يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

الإستطلاع: ماهى درجة أهلاويتك ؟

هذا التصويت مفتوح (مرئي) للجميع: كافة الأعضاء سيشاهدون الإختيار الذي قمت بتحديده ، فيرجى الإنتباه إلى هذه النقطة .

صفحة 1 من 11 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 107

الموضوع: احتفالات أهلاوية ولقاءات حوارية ... الحاصل على ذهبية حورس 2009

  1. #1

    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    مصــ أم الدنيا ـــر
    المشاركات
    3,270

    أوكي احتفالات أهلاوية ولقاءات حوارية ... الحاصل على ذهبية حورس 2009



    [COLOR=black]






    أعزائنا المشاهدين

    أعزائنا المستمعين

    أسعد الله مسائكم

    معكم محدثكم / أهلاوى شديد

    من أمام بوابة قاعة الرياضة ... فى نقل تفصيلى لإنجازات وإعجازات نادى القرن الأفريقي إحتفالاً بفوز فريق النادى الأهلى بكأس السوبر الأفريقي عام 2009 على فريق النادي الصفاقسي التونسي ...


    ونرفع شعارات :-


    اللى خايف يروح الأهلـــــي جاى يطــــــوح

    اللى عنده أمـــــــل يعمل للأهلى عمـــــــــل

    ميـــــــن يقــــــــــدر عليــــــــنا

    الأهــــــلي فــــــــوق الجميـــــــع



    الحكاية :-

    ومنين نبدأ الحكاية ... ده الأهلي ليه بداية بس مالوش نهاية ... أرقام وبطولات وإنجازات وإجازات ...
    ونبدأ أولي حلقات إحتفالنا الساهر .... مع بدايات نادينا الكبير ....







    التأسيــــــس





    تأسس النادي الأهلي في أبريل 1907، إذ تم انعقاد أول اجتماع مجلس إدارة لالنادي بالتحديد في الرابع و العشرين من أبريل. في ذلك الوقت، كانت مصر تحت حكم الخديوي عباس حلمي الثاني، و تحت الاحتلال البريطاني أيضاً و هو أمر كان مثيراً للغضب في البلد بأكملها.

    و كان النادي الأهلي هو فكرة عمر بك لطفي التي أقنع بها أصدقاءه. و شهد يوم الثامن من أبريل 1924 أول اجتماعاً للشخصيات التى تحمست لفكرة عمر لطفى بك، وبالطبع كان صاحب الفكرة فى مقدمة الحاضرين، ومعه كان هناك إدريس راغب بك، وعبد الخالق ثروت بك، وإسماعيل سرى بك، وميتشل أنس بك، وهو رجل إنجليزى يعمل مستشارًا فى وزارة المالية المصرية, وألف المجتمعون فيما بينهم نقابة أخذت على عاتقها جمع المال اللازم لتأسيس النادى فى نقطة صحية ونائية خارج منطقة القاهرة ( نطاق العاصمة المزدحم شرق النيل ). واستقر الرأى على موقع فى الجزء الجنوبى من جزيرة الزمالك .. و تقرر أيضاً أن تكون تكلفة التأسيس خمسة آلاف جنيه مقسمة على ألف سهم، بواقع خمسة جنيهات للسهم الواحد.
    تصريح تاسيس النادى الاهلى و الطريف ان تمنها 5 جنيهات

    تصريح تاسيس النادى الاهلى بقيمة 5 جنيهات





    و فى يوم 24 إبريل عام 1907 عقدت مجموعة المؤسسين أول اجتماع رسمى لمجلس إدارة النادى، وذلك فى الساعة الخامسة والنصف مساء بمنزل مستر ميتشل أنس فى الجيزة، وبرئاسته، وعضوية إدريس راغب بك، وإسماعيل سرى باشا، وأمين سامى باشا، وعمر لطفى بك، ومحمد أفندى شريف سكرتيرًا.

    و نص محضر أول اجتماع مجلس إدارة يقول إن مستر ميتشل أنس هو أول رئيس لمجلس إدارة النادى الأهلى. وقد استمر رئيسًا رسميا للنادى حتى يوم 2 إبريل عام 1908 حيث قبل مجلس الإدارة استقالته لأنه كان يستعد للعودة إلى بلاده، واختير بدلا منه عزيز عزت باشا رئيسًا للجنة العليا، وللنادى الأهلى، ليكون هو الرئيس الثانى.

    و في 18 يوليو 1907 و بعد اجتماع مجلس إدارة، تقرر أن يكون سعد زغلول أول رئيس للجمعية العمومية بالنادي، و لن ينسى أحد الموقف الذي اتخذه سعد زغلول في ذلك الوقت باعتباره ناظر المعارف، إذ كان على مختار التتش أن يختار بين شهادة الكفاءة و بين السفر مع فريق الكرة لباريس للمشاركة في الأوليمبيات، و قال سعد زغلول في ذلك الوقت :" « لقد كنت أول رئيس للنادى الأهلى للرياضة البدنية، وأنا أريد لأبنائنا أن يمارسوا الرياضة، فهى غذاء للعقل والجسم والروح، ولهذا فإنى لا أقبل أن يضحى التلميذ بشهادته، ولا أقبل أن يحرم من رياضته، ولهذا، فإنى أوافق على سفر محمود مختار مع فريقه إلى باريس، وأن ترسل أوراق امتحانه إلى المفوضية المصرية لكى يمتحن هناك ».





    سر التسمية


    ولأن النادى نشأ مصريا وطنيا ، وقع اختيار المؤسسين على اسم الأهلى ، وهو اسم فيه صبغة أسرية واجتماعية ، وصبغة وطنية ، وكان ذلك مقصودًا ، وتراه فى ترجمة المؤسسين لاسم النادى بالإنجليزية ، حيث جعلوه « ناشيونال » " National " أى الوطنى . فلم يحمل« الاسم المترجم » ،نفس الاسم العربى مثل الأندية التى كانت موجودة قبل الأهلى أو التى أتت بعد الأهلى . وقد فتح النادى أبوابه أمام المصريين منذ افتتاحه والواقع أنه كان مخصصا لأبناء البلد أصلاً. وكان الاشتراك السنوى لموظفى الحكومة ثلاثة جنيهات و يمكن دفعها على أقساط شهرية ، أما الاشتراك العادى لغير موظفى الحكومة ، فقد كانت قيمته خمسة جنيهات ، بينما حظى طلبة المدارس العليا وخريجوها بمعاملة خاصة ، فالنادى أصلاً أنشئ لهم ، ولجمع شملهم لقضاء أوقات الفراغ ، فكان اشتراك الطالب ستة قروش فى الشهر ، أما اشتراك الخريج فكان خمسة عشر قرشا





    الشعار





    استمد الأهلى لون فانلاته الحمراء من لون علم مصر ، وقد كان هو العلم العثمانى فى فترة حكم الخديوى عباس حلمى الثانى ، الذى يتوسطه الهلال وفى قلب الهلال نجمة . وكانت ألوان الفانلات حمراء مقلمة طوليا باللون الأبيض ، ثم تطورت إلى فانلات نصفها أحمر ونصفها أبيض ، ثم إلى فانلات لونها أحمر قانٍ بحروف بيضاء . وكان شعار النادى مزينا بتاج الملك ، وهو رمز الحكم فى الطرف الأعلى ، وفى الطرف الأسفل كتب اسم الأهلى ، وفى الوسط النسر المحلق . هذا الطائر العملاق القوى الذى أخذ رمزًا للصحة وشعارًا للتوثب والتحفز وعقب قيام ثورة يوليو 1952 وتغيير رمز الدولة من التاج إلى النسر رفع الأهلى التاج عن شعاره ، واقتصر على النسر .






    رئيس أول جمعية عمومية " سعد باشا زغلول "






    سعد زغلول (1860 - 1927) يعتبر أكبر واقوي زعيم مصري التف حوله الشعب باكملة من الاسكندرية الي اسوان في وقت لم تكن هناك اجهزة ووسائل اتصال او اعلام ومعظم الشعب امي لا يقراء الصحف و قائد ثورة 1919 في مصر .

    ولد سعد في يوليو 1860 في قرية إبيانة التابعة لمديرية الغربية (سابقًا -محافظة كفر الشيخ حاليًا)، وكان والده رئيس مشيخة القرية حين توفي عندما كان سعد يبلغ خمس سنوات فنشأ يتيما هو وأخوه أحمد فتحي زغلول. توفي سعد زغلول في 23 أغسطس 1927 .

    خطرت له فكرة تأليف الوفد المصري للدفاع عن قضية مصر العام 1918م حيث دعا أصحابه إلى مسجد وصيف للتحدث فيما كان ينبغي عمله للبحث في المسألة المصرية بعد الهدنة (بعد الحرب العالمية الأولى) العام 1918.

    تشكل الوفد المصري الذي ضم سعد زغلول ومصطفى النحاس ومكرم عبيد وعبد العزيز فهمي وعلي شعراوي وأحمد لطفي السيد وآخرين.. وأطلقوا على أنفسهم (الوفد المصري).

    وقد جمعوا توقيعات من أصحاب الشأن وذلك بقصد إثبات صفتهم التمثيلية وجاء في الصيغة: "نحن الموقعين على هذا قد أنبنا عنا حضرات: سعد زغلول و.. في أن يسعوا بالطرق السلمية المشروعة حيثما وجدوا للسعي سبيلاً في استقلال مصر تطبيقاً لمبادئ الحرية والعدل التي تنشر رايتها دولة بريطانيا العظمى".

    اعتقل سعد زغلول ونفي إلى جزيرة مالطة بالبحر المتوسط هو ومجموعة من رفاقه في 8 مارس (آذار) 1919 فانفجرت ثورة 1919 في مصر التي كانت من أقوى عوامل زعامة سعد زغلول والتمكين لحزب الوفد.

    اضطرت إنجلترا الي عزل الحاكم البريطاني و أفرج الإنجليز عن سعد زغلول و زملائه و عادوا من المنفي إلي مصر. و سمحت إنجلترا للوفد المصري برئاسة سعد زغلول بالسفر إلي مؤتمر الصلح في باريس ، ليعرض عليه قضية استقلال مصر. لم يستجب أعضاء مؤتمر الصلح بباريس لمطالب الوفد المصري فعاد المصريون إلي الثورة و ازداد حماسهم ، و قاطع الشعب البضائع الإنجليزية ، فألقي الإنجليز القبض علي سعد زغلول مرة أخري، و نفوه مرة أخري إلي جزيرة سيشل في المحيط الهندى ، فازدادت الثورة اشتعالا ، و حاولت إنجلترا القضاء على الثورة بالقوة ، و لكنها فشلت. من أشهر اقواله / الحق فوق القوه و الامه فوق الحكومه. و قد اسس وزاره الشعب في عهد الملك فؤاد الاول و عندما مات /رحمه الله/ خلفه مصطفى النحاس باشا في راسه الوفد المصرى و اسس النحاس باشا أول وزاره له عام 1928 ثم عام 1930 ثم عام 36.





    شخصيات أثرت فى تاريخ النادي




    " المايسترو" محمد صالح سليم








    محمد صالح محمد سليم أو صالح سليم، يعتبر من رموز الرياضة المصرية والعربية وعلم من أعلام النادي الأهلي

    ولد صالح سليم في 11 سبتمبر عام 1930 وكان والده الدكتور محمد سليم ووالدته السيدة زين الشرف من العائلة الهاشمية ووالدها من أشراف مكة المكرمة.


    البداية


    التحق صالح سليم بصفوف الناشئين بالنادي الأهلي عام 1944 وانتقل في نفس العام لصفوف الفريق الأول حيث لعب بالفريق الأول حتى عام 1963 قبل أن يترك النادي للإحتراف في فريق جراتس النمساوي، ثم عودته مرة أخرى للنادي الأهلي وإكمال مسيرة نجاحه حتى عام 1967 حيث قرر اعتزال اللعب.

    لعب صالح سليم أول مباراة له ضد نادي المصري عام 1948 وانتهى اللقاء بفوز النادي الأهلي بثلاثة أهداف نظيفة، ولعب صالح سليم في الجناح الأيسر وأحرز في المباراة هدفاً قبل نهاية اللقاء.

    لعب أول مباراة رسمية له مع النادي الأهلي في أول بطولة دوري رسمية عام 1948 أمام نادي الجالية اليونانية بالإسكندرية.



    مجال الادارة



    خاض صالح سليم انتخابات مجلس إدارة النادي الأهلي بعد اعتزاله وحصل على نسبة 45% من الأصوات بفارق ضئيل عن رئيس النادي الفريق أول عبدالمحسن كامل مرتجى، وخاض الإنتخابات لمرة أخرى في عام 1980 واستطاع الفوز برئاسة مجلس إدارة النادي الأهلي، وقد سانده نجوم النادي الأهلي في ذلك الوقت مثل محمود الخطيب، مصطفى يونس، ثابت البطل، مجدي عبد الغني، والكثير من أعضاء النادي الذين زاد عددهم بصورة كبيرة. واستمر صالح سليم رئيساً للنادي الأهلي حتى عام 1988 حتى قرر الإبتعاد عن الساحة وترك الفرصة للآخرين لخوض التجربة.


    إلا أنه لسوء نتائج الأهلي كان من اللازم عودة صالح سليم لإعادة الإستقرار مرة أخرى للنادي الأهلي وكان ذلك في العام 1990، وقاد صالح سليم الأهلي حتى عام 1992، وجرت الإنتخابات أعوام 1996 و 2000 واستطاع صالح سليم بإسمه وإنجازاته وشعاره المعروف (الأهلي فوق الجميع) إحلال الإستقرار داخل النادي الأهلي








    إنجازات وألقاب



    كان صالح سليم دائماً من ضمن القائمة الأساسية للنادي الأهلي والمنتخب المصري حتى اعتزاله عام 1967، واستطاع صالح سليم أن يحقق مع النادي الأهلي 11 بطولة دوري من أصل 15 بطولة شارك فيها صالح منذ بداية الدوري المصري لكرة القدم عام 1948، كذلك حقق مع النادي الأهلي بطولة كأس مصر 8 مرات، كما أحرز مع فريقه كأس الجمهورية العربية المتحدة عام 1961.

    أحرز صالح سليم في حياته الكروية 101 هدف منهم 9 أهداف أحرزها خلال فترة احترافه في النمسا مع فريق جراتس، و 92 هدفاً أحرزهم مع النادي الأهلي في بطولتي الدوري والكأس.

    حقق صالح سليم إنجازاً شخصياً كونه اللاعب الوحيد الذي أحرز سبعة أهداف في لقاء واحد وكان ذلك أمام النادي الإسماعيلي في مباراة أحرز فيها الأهلي ثمانية أهداف



    وفاته


    توفى صالح سليم فى يوم

    السادس من مايوم عام 2002 ليسدل الستار قصة عاشق أعطى حياته لمعشوقته

    القلعة الحمراء






    ولهنا أعزائنا المشاهدين


    أعزائنا المستمعين


    إن شاء الله تكونوا مستمتعين


    نسدل الستار عن أولى حلقات حفلنا الساهر


    ونكمل الحكاية باكر


    ونردد ونقول ...


    بيب بيب أهلى بيب بيب بيب أهلى


    ومازالت الحكاية مستمرة ...







    شوية ملاحظات على الحفل عشان نمشي تمام من أولها واللى أوله شرط أخره نور

    هام جداً



    أولاً أتقدم بالشكر الجزيل للأستاذة المبدعة / لولى على هذا التصميم الأكثر من رائع وهذا ليس بمجاملة ولكن التصميم يوضح هذا بكل تأكيد من وجهة نظري على الاقل ... ربنا ما يحرمنا منك ولا من إبداعك يارب ... ودايماً مبدعة إن شاء الله

    >>>>> هو أه اتكلفت عزومات وكباب وكفتة وفراخ ومندى .... إلخ إلخ بس مش يغلى عليكِ يا أستاذة لولى أه نسيت ده غير المبلغ الكبير كده اللى مش دفعته برقم حساب البنك هههههههههههههههههههه ربنا يخليكِ لينا يارب ... هو كده المبدع لازم نستغله أومال يعني نضيع الفرصة هههههههههههه ومن الاخر كده أى حد يدخل هنا الموضوع أول سطر يحطه قبل الأهلى وقبل أى حاجة شكر وتقدير لـ لولى واللى مش هيعمل كده هوريه



    ثانياً : المصادر متعددة فى بعض البيانات الرسمية التى استعين بها منها الموقع الرسمي للنادى الأهلى ومنتدى كورة مصرية وموقع في الجول ...


    ثالثاً: المشاركات المتعلقة بالاحتفال وذكر اى شىء يخص النادى الاهلى مقتصرة عليا وعلى الاخوة المشرفين .... وعلى أى عضو يريد اضافة شىء يرسلها أولاً لي وإن كانت تتناسب مع الموضوع وفقرت الإحتفال المرجوة سأعطيه الإذن بنزولها وذلك حتى لا يفقد الموضوع رونقه وفكرته كما أريدها ... فأخبار الأهلى الموجودة بالمواقع لها مواضيع هنا ... وهذا الموضوع سيختص إن شاء الله بتاريخ وبطولات سابقة وبطولات حالية ولكن لها أسس معينة ... وألف شكر لكل من سيساهم فى هذا الموضوع مقدماً

    رابعاً: وأهم شىء فى المرفقات سيتم وضع تصميم للردود أرجو من جميع من يتفضل بالرد تحميله وأخذ ما به من تنسيق كوبي ويضعه بيستي فى الرد وموضح مكان الرد فى التنسيق الجاهز وذلك لكي يحتفظ الموضوع برونقه وروحه الحمراء واستخدامه فى كل رد هنا فى الموضوع ....







    وكل الشكر لميس رورو على تصميم العنوان >>> أهى تطلع لها فايدة من الشكر ههههههههههه


    إنتظرووووووووووووووونا الحفل مستمر

    والفرحة مستمرة

    والأهلى كبير



    واللى خايف يروح


    محدثكم

    أخوكم أهلاوى شديد









    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    التعديل الأخير تم بواسطة قلب مصر ; 13-01-2010 الساعة 12:14 AM سبب آخر: إضافة الوسام الذهبي حورس 2009

  2. #2

    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    الدولة
    ::::::::::::
    المشاركات
    472
    يعني أنا المفروض دلوقتي ما أردش في الموضوع ولا أقول شكراً للولي ولا ليك ولا لميس رور
    إوعى تقولي إنه أيوة ما تردش
    غَابَةٌ وامتلأت بالمُفتَرسين
    فكُن مُفتَرِس مِثلهُم تَسْلَمْ
    أو كُن مُسَالِماً تُؤكَل



  3. #3

    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    مصــ أم الدنيا ـــر
    المشاركات
    3,270

    أوكي







    أرقـــــام وبطولات على أرض الواقع






    اوووووووووووووووو أهلاووووووووى .... أوووووووووو أهلاووووووووووووى







    106 بطولة

    أرقام قياسية و معجزات عالمية

    حقا أسطورة







    الدوري المصري الممتاز

    33 مرة



    1948-49 ، 1949-50 ، 1953-54 ، 1955-56 ، 1956-57 ، 1957-58 ، 1958-59 ، 1960-61 ، 1961-62 ، 1974-75 ، 1975-76 ، 1976-77 ، 1978-79 ، 1979-80 ، 1980-81 ، 1981-82 ، 1984-85 ، 1985-86 ، 1986-87 ، 1988-89 ، 1993-94 ، 1994-95 ، 1995-96 ، 1996-97 ، 1997-98 ، 1998-99 ، 1999-00 ، 2004-05 ، 2005-06 ، 2006-07 ، 2007-08


    -------------------------------------------------------------


    كأس مصر

    35 مرة


    1923-24 ، 1924-25 ، 1926-27 ، 1936-37 ، 1939-40 ، 1941-42 ، 1942-43 ، 1944-45 ، 1945-46 ، 1946-47 ، 1948-49 ، 1949-50 ، 1950-51 ، 1952-53 ، 1955-56 ، 1957-58 ، 1960-61 ، 1965-66 ، 1977-78 ، 1988-89 ، 1990-91 ، 2000-01 ، 2002-03 ، 2005-06 ، 2006-07


