المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حكمة تؤمن بها .. بسرعة ادخل وشارك



الصفحات : [1] 2

بنت مصر
15-06-2003, 06:19 PM
الاخوة والاخوات الاعزاء



طبعا كلنا على بعضنا بنمر بتجارب وخبرات في الحياه
وهذه التجارب الحلو منها والمر بيثقل شخصيتنا وبيعطينا
خبره اكتر واكتر .. وبيخلينا اقوى واكثر قدرة على مواجهة
الصعاب... ومع مرور الزمن بيتكون بداخلنا مبدأ أوحكمة بتكون
ليه تأثير قوي علينا وفي احيان كتيرة بتكون الموجه لمعظم سلوكنا



فهل ممكن تدون لنا هذه الحكمة التى تؤمن بها وتؤثر فيك وفي سلوكك



في انتظار مشاركاتكم




بسنت

n3na3aah
15-06-2003, 07:16 PM
فعلا فكره الموضووع حلوه يا بسبوسه تسلم ايدك علي مواضيعك الي دايما بتبقي جمييله

اما عن موضووع الحكمه انا مش شاطره قوي اني اقوول حكم و مش في دماغي حاجه دلوقتي و اول متييجي علي بالي حاجه حقولها علاطوول

انتظرووني

تحياتي

بنت مصر
15-06-2003, 07:24 PM
طيبة يا نعناعة يا عسولة انتي

برضه نورتي حبيبتي

heba
15-06-2003, 08:02 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا سلام يا بسبوسه مواضيعك رائعه

بصى يا بسبوسه
اول حكمه
1-اذا كان الكلام من فضه فالسكوت من ذهب 0

2-اذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك0

ومبدأ مالا ترضاه لنفسك لا ترضاه لغيرك0
والمثل اجرى يا بنى آدم جرى الوحوش غير نصيبك لن تحوش

كل حكمه و مثل من دول يا بنت مصر له تأثير على0

بنت مصر
15-06-2003, 08:10 PM
والله يا هبة ونعم ما اخترتي واتبعتي
لو كل واحد فينا اتبع نفس الحكم دي
اكيد حيعيش وهو حاسس برضى عن نفسه وحياته



وتقبلي تحياتي ياهبهوبة الغالية




بسنت

عبدالحكيم
15-06-2003, 10:04 PM
ياسلام اختي العزيزه بنت مصر انت بتجيبي الافكارالحلوه منين

محمد النادي
15-06-2003, 11:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحياتي أخت بسنت

فعلا تجارب الحياة بحلوها ومرها بتترك خبرات مفيدة

بحب حكمة وبطبقها علطول وهي.......

من تواضع لله رفعه........

حرص ولا تخونشي........

العمدة
16-06-2003, 05:45 AM
هذا العقل اللي بيفكر يستحق الإحترام :D

تحياتي بسنت .. ولكل موضوع تختاريه .. أستشعر معه تفكير منكِ

ولكِ كل التقدير .

حكمة هريديه :D

لف في إي منتدى وبراحتك .. غير اللؤلؤة مش هاتلاقي راحتك :D






وبما أنها حكمة لا يأخذ بها .. فالحكمة الحقيقية هي ..


سلامة اللسان في حلاوة الكلام . :)

خالص تقديري

بنت مصر
16-06-2003, 07:15 AM
أخي العزيز عبد الحكيم
ربنا يخليك يا استاذ الذوق كله
وبعدين انت اسمك مشتق من الحكمة
فين بقا الحكمة بتاعتك؟



اخي العزي محمد النادي
حكم مفيدة جدا .. ما اجمل التواضع
وما اجمل الحرص والنصاحة ما دامت ما دخلت لباب سوء الظن



أخي العزيز العمدة
موتني يا عمدة من الضحك
وعشان كده قررت اني احط حكمة هريدي دي في توقيعي :D
وهكمتك التانية فعلا بتنطبق عليك حلاوة لسانك وطيبتك خلت
كل اعضاء المنتدى يحبوك ربنا يحبب فيك الناس كمان وكمان





بسنت

ابن البلد
16-06-2003, 08:18 AM
خدي عندك يا ستي

من خرج من داره اتقل مقداره وأضرب بالجزمة هههههههههه


و هكتب كتير بس أستنوا علياااااااا

ابن البلد
16-06-2003, 08:21 AM
المرأ علي دينه خليله


وكمان

الطيور علي أشكالها تقع

وكمان بلاش دي

بنت مصر
16-06-2003, 09:00 AM
يعني خرجت من دارك يا ابن البلد هربا من دندن لقيت عادل


ال على رأي المثل

من دينا لعادل يا قلبي لا تحزن :D :3:

ابن البلد
16-06-2003, 09:13 AM
أيه التوقيع الي أنت كتباه ده يا بنت مصر ههههههه

مصراوى
16-06-2003, 09:32 AM
أنا تعجبنى هذه الأبيات ودائما أتصبر بها

جامِل عَدوَّك ما استطعتَ فإنه بالرِّفقِ يُطْمَع في صلاح الفاسدِِ

واحذَر حَسودَك ما استطعتَ فإنه إنْ نِمتَ عنه فليس عنك براقِدِِ

إنَّ الحسودَ وإن أَراك تَوَدُّداً منه، أضرُّ من العدوّ الحاقِدِ

ولربما رَضى العدوُّ إذا رأى منكَ الجميلَ فصار غيرَ معاندِ

ورِضا الحَسودِ زوالُ نعمتكَ التي أُوتيتَها من طارفٍ أو تالدِ

فاصْبِر على غَيْظِ الحسودِ فنارُه تَرمي حشاه بالعَذابِ الخالدِ

أوَما رأيتَ النارَ تأكلُ نَفسَها حتى تعودَ الى الرَّمادِ الهامدِ

تَضْفو على المحسودِ نعمةُ ربه ويَذوب مِن كَمَدٍ فؤادُ الحاسدِ

مصراوى
16-06-2003, 09:37 AM
رد خاص لابن البلد
تعليقا على الضرب بالجزمه

تَغَرَّب عن الأوطان في طلب العلا ** وسافر ففي الأسفار خمسُ فوائدِ

تفرُّج همٍّ واكتسابُ معيشةٍ ** وعلمٌ وآدابٌ وصحبةُ ماجدِ

فإن قيلَ في الأسفار هَمٌّ وكربةٌ ** وتشتيتُ شملٍ وارتكابُ الشدائدِ

فموتُ الفتى خيرٌ له من حياته ** بدارِ هَوانٍ بين واشٍ وحاسدِ

بنت مصر
16-06-2003, 09:54 AM
بصراحة يا مصرواي أول مرة اسمع الابيات الرائعة دي
فعلا فيها حكمة بليغة ربنا يكفينا ويكفيك شر الحساد يارب



وكويس الكلام اللي انت قلته لابن البلد عشان يعرف
ان السفر فيه سبع فوائد ويصبر بقا



بسنت

عبدالحكيم
16-06-2003, 10:56 AM
حاضر اختي بنت مصر هذه الحكمه بتاعتي

إذا اكرمت الكريم ملكته واذا اكرمت لئيم تمردا

عيش ما شئت فانك ميت واحبب من شئت فانك مفارق واعمل ما شئت فانك محاسب
مثلما تدين تودان

بنت مصر
16-06-2003, 11:13 AM
فعلا اخي عبد الحكيم

حكم رهيبة تسلم ايدك

ربنا مايجعلنا نقابل اي لئيم


وكمان الدنيا فعلا قصيرة ولازم نعمل لاخرتنا لاننا ميتين ميتين :2:



بسنت

ابن البلد
16-06-2003, 03:28 PM
يا سلاممممممممممم
بص بص بص
أنا مش عارف بجد أشكرك ولا أعمل أيه
لاني مفهمتش كل البيات يا مصراوي
بس من الواضح اني أشكرك هههههههههههههه
:):):):)

lina
16-06-2003, 03:45 PM
انا عندي حكم و امثال كتير

في جملة عجبتني في موضوع كان كاتبه ابن البلد:

تعملت ان الابتسامة لا تكلف شيئا ولكنها تعني الكثير :)

ومثل عل ماشي بقى:

اكنس البيت و رشو ما تعرفش مين يخشو :D

ههههههههههههه

هرجعلكو تاني

سلام
لينا :3:

lina
16-06-2003, 03:50 PM
ونسيت اكتب دي كمان اللي في توقيعي,, حكمة مؤمنه بيها جدا


عش ما شئت فإنك ميت ,, وأحبب من شئت فإنك مفارقه,,واعمل ما شئت فإنك مجازى به


باي
لينا :)

بنت مصر
16-06-2003, 04:01 PM
اهلا حبيبتي لينا


حكمك جميلة زيك وخصوصا اكنس بيتك ورشه :D
وحكمتك اللي في توقيعك حلوة اوي

الف شكر لينا حبيبتي على مشاركتك الحلوة



بسنت

n3na3aah
16-06-2003, 11:36 PM
انا جييت يا جماعه ولله اعت الف و جبت مسل الصراحه اقتباس من الحج متولي

افتكرلك ايه يا بصلة وكل قطمة منك بدمعة:D

ابن البلد
17-06-2003, 08:00 AM
هاهاهاييييي نعناعه

أفتكرلك أيه يا نعناع و كل شهر بمغصه ههههههه :p

تلامه ههههههههههههه



طيب:100:

بنت مصر
17-06-2003, 10:23 AM
هههههههههه نعناعة
حكمة زي العسل زيك


بمناسبة البصل في مثل بيقول ابوك البصل وامك
التوم منين حتجيب الريحة الحلوة يا مشموم:D

جدودنا دول كان عليهم حكم عجيبة


تحياتي



بسنت

انسان عربى
18-06-2003, 01:45 AM
بنت مصر الاولى تسلم افكارك اللذيذة :183: والحكمة هى امش عدل يحتار عدوك فيك :Dو ادى العيش لخبازة و لو كل نصة

بنت مصر
18-06-2003, 09:34 AM
أخي العزيز انسان عربي


اشكرك على الحكتين الظراف جدا دول

وان شاء الله نمشي عالعجين ما نلخبطهوش :D

وكمان حندي العيش لخبازه وعليه حتة جبنة :3:


بسنت

n3na3aah
18-06-2003, 10:10 AM
مغص يا احمد مااااااااشي بقه النعناع بيجييب مغص:2::2::2::2: مش حتكلم انا ساكته خالص اهه


بسنت حلو المسل ده ولله سعات بسمع امثال غرييبه بس هوه ده الي افتكرته و عندك حق الناس ده مش عارفه بتجييب الامثال ده منيين

ابن البلد
18-06-2003, 10:21 AM
لا لا لا
النعناع بيتشرب وقت المغص بس
اسالي أي بنت أيه أكتر حاجه بتكرهيها في المشروبات
اول لإجابه
النعناع ههههههههههههههه

و لنكتفي بهذا القدر

n3na3aah
18-06-2003, 11:08 AM
هوه لسه فيه قدر تااني بقه مافييش حد بيحب النعناع :mad::mad::mad::mad:

بنت مصر
18-06-2003, 11:28 AM
;)انا بحب النعناع جدا وخصوصا الشاي في الخمسينة بالنعناع

n3na3aah
18-06-2003, 09:21 PM
يا حبيبتي يا بسنت :) ربنا يخلييكي ليه



ها يا احمد اعمل فييك ايه بس لولا انك احمد كنت اتخذت معاك موقف تاني:mad:
















































مكونتش حعمل حاجه برده هوه انا اقدر دنا غلبااااانه

بنت مصر
18-06-2003, 09:25 PM
منورة يا يا يوح يوحي :D

lina
18-06-2003, 09:35 PM
سيبك منه يا نعنوعه انا هتفرغلو تماما بس استني عليا اسبوع ههههههههههههه
هوة اسبوع واحد بس,, اسبوع ودقيقه انا حتخذ كل اجراءاتي هههههههههههههههههه :D

على فكره انا كمان حب الشاي بالنعناعه

كفايه انه من ريحت الحبايب ;)

في بيت شعر بيقول

ليس كل ما يتمنى المرء يدركه تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن


تحياتي
لينا :)

n3na3aah
18-06-2003, 09:51 PM
هههههههههههه بنت مصر انتي الي يوحي ولله لسه عندي كتيير بس بكره كل يوم حبه





لينا يا عسل حستنا الاسبووع ده بفارغ الصبر و ربنا يوفقك يا شرباات

emamax1
19-06-2003, 10:38 AM
من تهيب صعود الجبال 00000000000000000 عاش أبد الدهر بين الحفر

بنت مصر
19-06-2003, 12:44 PM
اخي العزيز emamax1
أشكرك على مشاركتك
وعلى الحكمة البليغة اللي
تفضلت باضافته .. ولك تحياتي



بسنت

lina
19-06-2003, 12:54 PM
فعلا حكمه جميله جدا يا استاذ امام
من تهيب صعود الجبال,,, عاش ابد الدهر بين الحفر

بسنت الصوره اللي حطتيها معبره جدا ههههههههههههههه

كمان حكمة مؤمنه بيها

من السهل الوصول للقمه ,,, ولكن من الصعب المحافظه عليها ;)


تحياتي
لينا :)

ابن البلد
19-06-2003, 04:37 PM
في مقوله ولا مثل ولا بتاع ولا حكمة بتقول

إذا خاطبك السفيه لا تجبه فأن خير غجابه له السكوت
ولو كل كلب ألقمته حجرا لأصبح الحجر بدينار

المهم بقه
أيه يا ليناااا أشمعنا أسبوع يعني
ويعني بعد أسبوع هتعملي أيه :17:

و بعدين يعني هي نعناعه صغيره متقدرش تتصرف
دي ست الستات أقصد ست البنات يوزه أقصد نعناعه الجناينه يادي النيله
اللي عايز اقوله هي حاجه وخلاص :)
:D

lina
19-06-2003, 04:50 PM
اشمعنى اسبوع يا لينا!!
ههههههههههههههه ونتا مالك,, اما انسان حشري بصحييح :p





































































