
    13
    فكرة جميلة وشكرا على الموضوع بالنسبة للمثل : اقلب القدرة على فمها تطلع البت لامها
    انا شايفه انه مش صح عشان انا مش زى ماما خااااااالص
    معقول أنساك
    معقول تنساى انا على طول
    معقول ما نعود أحباب نمرق متل الأغراب ولا نبقي سوا ولا نبقي سوا
    ياما قالوا الهوا غلاب ولا مرة حسبنا حساب نبعد يا هوا يا هوا

  3. #3

    تاريخ التسجيل
    May 2004
    الدولة
    العراق
    العمر
    34
    المشاركات
    893
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة my fate مشاهدة المشاركة
    فكرة جميلة وشكرا على الموضوع بالنسبة للمثل : اقلب القدرة على فمها تطلع البت لامها
    انا شايفه انه مش صح عشان انا مش زى ماما خااااااالص
    ولا انا ياحبيبتي انا طالعة على بابا في كل حاجة ...........وادى مثل تاني ..

    (يامأمن الرجال يامأمن المية في الغربال)..

  4. #4

    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    الدولة
    القاهره
    العمر
    54
    المشاركات
    2,214
    السلام عليكم
    فكره طريفه وهنشوف اكيد فيها امثال عجيبه
    المثل بيقول :
    الباب اللى يجى لك منه الريح سده واستريح
    ياصاحب الهم إن الهم منفرج === أبشر بخير فإن الفــارج الله
    اليأس يقطع أحيانا بصاحـبه === لا تيأسن فإن الكــافي الله
    الله يحدث بعد العسر ميسرة === لا تــجزعن فإن الصانع الله
    إذا بليت فثق بالله وارض به === إن الذي يكشف البلوى هو الله

  5. #5

    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    mansoura
    العمر
    29
    المشاركات
    13
    هههههههههههههههههههه فعلا يا مأمنه للرجال هنقول ايه؟؟؟ ندور على مثل احسن
    يا بخت من بات مظلوم ولا بتش ظالم
    ده لأنى بتظلم كتير ((
    معقول أنساك
    معقول تنساى انا على طول
    معقول ما نعود أحباب نمرق متل الأغراب ولا نبقي سوا ولا نبقي سوا
    ياما قالوا الهوا غلاب ولا مرة حسبنا حساب نبعد يا هوا يا هوا

  6. #6

    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    مصر
    العمر
    50
    المشاركات
    2
    باب النجار مخلع

  7. #7

    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    k.s.a
    العمر
    28
    المشاركات
    72
    هذا المثل لعيونك يا هيام :

    ابعد عن الشر و غني لوه

  8. #8

    تاريخ التسجيل
    May 2004
    الدولة
    العراق
    العمر
    34
    المشاركات
    893
    مرسي ياام البنات ياحبيبتي على المشاركة .عجبك المثل ياmy fate ليك المثل دة بالعراقي (لو ركضت ركض الوحوش غير رزقك ماتحوش )...........اسماعيل شومان شكرا على المشاركة ليك المثل دة (الاسكافي دايما يكون حافي ) x7moxodyx اشكرك على المثل وخذلك هذا المثل (لاتقع في حب الغرباء لانهم دوما على رحيل)..........شكرا للجميع وبانتظار الامثال

  9. #9

    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    k.s.a
    العمر
    28
    المشاركات
    72
    شكرا على المثل و اتمنى انه ما يكون مقصود

    بس اهديك هذا البيت :

    ( المحبة من الله و الحب اعمى ما يشوف )

    -----------------------------

    حمـــــــ ــــــــــــ ـــــــــودي

  10. #10

    تاريخ التسجيل
    May 2004
    الدولة
    العراق
    العمر
    34
    المشاركات
    893
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة x7moxodyx مشاهدة المشاركة
    شكرا على المثل و اتمنى انه ما يكون مقصود

    بس اهديك هذا البيت :

    ( المحبة من الله و الحب اعمى ما يشوف )

    -----------------------------

    حمـــــــ ــــــــــــ ـــــــــودي
    ابدا مامقصودة ياحمودي واليك مثل اخر(لو كبر ابنك خاويه)

صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. وثائق سرية إسرئيلية تكشف "معجزات" مصرية وعربية بحرب أكتوبر
    بواسطة حسام عمر في المنتدى القاعة العامة
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 19-05-2010, 01:54 AM
  2. ول تول بار جيولوجى فى العالم وبفكر مصرى وبايد مصرية ادخل بسرعة وحمل
    بواسطة mhmoudkhlifa في المنتدى القاعة العلمية واللغات
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 05-07-2008, 12:35 PM
  3. امثال شعبية اوي
    بواسطة ميمة اسلام في المنتدى قاعة فك التكشيرة
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 12-02-2006, 10:50 PM
  4. إلى كل من يحب امه (ادخل هنا وسجل رساله)
    بواسطة قلب ابيض في المنتدى القاعة العامة
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 20-12-2004, 10:19 AM

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
تابع صفحتنا على الفيس بوك