المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : المهدئات والرهاب الإجتماعي

بنوته القمر
17-11-2006, 02:39 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عضوه جديده واتمني تساعدوني في مشكلتي وانشاءالله تعجبكم مواضيعي

طبعا حابداء في اهم موضوع ومشكله مالها نهايه

وتعبت من النصائح وقررت استخدم ادويه مهدئات من وصفه دكتور نفسي

انا وباختصار عندي مرض الرهاب الاجتماعي

وسمعت ان ماله علاج الا بتحدي النفس علي تعدي مرحله الخوف وانا صراحه حاولت بس ماقدرت

انا مستعده لاي سؤال عن حالتي بس في المقابل ياريت حل نهائي بمهدئات للتوتر في المواقف الاجتماعيه او حل نهائي اذا امكن للخوف

وجزاكم الله خيرا

بنوته القمر
19-11-2006, 06:37 AM
ممكن احد يرد عليه

amr_idka
20-11-2006, 10:57 PM
الرهاب الاجتماعي ده مرض غريب
منتشر بطريقه تخوف
وانا واحد من الناس اللي حاسس اني عندي هذا المرض بس ده مش ناتج عن كلام دكتور بس بحس اني متوتر وساكت ومكسوف والمشكله الاكبر اني بكون مكسوف اني مكسوف
والشعور الاخير ده هوه اللي بيموتني من الزعل على نفسي واقول لنفسي ليه كده
وربنا معانا ويسعدك يا رب

Amin399
21-11-2006, 03:20 AM
الحل بسيط جدا يا جماعة وانا مجربة
الحل هو الاختلاط بالناس اكيد هيحص احتكاك بيهم وممكن اغلط كتير معاهم لان احتكاكى بيهم قليل لكن العلاج انك متستسلمش وشوف مين غلط معاه وتخيل انك بتحل الموقف بطريقة تخيلية بينك وبين نفسك وبعدين نفزها معاة لما تلاقى نفسك اتجرأت فى كلامك معاة هتاخد علية واحسن طريقة للاختلاص بالناس هى الشغل او صلة الرحم

Amin399
21-11-2006, 03:26 AM
للمزيد من الاسئلة ومعرفة التجربة كاملة ممكن تكلمونى على الايميل بتاعى Mimy399@yahoo.com
انا اسف التجربة بتاعتى كان نفسى كتير يعرفوها لكن هى مش للنشر العام لان فيها اشخاص غيرى وحوادث شخصية لكن ممكن لو هتساعد شخص ممكن يسمعها منى
لانى انا كان عندى المرض دة وفرق كبير بعدة

بنوته القمر
21-11-2006, 05:38 AM
اخواني مشكورين علي ردودكم
وفعلا منتشره كثير وللاسف تصيب ممكن بعض الاحيات تكون بدون سبب

اخوي انت تقول الاختلاط انا في السعوديه ي واهلي مايطلعو كثير وانا ماحب احد يقولي روحي مكان وانا اكون طفشت لو تدري الاماكن تقول لو انا مكانك مارحت
يعني من ناحيه اتكلم مع ناس طبعا مستحيل يعني مثلا اروح سوق واجمعلي كم وحده واتكلم حيقولو مجنونه وصله رحم ماعندي الا اثنين وانا من يوم ماتولد ماعندي غيرهم ولو اقلك طفشت حسيت اني كرهتهم انا نفسي اجلس مع ناس اتكلم مع بنات في سني انا نضحك نتبسط اروح اجي

اخواني ايش رايكم تخطفوني عندكم في مصر صررررررراحه انا احبها مووووووووووت بس لو جيت مع اهلي حاجلس في غرفه محبوسه
اخوي جوكم ماشاءالله حلو وانا اتمناه علي العموم الله يشفينا جميعا

a_leader
05-12-2006, 03:24 AM
مبدئيا عايز ائولك اندمجى فى المنتدى و صاحبى كام بنت تحسى ان افكارهم قريبة من افكارك و لا تحكى لاى شخص مهما كان اى شيئ شخصى الا بعد الوثوق التام فيه

قربى من ربنا و اقرأى القرءان و لو تقدرى تحفظيه ح تحسى بفرق كبير
كل ماتحسى بضيق قومى اتوضى و صلى و ابكى فى صلاتك و ادعى ربنا من قلبك

ا

د.عادل
05-01-2007, 08:50 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلاً بكي في المنتدى وان شاء تداومي على المشاركة معنا.
اتمنى ان تكون وصفة الدكتور النفساني بعد ان عرضتي عليه حالتك، والا تكون وصفة عابرة عن طريق النت او غيره.
يتكرر السؤوال عن الرهاب الاجتماعي ، وخاصة خلال المراحل الجديدة اثناء فترة الشباب، كدخول الجامعة او بداية العمل، ويبدء في التلاشي بالإندماج مع الاخرين، ان لم يكن منذ الطفولة والنشأة الاولى.
رد اخر عن نفس الاستفسار تقريباً هـــنـــا (http://www.egyptsons.com/misr/showthread.php?t=51905&highlight=%C7%E1%D1%E5%C7%C8+%C7%E1%C5%CC%CA%E3%C7 %DA%ED)
اما الحل النهائي والمهدئات وخلافه فلابد من فحص حالتك لدى طبيب إستشاري امراض نفسية لإجراء الفحصوات اللازمة لذلك قبل وصف الدواء.
للجميع تحياتي.