الله انتا مش عارف هعمل ايه بعد اسبوع!! :mad:




























































































لا بجد منتاش عارف ؟؟ :rolleyes:































































































طب انا اقوللك هعمل ايه



























































انزل تحت





















































































كمان شويه
















































































بعد اسبوع يا سيدي



































































































































هعمل حواجبي :p ههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههه



















انا ونعناعه واحد متحاولش توقع بيننا مفيش فايده ;)

سلامووز
لينا :)

ابن البلد
19-06-2003, 05:14 PM
يادي الفضايح

يا دي الجورس

يادي الوقعه أم حناجل يا دي الفضيحه ام جلاجل.



خلاص أنا مش هسكت أكيد الناس هتفهم بقه هههههههههههههههه




ا
ن
د
ي
ك

ح
ب
ي
ب
ي

و
ل
ا

ع
م
ر
ي

و
ل
ا

أ
ق
و
ل
ك

ا
ي
ه

و تحيه كبيرة لعمرو دياب

إسلام شمس الدين
30-06-2003, 10:52 PM
افعل ما تشعر في أعماق قلبك بأنه صحيح . . لأنك لن تسلم من الانتقاد بأي حال


خالص تحياتي بنت مصر الغالية على هذا الموضوع الجميل
إسلام شمس الدين

Mrs. Virgo
01-07-2003, 09:18 AM
حكمتي في الحياه ..

(لا تؤجل عمل اليوم للغد) ونفسي اعمل بيها ولو مره واحده .. :(

خالد بن الوليد
01-07-2003, 09:29 AM
EVERY THING WILL BE GOOD AT THE END ...
IF IT'S NOT GOOD ... T'S NOT THE END :)

شكراً يا بسنت على الفكرة الجميلة .. و شكراً لكل الاعضاء على الحكم :)

saroo02
01-07-2003, 10:01 AM
انا في اكتر من حكمة

1- ان الله يحب اذا عمل احدك عمل ان يتقنة

2- حب لاخيك ما تحبة لنفسك

3- وما نيل المطالب بالتمني ولكن تؤخذ الدنيا غلابا

4- حب ما تعمل حتي تعمل ما تحب

5- علمت ان رزقي لن ياخذة احد غيري فاطمئن قلبي

6- الطيبون للطيبات والخبيثين للخبيثات

كفاية كدي سلام بقي

ابن البلد
01-07-2003, 12:04 PM
2- حب لاخيك ما تحبة لنفسك

3- وما نيل المطالب بالتمني ولكن تؤخذ الدنيا غلابا

4- حب ما تعمل حتي تعمل ما تحب

5- علمت ان رزقي لن ياخذة احد غيري فاطمئن قلبي

6- الطيبون للطيبات والخبيثين للخبيثات


جميل يا سارووو

saroo02
01-07-2003, 12:16 PM
تشكر يا باشا

وادكول مش معقول
01-07-2003, 12:37 PM
1- اتقي شر من احسنت اليه بعد ما تعمل الخير وترميه البحر
2- اجري جري الوحوش غير رزقك لن تحوش
3- لا حيلة في الرزق ولا شفاعة في الموت

بنت مصر
01-07-2003, 01:49 PM
الف شكر لينا على الحكمة البليغة اللي اضفتيها
لان المحافظة على القمة اصعب بكتير من الوصول اليها

والف شكر احمد على حكمتك الجميلة
لانه فعلا السفهاء افضل رد عليهم هو الصمت


شكرا يا شمس على الحكمة الجميلة اللي اضفتها
والله بتفكرني بجحا لما مشي جنب الحمار ولما
ركبه ولما في الاخر شال الحمار وبرضه ما عجبش الناس:D


حمد الله على سلامتك ميس فيرجو ويارب
الامتحانات تكون خلصت على خير واكيد حتطلعي
من الاوائل ما دمتي ما بتأجليش عمل اليوم للغد :)


الف شكر مستر خالد على الحكمة الجميلة
وفعلا كل شيء لازم ينتهي نهاية خير
فياريت لما ما يحالفناش الحظ مرة
اننا ما نزعلش ونعرف ان برضه
كله بيعدي وأكيد حنوصل


أما انت يا سارو فكل حكم رهيبة
تسلم ايدك يارب ويقدرنا اننا نعمل بيها كلنا


رهيبة حكمك يا وادكول وخصوصا اللي بتقول فيها
لاحيلة في الرزق ولا شفاعة في الموت تسلم ايدك يارب


وللجميع تحياتي


بسنت

saroo02
01-07-2003, 01:52 PM
عاشان تعرفي بس يا بنت مصر احنا مش بنلعب