المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محمد نديم هيجوعنا...هيجوعنا



boukybouky
27-09-2006, 03:16 AM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

اليوم موعدنا مع الكلمة الفصحي التي تدخل القلب مباشرة

لا نحتاج جهد لفهمها و فهمهِ فكلماته دوماً سلسة و معبرة

اخونا الكريم محمد نديم سيقدم لنا اليوم اشهي أطباقه

علي مائدة رمضان مع طبق الحلو من أشعاره المسكرة

بالهنا و الشفا مقدماً لكم و اترككم لنستمتع معاً :eat:

فلتتفضل أخي الكريم لدخول مطبخ ابناء مصر

http://gallery.egyptsons.com/data/media/49/kitc6.jpg (http://gallery.egyptsons.com)

دمتم بكل خير

في رعاية الله ،،،

إلي الغد و مبدع جديد و طبق لذيذ و كلام مفيد :f2:

في رعاية الله ،،،

قلب مصر
27-09-2006, 07:57 AM
نحن جميعا فى انتظارك أخى الكريم محمد نديم
لنتعرف على أجمل أطباقك الشعرية
كل عام وانت بخير

أحمد ناصر
27-09-2006, 09:08 AM
أستاذ محمد نديم
كل سنة وإنت طيب
لو طبيخك زى شعرك يبقى إحنا حناكل أكلة جميلة وما حصلتش
ياسلام بقى لو بعد الفطار نحبس بشوية شاى على قهوة ناصر اللى جنب المحطة
ونتمشى شوية على كورنيش أسوان الجميل
دى تبقى حكاية ما حصلتش
رمضان كريم
وكل سنة وإنت طيب يا أخلص نديم

أم أحمد
27-09-2006, 09:39 AM
[/FONT]"]استاذ نديم
رمضان كريم
كل عام وحضرتك والاسرة جميعا بكل خير
وربنا يتقبل منا ومنكم يا رب صالح الاعمال
في انتظار ما تقدمه لنا اناملك الذهبية من افطار جميل واشعار رائعة
وعندي ثقة ان شاء الله اننا هنفطر افطار جميل جدااا اليوم وهنستمتع باحلي القصائد الشعرية :good:
لك مني كل التحية والتقدير

محمد نديم
27-09-2006, 12:50 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

تحياتي وتهنئتي للجميع بشهر الصوم الكريم


ما بين القصيدة والعصيدة
ربما كان من الغريب أو الطريف أن يقف الشاعر ليعالج أوزان الخضار واللحوم لا أوزان الشعر والقصيدة
وهو يتمنى أن تكتمل وجبته نضجا وتصير صالحة للأكل كما يحرص على إنضاج قصيدته لتكون صالحة للتذوق
وبعيدا عن تجاربي الخاصة في الطبخ وهي محاولات كانت نهايتها الفشل الذريع أحيانا أو المأساوي أحيانا أكثر ولهذا ابتعدت تماما عن ماضي المؤسف في الطبخ وآثرت السلامة

لقد اخترت لكم وجبة من مجلة مشهورة وموثوق بها
وقد ذكرت المصدر في أسفل المقال ... لمن يريد أن يطلع عليه.
وأرجو الله أن تنال رضاكم
والكاتب الذي هو أنا محمد نديم يعلن عدم مسئوليته عن نتائج هذه الطبخة سواء أثناء إعدادها أو بعد تناولها ... هذا إن كانت النتيجة صالحة للأكل .

الدجاج المحشي بالجبنة


المقادير :
1- 4 صدور دجاج دون عظم أو قشرة
2- بصلة مفرومة ناعما
3- فصا ثوم مفرومان ناعمان
4- كوب من جبنة موزاريللا مبشورة ناعما
5- بقسماط محمص مفتت لأجزاء ناعمة.
6- ملح وفلفل اسود
7- ملعقتا دقيق
8- بيضة مخفقة
9- 4 ملاعق زيت زيتون
10- ملعقة إكليل الجبل الطري المفروم.

