يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 30

الموضوع: جيهان محمد علي في محطات أبناء مصر

Icon18 جيهان محمد علي في محطات أبناء مصر

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله
    اهلا ومرحباً بك جيهان محمد علي...
    اهلا بك معنا في محطات في منتدى ابناء مصر وسعيدة بتواجدك معنا في هذه الجولة.

أهلا بيكى يا بوكى و صدقينى انا الأسعد بهذا اللقاء وبهذه الفرصة الجميلة التى أتحتيها لى للتحدث عن مكان من احب الاماكن لقلبى على الاطلاق (منتدى أبناء مصر)

بداية يا ريت تعرفينا متى كان إشتراكك في المنتدى وكيفية التعرف عليه؟

بداية التعارف كانت عن طريق محرك البحث وكنت أبحث عن معلومة ما ( أسفة لا أذكرها الان) فجاء محرك البحث لى بإسم المنتدى وستندهشى اننى قد سجلت بمجرد دخولى على الصفحة الرئيسية وبإسمى الحقيقى دون أى تورية فقد أحسست بالدفء على الفور ووقع إسم منتدى أبناء مصر كان على أذنى كما السحر
    لا توجد أسباب منطقية على الاطلاق فى تسجيلى فى المنتدى ولكنه الحدس والاحساس الداخلى الذى ربطنى بهذا المنتدى من اللحظة الاولى ... ومن الجدير بالذكر أيضا اننى قد انقطعت عن التواصل قرابة العام ثم بدأت التفاعل الجدى ابتداءا من منتصف 2008 تقريبا

نصل لأول محطة لكِ في المنتدى
    يا ترى في اي من القاعات وما هو الموضوع الذي سنقف عنده..
    وما هو سب اختيارك لتلك القاعة ولهذا الموضوع لنقف عندهما في اولى محطاتنا في المنتدى؟

اول محطة خالص كانت فى قاعة المرأة ..الحقيقة قضايا المرأة دايما بتشغلنى وبتكون محور اهتمامى وعلى فكرة يا ريهام اول رد عليه فى المنتدى كان منك انتى وتقريبا هو اللى رجعنى للمنتدى بعد فترة ابص عليه بعد ما كنت نسيته تقريبا ودا كان بعد ما شوفت الاعلام البريدى على الايميل بتاعى ههههههههه طبعا انتى مش فاكرة بس انا مش ممكن انسى طبعا..

سيدتى ...هل أنتِ مقهورة ؟؟؟
    طبعا كان بسيط ومباشر لكن اعتقد كان بيعبر عن مكون اساسى فى تفكيرى واهتمامى لكن طبعا التجارب الاولى بنعتز بيها وببراءتها وصدقها فى حياتنا وكان الموضوع دا تقريبا اول حاجة كتبتها فى المنتدى ..

ما هو الموقف الذي لا تنسينه كلما ذكر اسم "منتدى ابناء مصر" ؟
    خلينى اغير شوية فى صيغة السؤال واقول ايه الحاجة اللى اكتسبتها شخصيتى ومن ابناء مصر تحديدا ؟؟

غيري براحتك ولا يهمك علشان تعرفي بس قد ايه انا ديموقراطية

تعلمت من المنتدى ان هناك ثمة طريق اخر يمكن ان نسلكه مع من يخالفونا فى الرأى او القناعة غير القطيعة ..
    اتعلمت ازاى اتعامل مع حد وانا مختلفة معاه 180 درجة وممكن اكون علاقة انسانية ناجحة ومتوزانة وما اكونش متضايقة او مضغوطة نفسيا وعصبيا وانا بتعامل معاه ... طول عمرى بيعيبنى المباشرة الشديدة فى مشاعرى ورفض انصاف الحلول فى علاقاتى لكن وزى ما انتى عارفة المنتدى عالم مفتوح جدا وفيه من كل الاطياف ودا خرجنى من دايرة العلاقات المتجانسة اللى كنت حريصة انى افضل فيها طول عمرى لعالم وبشر يختلفون ويتصارعون فكريا حد العداء والكراهية ..اتعلمت انى ادور الاول على نقاط للاتفاق مع الاخر قبل ان تبتلعنى مساحات الخلاف ويضيع منا طريق المودة والاحترام ..

عبارات... لمن توجهينها:
    - غيبتك طالت
    قلب مصر ...وجودها كان بيفرق جدا بالنسبة لى حتى ولو ما حصلش بينا تواصل فى موضوعات او مشاركات لكن مجرد وجودها كان بيعنى لى الكثير فعلا ..اتمنى تكون فى احسن حال

- اي ان كان ما حدث اللي فات مات
    كل عضو فضل الابتعاد بسبب رأيه وشعوره إنه مش مرحب بيه بهذا الرأى

- وجودك بيفرق كتير يا ريت تواجدك يكون اكثر
    فاضل اتمنى تسمح له ظروفه بالتواجد اكتر بينا وفى قاعة المناقشات بالذات لانها حقيقى محتاجة لتواجده حاليا

- هذا المكان ضم الكثير من الذكريات.. سعيد انني كنت طرف معك فيها
    كل عضو او صديق تواصلت معاه هنا بحب ومودة وصدق حقيقى
    يمكن بأخص زملائى فى الاشراف على المناقشات لاننا مررنا بمواقف صعبة كتير ودا ربطنا اكثر ببعض بشكل او بآخر
    احمد ناصر واليمامة وفاضل... كمان محمد حسين وبنت مصرية ايام ما كانت مشرفة على الخواطر كانت لنا مواقف كتير مع بعض جميلة ولا تنسى

- ألم يحن وقت مراجعة النفس..
    - بقولها لنفسى يا ريهام لان فيه قرارت كتير جدا فى حياتى مؤجلة لاعتبارات كثيرة ودا عاوزله وقفة قوية مع النفس لحساب الخسائر الكبيرة والخسائر الاقل ...للاسف فى الحالتين هايكون فيه خسائر لكن ما باليد حيلة ولا بد من اتخاذ القرار

عادة تفسر المواقف حسب رؤية كل منا ..
    ما هو الموقف الذي اثر فيكِ وكنتِ أسأتِ تفسيره وتبين لك عكس رؤيتك بعد ذلك

صعب نخضع اى موقف او تصرف فى المنتدى لرؤيتنا الخاصة يا بوكى ودا لاننا اصلا عمرنا ماهانقدر نعرف كل جوانب الموضوع او كل تفاصيل الشخصية( صاحبة الموقف)... صعب اننا نحل معادلة نصف معطياتها مجهول بالنسبة لنا ... رغم قناعتى ان جزء من ارواحنا بنضعه مع حروفنا عند الكتابة لكن دا مانقدرش نعول عليه فى فهم او تحليل اى موقف بيصادف ويدور قدامنا ..الاسلم اننا ناخذ بالمعانى المباشرة للحروف او المواقف
    ونتعامل على اساسها ولو كان فيه اى لبس صاحب الموقف نفسه هو اللى يوضحه من غير مايسمح بمساحة للتكهنات او سوء الفهم من الاخرين ...على فكرة بيعجبنى ابن البلد جدا وبعتبره قدير فى التعامل بالاسلوب دا
    رغم انه فى بعض المواقف بيكون مستفز أو مش مفهوم لكن فى اغلبها بيكون الاسلوب دا هو الاصلح والاسلم زى ما قلت

ونتوقف عند ثاني محطاتك في المنتدى ..أين ؟
    ماذا يعني لك هذا الموضوع؟ وهل له موقف تتذكرينه؟

بعد فترة الانقطاع عن المنتدى والعودة اليه مرة اخرى استهوتنى قاعة الخواطر جدا وكتبت فيها خواطر كتير وكنت تقريبا مابدخلش غيرها
    بعتبر كل كتاباتى فيها محطات مهمة جدا بالنسبة لى بس يمكن اهم موضوعين ليه فيها
    هو دعوة لكتابة خاطرة من سطر واااااااحد
    ودا بعتبره مصدر لتفريغ شحنات نفسية وعاطفية متجدد بالنسبة لى واعتقد انه بقى كدا بالنسبة لناس كتير كمان
    الموضوع التانى هو
    كل عام وانت بقلبى... يا أمى
    ودا عشان خاطر ماما الله يرحمها لانى كل اما احب اتكلم معاها بشكل خاص بدخل الموضوع دا واكتب اللى عاوزه اقولهولها كأنها قدامى بالظبط ...الله يرحمها

في بعض الاحيان تكون الردود في الموضوع لها صدى وقوة لدرجة تساعد على إنجاح الموضوع أكثر...
    اختاري لنا ردين من تلك الردود التي توقفتِ عندها واعجبتِ بها وماذا استوقفك فيها؟

