يمكنك الآن الإشتراك في قناة أبنا مصر على اليوتيوب

الإستطلاع: لما اشوف زميلي بيعمل حاجة غلط .. باعمل ايه ؟

صفحة 6 من 8 الأولىالأولى ... 45678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 51 إلى 60 من 74

الموضوع: ياعم سيبك منهم بلاش وجع دماغ .. مافيش فايدة

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dahlia ezzat
    امممممممممم الأستاذ محمد عبد السلام و موضوعاته اليمى يمى بص انا صوت و هارجع تانى بعد ما اقدح زناد فكرى عشان اعرف اتكلم مع سعادتك و بالمره هاقول لخوخه لأنها نفسها جدا جدا تتناقش فى موضوع من موضوعاتك لى رجعه ان شاء الله
    يا سلاااااااااااااام .. تنورنا والله الجدة خوخة .. ونتشرف بمشاركتها معانا .. بس يعني ايه الكلمة دي ( وموضوعاته اليمى يمى ) ترانسليت انتو عرابيك بليز .. هههههههههههه ..

انا جيت بعد ما قرأت الموضوع و قرأت كمان الموضوع بتاع زوجة حضرتك يا بختها نا بتقدر تتكلم مع الناس بالطريقه دى لأنى انا و بحكم انى ساكنه جنب الجامعه بلاقى اشكال توجع القلب بيبقى نفسى انزل اجيب البنت من دول من شعرها و اقول لها ابوكى بيشقى و يدفع دم قلبه فى الجامعه عشان انت تمشى مع ولد و تحطى ايدك فى ايده كده و لا تسيبيه يحط ايده على كتفك كده ، المشكله انى بابقى ناويه عنف لأن بصراحه بيصعبوا على باحس انهم ياإما عبط ياإما بيستعبطوا فى الحالتين عايزه اضربهم
    ههههههههههه . . وصف يفطس من الضحك بصراحة .. الواحد فعلا بيبقى حاسس ان العيال دول يستاهلوا كده .. بس متأكد برضه ان مش دي الطريقة الصحيحة في التوجيه .. وممكن يسيبوا بعض ويجروا من قدامك ويروحوا يتقابلوا في شارع تاني .. يبقى ما عملناش حاجة غير ان احنا طلعنا شحنة الغيظ دي في الهوا .. والواقع من سيء لأسوأ .. بس فعلا الوصف يضحك جدا ..

بس ارجع اقول لما اقوم اللى حواليا القريبين اولى و فعلا نفعت محاولاتى مع زميله لى محجبه بس بتصر تتوضا و هى حاطه مانيكيير اقول لها يا بنتى ما ينفعش ما فيش فايده و كنت باكلمه براحه كده و بتهريج برضه مش جايب همه اخر مره شوفتها و هى بتتوضا سألتها انت بتعملى ايه قالت لى بتوضا قلت لها عشان هاتعملى ايه قالت لى عشان هاصلى مالك قلت لها و انت بقى بتضحكى على نفسك و لا عايزه تضحكى على ربنا غالبا انت بتضحكى على نفسك و بتفهميها ان الصلاة تنفع بالمانيكيير من فضلك ما تصليش لحد ما تروحى تشيلى المانيكيير ده وقفت بصت لى شويه و قالت لى صح عندك حق و من يوميها بطلت الموضوع ده و الحمد لله و بعديها بطلتها تحط برفان (عطر) و قلت لها المصيبة انك عارفه حكم اللى بتتعطر خارج المنزل يعنى وزرك اكبر من اللى مش عارفه اصلى كنت مديها كتاب فقه المرأة المسلمه قبل كده و قلت لها ليه تاخدى ذنب زانيه و انت تعرفى ربنا و صاينه نفسك بالحجاب اولى بيكى انك ما تتعطريش الحقيقه اتكسفت و قالت لى اصل ما باقدرش اقاوم قلت لها يا حبيبتى افتكرى عذاب جهنم و انت هاتقاومى ان شاء الله و احمد الله على نعمة الهداية بطلت تتعطر
    فاضل واحده زميلتى هاتجنن و اخليها تتحجب مش راضيه و اخر حاجه قلتها لها هاتعملى ايه لو موتى فجأه هاتقولى ايه لربنا سكتت بس برضه ما تحجبتش لغاية دلوقتى
    جزاكي الله خيرا هلى اهتمامك بنصح اللي حواليكي .. ومعلش اصبري عليهم .. هييجي يوم تلاقيهم استجابوا .. فيه موضوع اسمه ملتقى الأحبة على قاعة لقاءات في حب الله .. المشاركين فيه بيحكوا عن مواقف غيرت بعضهم أو ناس غيرهم إلى الالتزام .. مواقف جميلة جدا بصراحة .. فما تيأسيش .. واستغلي المناسبات برضه كعامل مساعد .. مثلا حالة وفاة والشخص متأثر .. لما تسمعيها شريط أو تاخديها تسمع درس .. ممكن مع تأثير الظرف ده تكون الاستجابة أسرع .. وربنا يعينك ان شاء الله.

