صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 32

الموضوع: ابنائى وبناتى ... كل مشكله ولها حل... ومعا نجد الحل!!!

أوكي ابنائى وبناتى ... كل مشكله ولها حل... ومعا نجد الحل!!!

[frame="4 80"]
    ابنائى وبناتى اللى هم حياتى
    حبايب قلبى وفلذات اكبادى
    تمر على الانسان بعض المشاكل
    واحيانا لا يجد من يفضفض له
    او ياخذ برايه فى اى مشكلة يتعرض لها
    وانا عندى مشكلة قررت ان افكر فيها بصوت
    عالى معكم حتى نتناقش فيها وتعطونى رايكم
    ونصل جميعا فى النهاية لراى استطيع الاخذ به
    كما ادعو اخوتى الاحباء فى الله ان يعاونونى فى
    اتخاذ الراى السليم.........
    مشكلتى تتلخص فى انى تعبت من العمل وخاصة
    انى اصبحت اتغيب عنه لعدم مقدرتى الصحية
    وايضا اتكلف مواصلات شهريا لايقل عن 250 جنيها
    فقررت ان اسوى معاشى ولكن هناك من يعترض
    ويقول لى سوف تندمين وقاعدة البيت تجيب المرض
    وطلبوا منى ان اتريث وافكر............
    واليوم فكرت ان اخذ رايكم .........
    بماذا تشوروا على؟؟؟؟؟؟؟؟
    ومشكلتى هذة جعلتنى افكر لماذا لا نجعل هذا الباب
    مفتوح دائما لكل واحد فينا تصادفة او لدية مشكلة
    لا يستطيع التفكير فيها وحده ان يجعلنا نشاركه التفكير؟؟؟؟؟؟؟؟
    انتظر ارائكم جميعااااااااااااااااااااااااااا
    [/frame]
    التعديل الأخير تم بواسطة ماما زوزو ; 05-12-2004 الساعة 01:44 PM

ابنائى وبناتى ... كل مشكله ولها حل... ومعا نجد الحل!!!

السلام عليكم
    اولا اتمنى ان تقبلى ان اكون بنت حضرتك او زيها انا عندى 17 سنة فى اعدادى هندسة
    المهم ندخل فى المشكلة و ان تسمحى لى بابداء الرائى
    انا من رئى طبعا ان مهنة المراة اساسى فى مجتمعنا الان خاصة وفى الاسلام ايضا و لكن اذا كان الشغل سوف يعود عليكى بالضرر فتجنبية و اتركية و حكاية ان القعدة فى البيت هتجيب المرض دى بترجع من مراة الى اخرة
    و انا شايفة من كلام حضرتك انك انسانة ناضجة فكريا ايضا و مثقفة و زكية و اعتقد ان دى صفات هتساعدك فى انك تستفيدى بقعادك فى البيت فيما لا يضرك و ان تبحثى عن اشياء مفيدة تقضى بها وقتك ان كانت دينية او ثقافية او علمية و ....الخ

أوكي

شرف عظيم لى ان تكونى
    احدى بناتى حبايب قلبى الطعمين
    كلامك ياابنتى عظيم جداااااااااااا
    نعم ياابنتى العمل يعود عليا بالضرر
    وبالذات ممانلاقيه من تصرفات الزملاء
    وانا احببت ان تكون اواخر ايامى للحبيب
    الغالى العظيم خالقى رب العزة ورب الكون
    فالعمل ياابنتى يسبب لنا الوقوع فى بعض المعاصى
    كمجايب سيرة فلانه او فلان او ان تعملى فى عمل لا
    تحبيه او لاتتقنيه فتهملى عملك وهنا جاءت الحرمانية
    كما انك تقابلين من المديرين اللذين تكون لهم اطماع
    مادية ولو ماعملتيش اللى عايزينه تجازى........
    وفى تسوية معاشى سوف اتحاشى هذا كله
    وسوف اقوم بالذهاب مثلا الى الدروس الصباحية
    بالمساجد واحاول الدخول الى العمل الخيرى...
    لك منى كل تقدير وحب واعتزاز.......

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....الدكتور العزيز عادل ....جزاك الله عنا خير الجزاء ...وادام عليك نعمة العافية ....اود ان اتحدث معك عن مشاكلي والتي لااعرف كيفية علاجها...انا فتاة في 23 من عمري ...عشت حياتي الجامعية وانا اتجنب الدخول في قصص عاطفية مع الشباب على الرغم من رغبتي الشديدة في ان احب ولاكني اخشى الحب لانني اخشى ان اجرح او..او...اكيد حضرتك عارف الحب ومشاكلو ...وبعد ما كنت اجتماعية بقيت انطوائية على نفسي ...قطعت علاقتي بكل زميلاتي لانه كلهم اتجوزو وانا بتحرج اطلبهم او اكلمهم في خيالي ان الي بيتجوز خلاص مش محتاج اني اسال عليه او اكلمو والمضحك اكتر ان لما صديقتي تزوجت تخيلت اني لما اشوفها تاني حشوفها كبيرة في السن وتختوخه وجوزها شعرو ابيض ...بس صراحة اتفاجئت لما شوفتها زي ما هيه ما اتغيرتش من هنا بدائت فكرتي تتغير شوية .....المشكلة هيه اني برفض الحب وبرفض اعترف بيه ...وده بيخليني اخسر ناس كتير حواليا ....جايز تكون مشكلتي ولا حاجة جنب مشاكل تانية ...بس انا قربت اخسر انسان كويس جدا وحلمنا واحد اننا نعين بعض على الطاعة ....حقيقي قربت اخسرو ...طول ما انا بكلمو بكون بارده وممكن اخبطو بكلمة رزلة ومش عارفه بعمل كده ليه بس خلاص هوه فاض بيه ...وصارحني بكل حاجة مزعلاه مني وخلاص احنا على الخط الفاصل يا نكمل يا نبعد ...ولو فكرت اني اكمل اخاف وفي نفس الوقت ما اقدرش ابعد عنو لاني حقيقي جوايا مشاعر كتيره قوي وكبيييره قوي ليه ....ونفسي اعرف يعني ايه حب ويا ترى الي انا فيه ده حب ياترى شوقي وحنيني ليه ورغبتي اني اكون جنبو ومعاه محافظتي عليه وخوفي عليه حتى مني احترامي لكلامو وتفكيرو احترامي ليه هوه ...استحمالو ليا ولغتاتي ...هوه ده الحب الي بيقولو عليه ولا وهم ...حيرتي اني مش عارفه اي حاجة في اي حاجة ولو في فرصة اراسلك واحكيلك تفاصيل اكتر واغرب من كده ....انا اوقات بحس اني من غير قلب ومن غير مشاعر بس لما بفكر في كده ابكي ومش عارفه ببكي على ايه ....طولت قوي صح ...انا اسفه ...ومش عارفه عرضي للمشكلة دي صح ولا غلط انا كتبتها والي يحصل يحصل...وبكرر شكري ليك واعتذارى على الاطالة
    اللهم اجعلنا من عبادك الصالحين
    اللهم امتنا شهداء ابناء شهداء وذريتي شهداء

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماما زوزو
    [frame="4 80"]
    ابنائى وبناتى اللى هم حياتى
    حبايب قلبى وفلذات اكبادى
    تمر على الانسان بعض المشاكل
    واحيانا لا يجد من يفضفض له
    او ياخذ برايه فى اى مشكلة يتعرض لها
    وانا عندى مشكلة قررت ان افكر فيها بصوت
    عالى معكم حتى نتناقش فيها وتعطونى رايكم
    ونصل جميعا فى النهاية لراى استطيع الاخذ به
    كما ادعو اخوتى الاحباء فى الله ان يعاونونى فى
    اتخاذ الراى السليم.........
    مشكلتى تتلخص فى انى تعبت من العمل وخاصة
    انى اصبحت اتغيب عنه لعدم مقدرتى الصحية
    وايضا اتكلف مواصلات شهريا لايقل عن 250 جنيها
    فقررت ان اسوى معاشى ولكن هناك من يعترض
    ويقول لى سوف تندمين وقاعدة البيت تجيب المرض
    وطلبوا منى ان اتريث وافكر............
    واليوم فكرت ان اخذ رايكم .........
    بماذا تشوروا على؟؟؟؟؟؟؟؟
    ومشكلتى هذة جعلتنى افكر لماذا لا نجعل هذا الباب
    مفتوح دائما لكل واحد فينا تصادفة او لدية مشكلة
    لا يستطيع التفكير فيها وحده ان يجعلنا نشاركه التفكير؟؟؟؟؟؟؟؟
    انتظر ارائكم جميعااااااااااااااااااااااااااا
    [/frame]
    موضوع رائع وادعو الله ان يعينك على حل مشاكلنا واطالب بتثبيته في القاعة.

طرحك لحل هذه المشكلة الشخصية اكبر دليل على تواضعك وتقربك لنا.
    اختي الفاضلة
    دائماً ما انصح بالتفكير ودراسة الامر من جميع زواياه، بحيث لا نتخذ قرار الا ونحن مقتنعين بانه الصواب، حتى لا نندم فالندم لا يأتي الا بالحسرة، والبكاء على اللبن المسكوب لن يعيده.
    يتضح مما ذكرتي بأنك عانيتي كثيراً من العمل ومن الذهاب اليه.
    لذا انصحك اولاً ان تستخيري الله في تسوية معاشك.
    وانا اؤيد فكرتك وان شاء الله سوف تستمتعي بكل لحظة في مملكتك، وستجدي الوقت الكافي لممارسة هواياتك القديمة، كالقرأة او الرسم او الكتابة، ويكفي تواجدك معنا وحل مشاكلنا.
    تقبلي تحياتي وتقديري .
    ربِ اشرح لي صدري * ويسر لي أمري *
    واحلل عُقدة من لساني * يفقهوا قولي

دع المقـادير تجري في اعنتـها ولا تبيـتن الا خالي البال
    مابين غمضة عين وانتباهتها يغير الله من حال الى حال
    د. عادل الحميد ـ استشاري الامراض النفسية
    alhemaid@msn.com

Pool Jam - 1.5 Minute Game Champion!Tournaments Won: 1

موضوع أكثر من رائع ماما زوزو

يا اقرب مني ليا... يا كل الدنيا ديا... يا اجمل حاجة فيا ونور عينيا وحشتني!
    ليالي تغيب عليا ولسه فاكرك يا حبيبي... يا غايب عن عينيا ولسه شايفك ياحبيبي
    بحبك وانت عارف اد ايه انا روحي فيك... ومين في الدنيا بعدك يوم ياغالي يحس بيا

LolosMail.blogspot.com
    الحمدلله

شكرا جدااااااااااااااااااا لدرك الزوق يا ماما زوزو و بجد سعيدة اكتر ان حضرتك قبلتى ان اكون من بناتك

السلام عليكم
    اشكرك جدااااااااااا يا ماما زوزو على ردك الزوق بجد و سعيدة ان حضرتك قبلتى ان اكون من بناتك ربنا يوفقك فى اختيارك ان شاء الله

أوكي

ماما زوزو
    كل انسان أدرى بنفسه ...صحيح لاخاب من استشار ولاندم من استخار ، لكن بعد ماتسمعى من كل الناس هاتفضلى بردو انتى اقدر الناس على الحكم على نفسك ، فى ناس بيقولولك انك هاتتعبى من قعدة البيت ... طيب وهوا فى مانع ان قعدة البيت تبقى مثمرة.
    وكمان انا الحقيقة مش عارف سن حضرتك قد ايه ...بس لو قلنا ان اللى بيسوى معاشه بيبقى فى الخمسينات .. أقوله وماله ما احنا اشتغلنا كتييييير اوى للدنيا ايه المانع انى اتفرغ ، من ناحية اشتغل للآخرة ومن ناحية تانية اعيش حياتى بمزاجى شوية ، مش لازم يكون مفروض عليا حضور وانصراف واجتماعات وشغل.
    وكمان ربنا يديكى الصحة والعافية انا مش عارف هل ظروفك الصحية دى عارضة وتاخد يومين وتعدى ...لو كده يبقى ما ينفعشى تعتبريها عامل مهم وانتى بتقارنى بين الحلين .
    ومتشكر جدا على اتاحة الفرصة للتعبير ، على فكرة انا بقولك ماما زوزو بس عشان انتى مسمية نفسك كده فى التايتل ، لكن مين عارف تلاقينى ماافرقش عندك سنتين تلاتة
    أسامة
    التعديل الأخير تم بواسطة ماما زوزو ; 07-12-2004 الساعة 01:24 PM
    [frame="9 80"]***كل القلوب إلى الحبيب تميل***
    ولذكر الله أكبر ...فاذكر الله وصلى على نبيه وآله وصحبه وسلم
    [/frame]

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    الاخت الفاضلة حنين

انا فتاة في 23 من عمري ...عشت حياتي الجامعية وانا اتجنب الدخول في قصص عاطفية مع الشباب على الرغم من رغبتي الشديدة في ان احب ولاكني اخشى الحب لانني اخشى ان اجرح او..او...اكيد حضرتك عارف الحب ومشاكلو ...وبعد ما كنت اجتماعية بقيت انطوائية على نفسي
    الحمد لله على هذا السلوك الطيب والقيم النبيلة التي تتمتعي بهما ، الحب كالحمة يأتي فجأة بدون اي مقدمات، وهو شعور رائع يعطينا امل وقوة عزيمة لتحمل معاناة الحياة، ويختلف الحب فله عدة انواع واعلاه واسماه حبنا لله سبحانه وتعالى ولفعل الخير.

قطعت علاقتي بكل زميلاتي لانه كلهم اتجوزو وانا بتحرج اطلبهم او اكلمهم في خيالي ان الي بيتجوز خلاص مش محتاج اني اسال عليه او اكلمو والمضحك اكتر ان لما صديقتي تزوجت تخيلت اني لما اشوفها تاني حشوفها كبيرة في السن وتختوخه وجوزها شعرو ابيض ...بس صراحة اتفاجئت لما شوفتها زي ما هيه ما اتغيرتش من هنا بدائت فكرتي تتغير شوية .....المشكلة هيه اني برفض الحب وبرفض اعترف بيه ...وده بيخليني اخسر ناس كتير حواليا ....جايز تكون مشكلتي ولا حاجة جنب مشاكل تانية ...
    الاعتقاد السائد الخاطئ بأن الزواج مقبرة الحب منتشر بين الشباب ويجعلونه سبب للتملص من الصديقات، الزواج هو بداية مشاركة حياة جديدة، بأيدينا ان نجعلها سعيدة وان نحولها لشيئ اخر، رفض الحب وعدم الاعتراف به مفهوم خطئ فهو موجود ونعيشه في حياتنا اليومية بطرق مختلفة، ربما مررتي بطفولة بها خبرات سيئة عن الحب واضراره جعلتك تتخذي هذا الموقف السلبي، ان نخسر ناس نتعامل معهم شيئ سهل، والاصعب هو ان نكسب حب وود الجميع، بطرق لبقة ومرنة وحدود لا نتجاوزها.

بس انا قربت اخسر انسان كويس جدا وحلمنا واحد اننا نعين بعض على الطاعة ....حقيقي قربت اخسرو ...طول ما انا بكلمو بكون بارده وممكن اخبطو بكلمة رزلة ومش عارفه بعمل كده ليه بس خلاص هوه فاض بيه ...وصارحني بكل حاجة مزعلاه مني وخلاص احنا على الخط الفاصل يا نكمل يا نبعد
    واضح بانك احببت هذا الشخص وانكم متصلين ببعض، اما تخبطك بكلام رزل مثلما سميتيه فهذا امر صعب جداً، واسمحي لي ان اعبر لكي عن اعجابي بشجاعتك وصراحتك وفهمك لنفسك، وهذا دليل كبير عن محاولة اصلاح اسلوبك وعليكي التغيير فوراً ومحاولة البحث عن كليمات افضل واسلوب ارق، فبالكلمة الطيبة يمكنك ان تملكيه وتأثريه، ضعي نفسك باستمرار مكانه وعامليه كما تحبي ان تتعاملي انتي، لا ينظر اليكي الا ويجد الابتسامة تلمئ وجهك، الرجل هو طفل صغير داخل جسم رجل عملاق، وكونه صارحك ولم ينفر منك دليل اخر على تمسكه بكي وحبه لكي، واتمنى ان تكملي الى طريق الزواج ان شاء الله.

ولو فكرت اني اكمل اخاف وفي نفس الوقت ما اقدرش ابعد عنو لاني حقيقي جوايا مشاعر كتيره قوي وكبيييره قوي ليه ....ونفسي اعرف يعني ايه حب ويا ترى الي انا فيه ده حب ياترى شوقي وحنيني ليه ورغبتي اني اكون جنبو ومعاه محافظتي عليه وخوفي عليه حتى مني احترامي لكلامو وتفكيرو احترامي ليه هوه ...استحمالو ليا ولغتاتي ...هوه ده الحب الي بيقولو عليه ولا وهم ...حيرتي اني مش عارفه اي حاجة في اي حاجة ولو في فرصة اراسلك واحكيلك تفاصيل اكتر واغرب من كده ....انا اوقات بحس اني من غير قلب ومن غير مشاعر بس لما بفكر في كده ابكي ومش عارفه ببكي على ايه
    التردد غير مطلوب في مثل هذه الحالات، عليكي بالاستخارة والاستشارة وان اقتنعتي به توكلي على الله ـ وقل لن يصيبنا الا ما كتبه الله لنا (صدق الله العظيم) فنصيبك هو ما سيصيبك، اكيد ما انتي فيه هو حب فالشوق والحنين وكل ما ذكرتي من مشاعر ما هي الا علامات الحب. وانا تحت امرك دائماً في اي استفسار اختي الفاضلة،
    اما شعورك بانك من غير قلب ولا مشاعر وبكائك بدون سبب، فهي حالات مزاجية متقلبة لها عدت اسباب منها الشعور بعدم الرضى او القناعة ـ الندم ـ الخوف ..... ولكنك بإرادتك القوة وعزيمتك ان شاء الله ستكملي الطريق.
    كلمة اخيرة في اذنك اختي الفاضلة (تمسكي به ولا تدعيه يتركك ـ فهو يحبك ومتسمك بكي).
    وفقكي الله لكل خير اختي الفاضلة.
    ربِ اشرح لي صدري * ويسر لي أمري *
    واحلل عُقدة من لساني * يفقهوا قولي

دع المقـادير تجري في اعنتـها ولا تبيـتن الا خالي البال
    مابين غمضة عين وانتباهتها يغير الله من حال الى حال
    د. عادل الحميد ـ استشاري الامراض النفسية
    alhemaid@msn.com

صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة