يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: بين ألم الماضي وخوف المستقبل

غير سعيد بين ألم الماضي وخوف المستقبل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
    انا مشتركة في المنتدى من زمان
    بس تقريبا ظروف دراستي بعدتني اوي عن اجمل منتدى
    لما رجعت فرحت اوي بالقسم الجديد دا لاني بجد محتاجة لحد يساعدني اوي
    انا مكنتش اتخيل اني اكتب مشكلة بعاني منها للملأ كدا....بس انا محتاجاكو اوي وياريت الي عندة كلمة مساعدة يقلها ( كريم يا رب ) وخصوصا دكتور عادل
    انا طالبة في كلية طب
    السنادي سنة خمسة
    بندرس باطنة واطفال
    مشكلتي بدئت خصوصا السنة الي فاتت
    لما مرتين جبت فيها تقدير وحش رغم المزاكرة بقى متهيئلي ان اي مجهود ممكن اعمله هينتج عنة فششل وان مفيش فايدة...وان لا أسوأ مما اتى...واني مهما اعمل هوا اسلوب دراسي واحد مقدرتش اتعود علية وهيا دية النتيجة...والاخص من كدا مادة الانف والازن السنة الي فاتت قطعتها مزاكرة وجبت في الاخر جيد....اصبت باحباط لامثيل لة...اصبت باحساس بالفشل ملازم ليا...حتى في تعاملي مع صحابي في الكلية...بدئت احس بالدونية...ودا شعور قاااااااتل
    السنادي بدئت اغير اسلوب التحصيل...ولكن الخوف ان الكم كبير اوي...وخصوصا الشحنات السلبية من الدكاترة في الجامعة رهيبة....
    انا لما الوقت يقرب من الامتحان حتى لو انا عندي القدرة اني اكمل بقف ...مخي بيتشل عن التفكير او عن التصرف....انا زمان كان عندي يقين ان اي حاجة عاوزاها بوصلها..وجيبت مجموع كبير ودخلت الكلية الي كنت عاوزاها...لكن ثقتي في نفسي وقعت خالص......بزاكر لكن.....لما بحس ان الوقت بدئ يقللل مبعرفش اتصرف...بجد مبعملش حاجة غير الاكتئاب والاحباط مع ان الوقت الي معايا كافي وزيادة اني أحصر المواد كلها في ذهني مراجعة وحل اسئلة...لكن دايما احس اني مش هقدر ومفيش فايدة...ومفيش وقت...ومش هفتكر....ودايما احس ان اي لحظة ضاعت من غير مزاكرة هتضيعني وراها
    على الرغم من اني جربت الفشل لكن عندي امل في النجاح...على الاقل اكون عملت الي عليا قدام ربنا
    انا دلوقتي بخااااااف اواجه نفسي....بخاف لحظة التحدي...على اخر لحظة بستسلم وأقع
    مش عارفة انا دوشتكم لكن بجد المشكلة دية بتمثل الكم الاكبر من تفكيري دلوقتي لان امتحاناتي في اول اغسطس ونفسي استعد بالقدر الكافي من الحماس والمزاكرة والامل والتفاؤل...لكن اجيبة منين وازاي..
    دايما في هروب مستمر من المواجهة...خوف من الفشل....كيف اشعر انني استطيع ان اكون...؟؟
    انا ضائعة بين ألم الماضي وعذاب المستقبل
    افيدوني وجزاكم الله عني الف خير
    اسفة لو طولت عليكم...
    الحياة معلم قاسي.... يعطي الامتحان... ثم يشرح الدرس..

To Be & no Space For NoT To Be

lonely

ماتقلقيش كلنا بيجى لنا الاحساس ده عند امتحانات كل ترم لسه كنت بفكر وبقول انا الترم اللى فات حليت الامتحان كله وخلصت كراسة الاجابة واستعنت بكلام الكتاب وتحليل شخصى ومعلومات من برة وجبت جيد فى المادتين اللى عملت فيهم كدة ولما سالت انا ليه جبت التقدير ده قالولى ان الدكاترة ديه بتحب الاختصار ونفسى مسدودة برده عن مواد الدكاترة دولا (كلنا فى الهوا سوا ) ماتخافيش .

ذاكرى اكتر مادة بتحبيها الاول وذاكريها لانك عايزة تعرفى المعلومات اللى فيها مش على انك داخلة امتحان هاتلاقى نسبة استيعابك اعلى بكثيييير وخلى عندى برود اعصاب فحتى لو جبنا تقدير وحش بعد الشر بسبب دكاترة ( ربنا يديهم على اد نيتهم ) هانكون استفدنا فى حياتنا العملية بمعلومات جديدة .

جربى طريقة المذاكرة ديه وحاولى تغيرى مكان مذاكرتك وهاتدعى لى ان شاء الله

وربنا يوفقنا السنة ديه كلنا .
    عليك بأن ترسم أهدافا عالية وتبتعد عن الأهداف الأنانية التافهة قصيرة الأمد ، فلا تحلم بقطعة سكر فانية لكن أحلم بقطعة الألماس الباقية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s_lonely
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
    انا مشتركة في المنتدى من زمان
    بس تقريبا ظروف دراستي بعدتني اوي عن اجمل منتدى
    لما رجعت فرحت اوي بالقسم الجديد دا لاني بجد محتاجة لحد يساعدني اوي
    انا مكنتش اتخيل اني اكتب مشكلة بعاني منها للملأ كدا....بس انا محتاجاكو اوي وياريت الي عندة كلمة مساعدة يقلها ( كريم يا رب ) وخصوصا دكتور عادل
    انا طالبة في كلية طب
    السنادي سنة خمسة
    بندرس باطنة واطفال
    لما مرتين جبت فيها تقدير وحش رغم المزاكرة بقى متهيئلي ان اي مجهود ممكن اعمله هينتج عنة فششل وان مفيش فايدة...وان لا أسوأ مما اتى...واني مهما اعمل هوا اسلوب دراسي واحد مقدرتش اتعود علية وهيا دية النتيجة...والاخص من كدا مادة الانف والازن السنة الي فاتت قطعتها مزاكرة وجبت في الاخر جيد....اصبت باحباط لامثيل لة...اصبت باحساس بالفشل ملازم ليا...حتى في تعاملي مع صحابي في الكلية...بدئت احس بالدونية...ودا شعور قاااااااتل
    السنادي بدئت اغير اسلوب التحصيل...ولكن الخوف ان الكم كبير اوي...وخصوصا الشحنات السلبية من الدكاترة في الجامعة رهيبة....
    انا لما الوقت يقرب من الامتحان حتى لو انا عندي القدرة اني اكمل بقف ...مخي بيتشل عن التفكير او عن التصرف....انا زمان كان عندي يقين ان اي حاجة عاوزاها بوصلها..وجيبت مجموع كبير ودخلت الكلية الي كنت عاوزاها...لكن ثقتي في نفسي وقعت خالص......بزاكر لكن.....لما بحس ان الوقت بدئ يقللل مبعرفش اتصرف...بجد مبعملش حاجة غير الاكتئاب والاحباط مع ان الوقت الي معايا كافي وزيادة اني أحصر المواد كلها في ذهني مراجعة وحل اسئلة...لكن دايما احس اني مش هقدر ومفيش فايدة...ومفيش وقت...ومش هفتكر....ودايما احس ان اي لحظة ضاعت من غير مزاكرة هتضيعني وراها
    على الرغم من اني جربت الفشل لكن عندي امل في النجاح...على الاقل اكون عملت الي عليا قدام ربنا
    مش عارفة انا دوشتكم لكن بجد المشكلة دية بتمثل الكم الاكبر من تفكيري دلوقتي لان امتحاناتي في اول اغسطس ونفسي استعد بالقدر الكافي من الحماس والمزاكرة والامل والتفاؤل...لكن اجيبة منين وازاي..
    دايما في هروب مستمر من المواجهة...خوف من الفشل....كيف اشعر انني استطيع ان اكون...؟؟
    افيدوني وجزاكم الله عني الف خير
    اسفة لو طولت عليكم...
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    ارحب بك زميلتي الفاضلة
    انا طالبة في كلية طب
    السنادي سنة خمسة
    بندرس باطنة واطفال
    دراسة الطب من اصعب الدراسات لما فيها من تنوع وتعمق لجميع اقسام الطب، ولكن هي ممتعة ايضاً لما يتحصله الطالب من معلومات اثناء دراسته تفيده في حياته العملية، وخاصة بعد التخصص، فمن يتخصص اطفال مثلاً ثقافتة ومعلوماته التي اكتسبها اثناء الدراسة بباقي التخصصات ستفيده في حياته العملية وخاصة بتعمه في دراسة طب الاطفال، وسيكون إطلاعه محدود لباقي الاقسام.

زميلتي العزيزة
    الا تتفقي معي بانك انهيتي اصعب جزء؟ وكما يقال فات الكثير ولم يبقى الا الكثير.
    على ايامنا كانت مادة الانف والاذن والحنجرة ضمن الجراحة ، ولكي ان تتخيلي كم المجهود والمذاكرة.
    جيد اصابح باحباط؟؟
    انا اهنئك على جيد ، جيد افضل من مقبول، ومقبول افضل من لاقدر الله ...

لكل طالب طب طريقة مختلفة عن الطالب الاخر في التحصيل والمذاكرة، فمنا من لايستطيع ان يذاكر اطفال مع باطنة، وتختلط عليه الامور، ومنا من يحفظ ولا يفهم، وكذلك نجد من يريد الاستيعاب والفهم ولا يجيد الحفظ، والجميع في سباق مع الزمن، ولا يجب ابداً ان نقف محتارين ونضيع الوقت في كيفية المذاكرة، بل يجب ان نتخذ القرار الصائب لطريقة المذاكرة وبدون اي ضغط وبالطريقة التي نستوعب بها اكثر.
    قد تكون الشحنات السلبية من الدكاترة في الجامعة غير مقصودة، وقد يقصدوا بها تحفيذ الطلبة على الجد والاجتهاد، وللاسف باسلوب لا يفيد جميع الطلاب وخاصة مثلك.