الطريقة

1- مدي صدور الدجاج أفقيا لتصبح مستوية
2- اخلطي البصل والثوم مع الجبن وإكليل الجبل وربع كمية الخبز
3- تتبل المقادير بالملح والفلفل الأسود
4- اعملي فتحة عرضية في صدور الدجاج
5- احشيها بخليط البصل والجبن ولفيها بشكل دائري واحرصي عل
ألا تتسرب الحشوة للخارج. واغلقي جوابنها بالخلة.
6- اغمسيها في البيض المخفوق والبفسماط المفتت.
7- ثم حمريها في زيت عميق لمدة 25 دقيقة أو حتى تنضج تماما


ولكل الأحباء اللي مش بيحبوا الفراخ أقدم وجبة
( خروف مشوي )

المقادير :
1- بصلة كبيرة جدا
2- بهرات وتوابل متنوعة

الطريقة :
1- اشوي البصلة جيدا
2- أخرج البصلة من الفرن
3- ضعها في إناء وتبلها جيدا وقدمها ساخنة ..... أومال فين الخروف المشوي ؟
ما هو على رأي المثل : بصلة المحب ..... خروف


وكل عام وكل وجبة وانتم جميعا بخير
محمد نديم

.

ملاحظة
: نسبة السعرات الحراية : 470 سعرة حرارية
نسبة الدهنيات 26 جرام
من مجلة ( سيدتي ) العدد 1191
السبت 9 يناير 2004

الشركة السعودية للأبحاث والتسويق البريطانية المحدودة
(هشام ومحمد علي حافظ)

sayedattia
27-09-2006, 01:48 PM
الأستاذ والشاعر / محمد نديم

أولا : كل عام وانتم بخير ,يارب يعود عليك هذا الشهر الفضيل باليمن والخير والبركات.......
ثأنيا : حينما عرفت ان أخي محمد هو الذي سيتولي تقديم طبق اليوم ... سارعت الي الدخول لأنهل من روائعه وأغذي نفسي وروحي بإبداعاته ... وحينما مررت وجدت وجبة شهية وهي الفراخ المحشوة بالجبنة .... وتخيلت نفسي علي مائدة الإفطار بعد حوالي3 ساعات من الآن وأنا (باهبر) هذه الوجبة الشهية ... وفتشت عن الحلو الذي ستقدمه ( أقصد : أشعارك الرائعة ) فلم أجد منها شيء ... وأنا أعلم جيداً أنك ابو الكرم ... ولن أتنازل عن الحلو .... في إنتظار إبداعاتك ... في إنتظار روائعك بمناسبة هذا الشهر الكريم .... فهل إنتظاري سيطول ..؟؟!!!

يحيى زكريا
27-09-2006, 02:02 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

تحياتي وتهنئتي للجميع بشهر الصوم الكريم


ما بين القصيدة والعصيدة
ربما كان من الغريب أو الطريف أن يقف الشاعر ليعالج أوزان الخضار واللحوم لا أوزان الشعر والقصيدة
وهو يتمنى أن تكتمل وجبته نضجا وتصير صالحة للأكل كما يحرص على إنضاج قصيدته لتكون صالحة للتذوق
وبعيدا عن تجاربي الخاصة في الطبخ وهي محاولات كانت نهايتها الفشل الذريع أحيانا أو المأساوي أحيانا أكثر ولهذا ابتعدت تماما عن ماضي المؤسف في الطبخ وآثرت السلامة

لقد اخترت لكم وجبة من مجلة مشهورة وموثوق بها
وقد ذكرت المصدر في أسفل المقال ... لمن يريد أن يطلع عليه.
وأرجو الله أن تنال رضاكم
والكاتب الذي هو أنا محمد نديم يعلن عدم مسئوليته عن نتائج هذه الطبخة سواء أثناء إعدادها أو بعد تناولها ... هذا إن كانت النتيجة صالحة للأكل .

الدجاج المحشي بالجبنة


المقادير :
1- 4 صدور دجاج دون عظم أو قشرة
2- بصلة مفرومة ناعما
3- فصا ثوم مفرومان ناعمان
4- كوب من جبنة موزاريللا مبشورة ناعما
5- بقسماط محمص مفتت لأجزاء ناعمة.
6- ملح وفلفل اسود
7- ملعقتا دقيق
8- بيضة مخفقة
9- 4 ملاعق زيت زيتون
10- ملعقة إكليل الجبل الطري المفروم.

الطريقة

1- مدي صدور الدجاج أفقيا لتصبح مستوية
2- اخلطي البصل والثوم مع الجبن وإكليل الجبل وربع كمية الخبز
3- تتبل المقادير بالملح والفلفل الأسود
4- اعملي فتحة عرضية في صدور الدجاج
5- احشيها بخليط البصل والجبن ولفيها بشكل دائري واحرصي عل
ألا تتسرب الحشوة للخارج. واغلقي جوابنها بالخلة.
6- اغمسيها في البيض المخفوق والبفسماط المفتت.
7- ثم حمريها في زيت عميق لمدة 25 دقيقة أو حتى تنضج تماما


ولكل الأحباء اللي مش بيحبوا الفراخ أقدم وجبة
( خروف مشوي )

المقادير :
1- بصلة كبيرة جدا
2- بهرات وتوابل متنوعة

الطريقة :
1- اشوي البصلة جيدا
2- أخرج البصلة من الفرن
3- ضعها في إناء وتبلها جيدا وقدمها ساخنة ..... أومال فين الخروف المشوي ؟
ما هو على رأي المثل : بصلة المحب ..... خروف


وكل عام وكل وجبة وانتم جميعا بخير
محمد نديم

.

ملاحظة
: نسبة السعرات الحراية : 470 سعرة حرارية
نسبة الدهنيات 26 جرام
من مجلة ( سيدتي ) العدد 1191
السبت 9 يناير 2004

الشركة السعودية للأبحاث والتسويق البريطانية المحدودة
(هشام ومحمد علي حافظ)

شوف بقى يا عم محمد...

اولا رمضان كريم وكل سنه وحضرتك طيب وبالف خير وسلامه

ثانيا..صدور الدجاج حنعملها ونجربها وانشاءالله تطلع حلوه وجميله حتى لو ماطلعتش حلوه

برضو حناكلها لانها من ايدك ومن وشك السمح واخلاقك العاليه ..ماشى ؟؟؟؟

ثالثا..البصله حناكلها وحنعتبرها خروف لاننا بنحبك والبصله من حضرتك حتبقى خروف ولو

حبيت حنعتبرها عجل مش بس كده داحنا حنعتبرها مجزر الى بحاله مبسوط يا عم محمد؟؟

نيجى بقى للجد...حضرتك بتقول اخلطي البصل والثوم مع الجبن وإكليل الجبل وربع كمية الخبز

انا بقى عاوز اعرف ايه هو اكليل الجبل ده واجيبه منين يا ترى واشتريه من عند مين العطار

ولا البقال ولا اطلع على جبل المقطم مثلا واخطف الاكليل ولا التاج من على راسه واديه لامى

واقول لها اخلطيه مع البصل والثوم مع الجبن وربع كمية الخبز...رد على يا عم محمد الله لا

يسيئك مانا مش حسيبك النهارده وانا قعدت خلاص ودماغى بقت انشف من حجر رشيد وعاوز

اعرف ايه هو اكليل الجبل ده وبص مش حاكل ولا اشرب الا لما تقول لى ايه هو .....

اخى الغالى محمد نديم باذن الله الاكله حتطلع فل الفل ومتشكرين على تعبك معانا وكل سنه

وحضرتك طيب وبالف خير...

يحيى زكريا

محمد نديم
27-09-2006, 02:14 PM
الأستاذ سيد عطية المحترم
لا تقلق القصيدة جاية جاية ويمكن القصيدة اختلطت بالعصيدة واكيد حتظهر....

أما أخونا يحيى زكريا وراس جدتي ما اعرف ايه هو اكليل الجبل ده ههههههههههههههههه
عشان كدة انا نشرت اسم المجلة اللي اقتبست منها الأكلة
ولعلمك انا ما سكتش انا سألت عن اكليل الجبل قالوا لي حاجة كدة زي الكرفس أو الشبت خضار يعني ناعم الورقة صغيرها ... مكن بشوفو في السوبر ماركت زي ما بشوف حاجات كتير .. وعشان مش بنستخدمها منعرفشي اسمها ولكن المهم أنه ليس طوبا او حجارة ههههههههههههههههه
يا سيدي حط بداله بقدونس .....بس انا مش مسؤول عن النتيجة
يعني هي يا يا اخ يحي حتقف على الأكليل ؟ بلااااش منه
واسلق الفرخة واهبرها من غير جبنه هههههههههههههههه ... ونخللي الجبنة للسحور وألا هو افترا واسراف وبس؟ ههههههههههههه
وبعدين يعني فراخ ونحشيها جبنة غريبة شوية صح؟
والله والله هي كدة في المجلة ... وانا مجربتهاش لأن تجاربي في الطبخ لا يحمد عقباها ... يدوب بيض اوملت وسلامتك أو مكرونة نصف معجونة ماشب .... أما أن أطبخ فراخ ومحشية كمان ... فتلك أماني الأخرس أن يصبح مطربا مشهورا ههههههههههههه

ما عليك يا أخ يحي من الإكليل .... بس انت ممكن تسأل عنه في اي سوبر ماركت ممكن تلاقيه ... أو في مجلة سيدتي ....
وكل سنة وتانت طيب
واضحك الله سنك وقبل صيامنا وصيامك وغفر دنبنا ودنبك
وكل عام وأنتم بخير.

ليلة عشق
27-09-2006, 10:00 PM
الأخ الفاضل الأستاذ محمد نديم

بصراحة أنا لما عرفت أن حضرتك هتجوعنا هتجوعنا ....
قلت مش ممكن ....
أستاذ محمد نديم أي شيء يمسكه بأيده بيكون إبداع قلمه مبدع ......
هيكون أكيد مطبخة أيضا مبدع ......
ولما قريت الوصفة الجديدة جدا عليا ......
قلتها ومازلت أقولها أنت مبدع والدليل أمامنا في اختيارك الرائع ....
ولكني مع والدي الغالي سيد عطية في انتظار الحلو من أناملك الذهبية .....
سلم قلمك وإبداعك وفكرك .....
وكل عام وأنت بخير وبأسعد حال .....
لك خالص تقديري واحترامي ....

تحياتي
ليلة عشق

محمد نديم
27-09-2006, 10:10 PM
الأخت الفاضلة ليلة عشق
كل عام وانت بخير
وشكرا لمرورك بمطبخي المتواضع وشكرا لرأيك .

وياريت تجربي الأكلة دي عشان أطمن على المقادير والطعم
وياريت تبعتي لنا طبق لموائد الرحمن لأخوانك اللي مش بيعرفوا يطبخوا.ومقضينها ديليفري.
لك تحياتي العاطرة ورمضان كريم

نديم

بنت مصر
28-09-2006, 12:59 AM
هههههههههههه يا أستاذ نديم
انا بقا مش هتنازل عن الخروف

والا هو زي ما بيقولوا في الامثال جعان والا تنام خفيف هههههه


عموما الف شكر ليك يا استاذ نديم على الوصفة الرائعة
انا شايفاها طريقة جديدة جدا وانا باحب التنويع في عمل الفراخ
هجربها واقول لك على النتائج ..


الف شكر ليك مرة تانية على هذه الطبخة الموزونة


بسنت

boukybouky
28-09-2006, 01:36 AM
ايه الوصفات الجميلة ديه بس

تسلم إيدك يا أستاذ محمد و الله.....

انا كنت بتساءل ايه هو اكليل الجبل بس الحمد الله أم احمد الله يخليلها

انقذت الموقف و عرفتني فقلت بقي اقولكم هو الروز ماري

و هضم صوتي ايضاً لصوت أستاذنا سيد عطية فين بقي الحلو؟؟؟

عايزين نحلي بكلماتك الرقيقة و اشعارك الجميلة

في إنتظارك هنعمل الشاي و نستني :)

في رعاية الله ،،،

أم أحمد
28-09-2006, 01:45 AM
ايه يا جماعة كلكم داخلين مش عارفين ايه اكليل الجيل
ده حاجة سهلة خالص
علي العموم هو اسمه المعروف عندنا هو الروز ماري دي معلومات بسيطة عنه
وسيبوا بقي استاذ نديم في حاله هههههههه
خليه يركز لنا في القصيدة اللي لن اتنازل عنها ابدا :good:
ماهو بقي مش هنفوت الفرصة الجميلة دي في الاستمتاع بقصيدة من روائعك يا استاذ نديم