رغيت كتير صح معلش بس لى رأى يا أستاذ محمد انه فى حالة ما تكون النصيحة عن اساس من اسس الدين و حاجه معروفه غالبا لعموم المسلمين لازم تكون شديد حبتين لأن فى ناس بتتناسى قواعد دينهم بس ضرورى ان النصيحه تكون للشخص بمفرده على انفراد يعنى عشان ما يؤذيهوش ان الناس تسمع عنه عيب .. هذا رأى و الأرزاق على الله
    أحب أقول لحضرتك ان الشدة واللين دي نسبية .. أهم حاجة انك ما تخسريش الشخص اللي قدامك .. بمعنى ان لو الشدة دي هو هيتقبلها ويحتملها وتجيب نتيجة ايجابية مافيش مانع .. ولكن بتبقى حالة خاصة شوية .. الرسول عليه الصلاة والسلام جاله شاب يستأذنه في الزنا فعامله بمنتهى الرفق .. وجاب نتيجة .. وتشوفي موقفه مع صحابي تاني كان لابس خاتم دهب فالرسول عليه الصلاة والسلام انتزعه من صباعه ورماه في الأرض وقاله (يعمد أحدكم إلى جمرة من النار فيضعها في يده) .. الراجل عمل ايه .. مارضاش حتى يمد ايده ياخده تاني .. معناها انه كان يحتمل ويتقبل هذه الشدة .. بس بنقول دي حالة خاصة .. والرسول عليه الصلاة والسلام كان الأصل عنده اللين.
    يظهر أنا اللي رغيت .. ولكن مشاركتك جميلة فعلا ومفيدة جدا .. وجزاك الله خيرا وفي النتظار الوالدة الفاضلة

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماما زوزو

لى تجربه قريبة جدااا كنت فى زيارة توجيهيه لاحد المدارس
    الثانويه للبنات واثناء كلامى مع المدرسة فوجئت بدخول بنت
    محجبه وتلبس بنطلونا لا اعرف كيف لبستت وللاسف بلوزة قصيرة
    فكا منظرها ملفت بشكل فظيع ...
    فسالتها لو اعتبرتنى زى والدتها هل تقبل منى نصيحة لمصلحتها
    على الا تضايق من تدخلى او تزعل من كلامى معها فى امر يخصها
    فوافقت وابدت استعداد طيب للاستماع واستمعت بصدر رحب لى ...
    ثم شكرتنى وخرجت لتذهب الى مسؤله شئون الطلبه ...
    وبعد لحظات فوجئت بها تدخل لى مرة ثانية وتقول لى
    انا اشكرك جداااااا واحب اتعرف عليكى فعرفتها بنفسى
    واذا بها تحتضننى وتقبلنى بقوة وتشكرنى مرة اخرى ...
    النصيحة اسلوب خلقى من ضمن اخلاقيات المسلم ...
    اذا لم نتبع تلك الخلق فلا داع لكى نقوم بنصيحة احد ...
    موقف رائع يا ماما زوزو .. ربنا يبارك لك وتكوني قدوة لينا جميعا في أسلوب النصيحة بالحكمة والموعظة الحسنة .. ومهما الواحد واجه إعراض عن النصيحة من بعض الناس فأكيد هيلاقي استجابة من بعضهم برضه .. ربنا يتقبل منك .. ويجزيكي كل خير .. وتقبلي تحياتي

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العندليب الاسمر
    ألف شكر ليك أخي الصعيدي علي الموضوع المهم ده
    بصراحه طريقه تفكير شريف في الحكاية دي هيا أحسن طريقة فعلا
    وسبحان الله انا مش بحب الاخوة اللي بيبقو عاملين فيها انهم شيوخ وتلاقيهم علي طول ضاربين بوز كده ومش بيطيقو يبصو في وش اي حد خالص
    وانا كنت بقع مع ناس كتير منهم
    بس علشان انا الحمد لله اتربيت في بيت متدين الحمد لله وعلي طريقة السلفيين فانا الحمد لله بعرف اتكلم في امور ليست بالقليلة في الدين
    يعني حصل معايا مواقف كتير ان مثلا يكون أخ لسه ملتزم جديد ويجي ينصحني بطريقه مش حلوة ساعتها انا بضايق بس مشكلتي اني مش بسكت ، بالعكس انا بتعمد اثبتله انه ميعرفش حاجه اساسا في الدين وان طريقته في نصح الانسان دي مش طريقه حلوة بس طبعا بحاول اني اتكلم مع الناس دي بطريقه حلوة
    وانا لو شوفت اي حد من زمايلي بيعمل حاجه غلط قدامي مقدرش اسكت لازم افهمه بس بفهمه من غير ما حد ياخد باله وكمان بطريقه لذيذة بحيث انه يتقبل مني الكلام
    وبعد كده بقه هو عمل بيه يبقي خير ، ولو معملش يبقي لا يلومن الا نفسه
    ومرة تانيه بشكرك أخي الصعيدي علي الحكاية المهمة دي
    العندليب
    حبيبي العندليب .. واحشني من زمان .. أكيد مشغول في الامتحانات .. شد حيلك وبالتوفيق ان شاء الله ..
    طبعا حكاية الشيوخ دي .. فلازم نعرف ان المسألة مش مظهر .. المظهر كويس ومطلوب بس الأصل هو (الدين المعاملة) .. فاللي نقول عليه شيخ هو اللي خلقه كويس .. مش مظهره بس .. وربنا يعينك ويوفقك في دعوتك ونصحك لأصدقائك .. بالطريقة الذيذة بتاعتك .. هههههههههههه .. تحياتي

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ناصر
    كالعادة رائع يا صعيدى
    ونجحت تماما فى إنك تخلينا مدمنين لمواضيعك
    وموضوع رائع للنقاش
    أنا بصراحة أكتر حاجة بتضايقنى فى الدنيا الذى يدعو للدين بطريقة منفرة
    أحس إنه بيرتكب جريمة
    الدين الإسلامى العظيم لا يمكن إختزاله فى مجموعة أشياء
    ومن يدعو إلى الدين بغلظة لا يفهم فى الدين شيئا
    لايقرأ القرآن ولا يقلد الرسول
    فكيف يدعى الدين
    وكانت السماحة والعفو عند المقدرة من أعظم شيم الرسول صلى الله عليه وسلم
    وياليت كل الأجيال الصغيرة من الشباب المتدين يعرفون الفرق بين الحماس للدين وبين الغلظة المنفرة
    ووفق الله الجميع لما فيه الخير
    شكرا لك يا أبو يحيى
    حبيبي أبو حميد .. ما تتصورش فرحتي أد إيه لوجودك معانا وكلامك الجميل .. وإدمانك لمواضيعي .. حبيبي انت.
    التشدد في الدين أخي الكريم بيضايق كل الناس .. ورسول الله صلى الله عليه وسلم كان أبعد ما يكون عن الغلظة والتشدد .. وفعلا كلمة مهمة جدا اللي تفضلت بيها وهي ان الشباب لازم يعرف الفرق بين الحماسة والغلظة .. ياريت كلنا نبقى متحمسين للدين .. بس المشكلة في فهم الحماسة بشكل غلط .. شوف الرسول عليه الصلاة والسلام بيقول (إنا لنبش في وجوه أقوام وقلوبنا تلعنهم) .. يعني بيبتسم في وشه وهو من جواه بيكرهه .. ده مش نفاق ..ولكن البسمة دي علاج .. دوا .. شفا زي ما بيقولوا .. ولو كشر في وشهم هينفروا منه .. وهو القائل (إنما أنا رحمة مهداة) .. فمهم جدا نفهم الحماسة والغيرة على الدين فهم صحيح .. وجزاك الله خيرا على مشاركتك و كلماتك الجميلة .. وتقبل حبي

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dina_a

مشكور اخي الصعيدي علي الموضوع الرائع والهادف
    وانا اخترت انتظر الوقت المناسب للنصيحة
    بس بصراحة احنا اصبحنا في زمن لا يقبل فيه احد النصيحة
    بل بالعكس اذا حاولت ان تنصح احد أو تنبهه لعيب فيه
    ينقلب الحال عليك وتتطلع انت مليان عيوب
    يعني لو جيت تنصح واحدة يعني لبسها مش ولا بد
    تطلع انت رجعي ومعقد وما بتفهمشي في الموضة
    وحاجات من دي كتير
    بس اهو الواحد بيعمل الي عليه
    وشكرا لك اخي علي هذا الموضوع الشيق
    وفي انتظار المزيد من مواضيعك الهادفة
    أختي الفاضلة دينا .. أشكرك على مشاركتك الجميلة .. وسعدت جدا بزيارتك للموضوع .. جزاك الله خيرا

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابن البلد
    ممكن يكونو مسلمين يا صعيدي وضحكوا علي زوجتك بحيث ميسمعوش باقي النصيحه ودي كتير بتحصل
    أيووووووووه يابويوسف .. ده العيلة طلعت كلها صعايدة على كده .. هههههههه .. لا ما تخافش .. هاقولها بعد كده هاتخليهم يحلفوا عالمصحف .. هههههههه ..

الموضوع جميل جداً واكتر من رائع يا ا / محمد
    وكمان الاسانيد اللى اخدت بيها فى الحوار كانت ممتازة
    المشكلة ان الواحد بيقابل ناس كتير على نفس نمط محسن المعلومات اللى عندهم صح 100*100
    ولكن مش عارفين يوصلوها بالطريقة الصحيحة وممكن يتكلموا بطريقة منفرة .........

ولازم ان كل واحد يقرا الموضوع بتاعك يفكر الف مرة انه يكون زى شريف.

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أخ فى الله
    أستاذى العزيز الصعيدى
    سلام صعيدى شحط محط
    بصراحة السلسلة بتاعة شريف وأصحابه وأبوه وأمه واخواته وقرايبه سلسلة رهيبة جدا وأنا بقترح تطبعها وتنزلها فى كتب بجد مش هزار لأنها بصراحة سلسلة أكثر من رائعة بسرد ممتع وابداع فوق العادة
    أستاذى الفاضل
    لا يسعنى الآن إلا أن أقول جزاك الله عنا خير الجزاء وأنا فخور جدا بحضرتك
    وأنا آسف لأننى لن أستطيع الزيادة فى صلب الموضوع بسبب الإمتحانات ويكفى تعليقات الأخوة الكرام
    بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عبد الله .. الحبيب .. أهلا بيك وبعواطفك الجميلة .. بتسعدني دايما بوجودك ومشاركتك .. وصدق كلماتك .. الحقيقة انا ما فكرتش قبل كده في موضوع طباعة الموضوعات دي .. وان كان في بالي دايما ان انا اكتب مطويات .. بس مش مركز بصراحة في الموضوع ده .. وان كان فيه زميل فاضل معانا في المنتدى شجعني قبل كده على طباعة الأعمال دي .. على العموم هي فكرة جميلة .. وأحاول أدرسها ان شاء الله .. وجزاك الله كل خير ..

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sea_wolf
    اخى العزيز الفاضل الغالى
    وفقك الله لما يحبة ويرضاة
    اما بخصوص (ضحكت العيال عليك)
    هههههههههههههههههههههههه
    طيب وانا زبنى ايه بس ..........يا سيدى ربنا يخلهملك يا رب ويخليك ليهم ويسعدك بيهم ويسعدهم بيك ويوفقك فيهم ويوفقهم فيك ........... امين يا رب
    ................
    موضوع حرما ........... بطلتو بس لو حد قلى حرما مش بقدر اقلو بللم لان ممكن ردو عليا يكون عنيف
    وانا مش فى سن الراجل التانى كل واحد عارف ظروفو كويس هههههههههههههههههههههه

اما ان حد يبوس على ايدى دة تانى محصلتش ........لانى باخد بالى كويس ومحدش بيعملها كتير
    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
    ربنا يكفيكم شر المواقف الصعبة
    وربنا يخليك لينا اخى الصعيدى ويوفقك ويرضيك ويرضى عنك
    ماشي يا سيدي .. بكره ان شاء الله ربنا يكرمك ببنت الحلال .. والذرية الصالحة .. ومحوش لك شوية موضوعات هتخليهم يضحكوا عليك ضحك ..
    أما موضوع بوس الايدين ده بقى فيه كلام كتير .. مرة واحد عايز يستلف مني فلوس .. قلت له تبوس ايدي الأول .. قاللي ياسلام ؟؟ .. ليه ؟؟ .. قلت له عشان انا أكيد هاضطر ابوس رجلك عشان ترجعهم .. هههههههه .. انت متأكد ان الراجل اللي باس ايدك ده ما كانش مزنوق في قرشين .. هههههههههههه .. سعدت بعودتك واستمرارك معانا سي وولف .. شكرا جدا

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فاروق
    فعلا موضوع اختيار الاسلوب ف النصيحة والوقت المناسب مهم جدا ... وانا بعتبر ده "سينس" مش موجود عند ناس كتير عشان كده أغلب النصائح لا يؤخذ بها وخاصة من العلماء يعنى كام واحد سمعنا عنه انه اثر ف الشباب زى عمرو خالد ؟؟؟؟ رغم انى مابسمعلوش كتير الا انى بسمع عنه حاجات كويسة وده لاسلوبه السلس اللى جذب الناس ليه...
    شكرا لك اخى الصعيدى على افادتك الجميلة
    محمد فاروق
    الحبيب الغالي .. محمد فاروق .. منورنا ياباشا .. وفعلا الموضوع ده ( سنس ) .. يعني إحساس .. الإحساس بالآخرين ده والحرص على مشاعرهم قيمة عالية جدا .. وفعلا زي ما قلت بتلمس في أسلوب واحد زي الأستاذ عمرو خالد التبشير والبعد عن التنفير .. وده كان منهج الرسول عليه الصلاة والسلام .. ربنا يتقبل مننا جميعا ان شاء الله .. وشكرا أخي الحبيب على مشاركتك الجميلة

صفحة 6 من 8 الأولىالأولى ... 45678 الأخيرةالأخيرة