يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

الإستطلاع: لما اشوف زميلي بيعمل حاجة غلط .. باعمل ايه ؟

صفحة 8 من 8 الأولىالأولى ... 678
النتائج 71 إلى 74 من 74

الموضوع: ياعم سيبك منهم بلاش وجع دماغ .. مافيش فايدة

السلام عليكم ورحمه الله
    فى البدايه احب اشكرك اوى لانك حكيت عن مشكله موجوده بجد
    انا اه مش فى كليه بس اللى قولته ده بيحصل حقيقى بينى وبين اصحابى
    وانا شايف ان محسن ده هوه اه طريقته مش حلوه بس متعصب او فى الدين وبكده مش فى حد حيسمعله او ينصتله للحظه واحده
    لكن شريف بيدعو للدين بعقل وحكمه وهوه ده اللى ناس تسمعله بجد
    شكرا لموضوعك يا صعيدى
    فى كل طريق سد عالى شايفــاه العيون.
    ويمكن أكون أو لا أكون .. !!

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    مش حاقدر اقول إلا جزاك الله خيرا
    الواحد فعلا في اول اتزامه بيبقى زي محسن
    و مع الوقت و العلم بيتحول لشريف
    جزاك الله خيرا كمان مرة

الأخ الكريم ابو يحيى
    دائماً موضوعاتك فى الصميم . النصيحة يجب أن تقدم بأسلوب فيه ترغيب والبعد عن الترهيب حتى لا يحدث نفور . النصيحة المباشرة تكون مجدية لمن تشعر معه أنه يستجيب بس يجب أختيار الوقت المناسب وجميل أ، يكون القائم بالنصح قدوة لمن ينصحه
    ذُكِرَ عَنْ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِزِيَادٍ: هَلْ تَدْرِي مَا يَهْدِمُ الْإِسْلَامَ؟ زَلَّةُ عَالِمٍ وَجِدَالُ مُنَافِقٍ بِالْقُرْآنِ وَأَئِمَّةٌ مُضِلُّونَ،

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصعيدي
    إخوتي .. أحبتي

بنمر في حياتنا بمواقف كتير بنحس انها غلط .. ياترى بنعمل ايه مع أصحاب المواقف دي .. بنكبر دماغنا .. وللا بنشد عليهم .. وللا بنحاول ننصحهم بأسلوب طيب .. تعالوا نشوف شريف ومحسن هيعملوا ايه المرة دي .. وبعدين نتناقش سوا

