وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
لم ارى اختي الفاضلة اي مشكلة فيما ذكرتي، بال اني احسدك عما انتي فيه. واتعجب لما تبحثي عن تغيير حالك؟
نجد كثير منا غير راضي عن حاله، ولكني لا اجدك من هذا النوع ايضاً.
انتي افضل من غيرك وقارني نفسك بمن حولك.

لكي خالص تحياتي وتقديري.
اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابتسام22
السلام عليكم
انا بحب جدا علم النفس ودرست فى الدرراسه بعض فروع علم النفس
بس للاسف ملقتش حل لمشكلتى وهى كالاتى
اولا وانا صغيره كنت بنت شقيه جدااااا بصوره مزعجه وزىما بيقولوا كداا بنت لمضه
وافتكر انى مكنتش بهدا فى حته طول اليوم
ولما كبرت طبعا حركتى قلت وظهرت الطاقه المخزونه جوايا فى هيئه كلام وتفكير وسرعه فى التفكير وممكن تقول ذكاء اجتماعى والرد على الى بيكلمنى ودى زى ما غيرى بيعتبرها ميزه انا كماان اعتبرتها ميزه فياا
ودايما بحس بعقلى انه شغال زى االاله وعموما انا بدرس الرياضيات ودى بتخلينى اشغل تفكيرى بصوره اكبرمن العادى
بس الى خلانى فعلا اشتكى موضوع الضحك انا تقريبا مبقفلش بقى من الضحك ومفيش مكاان اقعد فيه الا لما اضحك واضحك الى معايا طبعا دى ممكن تكون حاجه كويسه بس لما تكون بزياده بتقلب بالعكس
لدرجه ان فك اسنانى حصلت فيه مشاكل وكاان سبب من الاسباب الضحك ودايما بحس بصدااع
وحتى لو تعبت فشكلى الخارجى بيدل على نشاطىى وممكن اقدر اشتغل طول اليوم وابذل جهد لفترات طويله من غير ماا احس بالتعب
وغير موضوع الضحك ان مشاعرى غالبا بحس انها صعب تتغير للحزن
يعنى لو حصل ان ف ى يوم من الايام حد زعلنى اجى بعدها بدقيقه واحده واكلمه عادى من غيررما اشيل اى زعل فيا يعنىى لدرجه ان الشخص الى غلط فياا بيستغرب من برودىى وبيعتذر لى وطبعا ده شىء بيصعب عليا انى اخد موقف من اى حد
ولو حسيت ان عينى هتدمع من اى موقف بشىء لا ارادى مبكملش بكاءى لدرجه ان احيانا بيكون نفسى ابكىى زى ما بشوف الناس بتبكبى ويمكن اضحك اول ما اشوف نفسى هبكىى واقول ( عيب عليكى تدمعى زى باقى البشر ) وباخد الموضوع بهزار وامشى الموقف
ولو مريت بمشكله ببقى بارده جدا من ناحيتهاا وبكون واثقه ان لها حل حتى لو كانت مشكله كبيره ومبحاولش اقلق ننفسىىى نهائياا
حتى المشاعر العاطفيه الى المفروض اى بنت فى فتره المراهقه تحس بيها ممرتش بيها ودايما نظرتى للى فى سنى من الشباب على انهم اطفال وبلاحظ الطفوليه فى افعالهم
صحابى بيصفونى انى بارده ورغم كدا لو شفت حد منهم بكى اداامى غصب عنى عينى تدمع رافه بيه
انا على فكره كان لى اخت تؤمتىوكنت متعلقه بيها جداا وافترقنا فى المرحله الجامعيه ويمكن دى كانت صدمه لى ويمكن تكون دى تكون السبب ف ى انى واجهت صدمتى فى فراقى عن اختى بالبرود وبالتالى بقيت اوااجه كل مشاكل بنفس البرود
انا عندى 20 سنه