المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مقابلة عمل...

rofa
16-07-2006, 09:43 PM
نصااااااااااااااااايح للمقابلة الشخصية

تعتبر طبعا المقابلة الشخصية اكتر اهمية من السيرة الذاتية نفسها لانك هتقابل صاحب العمل او الشخص المسؤل عن الوظيفة الى انتا رايح تتقدم ليها وطبعا هقولكوا على نصايع عامة الاول تقدروا تقولوا كده كماليات لانك هتبقى عامل زى وجهة العمارة كده اليوم ده وهى :
1-اللبس الى على الحبل ومتكونش فى بقعة واحدة فى الهدوم تكون زى الفل من الحبل عليك عدل وترش حبة برفان لزوم الشياكة وياريت متبقاش ريحة الخنفرى .

2-ياريت بلاش قلاطة وتوصل فى المعاد بالظبط مش هقولك قبله بس على الاقل فى نفس المعاد بتاع المقابلة الى اتحددت ومش لازم يعنى تركب اتوبيس المرة دى وتتأخر خليها اول يوم عليك واركب ميكروباص

3-ياريت لو ولد تسلم على صاحب الشركة مش لازم تقرف اوى منه ده برده لو حصلك نصيب هيكون رئيسك فى الشغل والى هيديك المرتب بتاعك .

4-ياريت تكون واثق من نفسك جدا واعرف انك لو اول مرة تروح تتقدم لوظيفة ولسه متخرج يعنى انتا لسه مفيش خبرة فى مجال العمل فى الشغل ورايح تتعلم علشان كده خليك واثق فى نفسك قوى وخصوصا ان فى وظايف كتيرة زى المبيعات مثلا عايزة واحد فعلا واااااااااااااثق من نفسه

5-ايااااااااااااااااااااااااااكم والانعرة وانكوا تستخدموا الكلمات الانجليزية الكتيرة وخصوصا لو انتوا متعرفوش معناها ومجرد سمعتوها وبس لان ده بيخلى ناس كتيرة تتنرفز وانا من ضمنهم بصراحة

6-بلاش والنبى تروح مكشر خليك كده دايما بشوش فى وجه الناس وخصوصا الى رايح تشتغل معاهم حتى لو عندك مشاكل ايه علشان مش زنب الناس دى تبص على الوشوش الحلوة المكشرة دى كل يوم الصبح

7-المرتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتب بلاش بقى موضوع انا مخودش اقل من 10008900909جنيه فى الساعة والحسابة بتحسب دى لانك كده هضيع فرص كويسة كتير من ايدك حتى لو انتا فعلا تستحق اكتر من المرتب ده بس على الاقل اديك بتاخد خبرة هتنفعك بعد كده وكمان اديك هتشتغل بدل الانتخة فى البيت .

اهمممممممممممممم نقطة ودى بعيد بقى عن النصايح بتاعت المقابلة الشخصية وهى :
انك متحسسش المدير او صاحب الشركة ان محتاج للوظيفة دى يعنى متتنكش وفى نفس الوقت متتدلقش حسسه انها عادة جت جت مجتش خلاص هيجى غيرها وهى دى اهم حاجة حبيت اوصلهالكوا.

dalia_110
17-07-2006, 05:20 PM
ههههههههههههههههههههههه

بس هو فين الشغل ده

ضابط شرطة
17-07-2006, 11:42 PM
الشغل في الشركة

نصايح حلوة بس افرض عملت انها مش فارقه و الراجل ما صدق و قال طيب خلاص ابقى ناصح ؟؟ :d

مشكووووووووووووووووووووور

أشجان الليل
18-07-2006, 01:20 AM
فكرتنى بأيام البحث عن وظيفة..
رحت مقابلتين واشتغلت من التالته..
كان أسوأ أسبوع فى حياتى هو الأسبوع اللى كنت ببحث فيه عن وظيفه.. لأنى أكره موت إن حد يحسسنى أنى شغاله عنده أو مشغلنى...!!!
لأن أنا شايفه إن صاحب العمل ده محتاجنى أكتر ما أنا محتاجه له..أنا ممكن أعد فى البيت معززه مكرمه واللى عاوزاه بابا هايجيبهولى... إنما هو محتاج مهندس شاطر يخلص الشغل المتراكم عنده!!!
ماعلينا.. أنا افتكر إن الوظيفه اللى انا فيها دلوقت كان متقدملها أكتر من 70 مهندس راجل.. والناس اختارونى منهم.. وبصراحه يعنى دى حاجه بسطتنى من نفسي أوى :):)

عقبال ما تشتغلوا كلكم.. وبعد كده ربنا يفتحها عليكم وتستقلوا بنفسكم
تحياتى

بنت شهريار
19-07-2006, 10:13 PM
حلوووووووووووووة اووووووووووووووى
تسلم ايدك عزيزتى
تقبلى تحياتى..

moura
09-09-2006, 11:10 AM
هههههههههههههههههههههههههههههه

جميلة جدا جدا يا روفة

تحفة تحفة