عندك حق جدا فى دا على فكرة الردود بالنسبة لى اهم من الموضوع نفسه وعلى فكرة انا بعتبر نفسى برد افضل كتير مما بكتب مواضيع ما اعرفش ليه ...اذكر انى بعد ما كتبت موضوع سيدتى هل انت مقهورة وبعد فترة انقطاعى عن المنتدى رجعت وما كتبتش مواضيع لفترة كبيرة جدا وكنت بفضل الدخول مواضيع الاخوة الاعضاء اللى بتستهوينى او تثير اهتمامى لغاية ما بدأ ناس كتير يطلبوا منى انى اكتب موضوعات وطبعا بقليل من التشجيع ابتديت اكتب فعلا والحكاية مشيت ..
    المهم انا بذكر موضوع لعضو جميل كان هنا معانا من فترة كبيرة وترك اثر طيب رغم قلة مشاركاته لكن حقيقى انا بعتز بيه جدا وبتمنى يكون بخير ويرجعلنا قريب ان شاء الله اسمه محمد على احمد
    الموضوع اسمه نطى من البلاكونة
    ولانى اخدت اول تقييم ليه هنا فى المنتدى كان على ردودى فى الموضوع دا وكان من الجميلة الغايبة عننا برضو حنان فأنا بعتز بيه وبعتبره محطة مهمة من محطاتى فى المنتدى ...الرد مش قوى ولا حاجة اعتقد فيه اقوى منه انا كتبته لكنه عزيز على قلبى لانه كان فى البدايات ...

الرد التانى مش قادر احدده يا بوكى لان بجد فيه مئات الردود اللى استوقفتنى وبهرتنى ...منتدى ابناء مصر فعلا منتدى غنى بالاقلام القوية والمؤثرة صعب انتقى رد واحد او حتى عشرة لكن ممكن اقولك طبيعة الردود اللى بحبها ومين هما اصحابها ...
    فيه ردود بتضحكنى حد الدموع من خفة دمها وطرافتها ..اعتقد مصراوية جدا تاخد جايزة القلم الساخر بجدارة فى ابناء مصر ...
    فيه اعضاء ردودهم تتميز بغزارة المعلومات وتدفقها ولا تخلو من رؤية جديرة بالاحترام والتأمل فى نفس الوقت والمدهش خفة دم منقطعة النظير ..اعتقد ردود سيد حسن من النوعية دى ...
    فيه ردود بيتميز صاحبها بالصبر والثبات الانفعالى ونجاحه المعجز فى امتصاص غضب وانفعال الطرف الاخر له فى الحوار ومهما كانوا مختلفين بل ومتصادمين احيانا دا غير مثابرته غير العادية فى البحث عن المعلومة واستقصائها والبحث عنها وتمحيصها وتوظيفها بما يخدم هدفه أو رأيه ...احمد ناصر عبقرى فى النوعية دى من الردود
    فيه ردود تحسيها منغمسة بمداد القلب ..فيه ناس بتكتب بدمها حقيقى يا ريهام ..اليمامة تحتل المركز الاول فى دا فى رأيى واعتقد انى من المدرسة دى برضو لان اى رد بكتبه بكتبه بكل جوراحى ومشاعرى
    فيه ردود تقطر حكمة وعقل وفلسفة غااااااااية فى العمق ...بجد مختلفة وانا دايما يبهرنى الانسان المختلف
    وطبعا فاضل متفرد ومتميز جدا فى النوعية دى
    واخيرا فيه ردود بتجبرنى انى اذاكرها...اذاكرها بمعنى الكلمة ...بس مذاركة ممتعة لانها دايما بتضيفلى وبتفتح امامى افاق واسعة جدا للمعرفة والفهم واكتشاف الحقائق ردود بتجبرنى انى استقبلها بطريقة مختلفة وخاصة بيها لوحدها عشان اقدر المس جوهرها... ردود بتمتعنى فى قراءتها وفى الرد عليها كمان ...ودى ردود حكيم عيووون
    كفاية كدا بقى عشان انا رغيييييييييييت كتير فى النقطة دى

في تقديرك ما هو :
    - القرار الذي تأخر كثيراً في المنتدى
    - القرار الذي تم التسرع في أخذه