معلومات عن الروز ماري
حصا البان ROSEMARY





حصا البان Rosemary

نبات عشبي معمر دائم الخضرة يصل ارتفاعه إلى حوالي مترين ويعرف ايضاً باسم اكليل الجبل وهو نبات عطري يزرع في الحدائق ويستخدمه الاوروبيون على نطاق واسع ويعتبر من النباتات الشائعة لديهم.



الأسم العلمي : Ros marinus oficinalis



الجزء المستخدم: جميع اجزاء النبات الهوائية

http://www.khayma.com/HAWAJ/HERBPIC0/hasaalbanf.gif

ومعلومات اكتر هتلاقوها علي اللينك التالي

http://www.khayma.com/HAWAJ/hassalban.htm

ما شاء الله عليك استاذ محمد
اختيار جميل لاكلة جديدة علينا:y:
تسلم ايدك استاذ محمد
وبرضه في انتظار القصيدة
:f: :f:

د. حسان الشناوي
28-09-2006, 05:42 AM
أستاذي الكبير
د. نديم

طعمتُ العصيدة ؛ أين القصيده ؟ = ألا هل ملأت لكلٍّ بريده؟
بأطباق شعر تسيل اللعاب = وتطلق للشيف كفا سديده
وما الشيف إلا ( نديم ) ( الصواني)= وإلف جفان الكرام المديده
يشير فتنثر من حولنا = موائده المترعات الجديده
وحلواه أمتع بها من مذاق = وأكثر بها من صنوف عديده
فياسيدي نحن صمنا فأين = عصيدة شعرك؟ أين العصيده؟
وعذرا إذا ما ألح سؤالي = فأنت جواد نحب وروده
__________________

محمد نديم
28-09-2006, 08:54 AM
هههههههههههههههههههه

شكرا يا بسنت لتشجيعك وياريت تبعتي طبق عبر الهوت ميل عشان بفضل سخن.
وإلى بوكي بوكي ميرسي جدا لكلماتك والقصيدة العصيدة جت انهاردة وان شاء الله تشوفيها تحت الكلام ده
والى أم أحمد مشكورة جدا جدا أن أنقذتني ... ومشكورة على المعلومات القيمة عن إكليل الجبل.اعمل إيه ؟
(العالم سابوا الفراخ ومسكوا في الإكليل )
.... شكرا شكرا ربنا يخلي لك أحمد

كل سنة وانتم جميعا بألف خير وماشاء الله دكتورنا العزيز حسان في مطبخي المتواضع ... يا أهلا وسهلا ... الشاي يا ولد .. وكرسي هنا للبيه.واليكم هذه القصيدة ... العصيدة ...


الوسادة ... المشوية


غـَفـلت عيني على جوع=فإذا بيَ في قصر السلطانْ
وسمعت هناك على بعد=من نادَى في كل (جَعَانْ)
فجريت كجرو مسعور=ونسيت الصحبة والخلانْ
ورأيت موائد عامرة=بلذيذ الطبخ ولحم الضآنْ
وشممت حماما مشويا=وديوك الرومي والغزلانْ
(كلبشت) بتيس مشوي=وغرست ضروسي والأسنانْ
وملأت البطن بلا مضغ=وأكلت كعفريت الجانْ
فإذا بي أصحو (مفزوعا)=وصراخ في كل مكان
والناس جميعا من حولي=جدتي وكل الجيرانْ
صَرَخَتْ (يا مصيبتي ويا خرابي)=والله يا عالم دا جنانْ
قد أكل (الولد) وسادته=لم يتركْ قطنا أو كتانْ.


مع الاعتذار لفيلم الوسادة الخالية

محمد نديم
الكويت 28 / 9 / 2006
6 رمضان 1427

محمد رفيع
28-09-2006, 09:17 AM
الاستاذ محمد نديم

سلمت يداك يا رجل ، ما هذا الابداع والله انى لازعم ان هذه القصيدة خليقة ان تنضم لطرائف الشعر العربى ، كرم رمضانك ولانت لك قوافيك ودمت لنا مبدعا جميلا

محمد نديم
28-09-2006, 09:30 AM
أستاذي الكبير
د. نديم

طعمتُ العصيدة ؛ أين القصيده ؟ = ألا هل ملأت لكلٍّ بريده؟
بأطباق شعر تسيل اللعاب = وتطلق للشيف كفا سديده
وما الشيف إلا ( نديم ) ( الصواني)= وإلف جفان الكرام المديده
يشير فتنثر من حولنا = موائده المترعات الجديده
وحلواه أمتع بها من مذاق = وأكثر بها من صنوف عديده
فياسيدي نحن صمنا فأين = عصيدة شعرك؟ أين العصيده؟
وعذرا إذا ما ألح سؤالي = فأنت جواد نحب وروده
__________________


أستاذنا الجليل د. حسان



وصمتم فجعتم , صرختم علي=هلكنا نديم فأين العصيدة؟
وها أنا ذا قد قد عجنت العجينَ=وجهزت للطبخ حلو (المديدة.*)
وصبرا علىَ فإني رقيق=وهذي الفنون على جديدة
وماكنت بالشيف بين الصواني=أو في الخبيز كأم رشيدة.
فبالكاد أسلق بيضَ الدجاج=وليس لدي صنوف عديدة
سوى(المخ) أعصر منه الكلام=فينساب منه (إدام) القصيدة.


المديدة : أكلة أسوانية وتعتبرمن الحلويات ... (شبيهة بالمهلبية )

أم أحمد
28-09-2006, 09:36 AM
ههههههههههه
مش ممكن قصيدة اكثر من رائعة
دي اخرتها يا استاذ نديم
اكل الوسادة والخالية كمان ههههههههههه
لا بجد روعة
تسلم ايدك يا رب
وكل عام وانت بكل الخير

sayedattia
28-09-2006, 10:10 AM
[


الوسادة ... المشوية


غـَفـلت عيني على جوع=فإذا بيَ في قصر السلطانْ
وسمعت هناك على بعد=من نادَى في كل (جَعَانْ)
فجريت كجرو مسعور=ونسيت الصحبة والخلانْ
ورأيت موائد عامرة=بلذيذ الطبخ ولحم الضآنْ
وشممت حماما مشويا=وديوك الرومي والغزلانْ
(كلبشت) بتيس مشوي=وغرست ضروسي والأسنانْ
وملأت البطن بلا مضغ=وأكلت كعفريت الجانْ
فإذا بي أصحو (مفزوعا)=وصراخ في كل مكان
والناس جميعا من حولي=جدتي وكل الجيرانْ
صَرَخَتْ (يا مصيبتي ويا خرابي)=والله يا عالم دا جنانْ
قد أكل (الولد) وسادته=لم يتركْ قطنا أو كتانْ.


مع الاعتذار لفيلم الوسادة الخالية

محمد نديم
الكويت 28 / 9 / 2006
6 رمضان 1427[/QUOTE]

الأستاذ والشاعر / محمد نديم

لقد صبرت ونلت ... وجاءت قصيدتك كأحلي ( حلو ) يقدم علي موائد شهر رمضان
فشكراً علي العصيدة وشكراًً علي القصيدة ... فأحدهما قمة من قمم فن الطبخ العصري
والأخري قمة من قمم فن الشعر العربي ... دمت للشعر رائداً ... وكل عام وأنتم بخير [/FONT][/CENTER][/B]

boukybouky
28-09-2006, 10:16 AM
ايوة كده الحلو وصل ..تسلم إيدك يا أستاذ نديم

بجد ممتعة و شهية :)

و رد حضرتك علي د/ حسان كمان حاجة آخر عظمة و الله

واضح ان رمضان هذا العام سيكون له مذاق خاص مع مبدعي أبناء مصر

دمت بكل خير

في رعاية الله ،،

amal3
28-09-2006, 09:16 PM
الوسادة ... المشوية




غَفلـت عينـي علـى جــوع
فإذا بيَ فـي قصـر السلطـانْ
وسمعـت هنـاك علـى بـعـد
من نـادَى فـي كـل (جَعَـانْ)
فجريـت كـجـرو مسـعـور
ونسيـت الصحبـة والـخـلانْ
ورأيــت مـوائـد عـامـرة
بلذيـذ الطبـخ ولحـم الضـآنْ
وشمـمـت حمـامـا مشـويـا
وديـوك الرومـي والـغـزلانْ
(كلبشـت) بتـيـس مـشـوي
وغرست ضروسـي والأسنـانْ
ومـلأت البطـن بـلا مـضـغ
وأكـلـت كعفـريـت الـجـانْ
فـإذا بـي أصحـو (مفزوعـا)
وصـراخ فـي كــل مـكـان
والنـاس جميعـا مـن حولـي
جـدتـي وكــل الـجـيـرانْ
صَرَخَتْ (يا مصيبتي ويا خرابي)
والله يــا عـالـم دا جـنـانْ
قـد أكـل (الـولـد) وسـادتـه
لـم يتـركْ قطنـا أو كـتـانْ.





مع الاعتذار لفيلم الوسادة الخالية

محمد نديم



الله الله ياأستاذ محمد

ايه الخير دا كله فعلا رمضان شهر الخيرات

أكلة جميلة وصحبة رقيقة

لأ وكمان قصيدة كملت السفرة حلاوة

تسلم أيدك ويسلم لسانك وقلمك

كل سنة وأنت بألف خير وتمتعنا كمان وكمان

آمال مصطفى

صفحات العمر
29-09-2006, 08:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحبيب د. محمد نديم

وتواجد غير عادى لفارس من فرسان الكلمه

كشف لنا عن المزيد من المواهب لمبدع صاغ لنا وجبه عالية القيمه

فلطالما صاغ لنا وجبات من الابجديات لغذاء الروح واثراء الوجدان

ولكن هذه المره الوجبه لغذاء البدن:1:

كل الشكر على هذا الحضور البهى والروح الطيبه

والطعام الشهى :good:

وكل عام وانت برقيك ونقائك

لك دوما محبتى

محمد سعيد

لميس الامام
29-09-2006, 11:06 PM
الشيف العزيز محمد نديم

كل سنة وانت طيب ..اكلة لها العجب والله ..جميلة وطعمة آه ياني ..هو اكليل الجبل اللي محيرنا..بس بسيطة مشي الحال مع البقدونس ..واللي عجبني اكثر ادراج السعرات الحرارية..يعني هي والجو ولعة ..بس برضه حاناكلها حاناكلها..واحنا نقدر نفوت...
زي ماقلت بصلة المحب خروف..هي خروف بعقل؟؟؟؟؟؟؟ احلى حاجة بحبها البصل المشوي بالفرن اروع من الف خروف..انت بس شمر واتحفنا بالاطباق الشهية ولك عندنا مانخليش ولا فتفوتة منها..وكل سنة وانت طيب ...ورمضان كرييييييييييييييييييم

لميس الامام

عصام علم الدين
01-10-2006, 11:11 AM
أخي الحبيب محمد نديم
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته

أنتهز فرصة هذه الدعوه الجميله على الفطار
حتى بعد وصولي المتأخر جداً لكي أهنئك بحلول هذا الشهر الكريم
وأدعو الله أن يتقبل منك ومنا صالح الأعمال
كل سنه وأنت طيب
وشكراً على العصيده والقصيده

أخوك
عصام علم الدين

د.ابودنيا
01-10-2006, 10:55 PM
الاخ الفاضل والشاعر القدير محمد مديم
كل سنة وانت طيب رغم تاخرها
والسنة القادمة تكون فى عمرة رمضان

قلب مصر
04-10-2006, 01:03 AM
ههههههه

القصيدة جميلة قوى قوى يا أستاذ محمد
والوصفة كمان حلوة قوى

تسلم ايدك على الاتنين

حسام عمر
04-10-2006, 03:41 PM
تسلم ايدك يا شاعر يا كريم


بصله


بس برضو حعتبرها خروف

وكل عام وانت واسرتك الكريمه بخير