شريف ومحسن اتقابلوا الصبح في الكلية
    محسن – السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    شريف – وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. ازيك يا محسن
    محسن – الحمد لله الذي لا يحمد على مكروه سواه
    شريف – يا ساتر يارب .. خير يا بني .. فيه ايه عالصبح ؟
    محسن – يا أخي انت مش شايف الدنيا حوالينا بايظة ازاي .. مافيش حاجة عدلة أبدا .. الناس كلها ماشية غلط .. معاصي وبلاوي وقرف .. اللي بيشرب سجاير واللي بيشرب بانجو (مع الاعتذار للصعيدي) .. اللي ما بتصليش .. واللي جاية الكلية زي ما تكون رايحة فرح .. يا أخي الواحد قرف من العيشة دي .. حاجة تزهق
    شريف – روق يا محسن .. روق .. يا أخي الناس برضه فيها خير كتير .. ده الرسول عليه الصلاة والسلام كان عايش في وسط الكفار وفضل مستحملهم لغاية ما دخلوا كلهم في الإسلام .. بيتهيألي وضعنا دلوقت أحسن والناس اللي بتتكلم عنهم دول محتاجين زقة كده وربنا يهديهم .. بس انت لو تفك التكشيرة دي شوية .. انت ما دخلتش قاعة فك التكشيرة قبل كده .. ههههههههه
    محسن – بص بقى .. أنا كده .. ومافيش حاجة اليومين دول تستاهل الواحد يضحك وللا يبتسم حتى .. واللي عاجبه بقى
    شريف – يابني ما ينفعش كده .. طب حتى فكها شوية من باب اتباع سنة الرسول عليه الصلاة والسلام .. انت مش عارف انه قال ان ابتسامتك في وجه أخيك صدقة ؟ .. وهو نفسه كان دايما يبتسم لأصحابه وللناس كلهم .. فكها بقى.. ما تخافش وشك مش هيشقق لو ابتسمت مرة كل أسبوع حتى
    محسن – انت بتتريق .. ماشي يا عم شريف .. براحتك
    شريف – ههههههه .. ياعم انا باهزر معاك .. اسمع .. اقابلك بعد المحاضرة عشان خلاص يا دوبك ألحق .. سلام
    محسن – سلام
    محسن يتمشى في الكلية .. يتكعبل في شلة من دفعته واقفين بره الكافيتيريا يهزروا مع بعض ويضحكوا بصوت عالي
    محسن (ضارب تكشيرة مالهاش حل) – وبعدين يابني انت وهو في المسخرة بتاعتكو دي .. اتق الله يا بني منك له
    محمود – أهلاااااااااااان .. محسن .. ازيك يا محسن .. وشك ولا البومة .. هاهاهاهاهاهاهاااااااااااااي
    يحيى – ازيك يا محسن .. يابني حرام عليك اللي انت عامله ف نفسك ده .. مش خايف يجيلك شلل أطفال.
    يوسف – جرى ايه يابني انت وهو .. ما تحترموا نفسكم وتسيبوا الراجل في حاله .. تعال يا محسن .. سيبك منهم .. أنا بقى جايب لك هدية .. خد السيجارة دي من اخوك .. فيها شوية بانجو من اللي وصى عليه بوبي الحبوب .. هههههههههههههه
    محسن – بانجو .. والله انتو هتروحوا جهنم حدف .. هي جهنم اتعملت الا للي زيكم
    محمود – ليه بس كده يا موووووح .. ده انا حتى باحب ربنا والله .. بس لسه ربنا ما هدانيش .. ذنبي يعني
    محسن – اتق الله يا أخي .. وبطل بقى انت وهو السكة اللي انتوا فيها دي .. تعالوا معايا المسجد
    يحيى – المسجد ؟؟ .. يعني هو أصلي بصراحة يعني .. أنا مش جاهز
    يوسف – ولا انا والله .. ما حدش هنا ينفع يروح المسجد
    محسن – ليه .. حصل ايه .. ايه مش جاهز دي .. مش مسلم يا بني انت وهوه
    محمود – ياعم مسلمين وموحدين بالله .. يييييييييه .. انت هتخلينا نغلط ليه بس .. انت مش واخد بالك وللا ايه؟
    محسن – لا مش واخد بالي .. هوه فيه ايه
    يضحكوا كلهم .. ههههههههههههه
    يوسف – يا جدعان ده أصله شيخ .. مالوش في الحاجات دي .. سيبوه بقى ما تبوظوش أخلاقه
    محمود – ايه شيخ يعني ؟؟.. مش راجل برضه .. تعال يا محسن أما اقولك .. فيه حاجة مهمة لازم تعرفها (ياخده تحت باطه كده)
