صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 17

الموضوع: فرعون

  1. #1

    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    باسوس - قليوبية
    العمر
    84
    المشاركات
    2,253

    فرعون

    فرعون
    الفرعنة :
    فى يوم من الأيام ..
    كان التاريخ لسه ..
    بتكتبـه الأقلام ..
    و الصبح ما اتمسّى ..
    قبل المسيح بزمان ..
    ع العرش كان فرعون ..
    و وزيره كان هامان ..
    أوقد له فوق الطين .
    حاكم بقوته مفتون ..

    الألوهية :
    شعبه غُلب وياه ..
    عامل عليهم إلاه ..
    مالكوش إله غيرى ..
    عايش يا شعب فى ملكى ..
    و الرزق من خيرى ..
    مصر اللى يملكها ..
    و السلسبيل يجرى .. (1)
    أبقى إله تجرى ..
    الدنيا على أمرى .

    النهاية :
    ربك يا مؤمن ما يرضى لابن آدم الجبروت ..
    إن كنا أحياء النهارده , بكره حنلقى الموت ..
    عارفين طبيعى إيه جرى لفرعون ..
    البحر بلعه و راح غريق ملعون .

    النتائج :
    مش مشكلة غرقه .. فى داهية .. إنما أم المشاكل ..
    إنه ترك سُنة لكل حاكم مفترى مش عاقل ..

    تنبيه :
    مبقولشى فى مصرنا دى السُنـّة , لكن فى بلاد الواق ..
    دا الحكم فى مصرنا , نقمة من الخلاق .. (2)
    و حكومة ابتلانا بها , ربك الرزاق .(3)

    مين اللى قال الكلام ده ؟:
    يا جدع حل عن شعرى , دانت شيطان ملعون ..
    نفسك تودينى اللومان , و يقولوا البعيد مجنون ؟ ..
    ِملكى و لا ّ مِلكهم إنت يا مستر شيطان ؟
    بتوزّنى و انت عارف , إن المصير هــّوه اللومان .

    شوية حلوين :
    فرعون دا حلو وفُـللى .. ورد و قرنفل خلطبيط ..
    و حكومة أحلى م الجيلى .. و مهلبية و بظرميط ..
    و اللى غلط فى حقها .. دا شيطانى و اسمه مصطشيط ..
    و انا احبها و أحبها و أحبها .. أكتر كتير م القرنبيط .(4)
    ---------------------------------------
    (1) السلسبيل : النيل ( و هذه الأنهار تجرى من تحتى )
    (2) أنا كنت كاتبها " نعمة " , الشيطان دوّر العين و حط فوقها نقطتين .
    (3) الابتلاء بيكون بالخير و بالشر .. عشان محدش يمسك علىّ حاجة .
    (4) أن أصلا ما بحبش القرنبيط بس باضحك عليها " لحد ما تنام " !!

    16 مايو 2006

  2. #2

    تاريخ التسجيل
    Sep 2004
    الدولة
    Misr - Cairo
    المشاركات
    3,288

    أوكي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى سلام
    (2) أنا كنت كاتبها " نعمة " , الشيطان دوّر العين و حط فوقها نقطتين .
    (3) الابتلاء بيكون بالخير و بالشر .. عشان محدش يمسك علىّ حاجة .
    (4) أن أصلا ما بحبش القرنبيط بس باضحك عليها " لحد ما تنام " !!


    16 مايو 2006

    دي عشان محدش دماغة تروح لبعيد مش كدة هههههه
    عمل جميل جدا و بامانة كنت مستمتع خلال التنقل بين الابيات
    تقبل تحياتي استاذنا العزيز

  3. #3

    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    الدولة
    المنصورة
    العمر
    38
    المشاركات
    1,996
    [frame="7 80"]
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه بجد تجنن انا ضحكت عليها لما بطني وجعتني خصوصا دي

    شوية حلوين :
    فرعون دا حلو وفُـللى .. ورد و قرنفل خلطبيط ..
    و حكومة أحلى م الجيلى .. و مهلبية و بظرميط ..
    و اللى غلط فى حقها .. دا شيطانى و اسمه مصطشيط ..
    و انا احبها و أحبها و أحبها .. أكتر كتير م القرنبيط .(4)
    شيطانك شكله ناوي يخلص حقه منك علشان كنت عامل مزاد عليه فناوي علي ابوزعبل كده شكله بس اشمعني القرنبيط يعني ده يمكن لان تأثيره له ريحه زي الحكومه بس اختيار موفق اصل انا كمان مبحبش القرنبيط بس بما ان حكومتنا الجليله جيلي يبقي انا بحبها اصلي بحب الجيلي قوي
    ابقي احجزلي معاك يا استاذ مصطفي في ابو زعبل اهو نحقق المساواة علي الاقل

    دمك خفيف جدا جدا يا استاذي الحبيب
    [/frame]
    في قلب الليل
    كُن في حياتي الشكَّ والعذابا
    كُن مرَّةً أسطورةً..
    كُن مرةً سرابا..
    وكُن سؤالاً في فمي
    لا يعرفُ الجوابا

  4. #4

    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    الدولة
    مصر العربية
    العمر
    58
    المشاركات
    811

    مصري

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى سلام
    فرعون
    الفرعنة :
    فى يوم من الأيام ..
    كان التاريخ لسه ..
    بتكتبـه الأقلام ..
    و الصبح ما اتمسّى ..
    قبل المسيح بزمان ..
    ع العرش كان فرعون ..
    و وزيره كان هامان ..
    أوقد له فوق الطين .
    حاكم بقوته مفتون ..

    الألوهية :
    شعبه غُلب وياه ..
    عامل عليهم إلاه ..
    مالكوش إله غيرى ..
    عايش يا شعب فى ملكى ..
    و الرزق من خيرى ..
    مصر اللى يملكها ..
    و السلسبيل يجرى .. (1)
    أبقى إله تجرى ..
    الدنيا على أمرى .

    النهاية :
    ربك يا مؤمن ما يرضى لابن آدم الجبروت ..
    إن كنا أحياء النهارده , بكره حنلقى الموت ..
    عارفين طبيعى إيه جرى لفرعون ..
    البحر بلعه و راح غريق ملعون .

    النتائج :
    مش مشكلة غرقه .. فى داهية .. إنما أم المشاكل ..
    إنه ترك سُنة لكل حاكم مفترى مش عاقل ..

    تنبيه :
    مبقولشى فى مصرنا دى السُنـّة , لكن فى بلاد الواق ..
    دا الحكم فى مصرنا , نقمة من الخلاق .. (2)
    و حكومة ابتلانا بها , ربك الرزاق .(3)

    مين اللى قال الكلام ده ؟:
    يا جدع حل عن شعرى , دانت شيطان ملعون ..
    نفسك تودينى اللومان , و يقولوا البعيد مجنون ؟ ..
    ِملكى و لا ّ مِلكهم إنت يا مستر شيطان ؟
    بتوزّنى و انت عارف , إن المصير هــّوه اللومان .

    شوية حلوين :
    فرعون دا حلو وفُـللى .. ورد و قرنفل خلطبيط ..
    و حكومة أحلى م الجيلى .. و مهلبية و بظرميط ..
    و اللى غلط فى حقها .. دا شيطانى و اسمه مصطشيط ..
    و انا احبها و أحبها و أحبها .. أكتر كتير م القرنبيط .(4)
    ---------------------------------------
    (1) السلسبيل : النيل ( و هذه الأنهار تجرى من تحتى )
    (2) أنا كنت كاتبها " نعمة " , الشيطان دوّر العين و حط فوقها نقطتين .
    (3) الابتلاء بيكون بالخير و بالشر .. عشان محدش يمسك علىّ حاجة .
    (4) أن أصلا ما بحبش القرنبيط بس باضحك عليها " لحد ما تنام " !!

    16 مايو 2006
    الشاعر الساخر و الفنان المبدع مصطفي سلام
    بجد ينصر دينك و يعمر بيتك
    و يبعد عنك الشيطان الشاطر ... اللي بيصور لنا الحكومة و فرعو... ( شوف بيعمل إيه ) وريسها ( ريسنا كلنا
    إنهم أشرار .. و هما في الحقيقة أشرار .. ( يووووووووه .. هو الشيطان ساكت في صفحتك ..؟)
    المهم
    إنت شاعر جامد و دمك خفيف .. و عندك وعي و ثقافة .. بس عبيك شيطانك
    معلش انا مضطر أسيبك بسرعه ...
    علشان ما تورطش معاك انت وشيطانك و اقول كلام وحش في حق الريس الحلـــ ,... الكلمه
    مش راضيه تكمل
    ما علينا
    سلام ..
    التقليد هو التكريم الذى يقدمه غير الموهبين لأصحاب المواهب (أوسكار وايلد)
    إقرأ
    سيفعلها.... سيفعلها( قصة مثيرة )
    http://www.egyptsons.com/misr/showth...560#post606560

  5. #5

    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    باسوس - قليوبية
    العمر
    84
    المشاركات
    2,253
    الأستاذ أحمد المليجى :
    أنا كاتب هذه الهوامش عشان أبرأ نفسى وقت اللزوم .. و المثل بيقول :
    " يا اللى انتو قاعدين , يكفيكو شر الجايين " (1)
    ---------------------
    (1) القاعدين اللى همه إحنا . و الجايين اللى همه مباحث أمن الدولة .... أهو دا معنى المثل .

  6. #6

    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    باسوس - قليوبية
    العمر
    84
    المشاركات
    2,253
    يا بنيتى الحبيبة ملك روحى .. بعد الشر عنك ...
    بس لاحظى إنهم النهارده ما بيفرقوش بين الجنسين فى الاعتقال !!
    مش عارف إزاى أشكرك على مواساتك لى - مقدما - بمناسبة الزيارة المرتقبة إلى أبى زعبل !!!

  7. #7

    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    باسوس - قليوبية
    العمر
    84
    المشاركات
    2,253
    [QUOTE=محمدعثمان جبريل]
    بجد ينصر دينك و يعمر بيتك
    الشاعر الكبير محمد عثمان جبريل ..
    أشكر لك دعوتك الكريمة , و أنا أثق أن الله سبحان و تعالى سيحققها لى ..
    و لكنى أخشى أن (ينصر الله دينى ) .. و يأتى من عبيده ( و ليس عباده ) من يحاول أن يهزمه !!
    و أخشى أن ( يعمر الله بيتى ) و ياتى من عبيده ( و ليس عباده ! ) من يحاول أن يخربه !!
    و لكن ثقتى أن الله حين ينصر فلا يستطيع مخلوق أن يهزم , و حين يعمّـر الله فلا يستطيع مخلوق أن يخرب .
    ربنا ينصر ديننا جميعا , و يعمر بيوتنا جميعا , و يكفينا - نحن القاعدين - شر الجايين (بالمفهوم الذى ذكرته للأستاذ أحمد المليجى !!
    مصطفى سلام

  8. #8

    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    باسوس - قليوبية
    العمر
    84
    المشاركات
    2,253
    بيان للناس

    إلى كل من يهمه الأمر و كل من لا يهمه الأمر ..
    أنا رجل حسن النية جدا , و قد رأيت أن سنة فرعون قد تحققت فى بلاد واق الواق فقط لا غير , و أن حكومتنا حلوة زى الجيلى .. و طبعا كلكم بتحبوا الجيلى ..
    و يتحمل كل قارئ مسئولية أى فهم مش حلو للقصيدة .. و يبقى ذنبه على جنبه ...
    عُــلم ؟ ... تمام
    مصطفى سلام

  9. #9

    تاريخ التسجيل
    Feb 2006
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    10,472
    لمحة جميلة من لمحاتك
    يا شاعرنا الهمام
    دمها خفيف
    ووقت اللزوم يبقى لها تصريف
    اشكرك على الضحكة الحلوة الى دخلت قلبى من كلامك

    لا تنسحبوا .... عانوا الآن وعيشوا باقي عمركم أبطال





  10. #10

    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    باسوس - قليوبية
    العمر
    84
    المشاركات
    2,253
    يعنى حيكون إيه التصريف يا أم يوسف غير إنك حتحضّـرى لى شوية عيش و حلاوة ؟!!
    بس المشكلة إنك ساعتها مش حتعرفى لى طريق جُــّرة !!

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مكان غرق فرعون...!!
    بواسطة جيهان محمد على في المنتدى حول العالم
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 26-01-2010, 10:04 PM
  2. مؤمن آل فرعون
    بواسطة سناء الشاذلي في المنتدى لقاءات في حب الله
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 13-12-2009, 12:28 PM
  3. صور فرعون مصر
    بواسطة وجدى محمود في المنتدى قاعة الصور والأعمال الفنية التصويرية
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 07-10-2009, 06:46 PM
  4. ~¤®§[©][ ] فرعون مصر[©]§®¤~
    بواسطة زهرة الحنين في المنتدى لقاءات في حب الله
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 09-03-2006, 06:25 PM
  5. صورة فرعون مصر
    بواسطة ابن مصر في المنتدى قاعة الصور والأعمال الفنية التصويرية
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 25-12-2004, 08:30 PM

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •