النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مشكلة

مشكلة

انا يا دكتور عاوزة اسال انا لية من اكون قاعدة وفجأة احس ان الموقف اللى انا عايشاة دلوقتى انا شوفته قبل كدة وانه بيتكرر ؟
    وحاجة تانية انا جاتلى فترة كانت كل احلامى مرعبة وكئيبة جدا لدرجة انى اقوم من النوم من كتر الخضة وساعات اقوم اعيط وساعات دايما كل اللى بتمناة يحصل فى الحقيقة بلاقية فى احلامى زى اشوف شخص مشفتوش من فترة طويلة مثلا وساعات العكس بيحصل الحاجات اللى انا بخاف انها تحصل فى الحقيقةكلها فى الاحلام ياريت الرد بسرعة من فضللك وكمان فى مشكلة جامدة جدا معايا انا شخصية مترددة جدا لدرجة انى ما بعرفش اخد قرار خالص حتى لو كان سهل وبسيط ومش ببقى عارفة انا عاوزة ايه خالص

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody19
    انا يا دكتور عاوزة اسال انا لية من اكون قاعدة وفجأة احس ان الموقف اللى انا عايشاة دلوقتى انا شوفته قبل كدة وانه بيتكرر ؟
    وحاجة تانية انا جاتلى فترة كانت كل احلامى مرعبة وكئيبة جدا لدرجة انى اقوم من النوم من كتر الخضة وساعات اقوم اعيط وساعات دايما كل اللى بتمناة يحصل فى الحقيقة بلاقية فى احلامى زى اشوف شخص مشفتوش من فترة طويلة مثلا وساعات العكس بيحصل الحاجات اللى انا بخاف انها تحصل فى الحقيقةكلها فى الاحلام ياريت الرد بسرعة من فضللك وكمان فى مشكلة جامدة جدا معايا انا شخصية مترددة جدا لدرجة انى ما بعرفش اخد قرار خالص حتى لو كان سهل وبسيط ومش ببقى عارفة انا عاوزة ايه خالص
    يحدث الشعور بأننا شاهدنا من قبل اماكن لاول مرة نراها، او اشخاص نتعرف عليهم لاول مرة كأننا قبلناهم من قبل، وقد يتطور الامر لتوقع حدث معين ويحدث فعلاً، وكل ذلك له مسميات واسباب كثيرة، منها الحاسة السادسة، وهي ناتجة من جزء في المخ يسمى بالقشرة الداخلية الطوقية، وتختلف من شخص لاخر حسب نشاط هذا الجزء.
    الاحلام المرعبة والكئيبة ، غالباً ما تنتج عن انشغال العقل الباطن بمشاكل حياتية حديثة او قديمة، ويمكن التخلص من هذه الكوابيس، بالوضوء قبل النوم والمحافظة على اذكار المساء، وقرأت المعوزتين واية الكرسي قبل النوم.
    التردد في اتخاذ القرارات له اسباب كثيرة، ولابد من معرفة السبب الفعلي حتى تتمكني من التخلص من هذا التردد، قد تكوني تعرضتي للوم او العقاب اثناء طفولتك لقرار اتخذتيه او فعل فعلتيه، نتج عنه هذا التردد، على اي حال يمكنك تدريب نفسك على اتخاذ قرارات وتنفيذها، ابدئي بأمورك الشخصية كأختيار الملابس والطعام ومعاملة اصدقائك وخلافه، ولا تندمي على شيئ فعلتيه وانتي مقتنعة بانه صح، فالندم يولد الحصرة.

للجميع تحياتي.
    ربِ اشرح لي صدري * ويسر لي أمري *
    واحلل عُقدة من لساني * يفقهوا قولي

دع المقـادير تجري في اعنتـها ولا تبيـتن الا خالي البال
    مابين غمضة عين وانتباهتها يغير الله من حال الى حال
    د. عادل الحميد ـ استشاري الامراض النفسية
    alhemaid@msn.com