يمنع منعا باتا وضع روابط تحميل لأي موسيقى أو أغاني أو برامج أو أي ملفات أو مواد ذات حقوق ملكية فكرية
وأي مشاركة مخالفه لحقوق الملكية الفكرية والنسخ والتوزيع مهما كانت سيتم حذفها وإيقاف عضوية صاحبها فورا
برجاء مراجعة قوانين المنتدى

النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: نور وسنوات الضياع

تعجب نور وسنوات الضياع

جاءنى من صديق لى فى اليمن رسالة إلكترونيه جاءت على النحو التالى:

السلام عليكم
    هناك استطلاع اقوم بعمله حول المسلسلات التركية في التلفزيون

السؤال موجه للجميع:
    1- هل تتابع المسلسلات التركية (نور- سنوات الضياع) ولماذا؟.
    2- ما الذي اجتذبكم لمتابعة هذه المسلسلات ؟
    3- ما الفرق بينها وبين المسلسلات العربية والخليجية ( مميزات - عيوب)؟
    4- هل للشكل الخارجي الممثلين والممثلات دور في الأرتباط بهذه المسلسلات؟
    منتظر ردودكم وارجوا اضافة صور شخصية لمن يحب المشاركه

عليه مراسلة
    FRAS SHMSAN
    fras.shmsan@gmail.com

التعليق:
    هل هذه المسلسلات التركية المدبلجة بإجادة للغة العربية ستنافس المسلسلات المصرية وتقولها فى يوم من الأيام قومى وأقعد أنا مطرحك فى السوق العربية والخليجية؟!

وهل هذه المسلسلات التركية ستكون حافزا للمسلسلات المصرية لكى تحسن من نوعيتها؟!

أولاً...لا أتابع المسلسلات التركية أو غيرها من المسلسلات المدبلجة لأنها تفتقد فى نظرى الحياة والتفاعل المطلوب من المشاهد مع أحداث المسلسل....
    فدبلجة المسلسل تفقد المسلسل الكثير من المصداقية فى نظرى ولا تجعلنى أتفاعل مع أحداثه أبداً..
    أما بالنسبة لرأى حضرتك يا دكتور فى أن هذه المسلسلات ستسحب البساط من تحت قدم المسلسلات العربية فأنا أختلف مع حضرتك لأن هذه المسلسلات موجودة منذ فترة طويلة فى بلدان الخليج على الخصوص وذلك بسبب قرب ثقافات هذه البلاد من بلاد الخليج نظراً لتواجد أعداد كبيرة من أبناء هذه البلاد فى الخليج للعمل وكانوا يقوموا فى السابق بدبلجة المسلسلات نظراً لإنتشار الأمية فى الخليج (طبعاً دة كان زمان)
    والسبب الوحيد فى نظرى لإنتشار هذه المسلسلات هو إنتشار الفضائيات هذا الإنتشار الكبير وإقترابنا من ثقافة البلدان العربية التى كانت بعيدة نوعاً ما عنا...,,

لأننا نتقن الصمت ؛ حمَّلونا وزر النوايا

تعجب فاقد الشئ لا يعطيه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جيهان محمد على مشاهدة المشاركة
    أولاً...لا أتابع المسلسلات التركية أو غيرها من المسلسلات المدبلجة لأنها تفتقد فى نظرى الحياة والتفاعل المطلوب من المشاهد مع أحداث المسلسل....,
    بصره أنا أيضا لا أتابع أى مسلسلات لا مصرى ولا خليجى ولاتركى إذا أنا وأنت فاقدين للشئ وفاقد الشئ لا يعطيه فمالى أنا ومالك أنتى بالمسلسلات التركى المدبلجه!

أما بالنسبة لرأى حضرتك يا دكتور فى أن هذه المسلسلات ستسحب البساط من تحت قدم المسلسلات العربية فأنا أختلف مع حضرتك لأن هذه المسلسلات موجودة منذ فترة طويلة فى بلدان الخليج على الخصوص وذلك بسبب قرب ثقافات هذه البلاد من بلاد الخليج نظراً لتواجد أعداد كبيرة من أبناء هذه البلاد فى الخليج للعمل وكانوا يقوموا فى السابق بدبلجة المسلسلات نظراً لإنتشار الأمية فى الخليج (طبعاً دة كان زمان)
    والسبب الوحيد فى نظرى لإنتشار هذه المسلسلات هو إنتشار الفضائيات هذا الإنتشار الكبير وإقترابنا من ثقافة البلدان العربية التى كانت بعيدة نوعاً ما عنا...,,
    أنا قلت لكى فاقد الشئ لا يعطيه... المسلسلات التركى المدبلجه غير المسلسلات المكسيكية ...الأخيرة هى التى كانت منتشرة أما التركية فهى حديثة العهد بدول الخليج و التى تذيعها حاليا هى الـ MBC
    هل يا جيهان سبق لكى أن عشتى فى دول الخليج من قبل أنا عشت هناك 15 عاما وإيه حكاية الأمية اللى بتتكلمى عنها هل المفروض أن يتعلم الناس التركية و المكسيكية علشان ييتابعوا هذه المسلسلات بدون دبلجة؟!...زوجتى المصرية تجيد الإنجليزية و العربية ولكنها متابعة جيدة للمسلسلات التركية المدبلجة...شوفوا إزاى!

أنا مش فاهم تقصدى إيه وإحنا اللى أفلامنا السينمائية قبل عصر التليفزيون والفضائيات مغطية العالم العربى كله!

لميس ومهند أبطال المسلسلات التركى
    صور لميس التركية

مسلسل نور التركى المدبلج

صور مهند بطل مسلسل نور تصاميم خلفيات

بسببه حدث فى الشهر الماضى

في البدايه أنا مش فاهم أيه الجمله دي
    عليه مراسلة
    FRAS SHMSAN
    fras.shmsan@gmail.com

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور مهندس جمال الشربينى مشاهدة المشاركة
    جاءنى من صديق لى فى اليمن رسالة إلكترونيه جاءت على النحو التالى:

السلام عليكم
    هناك استطلاع اقوم بعمله حول المسلسلات التركية في التلفزيون

السؤال موجه للجميع:
    1- هل تتابع المسلسلات التركية (نور- سنوات الضياع) ولماذا؟.
    2- ما الذي اجتذبكم لمتابعة هذه المسلسلات ؟
    3- ما الفرق بينها وبين المسلسلات العربية والخليجية ( مميزات - عيوب)؟
    4- هل للشكل الخارجي الممثلين والممثلات دور في الأرتباط بهذه المسلسلات؟

عليه مراسلة
    FRAS SHMSAN
    fras.shmsan@gmail.com

التعليق:
    هل هذه المسلسلات التركية المدبلجة بإجادة للغة العربية ستنافس المسلسلات المصرية وتقولها فى يوم من الأيام قومى وأقعد أنا مطرحك فى السوق العربية والخليجية؟!

وهل هذه المسلسلات التركية ستكون حافزا للمسلسلات المصرية لكى تحسن من نوعيتها؟!
    الحقيقة انا مش متابع للمسلسلات خالص
    لكن الحقيقة والدتي طول الوقت بتابع مسلسل سنوات الضياع
    ومين ميعرفش يحيي يعني محطم القلوب
    لكن المسلسل فلا جميل جدا و قصته رائعه لكن الدبلجة بضيع التعبيرات او يعني بحس أني بتفرج علي حاجه صناعية

مسلسل نور طبعا الناس برضك كلها بتتفرج عليه ومتابعينه كلهم وعامل ضجة رهيبه في كل حته
    لكن انا مشوفتوش برضك

و أهدي لك بالمناسبة دي غنوة سنوات الضياع

[imeem]q4vJfRGSEe[/imeem]
    ودي احلي من المسلسل نفسه

يا اقرب مني ليا... يا كل الدنيا ديا... يا اجمل حاجة فيا ونور عينيا وحشتني!
    ليالي تغيب عليا ولسه فاكرك يا حبيبي... يا غايب عن عينيا ولسه شايفك ياحبيبي
    بحبك وانت عارف اد ايه انا روحي فيك... ومين في الدنيا بعدك يوم ياغالي يحس بيا

LolosMail.blogspot.com
    الحمدلله

عزيزى الدكتور جمال ... أنا أيضاً زى حضرتك لا أتابع المسلسلات إلا فيما ندر يعنى فى رمضان وبيكون مسلسل واحد فقط....
    بالنسبة لجنسية المسلسل وما إذا كان تركى أو مكسيكى أو غيره أنا كنت بعنى المبدأ نفسه وهو المسلسلات الأجنبية المدبلجة أياً كانت جنسيتها وكانوا بيدبلجوها لإنتشار الأمية (أمية القراءة والكتابة) يعنى ما كانوش بيعرفوا يقروا الترجمة أصلاً فلجأوا لموضوع الدبلجة دة عشان كدة رغم تكلفته العالية بالنسبة لتكلفة الترجمة....
    أما بالنسبة للى قصدته من إنتشار المسلسلات دى مع الفضائيات فدة صحيح لأننا ما كناش بنشوف الحاجات دى فى التلفزيون المصرى وإنتشرت بس مع إنتشار الفضائيات العربية زى الMBCوغيرها وأنا فعلا ملاحظة ولع الناس بالنوعية دى من المسلسلات مش عارفة ليه وصدقنى أول مرة أخد بالى من صورة بطل المسلسل التركى دة (وهو فعلا وسيم جداً) بس مش لدرجة إن راجل يطلق مراته عشان خاطره يعنى التفاهه والسطحية مش للدرجادى ....؟؟!!

لأننا نتقن الصمت ؛ حمَّلونا وزر النوايا

انا معاك انها سوف تكون حافز للمسلسلات المصريه
    لكن لا يمكن تاخد مكانها

شابة فى الستين بلس من عمرها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسترسامح مشاهدة المشاركة
    انا معاك انها سوف تكون حافز للمسلسلات المصريه
    لكن لا يمكن تاخد مكانها
    أهلا ومرجبا مستر سامح لكن إيه حكاية مستر ديت هو أنت مدرس فى مدرسة لغات
    نحب نتعرف...

صحيح زهقنا من إحتكار المسلسلات المصرية من النجمات أمثال فيفى عبده (بفلوسها) وإلهام شاهين (المنتج الذي لا يعجبه أجري يبحث عن ممثلة علي «قد فلوسه» )
    ونادية الجندى واللاتى تمثلن أدوارا لا تناسب أعمارهن ولا بعض اوزانهن الثقيلة خصوصا فيفى عبده!

مصري عزيزى الدكتور جمال

هو في حد النهاردة فاضى يتفرج على مسلسلات ... انا فاكر ان اخر مسلسل اتفرجت عليه كان الناس فى كفر عسكر وده لانه مسلسل هادف وبيحكى تاريخ الصاهينة فى فلسطين بس بطريق غير مباشر وبمعالجة درامية ممتازة .. الكلام ده كان من حوالى 4 سنين ... تنافس ماتنافس تروح تيجى اهو كله تخدير للشعوب

والله موضوع جميل

بص يا دكتور والله انا بتابع مسلسل نور ومن الاخر مسلسل مالوش قصة ومالوش فايدة ومالوش فايدة وممللللللللللللللللل لابعد الحدود

طبعا السؤال طب بتابعيه ليه ياختي ؟

بص في الاول ماكنتش بتابعه خالص إلا ان صحابي الله لا يكسبهم قعدوا يقولولي انتي عبيطة يا بت في حد ميشوفش نور بقي يبقي كل يوم ييجي في التليفزيون واد زي القمر _ مهند طبعا _ وبت زي الشربات _ ننور بالتأكيد _ ومتشوفيش ولقيت كل اللي في الكلية عمالين يقولوا نور نور مهند وعيون مهند ففجأة حسيت اني متخلفة عن ركب التطور قلت لا مبدهاش لازم الحق الركب لحسن رجلي وجعتني من المشي من غير ركب

قمت فاتحة التليفزيون الله يحرقه لقيتني في الحلقة التمانين زعلت جدا طب اندمج ازاي بس سبحان الله من اول خمس دقايق محسيتش بالغربة عرفت علي طول اللي حصل في التسعة وسبعين حلقة اللي فاتوا

ودخل مهند لا بجد الواد شبه مصاصين الدماء والله ناقص كام نقطة دم علي شفايفه وعباية سوده وبعدين دخلت نور زي مايكون كده محصبة او عندها الصفرا صعبت عليه لازم البت دي يتعملها عمليه نقل تخن هية وكل اللي في المسلسل بانا ودانا وريهام وشريفة خانم ورقية ونهال و................................................. الخ

بس بقيت اغيب كام يوم وارجع الاقي الحال كما هو عليه لدرجة ان الحامل في المسلسل ده بتفضل حامل تسع شهور فعلا _مصداقية _

طب السؤال التاني لسة بتابعيه ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اولا عشان عاوزة اعرف النيلة ده هايخلص علي ايه كل اللي في المسلسل اتجوزوا حتي جدهم اتجوز مافيش اعداء عايشين في قصر ايه بقي هايخلص امتي ده وعلي ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثانيا اني اكتشفت ان الناس دول عندهم اسلام تاني خالص غير اللي احنا نعرفه ممكن تقولوا كده امريكان اسلام يعني فحبيت اعرف بيفكروا ازاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والمسلسل حاليا في الحلقة الميه واربعتاشر باين

طبعا مش ممكن بعد اللي كتبته احاول امسك الريموت واتفرج علي سنوات الضياع لاني كده ابقي اتهبلت رسمي او تعبت من الوقفة فاعوزة اتشل شوية يعني

واخر الاخبار بقي المدعو مهند _ معرفش اسمه الحقيقي _ عامل كليب شوفته بالصدفة اتسمرت في مكاني اصله عامله مع رولا سعد اه والله

واما بالنسبة لمنافسة المسلسلات المصرية معتقدش اصل قريب _ غالبا في رمضان _ هاتشوفوا مسلسل تركي مدبلج باصوات فنانين مصريين بيني وبينكم احسن عاوزين نشوف اشكال جديدة بدل الجثث اللي عندنا كفاية صوتهم

قال وكانوا زعلانين ان المنتجين بيجيبوا سوريين يمثلوا ادوار مصرية اتوكسوا بقي واتبطوا اهم اكتفوا بصوتكم بس

معلش طولت عليكم بس عشان محدش يفكر يغلط غلطتي ويشوف مسلسل تركي لحسن دي سكة اللي يروح ميرجعش

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااا

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ

العدوى...العدوى... العدوى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصراويةجدا مشاهدة المشاركة

معلش طولت عليكم بس عشان محدش يفكر يغلط غلطتي ويشوف مسلسل تركي لحسن دي سكة اللي يروح ميرجعش

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااا
    أكيد العدوى أتنقلت منى ليكى وحرمنا المصون من مجانين هذه المسلسلات وبتقولى ما أنت دايما مشغول مع المنتدى ومش حاسس بيه....طبعا أنا بدون المنتدى و موضوعاته المتنوعة سأكون مجنونا مثلها خصوصا أننى لا أحب النوادى الإجتماعية ولا الجلوس على القهاوى وتدخين الشيشة وفاتنى أشترك فى النوادى الرياضية زى نادى الصيد و الزمالك وقت ماكان الإشتراك فيهم بملاليم (خلى بالك القرش صاغ = عشرة مليم و الجنيه = 100 قرش صاغ و النكلة = 2 مليم!)...ومنها لله المسلسلات التركى المدبلجة اللى زودت هبل بعض المصريين و المصريات الأحياء منهم فقط هبلا فوق كل هبل وأكيد حكومتنا الرشيدة مبسوطة جدا من كده!

النهارده الـــ mbc حتبث أول حلقات الملك فاروق الساعة 6 مساءا وأعلنت بالأمس أن الحكومة المصرية مانعه بث هذا المسلسل على قنواتها المصرية.....شوفوا إزاى؟!....يا ترى مين الأهبل هنا الحكومة المصرية أم الشعب المصرى؟!

الأصل

والصورة