    محسن .. يتملص منه – ايه يا بني .. اوعى كده مالك
    محمود – اسمع بس افهمك .. اصل حنا كنا سهرانين امبارح سهرة انما ايه .. حكاية .. بص بص السي دي دهي .. عليها بقى حتة فيلم .. ما تقولليش .. طحن الطحن
    محسن – فيلم ايه يعني ؟؟ .. اوع يكون فيلم قذر زي اللي انتو متعودين تشوفوه
    يوسف – تؤتؤ .. ألفاظك بقت وحشة أوي اليومين دول يا محسن .. اتق الله يا أخي المسلم .. ثكلتك أمك
    يحيى – قذر ايه بس .. ده فيلم عن الطبيعة .. كل حاجة فيه عن الطبيعة .. وعلى الطبيعة كمان .. قوللي بقى الطبيعة حرام
    محسن – والله أنا غلطان ان انا وقفت معاكم
    يوسف – فعلا غلطان .. انت بقى ما حضرتش المحاضرة ليه .. طب احنا صيع .. ومالناش في العلم .. وانت بقى ما بتحضرش ليه .. هو الدين بيقول كده برضه يا عم الشيخ
    محسن – ماليش مزاج احضر .. وبعدين انا فاكر الحاجات دي من السنة اللي فاتت .. وهو حتى نفس الدكتور
    يحيى – ولما انت ذاكرتك حديدية كده .. امال سقطت فيها ليه يا مولانا
    محسن – يييييييه .. ده انتوا حاجة تخنق .. أنا ماشي
    محمود – استنى استنى .. حوش اللي وقع منك .. هههههههههه
    يخرج محسن من الكلية ساعة صلاة الظهر .. يصلي الظهر في الجامع اللي جنب الكلية .. واحد راجل كبير أد أبوه بيصلي جنبه
    الإمام – السلام عليكم ورحمة الله .. السلام عليكم ورحمة الله
    الراجل كبير – السلام عليكم ورحمة الله .. السلام عليكم ورحمة الله
    يمد ايده لمحسن بالسلام – حرما يابني
    محسن (بتكشيرة سوبر) – ايه حرما دي .. دي بدعة
    الراجل (ايده معلقة) – بدعة .. هو انت تفهم ايه في الدين انت .. انا باصلي بقى لى اربعين سنة .. وهو الدين برضه بيقولك تكسف واحد أد ابوك كده
    محسن (بحدة) – باقولك بدعة .. ولم ترد عن رسول الله صلى الله عليه وسلم .. وايه يعني بتصلي بقالك اربعين سنة .. طول مانت مبتدع .. ربنا مش هيقبل منك لا صلاة ولا صوم
    الراجل (بصوت عالى) – انت قليل الأدب .. وشكلك كده أهلك ما ربوكش
    الناس تتدخل للفض بينهم .. محسن يبرطم – مبتدع .. فاسق .. أعوذ بالله
    واحد زميل محسن بس يعرفوا بعض بالشكل بس (موجها كلامه لمحسن) – عيب كده يابني .. ده راجل أد أبوك
    محسن (يلاحظ ان زميله لابس أنسيال) – وانت مالك ؟ .. وبعدين لابس أنسيال ليه .. حد يصلي وهو لابس أنسيال
    زميله – ايه يا محسن .. ماله الأنسيال .. يعني أبطل صلاة عشان خاطرك ؟
    محسن – بس .. بس .. انت مش فاهم حاجة .. لما تبقى تفهم دينك ابقى كلمني
    يمشي محسن .. وهو راجع يلاقي شريف خلص محاضراته .. وواقف مع الشلة اياها .. محمود ويحيى ويوسف
    محسن – السلام عليكم يا شريف .. انت واقف مع العيال الصيع دول ليه
    شريف – عيب يا محسن .. عيب يا أخي .. دول زمايلك برضه
    محسن – دول آخر بوظان .. رايحين جهنم حدف
    شريف – يا ساتر .. طب اهدى انت بس .. ايه يا جماعة .. فيه ايه
    محمود – ما فيش يا شرف .. كنا بنهزر معاه الصبح .. اتقمص ومشى
    يحيى – وانا بادي له هدية مش عايز ياخدها مني .. يابني ده النبي قبل الهدية .. مش عيب كده
    يضحكوا – ههههههههههههههههه
    وعايز ياخدنا الجامع بالعافية .. نقول له ما ينفعش .. ولا هو هنا
    شريف – ياشباب ما يصحش كده .. خلينا طيب في اللي كنا بنقوله
    يحي – أيوه يا شريف .. وحياة ابوك .. حتدينا المحاضرات امتى ؟
    شريف – بس كده .. تحت أمركم .. تحبوا نتقابل النهارده العشا .. عشان اكون بيضتهم
    محمود – العشا .. طب نقابلك بعد الصلاة
    شريف – يا أخي انت هتخسر ايه .. انت مش ناوي تصلي؟
    محمود – لا طبعا .. هاصلي .. بس ورايا معاد كده .. يعني
    يحيى – يا أخي خللي عندك دم .. هو الراجل ما وراهوش غيرنا .. ما حبكش يعني المعاد النهارده
    شريف – والله يا حودة زي ما تحب .. لو عايزني اقابلك بعد الصلاة ماشي
    يوسف – يا أخي ده انت غتت أوي .. هتيجي معانا وللا مش هتاخد المحاضرات
    شريف – يا جماعة بالراحة على الراجل شوية .. مش كده
    محمود – خلاص .. خلاص هنصلي معاك العشا
    شريف – خلاص يبقى نصلى في الجامع اللي جنب بيتنا ان شاء الله .. مع السلامة
    يسلموا على بعض .. ويمشوا .. محسن وشريف واقفين مع بعض
    محسن – انت هتقابل العيال الصيع دول بالليل
    شريف – يا بني حسن ملافظك .. ما يصحش كده .. وبعدين دي كده غيبة
    محسن – دول عيال آخر بوظان .. انت بتمشي معاهم ليه
    شريف – يا أخي دول زملاتنا .. يعني انت فاكر انك هتدعو مين الى الله ؟؟ .. الشباب المتدين ؟؟ .. ماهم خلاص ربنا هداهم .. احنا دورنا مع دول .. عمرك شفت دكتور كاتب عالعيادة بتاعته (ممنوع دخول المرضى) .. لازم نمشي معاهم ونحاول معاهم مرة واتنين وتلاتة لحد ما ربنا يهديهم
    محسن – ما نا حاولت أقول لهم ييجوا المسجد قعدوا يتنقوروا عليا ويقطموني.
    شريف – شوف سيدنا يوسف عليه السلام .. لإنه كان قدوة .. الاتنين اللي كانوا معاه في السجن راحوا له برجليهم .. وساعتها قبل ما يقوللهم عاللي هم عايزينه عرض عليهم الدين الأول .. لازم يا محسن تكون قدوة عشان الناس تسمع منك
    محسن – ولما يعني ييجوا يصلوا معاك النهارده .. فكرك هيفضلوا يصلوا على طول .. ده عشان ياخدوا لمحاضرات بس
    شريف – يا أخي .. المسلم أساسا لازم يكون نافع لغيره .. حتى لو كان الغير ده مش ماشي صح .. لإني عايز الثواب من ربنا .. بس لازم احاول معاهم بإخلاص عشان ربنا يهديهم.
    وفي صلاة العشا .. يتقابلوا في المسجد اللي جنب بيت شريف
    الإمام – السلام عليكم ورحمة الله .. السلام عليكم ورحمة الله
    الراجل الكبير (اياه)- السلام عليكم ورحمة الله .. السلام عليكم ورحمة الله .. وبيمد ايده للي جنبه .. حرما
    تفتكروا مين اللي جنبه .. هههههههههه .. هو مافيش غيره .. محسن
    محسن – انت تاني
    الراجل – مين .. هو انت ؟؟ .. ايه اللي جابك هنا
    شريف – ازيك يا حاج عبد القادر .. حضرتك تعرف محسن ؟
    الراجل – انت اللي تعرفه ؟
    شريف – أيوه .. محسن زميلي في الكليه .. محسن .. الحاج عبد القادر جارنا .. وصديق والدي من زمان
    امال انتوا تعرفوا بعض منين ؟؟
    الحاج عبد القادر – لا .. دي حكاية طويلة .. خليه هو يحكيهالك .. عن اذنكم (يمشي)
    شريف – ايه يا محسن .. انا حاسس ان الحاج زعلان منك .. هو انت تعرفه منين
    محسن – لا انا ما عرفوش .. ده كان بيصلي الظهر في المسجد اللي جنب الكلية وانا باصلي جنبه .. بعد الصلاة لقيته بيمد لي إيده وبيقوللي حرما .. فما سلمتش عليه وقلت له دي بدعة
    شريف – كده قدام الناس
    محسن – أيوه ياأخي .. أمال من وراهم .. من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ..
    شريف – بس يا أخي انت خسرت الراجل كده .. وزعلته منك
    محسن – يزعل وللا يتفلق .. هو اللي مبتدع
    شريف – يا أخي كنت سلمت عليه .. واتعرفت عليه .. وبعدين بعد صلاة السنة تقول له انك محرج تكلمه وان الموضوع كذا كذا .. حتى يبقى فيه معرفة