الحقيقة يا بوكى الادارة شئ معقد جدا ومسؤولية جسيمة بالفعل ودا لان عوامل التأثير فى القرار الادارى مش دايما بتكون تحت السيطرة او معروفة او مفهومة دا من ناحية... من ناحية اخرى معروف ان اهم عامل من عوامل نجاح اى قرار ادارى هى توقيته وحتى عملية تقدير التوقيت المناسب بتبقى مسألة فيها لبس ومختلف عليها و عشان كدا سهل جداااااااا وانا من خارج هذا الاطار الادارى والمسؤولية الادارية انى اعدد عشرات القرارات المتأخرة او المتسرعة من وجهة نظر؛ جاهلة جدا بتفاصيل ومتغيرات واعتبارات كثيرة (وبالمناسبة انا بتكلم هنا عن الموضوعى فقط من هذه التفاصيل والمتغيرات والاعتبارات) لكنى لانى من داخل هذا الاطار الادارى وشاهدة على كثير من (المحن الإدارية ) ودا تعبير مافيهوش اى مبالغة على فكرة ما اقدرش ارمى الاتهامات جزافا فى هذا الصدد ولكنى اقدر اقولك شئ اخر وهو فى شكل نصيحة او توصية او امنية او وصفيها كيفما يروق لك ...
    لابد من قنوات اتصال جيدة وسريعة ومتجددة بين الاعضاء والادارة وبين افراد الادارة انفسهم لنقل الفكرة والرأى والاقتراح والشكوى ...
    لابد من معايير شفافة ومعلنة ومتفق عليها من الجميع حتى يسهل قياس الخطأ والصواب بناءا عليها بكل حسم وبلا تردد أو تراخى

ما هو مفهوم حرية التعبير عن الرأي بالنسبة لكِ؟؟ ومتى تقولين اهلاً بالديكتاتورية؟

حرية التعبير عن الرأى عندى لابد وان يسبقها القدرة والشجاعة فى الدفاع عن هذا الرأى بالرأى ...فما أسهل ان ندافع عن ارائنا بالسباب وبالصوت الصاخب الغاضب الخاوى من اى منطق او معقولية ...ما أسهل ان نشخصن او نسقط قبيح الكلمات والمعانى على الاخر المخالف بهدف تسجيل نقطة تفوق وهمية عليه ننتصر بها لرأينا
    إن وصل أحدهم فى فهم حرية الرأى وأطِّرها داخل هذا الاطار السابق وصفه فهو عندى لا يمتلك حرية للتعبير عن الرأى ولا رأى من الاساس

أما عن الديكتاتورية فمن المستحيل أن أقول لها اهلا وسهلا فى اى وقت وتحت أى ظرف يا عزيزتى ولكن يمكن أحيانا ان أوافق وأرحب بما يمكن وصفه( بالديموقراطية المشروطة )تلك التى تشترط الفهم والوعى بالمسؤولية بكافة صورها سواء كان مسؤولية فعل أو قول

كلمة توجهينها لأحد أعضاء المنتدى أو أكثر... فلمن وماذا تقولين فيها؟

كلمة اوجهها لكل أبناء مصر فى منتدى أبناء مصر أقول لهم : مدوا أيديكم لمنتداكم فهو بحاجة اليكم الان ولننبذ خلافاتنا ونتسامى عليها والمنتدى يسع الجميع مهما اختلفوا أو تعددت توجهاتهم

وها نحن نصل إلى المحطة الثالثة والأخيرة
    يا ترى سنختم جولتنا في اي من القاعات وما هو الموضوع الأخير لنا فيها؟

هانختتمها فى قاعة المناقشات وموضوع الجميل والمقدس
    من اقرب المواضيع لقلبى واكثرهم صخبا وجدلا ايضا لكن اعتقد انه أثر فى ناس كتير جدا.. على الاقل فى حثهم على التفكير فى قضية من أعقد قضايانا المعاصرة

هل يوجد موضوع كنت تود الحديث عنه لم تتح الفرصة للكلام عنه في اللقاء؟

طبعاااااااااااااا
    المواضيع كتير اوى يا بوكى بس لو سيبت نفسى اتكلم يبقى مش هانخلص وهانقعد سنتين تلاتة نحكى فيها ...بس هاكتفى بوضع روابط لمواضيع بعتبرها من احب المواضيع لقلبى وكل واحد فيهم له قصة وحكاية عندى بس هاحتفظ بيها لنفسى واكتفى انى اسلط عليها الضوء قدام عنيكم وعنيه انا كمان ...
    بأيدينا نغير واقعنا

ع القهوة واحد وطن ...ع الريحة يا مصرى وظبطه

هنا القااااااهرة (دار الاذاعة المحلية ... ابناء مصر)

كل الشكر لكِ جيهان محمد علي على إتاحة الفرصة لي وللأعضاء الكرام للتجول معكِ عبر اروقة هذا المكان الجميل والمحبب إلى نفسي وأتمنى ان تكون سعدت معنا فيها

و الله يا ريهام أنا اللي سعيدة فعلا إن ك سمحتي ليا باسترجاع ذكريات جميلة
    لك مني كل الشكر و التحية
    و أتمنى إني مكتش ضيفة تقيلة
    و السلام ختام،،

أخواني وأخواتي...إلى الملتقي يوم الأحد 14 نوفمبر مع ضيف جديد في محطات أبناء مصر

دمتم بكل خير
    في رعاية الله،،،

يارب إن كان إدراك الحكمة صعباً.. فاجعل برحمتك الصبر والرضا سهلاً.

على الطريــق

يا سلام يا سلام
    آدى المحطات وإلا فلا

تصدقى يا جناب المديرة
    أول ما وصلنى إشعار برسالة بوكى التى نوهت بها عن الموضوع لم أستطيع الصبر حتى أفتح الرسالة
    بل جئت على الفور هنا لأقرأ الموضوع لأننى كنت أنتظر هذه المحطة بالذات

طبعا وكما توقعت أن المحطة ستكون من أجمل محطات أبناء مصر
    ببساطة لأنك وكما تعودنا منك
    تقرأين بكل حواسك وتكتبين بها كذلك
    دائما ما أتوقف بإهتمام عند موضوعاتك كلها..كل موضوع وكل فقرة وكل سطر
    من الطبيعى أن كل بنات الجنس اللطيف تقطر عاطفة وإحساس
    لكنك تصيغين كل ذلك بعقل جدير بالإحترام ووعى جدير بالتقدير وأسلوب أدبى جدير بالإعجاب
    والتوازن بين العقل والعاطفة شيء لا يقدر عليه إلا المتميزات من بنات حواء
    ليس من السهل أبدا الجمع بين شخصية جناب المديرة الرزينة والوقورة والفنانة المبدعة والمنطلقة
    لكنك إستطعت ذلك لدرجة مذهلة
    زمان كنت بأقول لبسنت يا أختى التى لم تلدها أمى
    ونفس الأحساس أحسه تجاهك يا جيهان
    ولن أجد أفضل من تعبير كنت قد تشرفت بأنك ذكرتيه عنى ((الأخ الصديق والصديق الأخ))
    لأنك بالفعل الأخت الصديقة والصديقة الأخت
    شكرا لك على كل الكلام الجميل الذى ذكرتيه عنى
    ودمت كما أنت إنسانة مبدعة فى تلقائيتها وتلقائية فى إبداعها

استمتعت بالحوار جدا يا جيهان تسلم ايديكى وشكرا على المواضيع الجميله الى حطتيها حقيقى المنتدى دايما عامر بالناس الجميله الى موجوده فيه وكلنا بنستفاد من تواجدكم شكرا ليكى ولريهام

بجد و الله انا استمتعت جداً بالحوار ده.. بجد جيهان واحدة من الشخصيات اللي انا بجد باستمتع جداً بردودها و رؤيتها للمواقف في المنتدي
    احب اشير الى نقطة لفتت نظري و هي ان اجابات جيهان على الاسئلة و الحديث نفسه شدنى اكتر من المواضيع و المحطات اللي اشارت اليها.. مع كامل الاعتراف بجمال الاختيارات.. بس مش عارف يمكن ده تحيز للشخصية
    فى حاجة بقى مهمة برضه عايز اقولها.. و ده حصل و الله بجد دلوقتي..لما كنتي بتتكلمي عن بعض شخصيات الأعضاء لقيتني باقول في سري.. ده احمد ناصر.. ده فاضل.. بجد انت تحليلك للشخصيات روعة روعة
    اخيراً كل الشكر لك جيهان على الحديث الممتع و لإعلامية المنتدى رقم واحد بوكي بوكي على الأختيار المميز و اسلوبها الراقي في ادارة الحوار

سلام الله عليكم

حوار جميل جيهان

استمتعت بكل سطر فيه

لك مني خالص التحية و الود
    بسم الله الرحمن الرحيم

{قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ}

مساء الخير ..

الحقيقة انا سعيدة ومرتبكة جدا فى نفس الوقت
    ههههههههههه ما كنتش فاكرة ان الردود فى المواضيع دى هاتكون صعبة كدا

فى الاول طبعا احب اشكر بوكى على توجيه الدعوة ليه حقيقى كانت تجربة جميلة جدا خاصة ان الاسئلة جت متنوعة وشاملة تقريبا كل الجوانب الشخصية للضيف مع ربطها بذكاء شديد جدا بالمنتدى وبمحطات او مواضيع هامة تهم الضيف وتعكس بصورة أو باخرى إهتماماته بالاضافة لذكرياته فى المنتدى ..مهم جدا اننا نفهم الناس اللى بنتعامل معاهم ونفهم شخصياتهم لان دا بيخلى التواصل مابينا فى المستقبل اسهل واجمل بكل تأكيد ..
    بشكر الصحفية البارعة بوكى واتمنى انى التقى معاها فى مواضيع كتير فى المستقبل من مواضيعها الجميلة الانسانية
    تحياتى

لأننا نتقن الصمت ؛ حمَّلونا وزر النوايا

أستاذة جيهان
    ما شاء الله
    أسلوبك رائع
    جذبتني كلماتك في الردود بسدة
    واختياراتك موفقة

بوكي .. مهما كررنا الشكر فهو لايكفي لذلك لن أمل من التكرار (.. بس انت استحملي .. ) شكراً بوكي
    أمل موؤود وحلم مفقود ... ليل بلا حدود
    -------------------

-------------------------
    ليس البكاء بدليل على الحزن ... ولا الضحك بدليل على السرور
    إنما الآلام تتوارى خلف القلوب

الغالية جيهان

مش حكون ببالغ لو قلت ان المنتدى بدون جيهان محمد علي بيبقى ناقصه كتير
    اختياراتك جميلة قوي يا جيهان.. وعلى فكرة أنا من معجبينك ككاتبة فعلا
    يعني مثلا بحب فاروق جويدة وباعتبر قلمه صديق ليا وغيره من الأقلام وانتي وأستاذة لميس وأنفال لا تقلوا في نظري ابداع أبدا
    وكلام في سرك بقى أنا عاملة ملف مجمعة فيه كل اللي بحبه ليكم جميعا ودايما برجع أقراه ..وأضيف عليه من أعمالكم الجديدة

موضوع خاطرة من سطر واحد أعتقد انه الموضوع العالمي لقاعة الخواطر ..بجد كانت فكرة رائعة وفي غاية العمق
    أما ( لولاك ما غنت أصابعي ) ..بصراحة مش قادرة لحد دلوقتي ألاقي تعليق يناسب روعته
    ياريت يا جيهان مش تبعدي كتير عن الكتابة

كل التحية والتقدير أختي الغالية.. أتمنالك كل خير
    شكرا حبيبتي ريهام ..في انتظارك
    التعديل الأخير تم بواسطة nariman ; 13-11-2011 الساعة 05:57 PM

وَلـَنْ ينجبَ الزَّيفُ إلا الدَّجَلْ !

مبتسم جيهان محمد على ..

جيهان محمد على

قرأت الموضوع أكثر من مرة يا جيهان لأننى أحب أن أقرئك دائما وكثيرا ..فغزارة ودسامة أفكارك وملامستها للواقع والقلب تغرى دائما بمحاولة تعدد القراءات حتى ليكتشف الواحد فى كل مرة مغازى جديدة ومعانى ثرية فى كلامك ..فيخرج وهو الفائز حقا ..
    وبرغم ذلك ..
    هنا
    لم أستطع الرد لأكثر من مرة ..
    ولم أكن لأفعل لولا أننى يجب أن أفعل ..
    ولم أكن لأفعل لأننى حقا لم أعرف ماذا أقول ..ولم أجد ما يسعفنى للتعبير والتقدير
    والحقيقة أننى أدرى بنفسى وأعرف تماما أننى عندما أتهادى فى التعبير فهذا يعنى أن احساسى أكبر من الكلمة ..وأن ما بداخلى قد تهدر قيمته اذا ما تكلمت ..وأن معرفتى بالشخص هى أقرب من الكلمة ولأنه على الناحية الأخرى يفهمنى جيدا ويعرف ما أكنه له من تقدير وبلا كلمات ..

أسعدنى الحوار جدا يا جيهان ..أسعدنى بمعنى السعادة وكأننى أقرأ قطعة أدبية أو أستمتع بعوالم كتاب ..وكأننى أقرأ نفسى ..لست أدرى لما شعرت أننى لو كنت فى ذات الموضع لم أكن لأزيد عما قلتى ..لهذه الدرجة أجد نفسى فيما ذكرتى وقصدتى ..

ومن حسن الصدف أنك ذكرتى البدايات ..بداياتك هنا التى أشرتى فيها لرد بوكى الذى كان عاملا شجعك وحفزك على التواصل ..ويبدو أنك قد تلقيت الدرس جيدا حيث أنك - وربما لا تدرين - لعبتى هذا الدور معى فى بداياتى هنا ..وبرغم أن البدايات غالبا تكون مشوشة ولا تُذكر ..إلا أننى لا يمكن أن أنسى أنك أول من أعتنى بكلماتى وتواصل معى على ملفى الشخصى ..وكانت كلماتك فى عينى تبرق كاللؤلؤ..أنت قيمة كبيرة عندى يا جيهان ..

ياااه يا عزيزتى
    هذا ليس منتدى ..ليس مجرد منتدى جمعنا ..
    انما هو قناة اتصال من خلالها تواصلنا وتعارفنا وكنا حقيقة ..فما بيننا جميعا سواء أنا وأنت ..أنا وأنتى وكل أعضاء هذا المنتدى والأصدقاء لا يمكن أبدا اختزاله بضغطات أزرة على الكيبورد أو حتى ببضعة ردود ..انما الحقيقة أنه أعمق بكثير ..انسانيا هو التقاء وتعارف على المستوى الإنسانى الشامل والواعى ..ومما عزز بالتأكيد هذه الصلات هى المواقف التى جمعتنا فى قاعة المناقشات وقاعة الإشراف الداخلى ..

تصورى أننى كلما تذكرت مواقف بعينها مما مررنا به ..أضحك كثيرا ..أضحك من قلبى
    كانت تبدو وقتها ..ربما مواقف عاصفة ..ومحنات ..
    ولكنها لطالما جمعتنا وقضينا معها أوقاتا ممتعة
    حتى اختلافاتنا التقديرية المحدودة جدا ..ابتسم اذ أتذكرها الآن
    أشكر الله لأن هذه الخبرات علمتنا يا جيهان وأنضجتنا ..
    وجعلتنا ندرك قيمة الآخر ومعنى أن نختلف ونحترم
    عرفتنا كيف نتواصل ونتفاهم ونعلو على الخلافات ..والأجمل أن نتسامح
    ونتيقن أن أحكامنا على الآخرين لا يجب أبدا أن تكون قاطعة
    أو واقعة تحت تقدير ممارسات عابرة قد لا تعنى أى شىء ولا تقترب من الشخصية ..
    فى النهاية يا عزيزتى أجد نفسى من سعداء الحظ لأننى لازمتك..
    وتعرفتك عن قرب
    ولأننى حظيت بأن نتازمل ونُشرف على قاعة المناقشات التى هى من أحب القاعات لقلبى ..
    كما أننى لن أنسى أيتها الأديبة الساحرة خواطرك التى تظل دائما بوابة مشرعة للإنسانية البيضاء ..مرهفة وشفافة وغير متكلفة ..

يبهج قلبى يا جيهان جميل ثناءك بذكرك لإسمى ولعلنى أكون محظوظة لو أسبغ قارىء على كتابتى مثلما أسبغتى عليها من جميل رأيك ورقته ..

أدعو الله أن يرزقك السعادة والرضا ..وأن يمحو عن قلبك أى أصداء للحزن أو عذابات فى الحياة ..وأن يكون الحب ..مثلما تغنيت دائما ..هو حظك الأوفر من الدنيا

تحية تقدير ومحبة

مساء الخير على كل الاعزاء المشاركين فى الموضوع
    بجد بعتذر عن تأخرى فى الردود والتجاوب مع مشاعركم الجميلة دى بس بجد والله انا تعبانة طول امبارح و النهاردة ولسة واخدة قرصين مسكن وفنجانين قهوة عشان الصداع بس يخللى عنده دم ويسيبنى شوية

فاصل قصير وراجعة ان شاء الله

لأننا نتقن الصمت ؛ حمَّلونا وزر النوايا

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة