يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: الخجل والخوف

مبتسم السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين

انا عارفه الموضوع دة كويس وباشكرك لذكره في المنتدى لكن انا عندي مشكلة كنت سالت فيها وعرفت الاجابة عنه وحتى من قبل ما اسال فيه كنت عارفه المشكلة وعارفه سببها ولكني الى الان لم اتغلب عليها.. اعتذر عن المقدمة الطويلة وادخل في سؤالي.. انا دائما باحس بالخجل والخوف ويمكن بيصل الشعور بسي الى حد البكاء عند ابداء اي راي او اي مداخلة رغم ان النت والحمدلله بعد وجودي عليه لاكتر من ست سنوات.. في تقدم وفي اقبال على الناس اكتر من الاول بس لسه برضه عندي نفس الاحساس ورغم ادراكي ايضا اني زي ما في كتير احسن مني فانا برضه والحمدلله احسن من ناس كتير لكن مثلا حضرتك بيتهيا لي انك اما حتضايق من طول كلامي او حتضحك منه واعتقد وطبعا حضرتك فهمت من كلامي اني عندي نوع من الاعاقه وده صحيح وبصراحه مش عارفه كتير باحس اني لا ابالي ماعاقتي واحينا اخري باحس اني حاسة بها جامد اعتذر مرة اخرى عن الاطالة وتحت امر حضرتك في اي سؤال للايضاح.. وسؤال اخؤ هل كل من يتحدث مع نفسه لفترات طويلة يكون مجنون
    لامور

:85: :83: :85: :83: :85:
    :132:
    :150:
    :132: :132:
    :85: :83: :85:
    اختكم

نَنّوس

Re: السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين

كاتب الرسالة الأصلية : LA MOUR

.. انا دائما باحس بالخجل والخوف ويمكن بيصل الشعور بسي الى حد البكاء عند ابداء اي راي او اي مداخلة رغم ان النت والحمدلله بعد وجودي عليه لاكتر من ست سنوات.. في تقدم وفي اقبال على الناس اكتر من الاول بس لسه برضه عندي نفس الاحساس ورغم ادراكي ايضا اني زي ما في كتير احسن مني فانا برضه والحمدلله احسن من ناس كتير لكن مثلا حضرتك بيتهيا لي انك اما حتضايق من طول كلامي او حتضحك منه واعتقد وطبعا حضرتك فهمت من كلامي اني عندي نوع من الاعاقه وده صحيح وبصراحه مش عارفه كتير باحس اني لا ابالي ماعاقتي واحينا اخري باحس اني حاسة بها جامد اعتذر مرة اخرى عن الاطالة وتحت امر حضرتك في اي سؤال للايضاح.. وسؤال اخؤ هل كل من يتحدث مع نفسه لفترات طويلة يكون مجنون
    لامور

بسم الله الرحمن الرحيم
    اهلا بكي اختي الفاضلة لامور
    من منا لا يحس بالخجل والخوف؟ ولكن تتفاوت النسب من شخص لاخر، وواضح انك حساسة اكثر من اللزوم، لست ادري من اين جائك الشعور بأني حتضايق او اني ساضحك عليكي ، بالعكس انا فخور جداً بشجاعتك وصرحتك ، واسمحي لي ان اعرب لكي عن اعجابي لفهمك لشخصيتك، ومعرفتك وفهمك لنفسك.
    كل انسان عاقل يتحدث مع نفسه ، ولكن ان زاد عن الطبيعي يجب مراجعة الطبيب، المقصود بالحد الطبيعي هو ان يبدء المرء في الاندماج في الحديث مع نفسه ويرتفع صوته وقد يرى المرء يده ايضاً تعلو امام عينه من شده الانفعال والاندماج.
    اختي لامور انا لا ارى حتى الان داعي لقلقك وتخوفك، اما ان كان هناك شيئ لم تذكريه.
    يمكنك مراسلتي على الخاص او على الايميل ان شئتي
    وكل عام وانتي بخير
    ربِ اشرح لي صدري * ويسر لي أمري *
    واحلل عُقدة من لساني * يفقهوا قولي

دع المقـادير تجري في اعنتـها ولا تبيـتن الا خالي البال
    مابين غمضة عين وانتباهتها يغير الله من حال الى حال
    د. عادل الحميد ـ استشاري الامراض النفسية
    alhemaid@msn.com

بعد التحية

اخي العزيز د. عادل
    اشكرك لاهتمامك وردك
    انا فعلا باتكلم مع نفسي بصوت عالي
    بس برضه بيتهيا لي ان كلمتك محتاجة لشرح اكتر
    واشكرك للسماح لي بالمراسلة علي بريد حضرتك الخاص
    ولكن انا من زمان نفسي اراجع طبيب للموضوع ده مش عشان حاجة
    ولكن ليطمئنة قلبي زي ما بيقولوا وكمان عشان اعرف هل انا ماشية صح ولا لا في تحسينس لنففسي واخد النصائح التي يراها الطبيب مناسبة لي.. وفي نفس الوقت اعلم اني بخير والحمدلله بحيث ان الامر لا يستدعي مني ان اذهب لاخذ مكان مريض ربما كان هو احوج مني للطبيب واحب ان تكون المناقشة على طريقة الصداقة او الاخوة لا كاطبيب ومريض واايضا باشكر حضرتك انك لمست حساسيتي المفرطة ودي في كل حاجة.. ونسيت اكتبها امبارح بس انا عارفهاه وباحس بها حتى ما والدي ووالدتي واعتذر عن الاطالة وسوف ارسل لك على البريد الخاص اذا وافقت بعد قرائت رسالتي هذه.. وكل سنة وانت طيبيين
    اختك لامور

:85: :85: :85: :85: :85:
    :83: :83:
    :85: :85: :85:
    التعديل الأخير تم بواسطة الحب النضار ; 01-02-2004 الساعة 06:49 AM
    اختكم

نَنّوس

اهلا بكي يا لامور اخت وصديقة
    وفي انتظار مراسلتك
    وكل عام وانتم جميعاً بخير وصحة وسعادة
    ربِ اشرح لي صدري * ويسر لي أمري *
    واحلل عُقدة من لساني * يفقهوا قولي