    محسن – وانا فاضي بقى .. انا خبطت النصيحة وخلاص .. وبعدين العالم الكبار دول مافيش فايدة فيهم .. مش هيسمع .. اسألني انا.
    شريف – خبطت ايه يا بني .. هي طوبة .. يا أخي انت مش فاكر الدرس بتاع السبت اللي فات ؟؟.. فاكر قصة سيدنا الحسن والحسين لما نصحوا الراجل اللي ما كانش عارف يتوضى .. شفت عملوا معاه ايه عشان ينصحوه .. واتوضوا قدامه تاني .. وخلوه هو اللي يقول لهم انا غلط وانتوا صح .. من غير ما يقولوا كلمة واحدة .. يعني هو الحاجات دي بنسمعها ليه يا محسن .. مش عشان نعمل زيهم ؟
    محسن – آه والله عندك حق يا شريف .. أنا آسف .. أنا اللي اتسرعت
    شريف – طب تعال .. الحاج عبد القادر لسه ما طلعش بيتهم .. تعال اعتذر له عشان ما يبقاش شايل منك
    محسن – يا عم مش لازم بقى .. ماهي عدت وخلاص
    شريف – يا أخي تعالى .. مالكش دعوة .. أنا هاكلمه
    شريف للحاج عبد القادر – السلام عليكم
    الحاج – وعليكم السلام .. ازيك يا شريف
    شريف – الحمد لله .. لا مؤاخذة يا حجيجة .. محسن بس حس انه كلم حضرتك بأسلوب مش كويس وكان عايز يعتذر لك
    محسن – أنا آسف والله يا أستاذ عبد القادر .. مش عارف انا ازاي كلمتك كده
    الحاج – لا يا بني خلاص مافيش حاجة .. وانت زي ابني برضه
    شريف – متشكرين أوي يا حاج .. وان شالله ماتكونش شايل منه بس
    الحاج – بس هو ياشريف موضوع حرما ده فعلا بدعة
    شريف – هي السنة ان الواحد أول ما يسلم من الصلاة يبدأ ختم الصلاة على طول .. يعني الرسول عليه الصلاة والسلام ما كانش بيعمل حرما وجمعا دي
    الحاج – والله يا بني أنا أول مرة اسمع الحكاية دي .. انا باشوف ناس كتير بيعموا كده وعادي يعني
    شريف – معلش يا حجيجة .. ممكن نتأكد برضه يوم السبت في الدرس عشان تتطمن ان شاء الله
    الحاج – شكرا يا شريف .. ومعلش يا محسن يا بني .. وربنا يوفقكم ان شاء الله
    يحيى ويوسف واقفين مستنيين الموضوع يخلص .. شريف ومحسن يسلموا عليهم
    شريف – أهلا وسهلا .. ازيك يا يحيى .. ازيك يا يوسف
    محسن (فك التكشيرة شوية) – أهلا يا جماعة .. كويس والله انكو صليتوا معانا
    يحيى – امال يا بني .. انت فاكرنا ما بنصليش وللا ايه ؟
    يوسف – شفت اما فردت بوزك ده يقى شكلك احسن كتير ازاي ؟
    محسن – وبعدين بقى .. انتو هاتشتغلوا عليا وللا ايه
    شريف – بس .. بس .. احنا واقفين قدام الجامع .. عيب كده .. امال فين محمود
    يحيى – محمووووووود .. مش عارف .. يظهر برضه انه في معاده اياه
    يوسف – شكله كده ما كانش ناوي ييجي
    محسن – يا عم سيبك منه .. ده ما يستاهلش اللي بعمله معاه ده
    شريف – لأ .. أقول لكم .. تعالوا نطلع البيت عندنا .. وأشرح لكم محاضرة النهارده .. ونرن له كمان ساعة كده .. خسارة نسيبه .. تعالوا
    يوسف – بس يا شريف .. يعني
    شريف – ياعم ما تتكسفش .. احنا على طول بنذاكر مع اصحابنا في البيت .. مافيش مشاكل .. والغايب يا سيدي حجته معاه.

ايه رأيكم .. ياريت نتكلم عن تجاربنا في موضوع النصيحة ده .. ياللا بينا

محمــد عبـــد الســـلام

أخى و الله عجبتنى الحكاية دية كتتيررررر فيها عبر جامدة

بالنسبة ليا انا بشوف اصحابى كتير بيعملوا حاجات غلط زى مثلا واخد بيشتغل شغلة فيها مال مشكوك فيها بنصحة بردة

و بعد ما بنصحة بدعى من ربنا انى مش اقع نفس وقعتة

المهم اسلوبى فى النصح كالاتى و هو افضل اسلوب

انصحة انصحة اشجعة على الى هوة فية طالما الباشا مش عاجبة نصحيتى

و متشكر قوى على الموضوع

صفحة 8 من 8 الأولىالأولى ... 678