المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دائرة الضوء والضيف بنت النيل

الصفحات : [1] 2

عبدالحكيم
14-07-2003, 05:00 PM
تستضيف دائرة الضوء اختنى العزيزه بنت النيل وانا واثق انها ستزيد دائرالضوء جمال وحياويه فاتمنى من اخوتي اعضاء المنتدى المبادره بالترحيب بها وشكراً

بحر الإسكندرية
14-07-2003, 05:18 PM
بجد بجد بجد

بتعرف تختار النجوم اللي بتبرق في سماء المنتدى :)

أحييك بشدة يا عبد الحكيم على اختيارك لبنت النيل نجمة دائرة الضوء :)

يا مرحب يا مرحب يا بنت النيل
الموضوع نوّر أوي ,
لدرجة و أنا بأكتب رد في موضوع تاني لقيت العنوان الوحيد اللي من وسط العناوين بيبرق منهم , و لما دخلت لقيت اسمك منوّر الموضوع الجمييييييل ده :):)

أنا هأسألك سؤال دلوقتي واحد لغاية لما باقي الأعضاء يجوا علشان بأخدش كل الأسئلة منهم ;)

ما هي بطاقتك الشخصية ؟

يحياتي لكي و أتمنى قضاء و قت ممتع و جميل مع الأسئلة و معانا ان شاء الله

بنت مصر
14-07-2003, 06:31 PM
واااااااااااااااو
بنت النيل تحت اللمبة
يامرحبا يامرحبا ومليون اهلا وسهلا

فعلا يا عبد الحكيم ا اختيار جميل
وان شاء الله حنسعد كلنا بسؤال بنت النيل

وانا حبدأ اسئلتي واقول

ماذا يعني المنتدى بالنسبة لك

من هي الشخصية التي اثرت في حياتك ولماذا

طبع في بنت النيل تحبه تعرف انه من اجمل مميزاتها وتتمنى الا تتوقف عنه واخر تكرهه و تدري انه من اشد عيبوبها وتتمنى ان تقلع عنه

بسنت

بنت النيـل
14-07-2003, 06:52 PM
:eek::eek:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي عبد الحكيم

اشكرك كثيرا على مجهودك الكبير في المنتدى بشكل عام وفي قاعة المقال الصحفي بشكل خاص وكذلك اشكر اخي المتميز دائما محيي ابراهيم على مجهوده وتشجيعه للجميع .

الحقيقة أنا خجلانة جدا لاني لااجيد الحديث عن نفسي .

ربنا يستر :eek:

بنت النيـل
14-07-2003, 07:12 PM
أخي بحر اسكندرية

شكرا لك على المديح الذي لااستحقه .
لست عضوا نشيطا فحسب ولكن مجاملا كبيرا جدا يابحر :)

بذمتك الصفحة كانت بتبرق وانت داخل ;)

مش عارفة اجاوب ازاي ... الكيبورد بيترعش في ايديا ;)

ربنا يستر .
ح اجاوب على قد مااعرف ومافيناش من ضرب بقى

البطاقة الشخصية

الاسم : بنت النيل
السن : زي كل الستات لايزيد عمري عن 19 سنة ( هل من معترض :D )
من مواليد يناير يعني برج الجدي زي لينا وزي بنت مصر
محل الميلاد : القاهرة
محل الاقامة : القاهرة ايضا
ترتيبي في الاسرة : الكبيرة ولي اخ واحد
المؤهلات العلمية : حاصلة على الدكتوراة منذ 3 سنوات وقبلها طبعا حصلت على الاعدادية :p
العمل : اعمل مدرس بكليتي الحبيبة وباحب عملي جدا جدا واعتقد اني ناجحة فيه .

فيه ايه كمان ناقص :confused:

لو فيه حاجة اسالوا بقى :1:

خالد المصرى
14-07-2003, 07:12 PM
تحياتى للاخ عبد الحكيم على الفكرة الرائعة :)

وتحياتى للاخت بنت النيل

من هى بنت النيل فى عين نفسها ؟؟؟؟؟

ومن هى كيفما تحب ان يراها الاخرون ؟؟؟؟؟؟

تحياتى

بنت النيـل
14-07-2003, 08:06 PM
بسنت العزيزة

شقية المنتدى ;)
اسئلة صعبة جدا ربنا يستر واعرف اجاوب والنتيجة تطلع كويسة ... يظهر اللى بنعمله في الطلبة ح يطلع علينا هنا :D
ح احاول اجاوب اهه ياأبلة بسنت :)

ماذا يعني المنتدى بالنسبة لك ؟

المنتدى يعني لي الكثير جدا حقيقة ... ومنتدى ابناء مصر تحديدا له مكانة خاصة في قلبي لانه آخر منتدى دخله شريف رحمه الله ومنه تعرفت على اناس رائعين حقيقة ومستواهم الفكري والاخلاقي مرتفع بالقياس بالمنتديات الاخرى . والحقيقة ان علاقتي بالنت كلها منتديات وعدد المنتديات التي شاركت بها كبير جدا ومن كثرة المنتديات ربما لااتذكرها كلها .
ولكني ادين بالفضل لعالم المنتديات لانه جعلني اكتشف في نفسي بعض القدرات التي ربما لم افطن إليها من قبل .
كما ادين للمنتديات بتعريفي بكوكبة من الاخوة والاخوات الذين كان لهم اثر كبير في حياتي . فقد تعرفت على نخبة من ذوي العقول المستنيرة والقلوب العامرة بالخير والعطاء .
وكذلك كان للمنتديات اثر سلبي على حيث كانت السبب في جعلي استخدم اسم مستعار بعد ان كنت اكتب باسمي الحقيقي.
وفي المنتديات أمارس هواية الكتابة لاني كنت ارغب في ممارسة العمل الصحفي يوما ما وسرقني العمل في الجامعة من هذه الهواية ... ولكنه لم يحرمني منها كليا , حيث امارس الكتابة ولو لنفسي كخواطر وماشابه .

من هي الشخصية التي اثرت في حياتك ولماذا ؟
الحقيقة هناك العديد من الشخصيات التي اثرت في حياتي تاثيرا كبيرا

فوالدي رحمه الله هو اول شخصية اثرت في حياتي .. فقد قدم لي الكثير حقيقة وساهم بشكل مباشر وغير مباشر في تشكيل جزء كبير من شخصيتي وميولي واهتماماتي . فمنه ورثت حبي للغة العربية وللشعر ومنه ايضا احببت الاستماع للاغاني العربية الاصيلة وتعلمت تذوق كلماتها . ولايمكن ان انسى له ماحييت افضاله على حتى وصلت لما وصلت إليه من مكانة . ولايمكن ان انسى له انه من شجعني على السفر للحصول على الدكتوراة . وثقته الكبيرة في كانت دوما دافعا للمزيد من النجاح والتغلب على العقبات في وحشة الغربة .