ارى نظرة تشاؤمية يجب التخلي عنها فوراً، لايجب ابداً ان تقنعي نفسك بانك لا تستطيعي، قوي ارادتك وعزيمتك الان انتي في سن النضوج، ويجب ان يزيد إستعابك وقدرتك على التحصيل وليس العكس.
    ستستطيعي وفي وقت.
    اتركي المذاكرة فور ان تشعري بعدم القدرة على الاستيعاب، افضل من ان تضيعي الساعات امام الكتاب بدون اي فائدة، اتركي مكان المذاكرة وغيري جو، اعطي نفسك فترة استراحة، وعاودي من جديد، كرري المحاولة بتصميم وقوة.

تخلي عن اليأس والإحباط ، قوي عزيمتك وهمتك بقوة إرادتك، اطردي هذه الوساوس من تفكيرك، تغلبي عليها بنظرة متقائلة للمستقبل.
    انتي اخترتي طريق صعب، وعليكي ان تكمليه للنهاية، ولا تعتقدي بان حصولك على البكالوريوس هو النهاية، بالعكس هي بداية الطريق، وبعد الامتياز ان شاء الله هتشعري بإرتياح لتخصص احببتيه دون الاخر، وستكملي ان شاء الله الى ان نراكي استشارية كبيرة، حققتي طموحاتك وامال والديكي واهلك جميعاً.
    شاكر لكي مشاركتك معنا وفي انتظارك دائماً.

قاعة الصحة في انتظارك لتطرحي بها مواضيع تفيدنا بما لديكي من معلومات، فاتمنى ان تبدئي اثناء فراغك بطرح مواضيع نستفيد منها، وتكون في ميزان حسناتك.

اقرئي موضوع مـبروك انت ناجـح اتمنى ان تستفيدي منه.

للجميع تحياتي.
    ربِ اشرح لي صدري * ويسر لي أمري *
    واحلل عُقدة من لساني * يفقهوا قولي

دع المقـادير تجري في اعنتـها ولا تبيـتن الا خالي البال
    مابين غمضة عين وانتباهتها يغير الله من حال الى حال
    د. عادل الحميد ـ استشاري الامراض النفسية
    alhemaid@msn.com

أستاذي الدكتور عادل
    لك كل الشكر والتقدير على اهتمامك وردك الذي انشرح لة قلبي...
    تخلي عن اليأس والإحباط ، قوي عزيمتك وهمتك بقوة إرادتك، اطردي هذه الوساوس من تفكيرك، تغلبي عليها بنظرة متقائلة للمستقبل.
    ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    والهي حاولت كتير اوي .... مش عارفة بجد على اد ما كلام حضرتك ريحني بجد انا نفسي انفزة واكون أد الكلام ...بس بدون هروب كالمعتاد.؟ على الاقل الفترة دية...انا فكرت اخد مهدئات بس خيفة تكسلني وانام كتير وتضيع الوقت برضة ع الفاضي...بس ليلة الامتحان كنت باخد (بوسبار) عشان اعرف انام
    ادعيلي....ربنا ييسر ويفك الكرب
    اختي العزيزة lost ربنا يخليكي جزاكي الله خيرا على كلامك الجميل.
    التعديل الأخير تم بواسطة s_lonely ; 17-05-2006 الساعة 07:38 PM

ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    والهي حاولت كتير اوي .... مش عارفة بجد على اد ما كلام حضرتك ريحني بجد انا نفسي انفزة واكون أد الكلام ...بس بدون هروب كالمعتاد.؟ على الاقل الفترة دية...انا فكرت اخد مهدئات بس خيفة تكسلني وانام كتير وتضيع الوقت برضة ع الفاضي...بس ليلة الامتحان كنت باخد (بوسبار) عشان اعرف انام
    ادعيلي....ربنا ييسر ويفك الكرب
    يا دكتورة انتي تعلمي جيداً ما للمهدئات وما عليها، لا تيأسي استمري وكرري المحاولة، لا تهربي وكوني مقتنعة بامكانيتك على تخطي هذه الفترة، حاولي ممارسة تمارين الاسترخاء عند الشعور باليأس، مارسي الرياضة اثناء فترات الفراغ، اشغلي تفكيرك باشياء ايجابيه لا انهزامية.
    وما نيل المطالب بالتمني ولكن تؤخذ الدنيا غلابا.

تحياتي للجميع.

alhemaid@msn.com

حاضر ومتشكرة يا دكتور على الرد والاستفادة..

حاضر ومتشكرة يا دكتور على الرد والاستفادة..

alhemaid@msn.com