المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : غرائب وطرائف ليلة الدخلة

سونيتا
15-09-2006, 08:13 PM
في الصومال
يأتي الزوج المحارب ثم يقوم بضرب عروسه أثناء الاحتفال .. لكي يجعلها تـُـسلِم له منذ البدء .. و تخضع له وتنفذ كل مطالبه .. و لكي تعترف بأنه السيد المطاع في البيت
و في جزيرة غرينلاند
يكون إحتفال العرس أشبه بأسلوب إنسان الكهف الأول .. إذ أن العريس يذهب إلى بيت عروسه ويجرها من شعر رأسها إلى أن يوصلها لمكان العرس
و في جزر كوك
تذهب العروسة إلى زوجها على بساط من الآدميين
فحسب تقاليد تلك الجزر .. فإن شباب هذه الجزيرة يقومون بالإستلقاء على الأرض ووجوههم إلى أسفل .. لكي تدوس العروس عليهم أثناء سيرها على ظهورهم .. حتى تصل إلى المكان الذي يجلس فيه زوجها
و في بورما
يتم إلقاء العروسة أرضا وذلك أثناء الإحتفال .. ثم يأتي رجل عجوز ويقوم بثقب أُذنيها .. فتتألم وتتوجع وتطلق الصرخات المدوّية .. ولكن ليس هناك من يسمع .. لأن الفرقة الموسيقية تبدأ بالعزف بأصوات صاخبة مع بداء العروسة في الصراخ .. و ذلك لكي لا يسمع أحد صرخات العروس
و في جزيرة جاوه
تصبغ العروس أسنانها باللون الأسود .. وتغسل أقدام زوجها أثناء حفل الزواج .. وهذا يـُـعتبر دليل منها على استعدادها لخدمة زوجها طيلة حياتها
و في قبيلة نيجريتوفي المحيط الهادئ
يذهب الخطيبان إلى عمدة القرية .. فيمسك العمدة برأسي الزوجان ويضربهما ببعض .. وبهذا يتم الزواج
مراسم الزواج في البحيره
يأتي الزوج لابــس أبيــض في أبيــض
فرحان بقى
و بعــد سنه تلاقي الزوجين متخرشمين
و إللي متجبس و إللي نايم في السرير
و تلاقي كــل الجــزم و الشابشــب متقطعه و متبهدله من كتر الحــدف بيها :1:

mr_virus
15-09-2006, 09:04 PM
المفروض انكم تحمدوا ربنا على انكم مش بيتعمل فيكم كدة

mido elmasry
15-09-2006, 09:05 PM
عشان تعرفوا انكوا فى نعمه مش عارفين قيمتها

kalecoper
15-09-2006, 11:28 PM
انا من رأيى لازم الحاجات دى تتطبق اجبارى فى مصر

ادى الرجاله ولا بلاش :y:

مش تقولى خلع و بتاع داحنا بنتبهدل يا با :'(

يعنى الواحد يتجوز عشان يتبهدل

اللى بيحصل ان الواحد بيتجوز ملاك كلها شهرين و تلاقيها :hop: :hop: :hop: :hop:

سلام دلوقتى عشان المدام بتنادى
ايووووووووووووووووووووووووووووووووا

تحياتى

سونيتا
16-09-2006, 04:46 PM
سلام عليكم
mr_virus الحمدلله على كل شيء يا اخويا بس ان كان غيري يقبل يتعمل فيه كدا فأنا اكيد مش هقبل وواضح انك بتتكلم بجديه علشان كدا باولك ما كان ولا عاش اللي ممكن في يوم مـ الايام يعمل فيا انا كدا:y:
mido elmasry ان كان بالنسبالك ان الواحده يكون ليها زوج وتصبح امرأة وتتعامل بالطريقه دي فبلا جواز بلا بطيخ وان كنا واخدين منكم حاجه تعالوا خدوها :@ ال يعني زي اللي بيدينا حاجه من عنده ، يابني ما هو دى شرع ربنا وواجب عليك تنفذه بأنك تعامل مراتك معاملة حسنه في كافة نواحي الحياة!
kalecoper واللهي بتتكلم بجد؟ طب اديك اللي انت عاوزة ازا قدرت اتطبق الحاجات دي في مصر ، بس متهالي دى هيكون مخالف للكلام الل قالوا ربنا حول معاملة الزوج لمراته ! وبالنسبة للخلع والبتاع اللي بتاول عليه دى فـ متهالي مفيش قوة بالدنيا تجبرك بأنك تتجوز وكمان بردو مفيش قوة بالدنيا تجبرك بأنك تقوم بالواجب اللي بتاول عليه "بهدلة" وبعدين يعني احنا ذنبنا ايه ازا هيا مديالك بومبه؟مانت اخترت غلط مـ الاول
ولاحظ انك انت اولت عليها"المدام" دى بيتناقض مع اللي اولته ويا ريت يكون دى مجرد كلام همجي منك مش اكتر !
علشان مأولش عليك انسان "متخلّف":y:
ولو اني متأكدة من دى ، بس معرفش ليه الكلام اللي مالوش لازمة دى :@
لا اله الا الله

mido elmasry
16-09-2006, 05:09 PM
mido elmasry ان كان بالنسبالك ان الواحده يكون ليها زوج وتصبح امرأة وتتعامل بالطريقه دي فبلا جواز بلا بطيخ وان كنا واخدين منكم حاجه تعالوا خدوها ال يعني زي اللي بيدينا حاجه من عنده ، يابني ما هو دى شرع ربنا وواجب عليك تنفذه بأنك تعامل مراتك معاملة حسنه في كافة نواحي الحياة!

اه معلش حضرتك خدتى السلطانيه وعايزينك تراجعيها عشان مش بتعتنا...

سونيتا
16-09-2006, 08:33 PM
سلام عليكم
mido elmasry : اه معلش حضرتك خدتى السلطانيه وعايزينك تراجعيها عشان مش بتعتنا...
معلشي اما توضّح كلامك هبئا ارد عليك، وان مكنتش هرد عليك واكتب دى ، بيكفي اني اعرف انت ايه بيني وبين نفسي ...
وبعدين انا معرضتش الموضوع دى علشان نختلف في اراء مش لازم نتناقش فيها اصلا
كان موضوع عابر مش اكتر ، بس اضطريت ارد رد جدّي لان البعض رد ع الموضوع رد جدّي وكان غلط ، ع العموم الموضوع مش للمناقشه وبلاش يسبب بلبلة.......

طـــــير في الســـما
16-09-2006, 08:40 PM
سلام الله عليكم
انا شايفة الموضوع دمه خفيف جدا............و لو جينا للجد، نحمد ربنا مليون مرة علي إسلامنا اللي كرم المرأة كما لم يكرمها دين ،،،،،،،،،،،،،شكرا لك

mido elmasry
16-09-2006, 09:47 PM
سلام عليكم
mido elmasry : اه معلش حضرتك خدتى السلطانيه وعايزينك تراجعيها عشان مش بتعتنا...
معلشي اما توضّح كلامك هبئا ارد عليك، وان مكنتش هرد عليك واكتب دى ، بيكفي اني اعرف انت ايه بيني وبين نفسي ...
وبعدين انا معرضتش الموضوع دى علشان نختلف في اراء مش لازم نتناقش فيها اصلا
كان موضوع عابر مش اكتر ، بس اضطريت ارد رد جدّي لان البعض رد ع الموضوع رد جدّي وكان غلط ، ع العموم الموضوع مش للمناقشه وبلاش يسبب بلبلة.......

من الواضح انك زعلتى خالص بس والله انا كنت بهزر بس دمى طلع تقيييييييل خالص معلش وان شاء تغيرى الصوره اللى رسمتيهالى لانها اكيد مش صورتى وانا مبتناقش معاكى فى الموضوع ده لاننا ملناش دعوه بيه اساسا انا كنت بهزر بس دمى طلع تقيييييييل ...