أما والدتي ( حفظها الله ) فهي من علمتني كيف اكون ذاتي ولها الفضل في تحبيبي في البيت ومايتعلق به من اعمال . فهي وللحق ست بيت من الطراز الاول ... مدبرة والتراب في يدها يصبح ذهبا كما يُقال . ومنها تعلمت التعاون

وقد مر على حياتي اصدقاء كان لهم تاثير في حياتي وتعلمت منهم الكثير .. كما كان لاساتذتي في شتى مراحل التعليم تاثير كبير .

طبع في بنت النيل تحبه تعرف انه من اجمل مميزاتها وتتمنى الا تتوقف عنه واخر تكرهه و تدري انه من اشد عيبوبها وتتمنى ان تقلع عنه .

الحقيقة كل انسان منا يتمنى ان يتصف باكبر قدر من الصفات التي تحبب الناس فيه وتجعلهم متحلقين حوله .
انا احب المرح والعمل الجماعي وهذا مايحضرني الآن واعتقد ان هاتات الصفتان لاأتمنى ان افقدهما ابدا .
فبدون التعاون ومساعدة الغير لايتحقق التواصل بين الناس ... والمرح ايضا من الصفات التي احبها في غيري ولااتمنى ان افقده ماحييت. وهناك صفة مهمة ايضا ولكن لااعرف كيف اعبر عنها .. وهي نصرة الحق ... فانا لايمكن ان اسكت على خطا يقع امامي مهما كلفني الامر . وللاسف هذه الصفة غير مقبولة من عدد غير قليل من الناس .
بالنسبة للعيوبة كتيييييير
من اشد عيوبي العصبية . اتمنى اتخلص من هذا العيب ... ولو اني بشكل أو آخر استطعت ترويض نفسي على المحافظة على هدوئي ... ولكني افقده عندما اشعر بالظلم .
ومش ضروري اقول باقي العيوب ... بلاش فضايح :rolleyes:

يارب اكون عرفت اجاوب :3:

شعاع الشمس
14-07-2003, 11:05 PM
الأخت بنت النيل

مرحبا بكِ فى دائرة الضوء.
وشكرا للأخ عبد الحكيم على اتاحة هذه الفرصة.

لدى سؤالين:
1- ماهى مجالات القراءة المفضلة لديكِ؟
2- من هم الكتاب المفضلون لديكِ؟

وشكرا مقدما على الاجابة

تحياتى
شعاع الشمس

محيي ابراهيم
14-07-2003, 11:32 PM
شوفي يابنت النيل
هتشكرينا او مش هتشكرينا انتي وقعتي خلاص في يد من لايرحم وماحدش سمى عليكي وبعدين انا اللي المفروض اشكر عبد الحكيم اللي استضافك عشان نحطك في خانة اليك ونسألك اسئلة لحد ماتقولى حقي ياخلق هوووووه
بنت النيل
منورة المشاركة واللهي زي ماانتى منورة المنتدى كله ولي عودة معك لان اسئلتي لازم احضرها الاول لانك ضيف مش سهل
وعظيم تحياتي لك مرة اخرى
محيي

ميادة
14-07-2003, 11:49 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

جزيل الشكر للمبدع الفاضل عبد الحكيم...اختيار مميز كالعادة

الفاضلة الحنون بنت النيل...أهلا وسهلا بك وشرف لنا محاورتك ولو انى لا أجرؤ على ذلك
فقط اقف من بعيد وأتعلم

فشكراً على كل ما تعلمته منك

(وطبعا مش هسألعلى الأقل دلوأتى العين ما تعلاش عن الحاجب)

جنان الفردوس
15-07-2003, 01:49 AM
بداية احب ان أقدم جزيل شكري .. للأستاذ /محيي ابراهيم ..
والاستاذ / عبد الحكيم

أختي العزيزة بنت النيل ..

جئت فقط كي ارحب بك واعبر لك عن مدى سعادتي باختيارك تحت دائرة الضوء اما الاسئلة فلنتركها لباقي الاعضاء..

عاشق لاخر قطرة
15-07-2003, 02:03 AM
اهلا بيكي بنت النيل في دائرة الضوء
لكن اعذروني قبل ما اقول اي شيء اوعي تكوني دكتورة في كلية هندسة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عبدالحكيم
15-07-2003, 03:44 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اليك اسئلتي اختي بنت النيل
1- بنت النيل ما هي القاعه المفضله لديكي في المنتدى
2- ما نوع الكتب التي تحبين قرائتها
3- لو كنتي راكبه عربيه في طريق صحراوي وشاهدتي اعضاء المنتدى منقطعه بهم السبل الان عربيتهم معطله وفي عربيتك متسع للكل ماعدا ثلاثه فمن هم الثلاثه الذين تتركيهم في الطريق لصدفه ثانيه
تنبيه السؤال الثالث مزحه او حزار ارجو ان نتقبلها بروح رياضيه

lina
15-07-2003, 03:47 PM

بداية اشكر الاستاذ عبد الحكيم على استضافته لأستاذتنا الكبيرة بنت النيل في البرنامج الشهير دائرة الضوء :D

ثانيا ارحب بيكي معانا استاذتنا الفاضلة بنت النيل

ردودك ممتازة حسبما قرأت

في الحقيقة مفيش في دماغي اسئلة دلوقتي

انما خدي دول عل ماشي :p

يا ترى حضرتك حاصلة على الدكتوراه في ايه بالزبط ؟;)

هل انتي شديده مع الطلبة ؟ :rolleyes:

يوم لا ينسى بالنسبة لك ؟

قلتي انك سافرتي عشان تحضري الدكتوراه.. سافرتي فين ومع مين و يا ترى المكان كان مريح وللا لأ ههههههههه؟ :p (حشرية :D )

كفاية كده مش عارفه مالي النهارده:p

عل هامش الطرح ( جملة محمد البنيان الشهيره ) خخخخخخخخخخخ
جنان انتي عيانه يا بنتي وللا ايه!! معقوله مش هتسألي ولا سؤال؟! ;) يعني كنتي فالحه تتشطري علينا انا و بحر اسكندرية ههههههههههههه ماشي يا ستي

يلا تحياتي للجميع وليا عوده
لينا :)

ماما زوزو
15-07-2003, 04:22 PM
:129:

با مرحبا يامرحبا نورك يابنت النيل غطى على الكربة

اهلا اهلا اهلالالالالالالالالالالالالالالالالالا

صراحة الاخ عبد الحكيم ذوقة رائع جدا جدا جداااااااااااااا

كل مرة بيعرفنا بشخصيات رائعة

وان شاء الله نشوف موضوعات جميلة على ايديك يابنت النيل يااصيلة

:):):):):)

:38:

خالد بن الوليد
15-07-2003, 05:12 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا هلا يا هلا بالدكتورة ( بنت النيل )
منورة اللمبة نفسها اصلاً :)

اهلاً بيكي في دائرة الضوء .. انا بس حبيت ارحب بيكي ..
و كفاية عليكي الاسئلة الكتيرة قوي اللى فوق :)

بس سؤال صغير خالص :) الدكتوراه بتاعتك في ايه :) ؟

تحياتي العميقة بنت النيل :)

بنت النيـل
15-07-2003, 05:17 PM
كاتب الرسالة الأصلية : خالد المصرى

تحياتى للاخ عبد الحكيم على الفكرة الرائعة :)

وتحياتى للاخت بنت النيل

تحياتى

الاخ خالد المصري
شكرا لك
ولو ان الاسئلة صعبة جدا والرد عليها ليس بسهل .. ولكني ساحاول قدر المستطاع

ليس أصعب على الانسان من ان يصف نفسه ... فكل شخص منا يرى في نفسه افضل الاشياء وعن قصد او غير قصد لايرى نواقصه .. فالحديث عن النفس يعتبره البعض نوع من النرجسية عافانا الله واياكم من شرورها . فافضل شيئ ان أرى نفسي من خلال المحيطين بي .

أحب ان يراني الناس كما أنا في الواقع .. بدون اي رتوش .

مصراوى
15-07-2003, 05:25 PM
السلام عليكم ورحمة الله
أختى بنت النيل لى سؤال واحد
من واقع إحتكاكك المباشر بالمستوى الثقافى والعلمى للشباب بالجامعة ، ماهو تقييمك لهذا الجانب فى وقتنا الحالى

بنت النيـل
15-07-2003, 05:46 PM
أخي شعاع الشمس

مرحبا بك وشكرا لتشريفك موضوعي

القراءة كانت وستظل دائما هوايتي الاثيرة والقريبة لقلبي وعقلي . ومهما تعددت وسائل المعرفة يظل الكتاب هو الصديق الوفي الي لم يخذلني قط .

1 - ماهى مجالات القراءة المفضلة لديكِ؟
حقيقة انا احب القراءة في شتى المعارف . واقرا كل ماتقع عليه يداي . واحب التعرف على أي شيئ لم اكن اعرفه من قبل . وصعب ان احدد مجالات معينة للقراءة لان حالتي المزاجية هي التي تحدد نوعية القراءة في كل وقت تتغير فيه . ولكن يظل التاريخ والسياسة هما المجالان اللذان يستحوذان على معظم وقتي . وطبعا أحب الشعر والأدب وبخاصة الأدب الساخر . وبالاضافة لذلك انا احب كل مايتعلق بالاطفال من أدب الطفل وكتب علم النفس التي تهتم بسيكولوجية الطفل وكيفية رعايته وتربيته . وأحب كذلك الكتب التي تنمي المهارات اليدوية وعندي مكتبة لاباس بها . وأحب ايضا كتب الطهي والديكور وعندي ايضا مجموعة لاباس بها . وكفاية كده لان الحصر صعب بالفعل فانا احب قراءة أي شيئ مفيد.

2- من هم الكتاب المفضلون لديكِ؟
في السياسة احب فهمي هويدي وامين هويدي .. كما أحب زكريا نيل ومحمد حسنين هيكل . هذه هي الاسماء التي تحضرني الآن .

أما في الادب فأقرا للجميع تقريبا قرأت لأغلب الكتاب واطلعت على عدد من الاعمال الادبية العالمية .
احب طه حسين ويعجبني اسلوبه في الوصف .
احب نجيب محفوظ ويوسف ادريس وكثيرين .. لااريد ان اظلم احدا فحبي للادب يجعلني اقرا للجميع .

بنت النيـل
15-07-2003, 05:49 PM
أخي محيي إبراهيم

ارحموا من في المنتدى يرحمكم من في السماء :rolleyes::rolleyes:

ياسيدي من اولها وقلت الحق برقبتي ... خليك رحيم شوية في الاسئلة ... حن على اختك الغلبانة علشان ارحمك في موضوعات الغلاسة على الجنس الخشن وابطل احشد ضدك القوات الحريمي المنتشرة في المنتدى ... وخصوصا ان عدد الستات بيكتر كل يوم ... يعني خاف على مستقبلك وربي عيالك وبلاش تنكشني احسن النكش اليومين دول مش كويس على الصحة .

في انتظار اسئلتك وربنا يستر والاسئلة تكون في مستوى الطالب المتوسط .

:1::1::1:

بنت النيـل
15-07-2003, 05:50 PM
العزيزة جرح الزمان

لاادري بما ارد عليك صراحة ... فقد اخجلني ذوقك وأدبك الجم .. عين ايه وحاجب ايه بس سامحك الله . :):)
نحن جميعا نتواصل ونتعلم من بعضنا البعض ... ولو سردت لك ماتعلمته من الاخوة والاخوات الذين عرفتهم على النت لأحتجت لمجلدات ... فإذا كانت لديك اسئلة فمرحبا بك ولاتترددي اختى العزيزة أنا في انتظار اسئلتك .
:):):)

بنت النيـل
15-07-2003, 05:59 PM
أختى العزيزة جنان الفردوس

اشكرك وشرف كبير لي ان تنوري موضوعي بوجودك فيه ... واذا كانت لديك اسئلة فأنا في الانتظار ولاتترددي .

على فكرة اسمك من الاسماء التي تعجبني جدا :):)

في انتظار اسئلتك :)

بنت النيـل
15-07-2003, 06:01 PM
أخي عاشق لآخر قطرة

اتفضل ادخل برجلك اليمين ولاتخش شيئا . :)
انا لست دكتورة في كلية الهندسة والحمد لله هاهاهاهاها

صراحة انا اشفق على طلبة طب و هندسة مما يحدث لهم في كلياتهم ليس فقط من المناهج ولكن من المعاملة ... وبهذه المناسبة يمكننا ان نفتح موضوع نناقش فيه مشاكل التعليم في مصر ونحاول طرح حلول لها من واقع معايشتنا الشخصية لهذه المشاكل ... مارايك ؟؟
في انتظار تشريفك . :)

بنت النيـل
15-07-2003, 06:05 PM
أخي عبد الحكيم

اتيت بي هنا وهربت :rolleyes:

مرحبا بك ومنور الموضوع وشكرا لك على مجهوداتك في المنتدى وفي قاعة المقال الصحفي .. سأحاول الاجابة على اسئلتك

- بنت النيل ما هي القاعه المفضله لديكي في المنتدى

ليست قاعة واحدة فقط
حسب اهتماماتي احب قاعات السياسة ( قاعتي كلام في الممنوع والقضايا العربية ) .. كما احب ايضا قاعة المناقشات العامة .. واحب قاعة الاسرة والطفل . والقاعات الادبية طبعا احبها جدا ولو ان مشاركتي فيها قليلة نسبيا لضيق الوقت .

- ما نوع الكتب التي تحبين قرائتها

أحب اقرأ في كل المعارف ... احب الشعر والأدب الساخر .. أحب كتب التاريخ وكتب الاجتماع وعلم النفس ... كما أحب مايتعلق بالاطفال وأدب الطفل ... وسأحاول في الفترة القادمة ان اكتب موضوع عن أدب الطفل وكيف نكتب له . بحكم طبيعتي احب طبعا كتب الطبخ والديكور ومايتعلق بنباتات الزينة وغيرها ... كذلك الكتب التي تنمي المهارات اليدوية ككتب التطريز والرسم على الزجاج والحرير وغيرها من هذه النوعيات .
يعني عندي مكتبة متواضعة تحوي مااحب من كتب .

لو كنت راكبه عربيه في طريق صحراوي وشاهدتي اعضاء المنتدى منقطعه بهم السبل الان عربيتهم معطله وفي عربيتك متسع للكل ماعدا ثلاثه فمن هم الثلاثه الذين تتركيهم في الطريق لصدفه ثانيه .

هممممممممممم

صراحة صعب جدا اترك شخص في الصحراء ... ولكن إن كان ولابد ممكن اتركهم كام ساعة وارجع لهم تاني ... ولكن لو مافيش مفر من تركهم علشان يترعبوا شوية فالثلاثة ح يكونوا

ابن البلد ;)
احمد صلاح ;)
ابو يوسف ;)

:D:D:D

بنت النيـل
15-07-2003, 08:40 PM
العزيزة لينا

المرحة دائما ... اسعدني وجودك هنا :)
سأحاول الاجابة عن اسئلتك قدر المستطاع

يا ترى حضرتك حاصلة على الدكتوراه في ايه بالضبط ؟
بلاش السؤال ده يالينا ... احسن يطلع احد الاعضاء طالب او طالبة في كليتنا ... حتى لايقام حاجز بيني وبين الاعضاء بدون داعي J

هل انتي شديده مع الطلبة ؟

العلاقة بين الطالب والمدرسة علاقة شائكة جدا ... بقدر اقتراب المدرس من طلابه يجب ان يكون حذر في نفس الوقت حتى تظل هناك مسافة بينهم .. فليس المطلوب ان يكون المدرس قاسيا ولا ان يتبسط في المعاملة بدرجة تخل بالاحترام الواجب توافره . المعاملة الحسنة والطيبة من جانب المدرس يجب ان يتوازي معها قدر من الشدة لضبط العملية التعليمية والنظام ايضا .. وفي النهاية انا اعتبر الطلبة اخوة واخوات صغار لي ولا اتواني عن تقديم المساعدة لهم في حدود مايمكنني كاخت كبرى لهم . وفي نفس الوقت طالما اؤدي ماعلى تجاههم فواجبهم تجاهي وتجاه اهلهم ان يؤدوا ماعليهم ويجيدوا في عملهم . ومن ناحية الامتحانات والتصحيح وخلافه فكل واحد ياخد حقه بالعدل والقسطاس ولا يوجد أي فرصة للمجاملة او غيره ... فأنا اكره الظلم ولا احب ان اساهم فيه نهائيا .

يوم لا ينسى بالنسبة لك ؟

الايام التي لاتنسى كثيرة ... منها المفرح ومنها المحزن

من الايام المفرحة التي لاتنسى في حياتي يوم مناقشة الدكتوراة ... رغم صعوبة اليوم الا انه كان يوما جميلا وكان ينقصه وجود اهلي معي في الغربة .

والايام المحزنة التي لاتنسى ساتركها لنفسي بعد اذنكم .

قلتي انك سافرتي عشان تحضري الدكتوراه.. سافرتي فين ومع مين و يا ترى المكان كان مريح وللا لأ ههههههههه؟ (حشرية )

شوفي يالينا
مش ح اقول البلد بالضبط
لكن هي دولة اوروبية ;)
وسافرت لوحدي ... مش لوحدي قوي يعني لان كان معي زميل وزوجته وهم زملائي في الكلية .
والمكان كان سكن طلابي وكان مريح جدا ورائع صراحة ... صحيح تعبت في بداية سفري لاني لم اترك بيت أهلي من قبل ... ولكني تعودت وبعد فترة تاقلمت واصبح لي اصدقاء كثيرين على صلة بهم حتى الآن.
وقد فكرت يوما ما أن اكتب تجربتي في الغربة على شكل يوميات ... ولااعرف لماذا غيرت رايي :1:
ربما اعيد النظر في كتابة هذا الموضوع مرة اخرى :)

تحياتي لك وشكرا على تشريفك الكريم :)

بنت النيـل
15-07-2003, 08:46 PM
العزيزة ماهي :):)

شكرا لترحيبك بي وتشريفك لموضوعي

الحقيقة ياعزيزتي موضوعاتي كثيرة ولكني ضحية من ضحايا الداتا بيز حيث حدث لي حادث نتج عنه حذف اسمي وقمت بالتسجيل من جديد .

اذا وجدت في المنتدى اي موضوع من الموضوعات القديمة بلا اسم كاتب فهو من موضوعاتي ;)

واغلب موضوعاتي ستجديها في قاعة القضايا العربية او المناقشات .

:D

وشكرا لترحيبك الرقيق وفي انتظار اسئلتك اذا اردت ان تسالي تحت أمرك :):)

ابن البلد
16-07-2003, 07:39 AM
الأخت بنت النيل

1- ايه هو شعورك بعد فقدك أحد أصدقائك ؟؟

2- أيه هو شعورك بعد فقدك عدد المشاركات ؟؟

3- ماذا تتوقعي أن تفقدي في الأيام المقبله ؟؟

وتحياتي :)

بنت النيـل
16-07-2003, 01:44 PM
أخي خالد بن الوليد

ده انت محتكر الكهربة كلها .. ونورك بيشع الموضوع كله بهجة وسرور
وده طبعا لن يرحمك مني لما نعمل موضوعات مشاغبة وحروب على حزبكم هاهاهاها ;)

بالنسبة لسؤالك فأحيلك للاجابة على سؤال لينا المشابه واديك فرصة تانية تسألني سؤال تاني ياخالد :D

ياللا منتظرة السؤال وماتغيبش كتير :):)

بنت النيـل
16-07-2003, 02:31 PM
الاخ مصراوي

مرحبا بك :)

بالنسبة لسؤالك

من واقع إحتكاكك المباشر بالمستوى الثقافى والعلمى للشباب بالجامعة ، ماهو تقييمك لهذا الجانب في وقتنا الحالى

سؤال صعب والاجابة عليه اصعب في ظل مناهج دراسية عقيمة ويوم مشحون بالمغريات كالتليفزيون وفضائياته وكذلك الانترنت . صراحة انا اشفق على هذه الاجيال لانهم ورغم الامكانيات المتاحة لهم والتي لم تكن متوفرة كلها لنا , إلا ان وضعنا كان افضل بكثير . فقد نشأنا على حب القراءة والاهتمام بالموسيقى وغيرها من الهوايات الحالمة . ام هم فيومهم مشحون ولايكادون يقرأون حتى الجرائد . ويكفيهم وسائل الاعلام وماتبثه فيهم من قيم مسمومة وتطاردهم بالفنانين ونجوم الرياضة ليقتدوا بهم حتى دون وعي منهم . وللاسف الشديد عدد غير قليل من اجيالنا التعسة سقطت في هذا الفخ واجتذبتها هذه النوعيات وصارت لاتحب العلم وتتعلمه للحصول على المجموع ومن ثم الالتحاق بالجامعة لنيل شهادة يكون مصيرها التعليق في الصالون لتبدأ مرحلة جديدة من مراحل الاحباط المحيط بهم . ومن اراد منهم ان يتثقف فبخلاف ضيق الوقت يجد مشكلة سعر الكتاب ونوعية الكتب المنشورة ومحتواها وغيرها من المصاعب التي تجعل الثقافة ترف لايقدر عليه الكثيرين . ولكن مازال هناك امل في نوعيات من الشباب والناضج والشابات الواعيات الذين يحاولون ولو بأقل الامكانيات الحصول على قدر من العلم والمعرفة . وشباب وشابات المنتدى خير دليل على وجود الامل

اما بخصوص المستوى التعليمي فيستحسن ان نفرد موضوع مستقل لمناقشة مشاكل التعليم في مصر لنقف على مواضع الخلل فيه ونحاول طرح حلول لعلاج مشاكله المزمنة .

عبدالحكيم
16-07-2003, 06:30 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اختي بنت النيل بعد مصر اي البلاد المحببه على قلبك اكثر من غيرها

n3na3aah
16-07-2003, 08:00 PM
انا كتبت رد يا بنت النييل و مش عارفه اييه الي جرا المهم انا كنت عايزه ابركلك و اقوول ان عبد الحكييم بيعرف ينفي نجوومه

و انا معندييش اسئله عشان الاعضاء قامو بالواجب تحياتي ليكي

بنت النيـل
16-07-2003, 08:25 PM
ابن البلد

يبدو مافيش فايدة في تحسين العلاقات الدبلوماسية بيني وبينك ... خلاص قررت سحب طقم السفارة من عندك وح نقطع العلاقات خالص :1::1:

بالنسبة لاسئلتك

-1 ايه هو شعورك بعد فقدك أحد أصدقائك ؟؟

اعتذر عن الاجابة عن هذا السؤال لانه خاص جدا وقد طلبت منك من قبل عدم الحديث في الامور الخاصة . :rolleyes:

2- أيه هو شعورك بعد فقدك عدد المشاركات ؟؟

انت عارف قد ايه الموضوع ده ضايقني :(... واديك بتفكرني تاني بحاجة بحاول انساها ... انت الجاني على نفسك بقى :mad:
صراحة بعد المشكلة الفنية التي حدثت مع اسمي فكرت بالفعل في ترك المنتدى ... ولم يعد عندي رغبة في المشاركة ... لان المشكلة ليست فقط في تسجيل اسم جديد او تغيير تاريخ التسجيل والذي يعني بالنسبة لي ( على رغم بساطة الموضوع ) فهو له عندي معنى ... واتضايقت جدا لتغير كل ذلك .
وكل هذا في جانب واختفاء اسمي من على موضوعاتي جانب آخر
تصور نفسك لك اكتر من 700 مشاركة مابين موضوعات وردود ويختفي اسمك من عليها ... وتدخل تجد تحت اسمك كلمة ضيف ... بالفعل مسالة كانت مستفزة جدا وضايقتني ومازالت حتى الآن :(
فاسخف شيئ ان يشعر المرء بضياع مجهوده وانت تعلم ماصاحب ذلك من مضايقات جانبية صاحبت هذه المشكلة وأخذ ورد زاد الامور سوءا
تصور انني حتى الآن اذا دخلت موضوع من موضوعات التي لم تكتمل والمختفي من عليها اسمي لااشعر برغبة حتى في البقاء فيها او استكمالها .
شوف بقى اديني جاوبت لك سؤالك :D

اتوقع في الفترة المقبلة ان افقد صبري وافتح دماغك بسنجة او مطوة قرن غزال استلفها من بسنت

:26: :26: :26:

:24:

إسلام شمس الدين
16-07-2003, 10:39 PM
أختي العزيزة بنت النيل

لن أثقل عليكِ بالأسئلة ، و سأكتفي فقط بالترحيب بك و التعبير عن وافر شكري للعزيزين محي و عبد الحكيم على استضافة أخت بثقافتك و وعيك .
فقط أحب أن أفسح لكِ المجال للحديث عن أحلامك المستقبلية ، ولن أخص مجالاً معيناً . . فلكِ مطلق الحرية في مشاركتنا ما يداعبك من أحلام .

لكِ خالص التحية و التقدير
أخوكِ إسلام شمس الدين

محيي ابراهيم
17-07-2003, 07:52 AM
وصل لمعلومي انك غاوية مقالب في الخلق ووصل لمعلومي ايضا انك استاذة مقالب دمها خفيف طبعا والسؤال هنا
1- ايه هو الذ مقلب شربتيه سيادتك وايه هو اسخف مقلب مش قادرة تنسيه لحد النهاردة؟
2- فجأة لاقيتي في وشك شعبان عبد الرحيم في عيد ميلادك جاي معزوم عن طريق واحدة صاحبتك وراسه والف سيف يغني احمد حلمي اتجوز عايدة وحفلة عيد ميلادك دى معزوم فيها شخوص مستواها رفيع جدا وهتبقى فضيحة تعملي ايه وهو مصمم وحالف بالطلاق يغني؟
3- قدامك ثلاث اختيارات تختاري منهم واحدة فقط وستتحقق فورا
مال الدنيا كله وتفقدي السعادة
سعادة الدنيا وتبقى على الحديدة
مال الدنيا وسعادة الدنيا بس بشرط تعيشي طول عمرك في زنزانة لوحدك
4- ايهما اقسى
الفقر مع الجهل
الجهل مع الغنى
واسئلتي سهلة جدا اهه ومافيش احسن من كدة وربنا يجعل كلامنا خفيف على كل مافيا النساء اللي في الدنيا
محيي

علي بن أبي طالب
17-07-2003, 08:25 AM
اسمحولي يا أبناء مصر إني أرحب ترحيب شديد بأختي العزيزة بنت النيل في دائرة الضوء:D
وأحب أشكرها شكر جامد أوي جداً خالص لأنها هي اللي عرفتني بمجموعة الشباب الجميلة اللي هنا في المنتدى بعد ما جيت بدعوة كريمة منها :cool:
وأحب أسألها
أولاً : ماذا تعني الصداقة في رأيها؟ وما هي حقوق الصديق على صديقه؟
ثانياً : هل أنت نادمة على دخولك عالم المنتديات؟ ولماذا؟
ثالثاً : لو اخترتي أي مدينة مصرية بخلاف القاهرة تعيشي فيها فين يا ترى هاتكون المدينة دي؟
رابعاً : إمتى آخر مرة رحتي فيها الملاهي ;) ده سؤال خاص وحرج بس انا مصمصم على إنك تجاوبيه :p

ابن البلد
17-07-2003, 08:38 AM
كاتب الرسالة الأصلية : بنت النيـل

-1 ايه هو شعورك بعد فقدك أحد أصدقائك ؟؟

اعتذر عن الاجابة عن هذا السؤال لانه خاص جدا وقد طلبت منك من قبل عدم الحديث في الامور الخاصة . :rolleyes:

اتوقع في الفترة المقبلة ان افقد صبري وافتح دماغك بسنجة او مطوة قرن غزال استلفها من بسنت

السؤال عن الصداقه والأصدقاء بقه شيء خاص ههههههه جديدة :)

بالنسبه للسجنه مش بعيده تعمليها ههههههههه ما هو خلاص المشاركات اللي ضاعت ضيعت حاجات تانيه كتير
بس بيتهيألي بسنت معنهاش المطاوي دي ولا السنجات
لو عايزة قوليلي :) انا عندي منها بالهبل :p

محمد البنيان
17-07-2003, 09:18 AM
الحقيقة
بدون مقدمات
احب اوجة الشكر الي
الاستاذ عبد الحكيم
على هذة اللفته الكريمة من سعادته
لاعضاء المنتدى
والشكر موصول
ال الاستاذ
محي ابراهيم كذلك

واجمل وارق تحية
الي المبدعة بنت النيل
أحببت بهذا ان اشارك في الطرح
وليس لدى سؤال حاليا
الاعضاء خلصوووووووا كل شي

ولذلك احب ان اشيد بالزميلة بنت النيل فقط
على مواصلة الابداع
في
كل مشاركة وطرح يصدر منها

اسأل الله
ان يوفقها الله دوما
في حياتها العملية والعلمية
امين
ومن شارك في الطرح

من محب لك

هنا القاهرة
17-07-2003, 11:35 AM
الأخت الفاضلة بنت النيل .
أود أن أشكرك على طول بالك و صبرك على اسئلة الاخوة الاعضاء.
أنا لي سؤال واحد فقط حتى لا أأ خذ من وقتك.
متى تشعر أختنا بنت النيل بالقرب الشديد من الله عز و جل ؟
و شكرا لك.

بنت النيـل
17-07-2003, 11:59 AM
أخي عبد الحكيم

أخي الكريم شكرا لك وبالنسبة لسؤالك

اختي بنت النيل بعد مصر اي البلاد المحببه على قلبك اكثر من غيرها
للاسف الشديد لم يحالفني الزمن حتى الآن بزيارة أي دولة عربية ... ولكن من خلال اقامتي بالخارج لفترة تعرفت على بعض الجاليات العربية وكانت لي صلات جيدة ببعض الاسر العربية من شوام وسودانيين ويمنيين
ووجدت فيهم حب شديد لمصر والمصريين ومعاملة حسنة تقترب من معاملة الاهل

ولكن لو فكرت ان اعيش في دولة عربية اخري غير مصر
ممممممم
سؤال صعب جدا
لكن ممكن سوريا
لأن السوريين قريبي الطباع من المصريين والروابط بين المصريين والسوريين قديمة وقوية
ومن الصور سوريا تمتاز بطبيعة جميلة جدا

لكن ان جيت للحق
انا لااحب ان ابتعد عن مصر ... ولو اضطررت للسفر سيكون غصبا عني وليس برغبتي لاني جربت الغربة واكتويت بنارها
ولا احب ان افارق بلدي التي احبها من كل قلبي ولا اهلي واحبابي

اتمنى ان اكون قد تمكنت من الاجابة :):)

بنت النيـل
17-07-2003, 12:05 PM
كاتب الرسالة الأصلية : n3na3aah
انا كتبت رد يا بنت النييل و مش عارفه اييه الي جرا المهم انا كنت عايزه ابركلك و اقوول ان عبد الحكييم بيعرف ينفي نجوومه

و انا معندييش اسئله عشان الاعضاء قامو بالواجب تحياتي ليكي

أختى الحبيبة نعناعة

مش عارفة ليه اول ماباشوف اسمك باحس براحة وانتعاش
والله فعلا
ربما من الاسم نفسه
ربما منك انت شخصيا
وايضا التوقيع الجميل الذي اخترتيه ;)

اسعدني جدا تشريفك وكنت اتمنى ان تساليني حتى احظى بشرف الاجابة عليك

زي ماانت شايفة حزب الرجال محتكرين الاسئلة كلها :eek:

نورتي وشرفتي :):):)

بنت النيـل
17-07-2003, 12:14 PM
اخي الكريم شمس الدين

اشكرك من كل قلبي على كل مافعلته وماتفعله للغير
فحقا الانسان لايعرف الا وقت الشدائد
وانت من الاصدقاء الذين اعتز بأخوتهم وصداقتهم الثمينة
تحية لك ولقلمك الرقيق المبدع الذي اتمنى ان لايحرمنا من ابداعاته ابدا

سؤالك صعب جدا ياشمس

بالنسبة لاحلامي منها العام والخاص

بالنسبة لاحلامي العامة
امنى ان تصبح مصر في مصاف الدول المتقدمة واتمنى ان يستيقظ ضمير كل من نام ضميره حتى يؤدي ماينبغي عليه وان يتوقف الناس عن السلبية والامبالاة التي اوصلتنا لما نحن فيه الآن .
اتمنى ان يكف الانانيين عن انانيتهم ويخرجوا عن ذواتهم ويهتموا بغيرهم ... فالحياة اخد وعطاء فلا يوجد عطاء دائم ولا أخد ابدي .
رغم ماحصلت عليه المرأة من مكاسب كبيرة في شتى المجالات فمازال المجتمع يتعامل معها على انها كائن ادنى من الرجل .
اتمنى ان يتعامل المجتمع مع المرأة بكتاب الله والا ينتقص من حقها الذي شرعها لها الله . فليس من مصلحة المجتمع باي حال من الاحوال ان يهمش نصفه لصالح افكار بالية وعادات وتقاليد خرقاء .

اتمنى الا ارى دمعة في عين طفل يتيم او محروم .

اتمنى ان يحرر الله جمبع اراضينا المحتلة وان يعود للمواطن العربي كيانه ويعامل باحترام في بلده وخارجها.

رغم انها امنية صعبة تكاد تكون مستحيلة
اتمنى الا يكون هناك حروب وان يسود السلام العالم .
بالنسبة للاماني الخاصة

اتمنى من الله الستر في الدنيا والآخرة .
وان يحفظ امي العزيزة واخي من كل سوء وان يرحم والدي ويجزيه الاجر الكبير على تربيته لنا وتضحيته من اجلنا . وان يرحم الله امواتنا واموات المسلمين جميعا

بنت النيـل
17-07-2003, 08:19 PM
أخي العزيز محيي

بذمتك انا استاذة في المقالب :D

والله اسئلتك دي اكبر دليل على انك انت استاذ ورئيس قسم المقالب في كلية الفصول الظريفة ( مش البايخة طبعا J ) .. اسئلتك دي تدل على انك شرير ويحق علينا نحن نساء المنتدى نعلن عليك الحرب ياللا بقى :1:

مش عارفة اقول لك ايه يامحيي :)

والله كل يوم اكتشف فيك حاجة جديدة ... طبعا بخلاف اسلوبك الادبي ومقالاتك الرائعة فأنت تتمتع بخفة ظل ذكية جدا .
طبعا خفة ظلك واضحة جدا ولاتخفى على احد وكذلك سرعة البديهة عندك ماشاء الله ( مش مدح دي الحقيقة )
بس ماتاخدش على كده بيننا معارك ح تولع المنتدى لكن في الابواب التانية هاهاهاها ;)
نشوف الاسئلة بقى وابقى استناني برة الموضوع وشوف ح اعمل فيك ايه :4:

- ايه هو الذ مقلب شربتيه سيادتك وايه هو اسخف مقلب مش قادرة تنسيه لحد النهاردة؟

الذ مقلب شربته اني جيت هنا هاهاهاها :p:p

اما اسخف مقلب فحصل من فترة وكنت نازلة مصر اجازة ايام الدكتوراة وشنطة من شنطي حصل لها حادث اليم ووصلت الرحلة اللى بعدي وطبعا اتفتحت في المطار واتسرق منها حاجات قيمة ... والمشكلة ان صاحب شركة السياحة اللى اشتريت منه التذكرة واللى اتسبب في المشكلة دي قعد يعتذر لي لدرجة اني رغم ان دمي كان محروق لكن ماقدرتش اعمل له حاجة .. اتكسفت صراحة :rolleyes:
المقالب السخيفة كتيرة بس الحمد لله باعرف اخرج منها بستر ربنا وبركة دعاء الوالدين

- فجأة لاقيتي في وشك شعبان عبد الرحيم في عيد ميلادك جاي معزوم عن طريق واحدة صاحبتك وراسه والف سيف يغني احمد حلمي اتجوز عايدة وحفلة عيد ميلادك دى معزوم فيها شخوص مستواها رفيع جدا وهتبقى فضيحة تعملي ايه وهو مصمم وحالف بالطلاق يغني؟

اخليه يغني يااما في اوضة لوحده أو في الحمام او اخلي الشخوص الرفيعة المستوى تتخن مستواها وتسمعه وامرهم لله باعتبار الحفلة فيها فقرة كوميدية ... بس صاحبتي دي بقى ح اعمل فيها مقلب اكبر :4:
ح اخللى شعبان برضه يغني لها في عيد ميلادها جنون البقر هاهاهها :p

-قدامك ثلاث اختيارات تختاري منهم واحدة فقط وستتحقق فورا
مال الدنيا كله وتفقدي السعادة
المال بدون سعادة هو التعاسة بعينها فطبعا هذا الاختيار مرفوض مرفوض مرفوض بالتلاتة هاهاها

- سعادة الدنيا وتبقى على الحديدة
اذا كنت سعيدة فلن يفرق معي عدم وجود المال ... يعني مرحبا بالحديدة مع السعادة لان المال وحده لايشتري السعادة .. لكن ممكن ابيع الحديدة وانا سعيدة واعيش بتمنها :p

-مال الدنيا وسعادة الدنيا بس بشرط تعيشي طول عمرك في زنزانة لوحدك
هناك مثل عامي يقول
جنة من غير ناس ماتنداس
فماحيلتي وماذا افعل بالمال اذا كنت سجينة وكيف اكون سعيدة وانا وحيدة
السعادة تكون بين الناس وبهم ومعهم
ليست السعادة في المال ولكن في راحة البال
وعلى هذا فالاختيار الثاني هو اقرب اختيار لان فيه سعادة حتى لو لم يكن فيه مال
فالمال نستطيع الحصول عليه بالعمل ولكن السعادة لانستطيع الحصول عليها ولو بكنوز الارض :)

- ايهما اقسى
الفقر مع الجهل

الجهل مع الغنى

اختياران كلاهما قاس
الفقر مع الجهل كارثة بكل المقاييس
فاجتماع الفقر مع الجهل لهو بلاء عظيم ... حيث لايملك الفقير من الامكانيات المادية مايعينه على محو الجهل

اما وجود الجهل مع الغني فهو ايضا كارثة حيث يعمد الجاهل الي صرف ماله في موضع غير سليم
سؤال صعب جدا يامحيي ... ياريت تبقى تغششني الاجابة برة الموضوع ينوبك ثواب ;)
اعتقد ومن وجهة نظري ان الفقر مع الجهل هو الاقسى مع ان كلاهما قاس
حيرتني يامحيي
اسئلتك صعبة جدا جدا
شكلي مش ح انجح في الامتحان

وشكلك انت ح تكون هدفي القادم لتجريب نظرية جديدة في المقالب النيلية :D:D

lina
18-07-2003, 02:55 AM
ههههههههههههههه
بنت النيل احييكي يا عزيزتي على اجاباتك الجميله و روحك الحلوة
قريت الردود وكلها ما شاء الله لذيذه و دمها خفيف وخصوصا اسئلة الاستاذ محيي ههههههههههه :17:

بس قوليلي لو حد من فريق شباب المنتدى ضايقك انتي بس قوليلي انا هبعت اجيب البنات و نشن الحرب هنا ,, احنا مش ورانا حاجه ,, اجازه بقى

يلااا بيينا

:68:

لا انا حغير الحمار بتاعي ههههههههههه

:18: هاااع هاااع

سلااام
لينا :56:

بنت النيـل
18-07-2003, 02:34 PM
أخي العزيز على بن ابي طالب

مرحبا بك اخي على ونورت المنتدى :)
ولولا معزتك عندي ومعرفتي بانك اهل لوجودك هنا ماكنت دعيتك لهذا المكان ... فالمنتدى هنا به نخبة من الاخوة والاخوات الاكثر من رائعين ومن احبهم ادعوهم لهنا حتى يتمتعوا مثلي بوجودهم وسط اناس بمثل اخلاق اهل منتدى ابناء مصر :)

أولاً : ماذا تعني الصداقة في رأيها؟ وما هي حقوق الصديق على صديقه؟
الصداقة كلمة كبيرة جدا لايعمل بها الكثيرين للاسف :rolleyes:
والصديق هو من يصدقك القول حتى لو كان قولا قاسيا لانه يهدف لصالحك . والصديق مرآة لصديقه يرى فيها نفسه بكل مافيها
والصديق يجب ان يقف بجوار صديقه في ازماته قبل افراحه ... فالشدائد يحتاج فيها الشخص لاصدقائه اكثر من الافراح
والصديق ينصر صديقه بأن يمنعه من الوقوع في الخطأ
حقوق الصديق على صديقه كثيرة وتحتاج لمجلدات ... وأكتفي بهذا القدر وساقول لك كيف اصنف الناس في حياتي ;)
بالنسبة لي ومنذ فترة صنفت الناس الموجودين في حياتي لثلاث انواع
ناس اقول لهم صباح الخير ولا اقف لاسمع الاجابة
دول بقي ناس عاديين في حياتي :o
ناس اقول لهم صباح الخير واقف اسمع الاجابة
دول معارف مثلا ... زملاء العمل وماشابه

ناس اقول لهم صباح الخير ويهمني جدا اسمع الاجابة
دول اصدقائي المهمين قوي عندي ... صحيح عددهم قليل ولكن العبرة ليست بعدد الاصدقاء ولكن بنوعية الصداقة :)
وهم من اجدهم حولي دائما اذا المت بي لائمة او حدث لي مكروه
واحب اشاطرهم اجزاء كبيرة من حياتي بكل مافيها سواء افراح او احزان .

ثانياً : هل أنت نادمة على دخولك عالم المنتديات؟ ولماذا؟
لا طبعا لست نادمة على دخول عالم المنتديات
فقد دخلت عدد كبير جدا من المنتديات ولو كنت ندمت لاقلعت نهائيا عن الدخول للمنتديات ;)
فمن المنتديات تعلمت اشياء كثيرة واكتسبت صداقات رائعة واكتشفت في نفسي اشياء لولا المنتديات ربما كانت ستظل دفينة بداخلي ولم اكن افطن لوجودها.
واهم ماتعلمته من عالم المنتديات ألا اهتم بشخصية الكاتب اهتمام اكبر من اهتمامي بفكره .. فالفكر هو المعني وليس صاحبه .. فتعلمت ان اناقش الفكر نفسه وليس كاتبه

ولكن المشاكل التي تحدث في المنتديات كالتطاول والتجريح وغيرها من الامور التي جعلتني ادخل باسم مستعار ولا افرط في الثقة في الآخرين بشكل ربما لايقدره الناس .. فالافضل ان يكون هناك حذر مدعوم بقدر من الثقة بالنفس وثقة بالغير بقدر يسمح بالتواصل دون تخطي المسافات المفترض تواجدها بين الناس .

ثالثاً : لو اخترتي أي مدينة مصرية بخلاف القاهرة تعيشي فيها فين يا ترى هاتكون المدينة دي؟

اعتقد انني لو فكرت اعيش في مدينة غير القاهرة ستكون اسكندرية لجمال جوها ولاني احب البحر ( باحقد عليكم يااسندرانية سايبينا في جو القاهرة الخانق ومستفردين بالبحر لوحدها ياساتر عليكم ) :p

رابعاً : إمتى آخر مرة رحتي فيها الملاهي ده سؤال خاص وحرج بس انا مصمصم على إنك تجاوبيه
آخر مرة رحت الملاهي كانت من سنتين هاهاهاها
ودي كانت فسحة ورطوني فيها طلبة من الكلية لانهم حبوا اطلع معاهم الرحلة ورحنا وقلبت القعدة بغم في النهاية لان فيه ناس كانت عايزة تتأخر وانا رفضت قطعيا لاني مسؤولة عنهم . بس بعدها قررت الا اكون مسؤولة عن الطلبة في رحلة لاني دي مشكلة كبيرة جدا والسيطرة على عدد كبير من الطلبة في الكلية غير الرحلات :1:
بس صراحة اكتشفت يومها اننا ماكناش طلبة واننا كنا كائنات وديعة جدا ههههههههههه
:D:D:D

عبدالحكيم
18-07-2003, 03:36 PM
الرحمن الرحيم
اخي ابن البلد
اختي بنت النيل
شو بتقولو اذا عملت مساعي حميده باصلاح ذات البين بينكم بتعزموني على اكلة بسبوسه تحلاية الصلح

lina
18-07-2003, 04:10 PM
ههههههههههههه عبدالحكيم واللهي انتا طيب

دول بيدلعوا على بعض يا باشا مفيش بين الاعضاء الا كل الود واحترام:47: مش كده وللا ايه

عبدالحكيم دول بيهزروا مع بعض يا باشا متشلش هم ,,:76:

بس انا شايله هم ال

ال

البسبوسه
!! :5:

حذاري ان تفرط فيها :11: ههههههههههه

سيبها عندي انا حشيلها جوة عنيا :9: !! ههههههههه

سلام
لينا :)

عبدالحكيم
18-07-2003, 09:16 PM
ربي يخليكي اخت لينا ويطمنك مثل ما طمنتيني
هههههههههههههه

بنت النيـل
19-07-2003, 12:59 AM
كاتب الرسالة الأصلية : ابن البلد
السؤال عن الصداقه والأصدقاء بقه شيء خاص ههههههه جديدة :)

بالنسبه للسجنه مش بعيده تعمليها ههههههههه ما هو خلاص المشاركات اللي ضاعت ضيعت حاجات تانيه كتير
بس بيتهيألي بسنت معنهاش المطاوي دي ولا السنجات
لو عايزة قوليلي :) انا عندي منها بالهبل :p

شوف ياابن البلد :4:

يظهر انك مش ناوي تجيبها البر معايا
استنى بس على شوية اخلص اللى في ايدي واوريك

اطلع لي برة الموضوع :D:D

بنت النيـل
19-07-2003, 01:06 AM
كاتب الرسالة الأصلية : محمد البنيان

الحقيقة
بدون مقدمات
احب اوجة الشكر الي
الاستاذ عبد الحكيم
على هذة اللفته الكريمة من سعادته
لاعضاء المنتدى
والشكر موصول
ال الاستاذ
محي ابراهيم كذلك

واجمل وارق تحية
الي المبدعة بنت النيل
أحببت بهذا ان اشارك في الطرح
وليس لدى سؤال حاليا
الاعضاء خلصوووووووا كل شي

ولذلك احب ان اشيد بالزميلة بنت النيل فقط
على مواصلة الابداع
في
كل مشاركة وطرح يصدر منها

اسأل الله
ان يوفقها الله دوما
في حياتها العملية والعلمية
امين
ومن شارك في الطرح

من محب لك

أخي الكريم محمد البنيان :)

دائما تنشر البهجة بوجودك الطيب

شكرا لك على اطرائك الذي احسب اني لااستحقه
واشكرك من كل قلبي على تشريفك بالحضور
لقد اسعدتني كلماتك الطيبة سعادة بالغة
وكنت اتمنى ان تطرح على سؤال لاجيب عليه

شكرا لك مرة اخرى على حضورك الكريم المميز :):)

lina
19-07-2003, 01:07 AM
استاذي عبدالحكيم اشكرك بشده و ربنا يطمنك العمر كله :)

بنت النيل والنبي اول ما تنزلي الميدان اندهولي

انا هجيلكم جري بالحصان بتاعي

درجن درجن :18:

هههههههههه

يلا سلام
لينا