    -------------------------------------------------------------

    كأس السوبر المصرى

    5 مرات


    2003 ، 2005 ، 2006 ، 2007 ، 2008


    -------------------------------------------------------------


    دوري أبطال أفريقيا

    6 مرات


    1982، 1987 ، 2001 ، 2005 ، 2006 ، 2008


    -------------------------------------------------------------

    كأس أفريقيا لأندية أبطال الكؤوس

    4 مرات



    1984 ، 1985 ، 1986 ، 1993


    -------------------------------------------------------------


    كأس السوبر الأفريقي

    4 مرات


    2002 ، 2006 ، 2007 ،2009


    -------------------------------------------------------------

    بطولة الكأس الأفروآسيوية

    مرة واحدة


    1988


    -------------------------------------------------------------

    بطولة الأندية العربية أبطال الدورى

    مرة واحدة


    1996


    -------------------------------------------------------------

    بطولة الأندية العربية أبطال الكأس

    مرة واحدة


    1995


    -------------------------------------------------------------

    بطولة السوبر العربي "بطولة النخبة "

    مرتان


    1997 ، 1998


    -------------------------------------------------------------


    كأس السلطان حسين

    7 مرات


    البطل 1922-23 ، 1923-24 ، 1925-26 ، 1926-27 ، 1928-29 ، 1930-31 ، 1938-39


    -------------------------------------------------------------


    دوري منطقة القاهرة

    5 مرات



    1938-39 ، 1941-42 ، 1942-43 ، 1947-48 ، 1949-50


    -------------------------------------------------------------

    دوري الجمهورية العربية المتحدة

    مرة واحدة


    1960-61


    -------------------------------------------------------------


    كأس الاتحاد التنشيطية

    مرة واحدة



    1989






    هذه البطولات مدونة حتي يوم 14 فبراير 2009

    مازالت القافلة مستمرة والبطولات آتية






    لاعبون مثلوا النادى الأهلى العالمى منذ عام 1907 حتى الآن


    [poem font="Arial Black,6,white,normal,normal" bkcolor="transparent" bkimage="" border="none,4," type=0 line=0 align=center use=ex num="0,black"]
    1 حسين فوزى

    2 ابراهيم عثمان

    3 محمد بكرى

    4 سليمان فائق

    5 حسن محمد

    6 حسين حجازى (كابتن فريق)

    7 احمد فؤاد انور

    8 حسين منصور

    9 ابراهيم فهمى

    10 فؤاد درويش

    11 عبد الفتاح طاهر

    12 حسنين محمد -زوبة

    13 على الحسنى (كابتن فريق)

    14 عبد اللطيف الحسنى

    15 احمد مختار

    16 خليل حسنى

    17 محمود مختار -التتش (كابتن فريق)

    18 زكى عثمان

    19 مجدى الديب

    20 حسن على

    21 السيد صبرى

    22 رياض شوقى

    23 محمد السيد

    24 كامل طه

    25 عباس صفوت

    26 احمد عسكر

    27 رضوان محمد

    28 محمد على رسمى (كابتن فريق)

    29 ابراهيم يكن

    30 جميل الزبير

    31 هاشم الشريف

    32 السيد اباظة

    33 على العدوى

    34 عبد الحميد حمدى

    35 احمد سليمان (كابتن فريق)

    36 ممدوح مختار

    37 احمد رفعت

    38 مهران

    39 رزق الله حسنين

    40 يوسف الشريعى

    41 امين شعير (كابتن فريق)

    42 توفيق عبد الله

    43 جميل عثمان

    44 فؤاد صدقى

    45 مختار امين

    46 مصطفى كامل منصور (كابتن فريق)

    47 كمال الدين حامد

    48 حسين الفار

    49 حسين مدكور (كابتن فريق)

    50 صلاح عثمان

    51 صالح الصواف (كابتن فريق)

    52 على عبد الهادى

    53 عبد العزيز تامر

    54 عبد المجيد نعمان

    55 منير حافظ

    56 محمد الجندى (كابتن فريق)

    57 محمود المهيلمى

    58 محمود رأفت

    59 احمد مكاوى (كابتن فريق)

    60 محمود حمدى

    61 كامل مسعود

    62 لبيب محمود

    63 عبد المنعم سالم

    64 كمال خليفة

    65 احمد اباظة

    66 احمد اسعد

    67 حليم تالوت

    68 صلاح لطفى

    69 على زيوار

    70 على الشافعى

    71 عبد المنعم ابو العينين

    72 عبد الحميد السيد

    73 انور كامل

    74 محمد مخيمر

    75 محمد حامد

    76 محمد فتيحة

    77 يوسف عامر

    78 على السحيمى

    79 محسن السحيمى

    80 على محمد على

    81 فتحى خطاب

    82 سيد عثمان

    83 محمد لهيطة

    84 توتو

    85 عبد الجليل حميدة (كابتن فريق)

    86 حلمى ابو المعاطى

    87 شريف الجندى

    88 حسين كامل

    89 مجدى يوسف

    90 وديع

    91 صالح سليم (كابتن فريق)

    92 سيد صالح

    93 محمد ابو حباجة

    94 حمدى كروان

    95 شطارة

    96 طه مدكور

    97 كمال حامد

    98 عبد الكريم صقر

    99 عبد العزيز همامى

    100 السيد الضظوى

    101 عبد الوهاب سليم

    102 الزهيرى

    103 سقراط

    104 حسن توفيق

    105 مراد فهمى

    106 عبده صالح الوحش

    107 قدورة

    108 احمد عبود

    109 حسين توفيق

    110 وجيه مصطفى

    111 سيد متولى

    112 طلعت عبد الحميد

    113 فتيحة

    114 سليمان فارس

    115 رفعت الفناجيلى (كابتن فريق)

    116 رضا عبد الحميد

    117 عادل هيكل

    118 طه اسماعيل (كابتن فريق)

    119 عزت ابو الروس

    120 ميمى الشربينى (كابتن فريق)

    121 احمد زايد

    122 طارق سليم

    123 فؤاد ابو غيدة

    124 ميمى عبد الحميد

    125 مراد نديم

    126 الدو

    127 احمد رفعت

    128 فهمى جميعى

    129 صلاح مراد

    130 محب مكاوى

    131 ماجد مدكور

    132 يكن حسين

    133 محمود الجوهرى

    134 مروان كنفانى

    135 حسن جبر

    136 محمد ياسين

    137 فاروق التركى

    138 سعيد ابو النور

    139 على الحلو

    140 الروبى

    141 محسن ثروت

    142 فيصل بيبى

    143 عادل ياسين

    144 محمود رشدى

    145 صلاح حسنى

    146 عوضين

    147 رضا

    148 فؤاد شعبان

    149 انور صالح

    150 مصطفى عبد الغالى

    151 صبحى تقل

    152 محمود السايس

    153 ريعو

    154 على منصور

    155 ابراهيم المغربى

    156 حلمى سليمان

    157 ظاظا

    158 سيد فرج

    159 سمير زاهر

    160 جمال محمود

    161 اسامة يوسف

    162 ابراهيم الكبير

    163 لمعى

    164 عصام عبد المنعم (كابتن فريق)

    165 ابراهيم حسين

    166 هانى مصطفى (كابتن فريق)

    167 سرحان

    168 انور سلامة (كابتن فريق)

    169 محمود عبد الحى

    170 حسن حمدى (كابتن فريق)

    171 اكرامى احمد

    172 احمد عبد الباقى

    173 مصطفى يونس (كابتن فريق)

    174 محسن صالح

    175 عادل ابو جريشة

    176 طاهر الشيخ

    177 جمال عبد العظيم

    178 رجب عبد المنعم

    179 مصطفى عبده (كابتن فريق)

    180 محمود الخطيب (كابتن فريق)

    181 عبد العزيز عبد الشافى - زيزو

    182 صفوت عبد الحليم

    183 مدحت مصطفى

    184 ابراهيم عبد الصمد

    185 سمير حسن

    186 شطة

    187 شريف اسكندر

    188 على على زيوار

    189 نبيل البحطيطى

    190 احمد عوض

    191 عبد الرحيم حسن

    192 مدحت رمضان

    193 محمد عبد السميع

    194 عاطف السمرى

    195 سمير فوزى

    196 جمال عبد الرؤوف

    197 رمضان السيد

    198 هانى عبد اللطيف

    199 محمد السيد

    200 حازم خالد

    201 عادل عبد المنعم

    202 عبد الله اسماعيل

    203 فتحى مبروك

    204 مختار مختار

    205 مجدى درويش

    206 جمال عبد الحميد

    207 حمادة مرزوق

    208 حمدى جمعة

    209 شمس حامد

    210 عادل عثمان

    211 اشرف السرساوى

    212 عماد اليمانى

    213 محمود حسين

    214 شريف عبد المنعم

    215 ربيع ياسين (كابتن فريق)

    216 مجدى مصطفى

    217 طاهر ابوزيد (كابتن فريق)

    218 محمود شحاتة

    219 مجدى عبد الغنى (كابتن فريق)

    220 مصطفى الكيلانى

    221 ثابت البطل (كابتن فريق)

    222 ماهر همام

    223 عاطف القبانى

    224 محمد عامر

    225 محمد عبد العزيز

    226 احمد ناجى

    227 هشام عبد البارى

    228 جمال جودة

    229 هشام فؤاد

    230 مجدى السيد

    231 عاطف فتحى

    232 ضياء عبد الصمد

    233 طارق عبد الحميد

    234 احمد جمال

    235 حاتم الكردى

    236 طارق خليل

    237 ايمن اسماعيل

    238 محمد عباس

    239 فوزى سكوتى

    240 جورج الحسن

    241 تيسير بدوى

    242 عبد العليم زكريا

    243 حسام البدرى

    244 جمال الجندى

    245 خالد جاد الله

    246 زكريا ناصف

    247 علاء ميهوب

    248 ضياء السيد

    249 احمد شوبير (كابتن فريق)

    250 محمود صالح

    251 اسامة عرابى (كابتن فريق)

    252 عصام رياض

    253 حمدى ابو راضى

    254 محمد حشيش

    255 ايمن شوقى

    256 بدر رجب

    257 ابراهيم حسن (كابتن فريق)

    258 حسام حسن (كابتن فريق)

    259 محمد سعد

    260 علاء عبد الصادق

    261 طارق خليل

    262 رضا الخطيب

    263 هانى رمزى

    264 حمادة صدقى

    265 عمرو الحديدى

    266 جمال السيد

    267 احمد ايوب

    268 مشير حنفى

    269 محمود ابو الدهب

    270 وليد صلاح الدين (كابتن فريق)

    271 هادى خشبة (كابتن فريق)

    272 محمد يوسف

    273 كرم مرسى

    274 تامر حفنى

    275 ياسر ريان

    276 محمد عبد الجليل

    277 رضا عبد العال

    278 عمرو انور

    279 احمد فهمى

    280 احمد عبد الفتاح

    281 هشام حنفى

    282 عادل عبد الرحمن

    283 احمد عبد المنعم -كشرى

    284 احمد فيلكس

    285 محمد رمضان

    286 عصام ربيع

    287 احمد سامى

    288 زكريا حسين

    289 مجدى طلبة

    290 مصطفى كمال

    291 هانى العقبى

    292 طارق سليمان

    293 كريم مغنى

    294 ايهاب جلال

    295 تابان سوتو

    296 اشرف ممدوح

    297 محمد عبد الفتاح

    298 خالد مصطفى

    299 تامر بجاتو

    300 تامر دسوقى

    301 احمد رجب

    302 احمد فوزى

    303 سيد غريب

    304 محمد شرف

    305 جورج ارثر

    306 سمير كمونة

    307 احمد نخلة

    308 احمد سراج

    309 محمد فاروق

    310 سيد عبد الحفيظ

    311 سامى قمصان

    312 احمد صلاح حسنى

    313 خالد الضبع

    314 على ماهر

    315 تامر عبد الحكيم

    316 احمد عبد الظاهر

    317عصام الحضرى

    318 محمد عمارة

    319 محمد ثابت -صاروخ

    320 ابراهيم سعيد

    321 علاء ابراهيم

    322 حسين شكرى

    323 محمد جودة

    324 يوسف يعقوب

    325 امير عبد الحميد

    326 اسحق اول

    327 احمد السيد

    328 اسامة حسنى

    329 حسام غالى

    330 ياسر على

    331 شادى محمد (كابتن فريق)

    332 وائل جمعة

    333 ابو المجد مصطفى

    334 احمد ابو مسلم

    335 وائل رياض

    336 محمد فضل

    337 تشيرنو

    338 حسين امين

    339 سعيد عبد العزيز

    340 خالد بيبو

    341 رضا شحاتة

    342 عادل مصطفى

    343 صنداى

    344 روبرت اكاوارى

    345 اشرف امين

    346 جيلبرتو

    347 افيلينو

    348 احمد بلال

    349 احمد رضوان

    350 محمود شيكو

    351 محمد ابو تريكة

    352 حسن مصطفى

    353 حسام عاشور

    354 محمد بركات

    355 احمد حسن

    356 عماد متعب

    357 عماد النحاس

    358 اسلام الشاطر

    359 محمد عبد الوهاب

    360 عبد الاله جلال

    361 رفائيل كاستلو

    362 ماكى

    363 أكوتى

    364 عمرو سماكه

    365 محمد عبدالله

    366 نادر السيد

    367 فلافيو أمادو

    368 طارق السعيد

    369 محمد صديق

    370 احمد صديق

    371 رامي ربيع

    372 طارق سعد

    373 أنيس بو جلبان

    374 أحمد عادل

    375 عبد الحميد حسن

    376 رضا الويشى

    377 معتز اينو

    378 أحمدعادل عبدالمنعم

    379احمد حسن فرج

    380هانى العجيزى

    381عبدالحميد أحمد

    382أحمد على

    383 رامى عادل

    384محمد سمير

    385سيد معوض

    386أحمد فتحى

    387 رمزى صالح[/poem]








    وما زال الإحتفال مستمراً

    إنتظرونا مع بقية الفقرات والمفاجأت

    بيب بيب أهلى بيب بيب بيب أهلى




    التعديل الأخير تم بواسطة أهلاوى شديد ; 14-02-2009 الساعة 09:47 PM

  4. #4

    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    ღ•°ღ آلــكــويت ღ•°ღ
    العمر
    31
    المشاركات
    3,472




    اولا ..

    على الموضووع ده . انته اهلاوي شديد ونـص .. بجد تسلم ايدك وكلام جميل انا اول مره اعرفه .. ومعلوماات مفيده عرفتها عن النادي الاسطوره .. ,, الاهلي نادي كبيــر .. وعندنا بالكويت كتيــر الي بيشجعو الاهلي .. واولهم عمي ..



    وشكــرا ليك انك ذكرت اسمي .. مع اني ما عملتش حاجه كبيره ... مجرد عنوان .. ..

    ..

    الف شكر ليك يا ماجد على هذا الموضووع الرائع .. يستاهل التثبيت ..

    وفيينكم يا الزملكااااااااويه


    كـل عــآآم وآنتي بخـير يــآآ كـويت ..
    ::

  5. #5

    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    44
    المشاركات
    2,739
    الأهلي فوق الجميع
    بالمشجعين اللي زيك يا أهلاوي شديد
    بجد موضوع تحفة
    تسلم ايديك

    أجدادنا فخر الأجداد
    أولادنا يا زين الأولاد


    - دوام الحال من المحال وربنا كبير -

  6. #6

    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    مصــ أم الدنيا ـــر
    المشاركات
    3,270

    أوكي حوار جرىء جدا مع عضو أهلاوى جدا (الحلقة الأولى)







    والآن نستكمل الحكاية

    بعد ما حطينا البداية

    فى لقاء حصري على منتدى ابناء مصر

    مع عضو أهلاوى جداً

    وحوار جرىء جداً

    حيث الشفافية

    والمتعة

    والإنتماء

    ومع أولى حلقات (حوار جرىء جداً مع عضو أهلاوي جداً )

    ومعنا اليوم

    عضوة الأهلى فى دمها

    اللون الأحمر لونها المفضل

    تعشق الفانلة الحمراء

    تحب كل ما هو أهلاوى

    كبيرة مشجعين النادى الأهلى

    معنا العضوة الأهلاوية جداً

    (( غادة جاد))







    فى أول لقاءات حوار جرىء جداً مع عضو أهلاوى جداً

    نبدأ على بركة الله











    1- عرفينا بنفسك كأهلاوية ... ومن هى غادة جاد الأهلاوية ... وكيف كانت قصتها الأولى مع تشجيع النادى الأهلى ... وهل العائلة كلها أهلاوية أم أن ذلك جاء عن طريق الصدفة ؟

    أنا أهلاوية جدا وشديدة جدا جدا زيك بالضبط كده وده في الأصل راجع لأخويا الكبير هو كمان أهلاوي لأقصى درجة والعيلة عندنا كلها أهلاوية الحقيقة
    يعني هو ده السبب الأساسي لكوني أهلاوية وأفتخر بس الحقيقة مش السبب الجوهري لإن أنا كملت المشوار بنفسي يعني هم بس حطوني على أول الطريق وأنا شقيت طريقي
    هههههههههه



    تعقيب : أيوة أهم شىء تكملة الطريق ديه هههههههه النجاح سهل بس المحافظة عليه صعبة ... ومن حقك تفتخرى بأهلاويتك ...





    2- أوصفي لنا النادى الأهلى فى بضعة أسطر ... ؟

    النادي الأهلي في بضعة أسطر ؟
    قصدك مجلدات ..
    النادي الأهلي هو نادي يملك كل مقومات النجاح
    وهي ببساطة .. الأخلاق والقيم والعلاقات المحترمة بين الإدارة واللاعبين وبين اللاعبين وبعضهم وبين اللاعبين والجمهور
    النادي الأهلي هو الإلتزام
    هو الحب المتبادل وعدم الأنانية
    وهذا في رأيي سر نجاح وتألق النادي وليس مهارة اللاعبين فقط



    تعقيب : عندك حق النادي الأهلي لا يكفيه مجلدات دا أنا حتي خايف لصفحات الموضوع تخلص قبل ما أنزل جزء من اللى أنا عاوزه هههههههههه وبالفعل سر النجاح يكمن فى الروح اللى زرعها الكبار أمثال صالح سليم رحمة الله عليه ومنها نستمد الإحترام المتبادل والقيم والمبادىء المطبقة على الكل ومنها وضع شعار (الأهلى فوق الجميع) وهذا الشعار مقصده الأهلى فوق أى مصلحة شخصية لأى شخص فى النادى ...





    3- غادة جاد أهلاوية حتى النخاع كما يتبين لنا هذا ... ماهو سر تعلقك بهذا الصرح الكبير ... ؟

    سر تعلقي الشديد بهذا الصرح الكبير يااااااااااه حاجات كتير قوي ( على فكرة أنا عمري ما أزهق وأنا بأتكلم عن النادي الأهلي .. ربنا يستر عليك بقى)
    لأنه بيفيدني ويفرحني ويسعدني ويعلمني
    أه والله بأتعلم منه .... إزاي ؟؟؟؟
    أقول لك إزاي ...
    بأتعلم من إدارة النادي كيفية إدارة الفصل الذي يحتوي على فئات مختلفة ونوعيات متباينة وأخلاقيات متفاوتة مما يجعل السيطرة عليهم وتجنب تمردهم نوعا من الفنون يجب تعلمها
    وبأتعلم من اللاعبين أدب التعامل مع الرؤساء
    يعني مرة سمعت أبو تريكة بيقول إنه مايصحش إنه يقول رأيه في مدربه ومن ساعتها بطلت أقول رأيي في مديرة المدرسة بتاعتي مهما كانت وجهة نظر الكثيرين فيها أنها قيادية غير ناجحة على اعتبار إني أصغر من أن أقول رأيي في واحدة قضت أكثرمن تلاتين سنة في مجال التربية والتعليم
    ( نفس المنطق برضه )
    يعني كل موقف وكل تصرف هو درس لي لازم استفيد منه
    ووالله العظيم دي حقيقة أنا تشجيعي للنادي الأهلي جاد جدا مش لمجرد الترفيه وخلاص



    تعقيب : الله عليكِ بجد إجابة نموذجية جميلة وتعبر عن حال كثير من الأهلاوية اللى بدأت القصة معاهم فى التشجيع كشىء ترفيهي إلى أن أصبح حياة ومثل أعلى نستفيد منه فى حياتنا ...





    4- إرجعي بنا إلى سنوات عِدة من الماضي ... وذكرينا بأول بطولة حضرتيها مع النادى الأهلى فى أول سنوات تشجيعك ... وعيشينا فى جو هذه البطولة والمباراة إن كنتِ تتذكريها فى بضعة أسطر ... ؟


    أول بطولة للنادي الأهلي أنا تابعتها
    امممممممممممم هي كانت الدوري المحلي في سنة 1991 (طبعا أنت كنت لسه ماجيتش الدنيا )
    أنا كنت في تانية ثانوي وكان سبب إتجاهي لمتابعة كرة القدم في الفتر دي هو طبعا وصول مصر لكأس العالم وافتكر أول مباراة تابعتها في حياتي كانت مصر وهولندا واللي خلصت تعادل1/ 1 ( مجدي عبد الغني وضربة الجزاء وكده ) أكيد حد حكى لك .
    لكن ماتشات الأهلي في الفترة دي بصراحة ما أفتكرش تفاصيل قوي



    تعقيب : لا حضرتك أنا تابعت البطولة ديه بالذات وكنت ساعتها فى عمارة خالى فى ميدان الكيت كات على الشارع الرئيسى ومن الدور الحادى عشر انبهرت بالفرحة الكبيرة بالفوز فى هذا الموسم بالقرب من شاطىء النيل والعربيات والأعلام تجوب كل الشوارع ويومها سيبتهم فى الصالون حيث ما لذ وطاب وإلتزمت البلكونة ههههههههه وكنت يومها عندى 6 سنين وشوية وعمرى ما انسى اليوم ده والله بس مش فاكر كان كاس ولا دورى بس اللى جاب الجول ساعتها كان محمد رمضان (ابو دقن ده)... إنما بطولة كأس العالم كنت لسة 5 سنين صغير شوية ما لحقتش استوعب الموقف هههههههه





    5- الجماهير الأهلاوية نسبتها كبيرة جداً من المجتمع المصرى والعربى ومؤخراً الدولى ... فما برأيك سبب هذا ؟؟ البطولات !! أم مهارات بعض اللاعبين الذين يتوافدون جيل بعد جيل امثال الخطيب وابوتريكة أم ماذا ؟


    رأيي في سبب تزايد مشجعي النادي الأهلي هو ليس البطولات بالطبع لإننا بنشجعه وبنحبه حتى لوخسر والدليل على كده مباراة النجم الساحلي مثلا اللي خسرتنا بطولة أفريقيا ظلما وعدوانا حسبي الله ونعم الوكيل ( بتفكرني ليه بس ؟ )
    ومباراة الهلال السوداني اللي انضربنا فيها دي واليابان واللي حصل فيها وأخيرا خروجنا من كاس مصر يعني في النهاية البطولات مش هي السبب ولو راجعت نفسك هاتلاقي إنك في الماتشات - الغم - دي كنت زعلان على اللاعبين مش منهم صح؟

    أما السبب الأوجه - من وجهة نظري - هو السبب التاني اللي أنت ذكرته وهو إن النادي الأهلي بيضم على مر الأجيال لاعبين يستحقوا فعلا إنك تشجعهم وتحبهم ويعني أنت ذكرت اتنين بصراحة لاغبار عليهم أبوتريكة والخطيب .
    ياريت كل الناس ( كل الناس مش كل اللعيبة ) زيهم .

    تعرف إن الطب النفسي بيقول إن أعظم انتماء يشعر به الإنسان هو انتمائه للنادي اللي بيشجعه ؟
    لأنك بمنتهى البساطة بتشجع ناس مش بتستفيد منهم في حاجة بالعكس هم اللي بيستفيدوا وأنت بتكون فرحان قوي لما ده بيحصل
    بتحب ناس جدا جدا وهم مش عارفينك
    يعني مفيش مصلحة خالص من أي نوع



    تعقيب : والله يوم مباراة النجم الساحلي ديه ما بقيت عارف أجر رجلي وانا ماشى فى الشارع ... إحساس واحد مظلوم جداً ومش عارف يعمل حاجة ... منه لله العرجون بقي .. بس الحمد لله كان خسارة البطولة ديه دافع لإحراز اللى بعدها ووصولنا لكأس العالم للمرة الثالثة فى إنجاز جديد لنادينا الحبيب ... وفعلاً تشجيع النادى بيطور حاجات كتير فى الشخصية بما إنه أفضل إنتماء إنك تنتمي لشىء مافيش اى مصلحة بينك وبينه ....





    6- هل أهلى زمان يختلف عن أهلى الآن ... وهل هذا الإختلاف للأحسن أو للأوحش ... وهل جيل اللاعبين الحالى مظلوم أم أنه واخد حقه تالت ومتلت ؟؟


    أنا في رأيي إن الأهلي دلوقت ماحصلش على مرالتاريخ (ولا يمكن أنا مش دارسة تاريخ كويس )
    بس أنا أصلي بأحب الفريق ده قوي وبأحس إنهم منظومة متكاملة يعني مافيهمش غلطة

    وهم واخدين حقهم تالت ومتلت ومربع ومسدس وبندقية ومدفع وكل حاجة
    وإلا ماكنتش هاتلاقيهم كده ولا بالمستوى ده
    وأكتر حق هم واخدينه بصراحة حب الناس ليهم وتشجيعهم
    وهأرجع أقول وهم يستحقوا



    تعقيب : طب ما تقوليش بندقية ومدفع أحسن نلاقي هيئة الطاقة الذرية جاية تفتش هنا ههههههههههههه
    هو فعلاً الجيل ده مش هيتعوض تاني بس فيه جيل الخطيب وطاهر ابو زيد واكرامى ده جيل يتقال عليه فاكهة الأهلى بس حظه إن ماكنش فيه كم البطولات اللى موجودة دلوقتى .. بس فى الاخر الاهلى جيل بعد جيل حب منقطع النظير ...






    7- لو تكلمنا عن الساحر لملئنا صفحات وصفحات وصفحات .... فصفي برأيك مانويل جوزيه المدير الفني الحالي للنادى الأهلى فى بضع كلمات ... وهل هناك مدرب أتي للأهلي أفضل من هذا الساحر ؟

    طبعا الأهلي طول عمره بيحصد بطولات ومعقد الفرق التانية من قبل جوزيه ما ييجي
    بس بأحس فعلا إنه حالة ومش مدرب عادي مندمج جدا أهلاوي جدا لدرجة إن شادي محمد مرة قال إنه بيحس إن مانويل جوزيه أهلاوي أكتر منه يعني بيحب النادي وعمله فيه مش مجرد وظيفة
    وكفاية إنه قدر يعمل المعادلة الصعبة
    شديد جدا ( لا مش أنت ) قصدي شخصيته قوية جدا ولا يسمح بالهفوات
    وعقابه جاهز دائما
    وفي نفس الوقت محبوب جدا جدا جدا
    وعلى فكرة دي حاجة صعبة التنفيذ جدا
    يعني هو مش مجرد مدرب بيحقق بطولات لا هو محبوب جدا على المستوى الإنساني ولسه أبوتريكة حالا في قناة الأهلي كان بيتكلم عنه وبيقول على الأعمال الخيرية اللي بيعملها في مصر
    وعن علاقته بوالده
    بجد والله العظيم حاجة تخليك تحترمه جدا على المستوى الشخصي

    أما على المستوى العملي بقى فحدث ولا حرج فإنجازاته تتكلم عنه بالنيابة عني
    فأنا أعتبر هذا العصر هو العصر الذهبي للنادي الأهلي من كل النواحي



    تعقيب : المعادلة اللى حققها جوزيه ديه جاية من نقطة إتقانه لعمله اللى للأسف الكثير منا لا يقوم بذلك ... وبالفعل حب الجماهير ليه خصوصاً الأهلاوية مش جاى من فراغ ... ربنا يخليه لينا بقى





    8- من وجهة نظرك ما سر كره البعض للساحر مانويل جوزيه وللخلوق محمد أبوتريكة ؟؟ وموجة الهجوم الأخيرة بعد كأس العالم فى اليابان عليهما بالذات ؟


    سر كراهية البعض لأبوتريكة ومانويل جوزيه
    تتلخص في جملة واحدة ( إذا طعنك أحد من الخلف ... فاعلم أنك في المقدمة )
    وده درس تاني تعلمته والله من خلال تشجيعي للنادي الأهلي
    لايوجد من اجتمعت عليه آراء الناس
    لأن الناس ببساطة نفوسها مختلفة فإذا نجحت يوما ستجد من يشد من أزرك ويشجعك وعلى الجانب الآخر ستجد من يكرهك ويتمنى لك الفشل
    طيب أقول لك على حاجة اللي بألاقيه بيكره أبوتريكة بجد بأشك فيه وحكمي عليه وعلى صفاء نفسه من وجهة نظري بيكون واضح
    لأنه ببساطة إيه اللي هايخليه يكره واحد متدين ومخلص جدا في شغله وبيراعي ربنا ويراقبه ومهتم بقضايا قومية غائب عنها الكثير من الشباب وله من الأعمال الخيرية ما يظهر بوضوح برغم محاولاته المستميتة لإخفاءها
    مفيش أي سبب غيرإنه يكون مش مظبوط أصلا من جواه
    ولا إيه ؟



    تعقيب : جملة جميلة جداً وكلامك مظبوط ودليل فعلاً إن الشخص اللى بيوصل للقمة حساده بيكتروا ... إلى الأمام يا جوزيه ويا أبو تريكة ويا كل لاعب فى هذه المنظومة الجميلة ...





    9- من خلال متابعتك لفريق النادى الأهلى ... ماهى السلبيات التى يجب أن يتلافاها الفريق فى الفترة الأخيرة ؟ وهل بالفعل فريق الأهلى كما يقولون عليه دائماً "فريق العواجيز" أم أن كأس السوبر الافريقى هذه السنة ردت عليهم وبقوة ؟


    عواجيز في عينهم ...هو اللاعب لما يكون صغير نقول ماعندوش خبرة ولما يكون كبير نقول عجوز
    أنا موافقة جدا على سياسة جوزيه اللي بيعملها دلوقت
    يعني يعمل إحلال وتبديل
    يعني أحمد حسن 17 كفاية عليه شوط واحد يستفيد فيه من خبرته ويتجنب الإجهاد البدني
    ( أنا عارفة إنه لو سمعني باقول كده هايموتني )

    وأي لاعب تاني زي وائل جمعة مثلا طالما فيه البديل
    لأني في الفترة الأخيرة بدأت أحس إن فيه لاعبين مش بيكملوا الماتش بنفس المستوى
    يبقى هوده الحل يستعين بالشباب في وجود اللاعبين أصحاب الخبرة العالية
    وكل ماتش حسب ظروفه



    تعقيب : هههههههههههههههههه حلوة عواجيز فى عينهم ديه هههههههههههههههههه عجبتنى والله
    انا رأيي فى النقطة ديه إن الفاشل بيحاول يلاقي سبب لفشله قبل ما يلاقي طريقة لحلها فهتلاقى الهجوم والمبررات من البعض دائماً موجهة ناحية اى شىء ناجح فلاعيبة الأهلى مرة يتقال عليهم عواجيز ومرة يتقال عليهم بيكسبوا بالحظ ومرة بيكسبوا بالحكام ومرة بيتباع الماتشات المهم إنهم عمرهم ما كسبوا بمجهودهم فى اى مرة نهائياً هو ده اللى بيردده دائماً اللى بيشوف فى نجاح الأهلى تقليل منه للأسف مع إنه فى الاخر رياضة فائز ومهزوم وسبب نجاح الأهلى ترابط فرقته ...






    10- ما رأيك فى قضية الألتراس التى أثيرت أخيراً وأصبحت حديث الصحف ؟؟ وهل فعلاً الشماريخ تستخدمها الجماهير للشغب ؟

    والله موضوع الألتراس ده أنا لحد دلوقت مش مصدقة إنه خارج من مشجعي النادي الأهلي
    لإن ده يتنافى مع كل اللي أنا كتبته فوق لحد دلوقت
    ومش متخيلة حجم الكارثة اللي حصلت في ماتش الإسماعيلي اللي فات
    أصل ليه مشجعين يعملوا كده في ماتشات فرقتهم اللي بتكسب فيها تقريبا على طول ؟
    يعني حتى لو مش بتكسب برضه

    يعني إيه هي الدوافع اللي تخليني أكسر وأحرق و أعرض حياة ناس للخطر

    ده حتى على رأي شوبير زمان لما كنا بنعوز حد يتصرف كويس كنا بنقول له
    خلي أخلاقك رياضية !!!

    دلوقت مش هاينفع نقولها
    بجد رأيي إني مش مصدقة



    تعقيب : للأسف السبب فى وجود جماهير حماسها زائد عن الروح الرياضية هو إعلامنا الرياضي اللى زى ما بيتقال "بيسخن" فى الناس عشان يبيع أكتر او ينتشر أكتر او متابعته تبقى أكتر وفى الأخر التعصب بيزيد وفى الأخر الجمهور العادى هو المتضرر لأنه بيتأثر بأى شىء سواء صح او غلط لأنه فى النهاية إنسان وديه من أهم سماته ... بس فى النهاية جمهور الأهلى كبير وأحسن جمهور فى افريقيا عام 2008 حسب تكريم الاتحاد الافريقى الأخير ...





    11- من برأيك من اللاعبين الحاليين تريدى أن يرحل من النادى ؟ ومن من اللاعبين فى الأندية الأخرى تريدي أن يأتى إلى النادى ؟


    كنت عايزة حسن مصطفى يمشي وأهو مشي الحمد لله خلاص مش عارفة كنت بأحس إنه بيجري على الفاضي وخلاص
    أما اللي عايزاه ييجي النادي الأهلي جدا جدا ومحتاجين واحد في مكانه وبمهارته جد جدا جدا
    وكان جاي والله لولا قطاعين الأرزاق بقى
    الله يسامحهم
    هو طبعا
    هاني سعيد
    ( الأهلاوي جدا )



    تعقيب : انا ممكن اختلف مع حضرتك فى نقطة حسن مصطفى لأن كل لاعب بيبقى ليه نكهة خاصة ومهام على حسب مهارته يعنى الفريق المتكامل عاوز صاحب المهارة وصاحب القوة وصاحب السرعة ... إلخ فأنا شايف إن حسن مصطفى من اللاعبين التكتيكيين اللى يتعب أى نص ملعب بيلعب أمامه وده بيسهل مهمة زملائه زى بالظبط عماد متعب ممكن مش يجيب اهداف بس بيصنع اهداف يعرف يسند الكرة تحت رجله ويمررها وديه مهارة مهمة جداً يعنى كل لاعب ليها جزئية متوفرة فيه مش شرط انه يكون مهارى ومش شرط انه يكون قوى ومش شرط انه يكون سريع بس اللى يتوافر فيه كل ده طبعاً لاعيب سوبر وتلاقيه على طول فى بطولات أوروبا ... أما بالنسبة لهانى سعيد (الأهلاوى) فلا تعليق ....





    12- هل أنتِ مع أو ضد عودة عصام الحضرى للأهلى مرة أخرى ؟ وهل تشفع له سنوات لعبه مع الأهلى خطأه الفادح فى حق ناديه وجمهوره فى وقت كان النادى فى أشد الحاجة ليه ؟ وهل قراره باللعب فى الاسماعيلى قرار صائب ؟؟

    عفوا يا أهلاوي شديد
    أنا مش هأقدر أكتب الاسم اللي أنت كاتبه في سؤالك ده وكفاية عليا إني قرأته
    الله يسامحك
    بجد الشخص ده لو عدى من جنب النادي الأهلي أنا هايكون ليا كلام تاني مع حسن حمدي !!

    ويروح نادي تاني أو يروح في داهية حتى مالناش دعوة
    وقرار عودته لمصر دليل على فشله والحمد لله
    ولسه



    تعقيب : والله أنا كنت قررت إنه لو رجع ممكن اتراجع فى قرارى تشجيع النادى الأهلى بس الحمد لله حسن حمدى رفع رأسى .. وإن شاء الله مش هيرجع تانى ... عشان كفاية إنه يبقى ذكرى حلوة نفتكره بيها قبل قرار هروبه ... واللى موجود حالياً مش هو عصام الحضرى بتاع زمان إنما واحد تانى .. يعنى عصام الحضرى اللى اعرفه وبحبه انتهى لحد بطولة افريقيا 2008 ... وهفضل أحبه لحبه لناديا الحبيب إنما بعد 2008 ده انا ما اعرفوووووش !!





    13- هكتب لحضرتك اسماء لاعبين عالميين وعلى حضرتك أن تختارى لاعب من الأهلى مشابه له فى لعبه (وليس مثله ) يعنى مش أوجه مقارنة إنما إيحاء .... لما حضرتك بتشوفي اللاعيب ده بتقولي يااااه رونالدو رجع تانى مثلا ....ولو مافيش حد من الأهلى بيحسسك إنه اللاعب ده تقولي مالوش نظير فى الاهلى تحسى انه زيه .... ودلوقتى مع الاسماء العالمية

    - كريتسانو رونالدو
    - ميسى
    - رود فان نيستلروى
    - جروسو
    - باتريك فييرا
    - فرديناند
    - بوول سكولز



    معلش يا أهلاوي شديد أنا الحقيقة ثقافتي الكروية لسه محلية شوية يعني ما وصلتش لإني مثلا أقارن لعب أبوتريكة بزيدان أو رونالدو بحد تاني وكده يعني
    عذرا بقى
    من قال لا أعلم فقد أفتى



    تعقيب : لا مش قصة مقارنة لأنه مافيش وجه للمقارنة اصلا هههههههه انا بتكلم على نقطة إنك تدي لكل لاعب فى الأهلى لقب لاعب من دول يعنى مثلا زى محمد زيدان (واخد لقب زيدان الفرنسى) وطارق السعيد (ريفالدو الكرة المصرية) كده يعنى أقصد ... بس بما إنك هربتي من السؤال خلاص مش هضغط عليكِ ههههههههههه





    14- من هو أفضل لاعب من وجهة نظرك عام 2008 فى الأهلى ؟ ومن هو أفضل حارس مرمى (أمير أم رمزى) ؟


    أفضل لاعب في الأهلي هو اللاعب اللي مستواه تقريبا ما بيتغيرش خالص ربنا يحفظه
    محمد بركات
    بجد بأحس إن نصف لاعبي الأهلي هو محمد بركات

    أما حارس المرمى
    فرغم مهارة أمير وإنقاذه للأهلي في وقت هروب ( الشر بره وبعيد )
    ورغم خسارة الأهلي من حرس الحدود وخروجه من كأس مصر
    بس بأحس إن حسنة الماتش ده الوحيدة هو التعرف عمليا على رمزي صالح
    بجد مع احترامي وتقديري والله لأمير
    بس حسيت إن رمزي مستواه حاجة تانية خالص



    تعقيب : فعلاً محمد بركات ربنا يحفظه لاعب ما يتعوضش ... وافضل لاعب فى التاريخ الحديث للأهلى بجانب الخلوق محمد أبو تريكة ... ومحمد بركاته والله بيفكرنى بسيد عبد الحفيظ الله يمسيه بالخير .. كان يتصاب ويرجع يلعب أحسن من الأول ... وفعلا رمزى صالح حسيت انه اشراقة امل للاهلى وان شاء الله ياخد فرصته كاملة وحراسة مرمى الاهلى بخير ان شاء الله ... وبالتوفيق لامير عبد الحميد ...





    15- تقييمك للصفقات التى أتى بها النادى الأهلى مؤخراً الذين لعبوا بعض المباريات ؟ أمثال حسين المحمدى ودروجبا ومحمد سمير(الناشىء) ورمزى صالح ....

    حسين المحمدى
    هو اللاعب الوحيد اللي بأحس إنه قريب من مهارات محمد بركات

    أحمد حسن دروجبا متميز جدا بس محتاج يلعب أكتر من كده وممكن يعوض غياب متعب

    محمد سمير ممتاز ويصلح يكون بديلا لوائل جمعة بعد كده طبعا

    أما رمزي صالح
    ممتاز ممتاز ممتاز ممتاز



    تعقيب : ان شاء الله جميعهم ياخدوا الفرصة ويثبتوا انهم الاجدر بالانضمام للقافلة الحمراء وبالتوفيق ليهم جميعاً





    16- كلمة تقوليها لجماهير الفرق الأخرى المنافسة للنادى الأهلى ؟

    أقول للفرق المافسة
    سقوط الإنسان ليس فشلا
    ولكن الفشل أن يبقى الإنسان حيث سقط



    تعقيب : الفشل هو بداية الطريق للنجاح ... تسلم ايدك يا استاذة غادة ...





    17- عضو أهلاوى تختاريه لإقامة الحوار القادم معه إن شاء الله ؟

    اختار
    أخت ضابط شرطة



    تعقيب : يا مسهل جارى البحث عن اخت ضابط شرطة والمهلة يومين ههههههههههه يا تلحق يا متلحقش





    18- كلمة للأعضاء الأهلاوية فى المنتدى ؟ وكلمة للاعضاء الزمالكاوية ؟ وكلمة للاعضاء الاسمعلاوية ؟

    كلمة للأعضاء الأهلاوية
    كن كالنخيل عن الأحقاد مرتفعا
    يرمي بصخر فيلقي أطيب الثمر

    كلمة للزمالكاوية
    القدرة على تحويل الفشل إلى نجاح أعظم بكثير من النجاح نفسه


    كلمة للإسماعيلاوية
    ليست قيمة الإنسان بما يبلغ إليه
    بل بما يتوق للبلوغ إليه



    تعقيب : حاسبي على نفسك بقى لما حسام عمر يقرى الاجابة بتاعة السؤال ده هههههههههههههههههه ربنا يستر





    19- تلت اسئلة من ابتكار حضرتك هتقوليهم دلوقتي وهتردى عليهم وبإعتقادك إني نسيتهم ومش قولتهم ؟ سؤال إجبارى


    السؤال الأول : مين أكترواحد بيقنعك من المحللين الرياضيين ؟

    طاهر أبو زيد
    عشان أهلاوي جدا ومحايد جدا
    مع إني بأتفرج عليهم كلهم


    السؤال الثانى : مين أكتر واحد بتفرحي قوي لما تعرفي إنه هو اللي هايعلق على الماتش؟

    بعد عصام الشوالي طبعا
    عصام عبده
    بجد مالوش حل


    السؤال الثالث : ايه هي المظاهر الواضحة لإنتماءك للنادي الأهلي ؟

    معلقة علم كبير للنادي في الأوضة اللي فيها التليفزيون
    وحاطة واحد تاني صغير في الصالون
    وعندي كوفية حاطاها دايما على الكنبة في الصالة


    وساعة الماتش بابا بيدخل أوضته ويقفل عليه الباب
    عشان أنا بأبقى صعبة جدا وقت الفرص الضائعة

    وحاطة لوجو الأهلي في شنطتي من جوه عشان ما يبانش وأنا ماشية

    والموبايل حدث ولا حرج بقى
    شعار الأهلي في الخلفية طبعا
    والأوضاع عندي
    اسمها أهلاوية وأفتخر
    وعاملة كول تون مجنن الغير أهلاوية يا عيني لما بيتصلوا بي بيقعدوا يقولوا لي ردي بسرعة احنا ذنبنا إيه
    وأنا ولا يهمني طبعا
    وعاملة لهم رنة بتخليهم يعيطوا يا عيني لما بيسمعوها

    وبأشتري مجلة الأهلي يوم الأربعاء من كل أسبوع .




    تعقيب : تلت اسئلة حلوين والله وفعلاً طاهر أبو زيد من الناس المحترمة اللى الواحد يحب يسمع لهم وكمان عصام الشوالى ده لوحده عشق فى التعليق ومحمد عبده برده والكوالينى كمان بس عجبنى أوى إجابة السؤال الثالث ... أهلاوية حتى النخاع مش هقدر أقول أكتر من كده ...








    والآن أعضائنـــا الكـــرام ..

    خلصت مقابلتنا أوام ..

    ولينا لقاءات تانية كتير ...

    مع كل عضو أهلاوى خطير ..

    إنتظرونا دائماً مع هذا الإحتفال ..

    ودايماً الأهلى مجمعنا فى الحال ..

    أتمنى أن يحوز اللقاء أعجابكم ...

    ولنا عودة مع عضو أهلاوى جداً ...

    فى لقاء جرىء جداً ...

    أخوكم أهلاوى شديد








  7. #7

    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    الدولة
    ::::::::::::
    المشاركات
    472
    منذ صغرنا ونحن نسمع بأن السكوت علامة الرضا عند السؤال ( بس هو تقريباً للعروسة بس )
    وأنت لم تُجب عن سؤالي في الرد الأول بل ولم ترد عليه من الأساس ولعل المانع خير
    بالتأكيد هذا الموضوع أكثر من رائع في رأيي المتواضع وكنت أعتقد بأنك ستنقل حوارات جاهزة ولم أكن أعلم بأنك ستقيم حوارات مع أعضاء المنتدى ، وعليه فأنا سأقترح عليك اقتراحاً وهو أن يكون لقاء لعضوة أهلاوية ويليه عضو أهلاوي ، حتى لا يقول أحد هناك تفرقة عنصرية وسأنتظر حديث النجمين المتألقين عصام كابو ومحمود زايد وبالتأكيد النجم حسام عمر الزملكاوي والذي سيكون قنبلة الموضوع الموقوتة من سيقترب سنُفجر
    اللقاء مع غادة جاد لقاء ممتع وجميل وكما انتمائها جميل للنادي
    ولكني أختلف معها عن تعليق عصام الشوالي وأتفق معها أيضاً

    ما أتفق به معها أولاً : هو ان عصام الشوالي من أفضل المعلقين في الوطن العربي فهو معلق قدير وكلامه رائع وله ردة فعل سريعة وجميلة وكلمات ممتعة ولن تتثائب لحظة واحدة في مشاهدتك لأية مباراة يعلق عليها ولكن ونأخذ بالنا من لكن ، كل ما سبق يكون في حالة المباريات الأوربية

    الإختلاف : عصام الشوالي هو أكثر المعلقين الذين أكره سماع اسمهم في مباراة للأهلي مع فريق تونسي هل تتذكرون مباراة الأهلي التي خسرها أمام النجم الساحلي بنتيجة 3/1 هل تعلمون أن في هذا اليوم من كان يعلق على المباراة ، كان عصام الشوالي لقد كرهت نفسي وكنت أجلس محروق الأعصاب بل مقطوع الأعصاب على كلامه وأفعاله وتصرفاته ، أنا اكره وجوده في قائمة التعليق على مباراة مصرية تونسية .. فقط هذا

    بالنسبة للحضري فعفواً ..
    عفواً لماذا ، لأن مصر لم يدخلها الإحتراف الحقيقي حتى الأن ، ولو كان دخلها حقاً لعاد الحضري للأهلي بدون أية معوقات ولكننا ما زلنا نتعامل بالعاطفة كما نحن ولن نتغير فنحن سنظل في رباط إلى يوم القيامة كما قال رسولنا الكريم

    متى دوري في اللقاء يا أهلاوي
    التعديل الأخير تم بواسطة خالد زيدان ; 15-02-2009 الساعة 12:27 PM
    غَابَةٌ وامتلأت بالمُفتَرسين
    فكُن مُفتَرِس مِثلهُم تَسْلَمْ
    أو كُن مُسَالِماً تُؤكَل



  8. #8

    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    44
    المشاركات
    2,739
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد زيدان مشاهدة المشاركة
    منذ صغرنا ونحن نسمع بأن السكوت علامة الرضا عند السؤال ( بس هو تقريباً للعروسة بس )
    وأنت لم تُجب عن سؤالي في الرد الأول بل ولم ترد عليه من الأساس ولعل المانع خير
    بالتأكيد هذا الموضوع أكثر من رائع في رأيي المتواضع وكنت أعتقد بأنك ستنقل حوارات جاهزة ولم أكن أعلم بأنك ستقيم حوارات مع أعضاء المنتدى ، وعليه فأنا سأقترح عليك اقتراحاً وهو أن يكون لقاء لعضوة أهلاوية ويليه عضو أهلاوي ، حتى لا يقول أحد هناك تفرقة عنصرية وسأنتظر حديث النجمين المتألقين عصام كابو ومحمود زايد وبالتأكيد النجم حسام عمر الزملكاوي والذي سيكون قنبلة الموضوع الموقوتة من سيقترب سنُفجر
    اللقاء مع غادة جاد لقاء ممتع وجميل وكما انتمائها جميل للنادي
    ولكني أختلف معها عن تعليق عصام الشوالي وأتفق معها أيضاً

    ما أتفق به معها أولاً : هو ان عصام الشوالي من أفضل المعلقين في الوطن العربي فهو معلق قدير وكلامه رائع وله ردة فعل سريعة وجميلة وكلمات ممتعة ولن تتثائب لحظة واحدة في مشاهدتك لأية مباراة يعلق عليها ولكن ونأخذ بالنا من لكن ، كل ما سبق يكون في حالة المباريات الأوربية

    الإختلاف : عصام الشوالي هو أكثر المعلقين الذين أكره سماع اسمهم في مباراة للأهلي مع فريق تونسي هل تتذكرون مباراة الأهلي التي خسرها أمام النجم الساحلي بنتيجة 3/1 هل تعلمون أن في هذا اليوم من كان يعلق على المباراة ، كان عصام الشوالي لقد كرهت نفسي وكنت أجلس محروق الأعصاب بل مقطوع الأعصاب على كلامه وأفعاله وتصرفاته ، أنا اكره وجوده في قائمة التعليق على مباراة مصرية تونسية .. فقط هذا

    بالنسبة للحضري فعفواً ..
    عفواً لماذا ، لأن مصر لم يدخلها الإحتراف الحقيقي حتى الأن ، ولو كان دخلها حقاً لعاد الحضري للأهلي بدون أية معوقات ولكننا ما زلنا نتعامل بالعاطفة كما نحن ولن نتغير فنحن سنظل في رباط إلى يوم القيامة كما قال رسولنا الكريم

    متى دوري في اللقاء يا أهلاوي




    الأخ الفاضل الأستاذ خالد زيدان
    شكرا جزيلا لك على تعليقك على الحوار
    بس أنا لي مداخلة صغيرة جدا جدا وهأخرج على طول
    ( معلش يا أهلاوي شديد )


    أولا- أنا أكتر وقت أعجبت فيه بتعليق عصام الشوالي
    هو كان وقت مباراة الأهلي والنجم الساحلي
    والله طول الماتش ولا مرة حسيت فيها إنه تونسي
    وكان بيتكلم عن الأهلي بكل إجلال وتقدير



    ثانيا- كلامي عن الحارس الهارب ( زي مجلة الأهلي ما بتقول ) مش عشان هو احترف .
    ولا أنا بأناقش هل الاحتراف حقه أم لا

    كل الأمر في طريقه خروجه أو هروبه هو ده الشئ المؤسف
    يعني بمنتهى البساطة ماينفعش أسيب مدرستي الحكومية في خلال العام الدراسي وأمشي عشان لقيت عقد مثلا في مدرسة خاصة وهايدفعولي أكتر
    لازم استنى لأول العام الدراسي لما التوجيه بتاعي يوفر مدرسة تربية فنية تانية غيري


    وجزاك الله خيرا على المرور والرد
    نورت
    تحياتي
    أجدادنا فخر الأجداد
    أولادنا يا زين الأولاد


    - دوام الحال من المحال وربنا كبير -

  9. #9

    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الدولة
    مصر
    العمر
    40
    المشاركات
    1,556

    إبتسامة عريضة

    موضوع لذيذ
    و عرضه جميل جدا
    الأخت غاده عصام الشوالي حرق دمي يوم الماتش بشكل غير عادي
    الحاجه الوحيده اليي معملهاش انوا يدعي على الأهلي
    شكرا لك أهلاوي شديـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــد

  10. #10

    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    الدولة
    ::::::::::::
    المشاركات
    472
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غادة جاد مشاهدة المشاركة


    الأخ الفاضل الأستاذ خالد زيدان
    شكرا جزيلا لك على تعليقك على الحوار


    [/b]
    العفو ولا داعي للشكر


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غادة جاد مشاهدة المشاركة


    أولا- أنا أكتر وقت أعجبت فيه بتعليق عصام الشوالي
    هو كان وقت مباراة الأهلي والنجم الساحلي
    والله طول الماتش ولا مرة حسيت فيها إنه تونسي
    وكان بيتكلم عن الأهلي بكل إجلال وتقدير

    [/b]

    عفواً فلقد أضحكتني همّاً بعد أن تذكرت المباراة ، فأنا مصري وأشجع كل الفرق المصرية بلا استئناء بل وهذه المباراة لم تغب عن خيالي لحظة واحدة وعصام الشوالي لم يغب ثانيةً فعندما أتذكر المباراة أتذكر الشوالي ، إنه يعلي صوته ويفخم الأمر على كل كرةٍ للنجم الساحلي ويتمنى دخول الهدف من الأوت ، إنه يعلي صوته ويفخم الأمر مع كل كرةٍ للاهلي ولكن الأمر منعكس فهو يفخمها تفخيم الخائف إنه يعلي صوته تعلية المرعوب من دخول هدف ولا يتمنى دخول هدف ولو من على الخط الذي بين الثلاث خشبات ، عفواً فمنذ صغري وأنا أشاهد جميع المباريات سمعت جميع التعليقات له ولغيره أعرف وأفهم من الأصوات سمعت مباريات يكون المعلق من نفس بلد المضيف فأعرف كيف يأتي مع فريق بلده دون أن يشعر جمهور الفريق الآخر ولكن لن يستطيع أحد أن يزيح انتمائه لبلده جانباً فلابد من الهفوات وهذا حق من حقوق المعلق وإن كنت لم تشعرين بما شعرت به وما شعر به كل أهلاوي متابع لكل المباريات وليس للأهلي فقط فهذا لأنك لست بمتعصبة أو لست بالمتابعة القوية كالمتابعين الآخرين ، نعم هو يتكلم بإجلال عن الأهلي لأنه يعرف مكانة ولدغاته ، نعم يتكلم عن الأهلي بكل تقدير وبصدق فهو يعرف الأهلي ومكانته ولاعبيه وجمهوره القوي وأن مصر بلدٌ الكرة هي حياتها والأهلي منها ، الشوالي في هذه المباراة كان بعد كل كرةٍ خطيرة للأهلي يحمد الله ولكل فعل ردة فعل ورده فعله كانت واضحة وضوح الشمس ، فمن حقه فهو تونسي ولا تحاولي إخباري بأنه قد يشجع لبرهة الأهلي ، لقناة art قناة عربية وقناة إنجليزية وكان على العربية معلق مصري والقناة الإنجليزية عصام الشوالي وكان من نصيبي أن أتابع المباراة مع الشوالي فلقد كنت مسافراً حينها ..

    وهل تعلمين أمراً آخر بعيداً عن هذه المباراة ، فلم أكن موجوداً أيضاً في مباراة الأهلي والصفاقسي في بطولة السوبر الأفريقية وتابعتها بجانب سوبر ماركت أحد أقاربي ولكن من الخارج ، أي لم أشاهد المباراة تماماً ولكن دعواتي كانت للاهلي وتمنياتي للاهلي حتى إني بعد الهدف الأول وتراجع مستوى الأهلي قليلاً قلت فليحذروا هجماتهم المرتدة فهي خطيرة جداً ولم أكمل حديثي حتى جاء هدف التعادل ، ومع الهدف زادت دقات قلبي سرعةً خوفاً من ضياع الكأس ولكن الله كان بنا رحيماً وأحرز فلافيو الهدف الثاني وأنقذ الأهلي ، عند عودتي إلى المنزل في اليوم التالي وإذا بي أتنقل بين القنوات فاجد مباراة الأهلي والصفاقسي على قناة art ومن الذي كان يعلق عليها كان الشوالي
    فرحت كثيراً وكنت بجانب أخي الأكبر وهو يعلم بأني لا أُحب مشاهدة الإعادة ما دمت على علم بنتيجة المباراة ، فقال لي ماذا هناك ؟؟ قلت له الأهلي فائز والشوالي يعلق والله لابد أن أحضر المباراة فهذه المرة أعلم من الفائز كما أنني لن أكون مرعوباً كما في مباراة النجم ، وسأتابع المباراة من أجل أن أسمع تعليقاته ليس إلا تابعت المباراة وإذا به يفخم في الأهلي لعلمه بلدغاته ويحفز الصفاقسي ، بعد الهدف الأول للاهلي لم يخرج نفس ردات الأفعال كما في الدوريات الأوربية وكما يفعل بل كانت قلقة لا تريد الخروج ، مع هدف الصفاقسي زادت صيحاته وعاد الشوالي المعلق القوي ، هل تعلمين ماذا قال بعد التعادل قال ( من يحرز الثاني فقد فاز بالكأس ولن يستطيع الفريق المتاخر اللحاق به وفريقه كان يهاجم ) وبعد إحراز الهدف الثاني للاهلي ( هذه الضحكة على ما قاله ) سكت قليلاً ثم قال يمكن العودة للمبارة ، المباراة لم تنتهي بعد ، قد يدخل الهدف في أي لحظة ( وكان أخي في غرفته ولكن التلفاز عالي الصوت فقال لي ألم يقل من قليل بأن الذي سيحرز الهدف الثاني قد حصل على الكأس ) فقلت له ولكن الذي أحرز الهدف الأهلي وليس كما كان يتمنى ...


    ما أود قوله في النهاية هو أن الشوالي تونسياً ، ولن يغير ذلك أحد ، فمن حقه الدفاع عن أندية بلاده ، ولكن بحدود لان قناة art لا تريد أن تخسر الجمهور المصري ..


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غادة جاد مشاهدة المشاركة

    ثانيا- كلامي عن الحارس الهارب ( زي مجلة الأهلي ما بتقول ) مش عشان هو احترف .
    ولا أنا بأناقش هل الاحتراف حقه أم لا

    كل الأمر في طريقه خروجه أو هروبه هو ده الشئ المؤسف
    يعني بمنتهى البساطة ماينفعش أسيب مدرستي الحكومية في خلال العام الدراسي وأمشي عشان لقيت عقد مثلا في مدرسة خاصة وهايدفعولي أكتر
    لازم استنى لأول العام الدراسي لما التوجيه بتاعي يوفر مدرسة تربية فنية تانية غيري



    بالتأكيد الكل يعيب الطريقة التي رحل بها ولا خلاف على ذلك ولكن الإحتراف يُعنى بمصلحة الفريق أولاً وأخيراً ومن مصلحة الفريق أن يعود الحضري للاهلي لان الحراس الحاليين ليسوا بكفاءة الحضري و هذا ما قصدته ،

    وعفواً لو كنت مكانك لتركت المدرسة لأنهم لن يتأخرو لحظة لو كان لهم الامر ، كما أني لا أريدك أن تقلقي عن البديل فهناك أكثر من 10 مليون لا يجدون فرصة عمل ولا أعلم النسبة زيادة أم أقل ، أي أنك بمجرد استقالتك من هنا سيتقدم مليون ليأخذوا مكانك



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غادة جاد مشاهدة المشاركة

    وجزاك الله خيرا على المرور والرد
    نورت
    تحياتي
    [/b]
    اللقاء معكِ كان ممتعاً لا تغيبِ عن قاعة الرياضة كثيراً
    غَابَةٌ وامتلأت بالمُفتَرسين
    فكُن مُفتَرِس مِثلهُم تَسْلَمْ
    أو كُن مُسَالِماً تُؤكَل



صفحة 1 من 11 123 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. لا تتكلم ولكنها .. تسمعني .. الحاصل على ذهبية حورس 2009
    بواسطة سيمفونية كاتبه في المنتدى قاعة الخواطر والقصة القصيرة
    مشاركات: 70
    آخر مشاركة: 01-10-2011, 09:57 AM
  2. أمــا اشــتـــقـــتــ!!! الحاصل على ذهبية حورس 2009
    بواسطة اموووله في المنتدى قاعة الخواطر والقصة القصيرة
    مشاركات: 41
    آخر مشاركة: 03-01-2011, 10:12 PM
  3. مـا يطلبه الطفل الصغــنون .. الحاصل على ذهبية حورس 2009
    بواسطة سيمفونية كاتبه في المنتدى قاعة الأسرة
    مشاركات: 91
    آخر مشاركة: 22-01-2010, 10:21 PM
  4. وكان لحلمى براعم .. الحاصل على ذهبية حورس 2009
    بواسطة kethara في المنتدى قاعة الخواطر والقصة القصيرة
    مشاركات: 53
    آخر مشاركة: 16-01-2010, 12:52 PM
  5. القلب حبك يا أنا ........ الحاصل على ذهبية حورس 2009
    بواسطة الشحرورة في المنتدى قاعة الشعر العامي
    مشاركات: 55
    آخر مشاركة: 15-01-2010, 10:22 PM

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
تابع صفحتنا على الفيس بوك