يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

الإستطلاع: لما اشوف زميلي بيعمل حاجة غلط .. باعمل ايه ؟

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 74

الموضوع: ياعم سيبك منهم بلاش وجع دماغ .. مافيش فايدة

سرد جميل من واحد صعيدى يعطيك العافيه بالفكر والمنطق

بارك الله فيك قلت ووفيت

أنا لابس الترنج وجاي أتكلم أهووو

يخرب بيت اللي يزعلك يا صعيدي
    أنا موت علي نفسي من الضحك
    هترفد بسببك

بعد كده أنا قررت
    أني مقراش أي موضوع لك

إلا وأنا في البيت
    علشان أقدر أكهكه علي براحتي

يا اقرب مني ليا... يا كل الدنيا ديا... يا اجمل حاجة فيا ونور عينيا وحشتني!
    ليالي تغيب عليا ولسه فاكرك يا حبيبي... يا غايب عن عينيا ولسه شايفك ياحبيبي
    بحبك وانت عارف اد ايه انا روحي فيك... ومين في الدنيا بعدك يوم ياغالي يحس بيا

LolosMail.blogspot.com
    الحمدلله

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باشمهندسة عسولة
    بخخخخخخخخخخخخخخ انا جييييييييت

هيييييييية هيييييييييية
    هرغى هرغى

يا رب بس مش يضايق و يفتحلى الباب
    الغالية عسولة .. بقى انا حطيت الموضوع اليومين دول قلت هيبقى عندك امتحانات .. ومش هتلحقينا .. ههههههههه .. ارغي براحتك بس عايزين تجارب واقعية .. أكيد عندك كتير

الاخ العزيز الصعيدى
    تحياتى لك واعجابى الشديد بموضوعك القيم
    وسرد اكثر من رائع اشكرك عليه
    واتمنى لك المزيد من التقدم والابداع.
    تحياتى..

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    امممممممممم الأستاذ محمد عبد السلام و موضوعاته اليمى يمى بص انا صوت و هارجع تانى بعد ما اقدح زناد فكرى عشان اعرف اتكلم مع سعادتك و بالمره هاقول لخوخه لأنها نفسها جدا جدا تتناقش فى موضوع من موضوعاتك لى رجعه ان شاء الله
    لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

أوكي

بسم الله الرحمن الرحيم
    ابنى الغالى الصعيدى
    بارك الله فيك وجزاك خيرا
    على اسلوبك الرائع الجميل
    فى توصيل النصيحة للناس
    لى تجربه قريبة جدااا كنت فى زيارة توجيهيه لاحد المدارس
    الثانويه للبنات واثناء كلامى مع المدرسة فوجئت بدخول بنت
    محجبه وتلبس بنطلونا لا اعرف كيف لبستت وللاسف بلوزة قصيرة
    فكا منظرها ملفت بشكل فظيع ...
    فسالتها لو اعتبرتنى زى والدتها هل تقبل منى نصيحة لمصلحتها
    على الا تضايق من تدخلى او تزعل من كلامى معها فى امر يخصها
    فوافقت وابدت استعداد طيب للاستماع واستمعت بصدر رحب لى ...
    ثم شكرتنى وخرجت لتذهب الى مسؤله شئون الطلبه ...
    وبعد لحظات فوجئت بها تدخل لى مرة ثانية وتقول لى
    انا اشكرك جداااااا واحب اتعرف عليكى فعرفتها بنفسى
    واذا بها تحتضننى وتقبلنى بقوة وتشكرنى مرة اخرى ...
    النصيحة اسلوب خلقى من ضمن اخلاقيات المسلم ...
    اذا لم نتبع تلك الخلق فلا داع لكى نقوم بنصيحة احد ...

ألف شكر ليك أخي الصعيدي علي الموضوع المهم ده
    بصراحه طريقه تفكير شريف في الحكاية دي هيا أحسن طريقة فعلا
    وسبحان الله انا مش بحب الاخوة اللي بيبقو عاملين فيها انهم شيوخ وتلاقيهم علي طول ضاربين بوز كده ومش بيطيقو يبصو في وش اي حد خالص
    وانا كنت بقع مع ناس كتير منهم
    بس علشان انا الحمد لله اتربيت في بيت متدين الحمد لله وعلي طريقة السلفيين فانا الحمد لله بعرف اتكلم في امور ليست بالقليلة في الدين
    يعني حصل معايا مواقف كتير ان مثلا يكون أخ لسه ملتزم جديد ويجي ينصحني بطريقه مش حلوة ساعتها انا بضايق بس مشكلتي اني مش بسكت ، بالعكس انا بتعمد اثبتله انه ميعرفش حاجه اساسا في الدين وان طريقته في نصح الانسان دي مش طريقه حلوة بس طبعا بحاول اني اتكلم مع الناس دي بطريقه حلوة
    وانا لو شوفت اي حد من زمايلي بيعمل حاجه غلط قدامي مقدرش اسكت لازم افهمه بس بفهمه من غير ما حد ياخد باله وكمان بطريقه لذيذة بحيث انه يتقبل مني الكلام
    وبعد كده بقه هو عمل بيه يبقي خير ، ولو معملش يبقي لا يلومن الا نفسه\
    ومرة تانيه بشكرك أخي الصعيدي علي الحكاية المهمة دي

العندليب

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمة أمل
    لدرجة مرة كنا بنصلى جماعة فى الكلية انا واتنين زملاتى فلاحظت ان واحدة مننا بتصلى بسرعة جدا وانا صراحة بضايق من الحكاية دى لدرجة انها كانت بتسبق احيانا الامام فينا فسكت طبعا وقولت اقولها لوحدنا بعدين لكن صاحبتنا التالتة بقى اول ما خلصنا الصلاة لقيتها بتقولها كدة من غير تمهيد حتى انتى بتنقرى زى الديك طبعا انا برقت وسكت وللاسف صاحبتنا دى زعلت ساعتها وما بقتش بتيجى تصلى معانا الا لما اضغط عليها جامد
    اما شريف بقى فللاسف ما شفتش زيه كتير لكن اكيد موجود زيه شباب وبنات والحمد لله
    اما انا عن نفسى فبحاول انصح اللى اعرفهم دايما لكن صراحة ما بيبقاش عندى الشجاعة انى انصح الناس اللى معرفهمش
    بسمة أمل العزيزة .. القلب الكبير في قاعة لقاءات في حب الله .. مشاركة جميلة جدا .. ومعنى مهم جدا .. أحيانا الواحد بأسلوبه الخاطيء يتسبب في عكس الهدف اللي هو عايزه .. مشكلة كبيرة جدا .. ياريت أي واحد بينصح حد .. فعلا ياريت .. يتخيل إن الرسول عليه الصلاة والسلام هو اللي بينصح .. ياترى هيتكلم ازاي .. هيبتسم ازاي .. هيحسن معاملة اللي قدامه ازاي .. أكيد أكيد هيحسب حساب كل كلمة بيقولها .. فرق بسيط جدا بين ( الكلمة ) و ( اللكمة ) .. بيتهيألي البعض يفضلونها لكمة .. هههههههههه .. أشكرك أختي الغالية .. أسعدتينا بمشاركتك فعلا

مبتسم

الغالية أسيرة الصبر .. أهلا بيكي في موضوعنا ..سعدت جدا بمشاركتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسيرة الصبر
    وانت في البدايه بينت غلط محسن في النصح لأن كده مش هيجيب نتيجه
    كلمة مهمة جدا اللي قلتيها دي .. أهم مافي الموضوع ان الطريقة دي مش هتجيب نتيجة .. مش بس انها مخالفة للسنة (مع ان مخالفة السنة دي أكبر غلط) .. بس لازم نقول ان كده الغرض من النصيحة مش هيتحقق .. ده لو ما جابش نتيجة عكسية

أنا بالتصويت اخترت ( أشوف الوقت المناسب للنصيحة عشان تجيب نتيجة )
    أحسن حاجة أختي الفاضلة .. ربنا ينفع بيكي دايما

عندي صاحبتي المقربه اوي هي كويسه وكل حاجه فيها كويسه ماشاءالله بس عيبها انها بتنتف (تنمص) حواجبها......أنا كتير حاولت افتح الموضوع معاها بس خفت ليحصل بينا حاجه وتفهمني غلط لأن مرات اخويه كنت بنصحها وتقول لي ده تنضيف دي كانت حجتها وبعدين كانت بتنتف اكتر ولما اقولها بتقول لامش حرام مع اني كنت اقرب وحده من اخواتي ليها بس مسمعتش
    المهم صاحبتي كنت قاعده انا وهي بالقاعه والدكتور لسه مجاش وكان في بنتين ورانا بيتكلموا عن الحواجب وازاي تضبطيها وكده وانا اتضايقت وقالتلي صاحبتي مالك ياشعاع فانتهزت الفرصه فاتكلم عن البنتين دول لكن غرضي ان الكلام يوصلها هيا
    فقلت والله حرام ربنا بيلعنها وكان في قصه والله حصلت قدام عيني بالكوافير وكتبوها بكتيبات اسلاميه للعظه المهم كان في وحده بتنتف حواجبها وتخيلوا والله نتفتهم كلهم فاضل شعره وحده تحت الحاجب تحاول فيها متنشالش فقالت الكوافيره مش لازم والله مقدر اطلعها والبنت اصرت وانا كنت بتفرج وبعد10دقايق تقريبا شالت الشعره والبنت ماتت على طوووووول......والله انا مقدرتش اوقف على رجلي من الصدمه
    ورجعت البيت وانا منهاره و3أيام بفكر بيها وازاي اول ماشالتها ماتت .....ربنا يرحمها ويغفر لها
    بعدين سألت شيخ وقلتله اللي حصل فقال ربنا مبيقولش حاجه عبث عارفه الشعره دي بيسموها شعرة المووووووت وان كل مانتفتي حواجبك تنقص خليه من خلايا جسمك.....سبحان الله يعني دلوقتي عرفنا حكمت ربنا من عدم نتف الحواجب وان ربنا ارحم بينا من اي مخلوق ياااااااه
    فقلت لصاحبتي القصه وقلتلها احاديث وقلت لوجوزك يحبك مفروض يساعدك ويقبلك زي منتي ومن بعديها والله ولاشالت شعره من حواجبها والحمدلله ليك يارب
    لا حول ولا قوة الا بالله .. طبعا قصة شعرة الموت دي مش موضوعنا .. ولكن .. ربنا يعافينا جميعا من المعاصي .. وقصص سوء الخاتمة ممكن تكون من المداخل الجيدة في النصيحة .. بس مهم جدا أكون عارف ان اللي قدامي ممكن يسمع مني .. ويتقبل بصدر رحب

صاحبتي تانيه بتسمع اغاني مدمنه وهي عرفت اني مبسمعش فعندي مبتغنيش ولاتشغل الراديو بتاع الموبايل بتاعها.....ومره كنت قاعده انا وهي و2 من صاحباتي احنا 4 وهي الوحيده اللي بتسمع اغاني الباقيات نص ونص بيجاهدوا نفسهم فكنت جايبه شريط احمد ابوخاطر اللي فيه امي واكثروا من عتابي وكنت جايبه شريطه القديم طويل الشوق فقلت فلانه انتي سمعتي الشريطين دول قالت لأ فقلت والله رهييييييييييب انا بسببه تركت الاغاني ولمابحس اني عاوزه ارجع لاي اغنيه بسمعه على طول شوفتي الشريطين دول كانوا سبب ابتعادي عن الاغاني فقالت معقوله وقلت روحي اسمعيهم انتي خسرانه حاجه وخليتهم عندها ايام نهاية الاسبوع وهي لاحس ولا خبر وبعدين رجعتهم فقلت اي اللي عجبتك فقالت لي اكتر من نشيده وبعديها بيومين جبتلها الشريطين هديه مع شريط قرآن ومكنتش اسالها عنهم او عن الاغاني خالص سيباها على راحتها بس قلتلها بورقه مع الهديه(( عندك الأغاني وعندك الشريطين دول وحده منهم هتوديكي بطريق والتانيه بطريق تاني شوفي اي طريق يعجبك وشوفي حالتك النفسيه بعد متسمعي الاتنين وكتبتلها كم نكته عشان مححسسهاش اني بغصبها على حاجه)) وبعديها بشهر والله العظيم البنت بتحلف انها سابت الاغاني خااااااااااااااااالص وقالت عرفت الراحه النفسيه تيجي منين ولحد دلوقتي والله ربنا يثبتها ويثبتني يارب
    والله مواقف جميلة جدا في النصيحة الطيبة .. طبعا الجملة باللون الاحمر دي مهمة جدا وياريت كلنا نستفيد منها .. جزاك الله خيرا يا شعاع .. وربنا يعينك دايما وتكوني منارة الخير والهداية لصديقاتك .. وتقبل الله منا ومنك

مبتسم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مظلوووم
    والله يا استاذ محمد الموقف دا حصل تيبيكال مع واحد صاحبنا وواحد تانى
    بس الاستاذ الملتزم كان يعرفنا نص نص يعنى كان صاحب صاحبنا
    وبصراحه احنا مش كنا بايظين بايظيين دى كلمه سهله هههههه احنا كنا فسده ههههههههههههه
    وقالوه نفس الكلمه قالوه انت ايه اللى ممشيك مع دول وكنا فى كافيتريا الجامعه
    والله انا سمعت الكلمه مره وسكت لقيته بيغلط تانى وسكت وابتدى بقى يغوط اكتر فى سيره كل واحد
    والمهم انه بدقن وعامل فيها سنى وبيمشى مع الجماعات فى الكليه
    والواد كل ما يشوفنا يضرب بوز زى مايكون واقفين على دماغه ولا زى ما يكون شاف شيطان
    والله خليته عبره ههههههههههههههههههههههههه
    بقى يشوفنا ماشيين فى حته يمشى فى حته تانيه
    وكل اللى ماشيين معاه كنا بنشتغلهم وماكنش حد يقدر يقولنا نص كلمه
    لدرجه لما بقت تحصل مظاهره فى الكليه للجماعات وكانوا بيبقوا منهم بقوا الامن ينادونا احنا علشان نقف لهم علشان ما يدخلوش المدرجات
    وسبحان الله الهادى الى سواء السبيل
    كل اعضاء شلتنا بحمد الله اهتدوا وبقوا اقرب الى الله سبحانه وتعالى
    ودى بجد شفتها فى كذا واحد مننا ان الهدايه فعلا ليها وقت وبتيجى من عند ربنا
    بقينا بنفتكر الايام دى ونضحك
    طيب فيها ايه لو بكلمه حسنه تجذب قلب اللى قدامك وتخليه يسمع نصيحتك
    دا ربنا قال لرسوله الكريم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك
    والكلمه الطيبه صدقه
    يا نهارك ابيض يا مظلوم .. هو انتوا بقى اللي كنتوا بتعملوا المشاكل دي .. طب خللي بالك بقى بعد الاعترافات دي ممكن حد يهدر دمك .. ههههههههههههه
    الحمد لله ان ربنا هداك انت وأصحابك .. وحظكم بقى انكم وقعتم في النوع (محسن) .. ولكن أنا أعرف برضه ان النوع (شريف) موجود كتير في وسط الشباب الملتزم والحمد لله .. بس يظهر من عمايلكم الـ .. . ههههه .. وقع في قرعتكم.
    استشهادك بالآية الكريمة (ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك) جه فعلا في موضعه .. وكان من أهم ما يميز الرسول عليه الصلاة والسلام البشاشة والبسمة الطيبة .. ورحمته بالناس .. فياريت فعلا يبقى ده سلوكنا مع الناس .. والصبر عليهم لغاية ماربنا يهديهم .. هو ليه الرسول عليه الصلاة والسلام قال (لئن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من حمر النعم .. أو خير لك مما طلعت عليه الشمس وغربت) .. اكيد لإن الموضوع فيه مشقة شديدة وصبر وجهد .. جزاك الله خيرا على مشاركتك .. وتقبل تحياتي ومودتي

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة