المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الاتحاد الدولي للتأريخ والاحصاء : الدوري المصري الأقوى عربياً وأفريقياً

عصام كابو
12-07-2006, 12:02 AM

أعلن الاتحاد الدولي لتأريخ واحصاءات كرة القدم (IFFHS) يوم الثلاثاء قائمة بأفضل بطولات الدوري في العالم واحتل فيها الدوري الإيطالي المركز الأول وجاء الدوري المصري في المركز العشرين على العالم كأفضل دوري عربي وأفريقي.

وتقدم ترتيب الدوري المصري من المركز الـ28 الذي كان يحتله في العام الماضي إلى المركز العشرين هذا العام متقدما على جميع بطولات الدوري في الوطن العربي وقارة أفريقيا ، وتقدم الدوري المصري أيضا على العديد من بطولات الدوري في قارة أوروبا مثل الدوري البلجيكي والسويسري والروسي والنمساوي.

وجاء ترتيب أفضل 10 بطولات دوري في العالم على النحو التالي :

1- الدوري الإيطالي
2- الدوري الإسباني
3- الدوري الإنجليزي
4- الدوري الفرنسي
5- الدوري الأرجنتيني
6- الدوري البرازيلي
7- الدوري الألماني
8- الدوري المكسيكي
9- الدوري البرتغالي
10- الدوري الكولومبي

وجاءت قائمة أفضل بطولات الدوري في الدول العربية على النحو التالي :

20- الدوري المصري
23- الدوري الجزائري
26- الدوري الكويتي
30- الدوري التونسي
31- الدوري المغربي

ولم يظهر اسم بطولة الدوري في السعودية أو قطر أو الإمارات ضمن أفضل بطولات الدوري في العالم والتي نشرها الاتحاد الدولي للتأريخ والاحصاء من المركز الأول وحتى المركز الـ31

محمود زايد
12-07-2006, 08:28 AM
الف مبروك وبالتوفيق دائما للدورى المصرى
شكرا ياعصام على الخبر

عصام كابو
12-07-2006, 08:39 AM
الف مبروك وبالتوفيق دائما للدورى المصرى
شكرا ياعصام على الخبر

العفو يا حودة بس انت عارف بصراحة انا مش مصدق ان الدورى المصرى هو اقوى دورى عربى :p :p :p
مش بقولك الجماعه بتوع الاتحاد الدولى للتأريخ و الاحصاء دول شكلهم بيهرتلوا :rolleyes: :rolleyes:

محمود زايد
12-07-2006, 08:56 AM
عصام باشا الدورى المصرى مش اقوى دورى ماشى معاك فى كلامك بس هات ليا دورى اقوى منه
الدورى السعودى لولا المربع الذهبى مايبقاش فى دورى سعودى وهيبقى زي الدورى المصرى
الدورى التونسى مافيش غير الترجى فى تونس الافريقى من سنه 96 مش عارف ياخد الدورى
النجم الساحلى من سنه 97 مش عارف ياخد الدورى برضه والصفاقسى فاز بالدورى العام قبل الماضى بعد غياب 12 سنه من سنه94
الدورى المغربى نفس الحكايه 3 فرق بتنافس الوداد والرجاء ومن بعيد الجيش الملكى يعنى زى الدورى المصرى
الدورى الجزائرى نفس الحكايه فريقين فقط بيتنافسوا شبيبه القبائل واتحاد العاصمه ومن بعيد المولوديه
دول اقوى الدوريات فى الوطن العربى ومعاهم الدورى الاماراتى وزيهم زى الدورى المصرى ومافيش حاجه زيادة يعنى انا مش شايف انهم الكالتشيو او الليجا الاسبانى

عصام كابو
12-07-2006, 09:30 AM
عصام باشا الدورى المصرى مش اقوى دورى ماشى معاك فى كلامك بس هات ليا دورى اقوى منه
الدورى السعودى لولا المربع الذهبى مايبقاش فى دورى سعودى وهيبقى زي الدورى المصرى
الدورى التونسى مافيش غير الترجى فى تونس الافريقى من سنه 96 مش عارف ياخد الدورى
النجم الساحلى من سنه 97 مش عارف ياخد الدورى برضه والصفاقسى فاز بالدورى العام قبل الماضى بعد غياب 12 سنه من سنه94
الدورى المغربى نفس الحكايه 3 فرق بتنافس الوداد والرجاء ومن بعيد الجيش الملكى يعنى زى الدورى المصرى
الدورى الجزائرى نفس الحكايه فريقين فقط بيتنافسوا شبيبه القبائل واتحاد العاصمه ومن بعيد المولوديه
دول اقوى الدوريات فى الوطن العربى ومعاهم الدورى الاماراتى وزيهم زى الدورى المصرى ومافيش حاجه زيادة يعنى انا مش شايف انهم الكالتشيو او الليجا الاسبانى

معاك حق يا حودة فى كلامك...... بس المشكلة ان الاتحاد الدولى ده عندة مقاييس للتقييم مش مريحانى
و برضة لازم نتساءل ليه الدورى السعودى و الاماراتى و القطرى مش موجودين فى القائمة!!!

حسام عمر
12-07-2006, 11:31 AM
طبعا ً

لازم يكون كده

عشان انا بروح الاستادات

عصام كابو
14-07-2006, 11:49 AM
طبعا ً

لازم يكون كده

عشان انا بروح الاستادات

اكيد يا حسام :y:

B I D O 82
17-07-2006, 06:06 PM
الدوري الذي افسده الاهلي في المركز الـ 20 عالميا .. والاول افريقيا وعربيا ..

ياحلاوه ياولاد

عصام كابو
18-07-2006, 07:36 AM
شكرا يا بيدو على المرور
واضح انك اهلاوى مش كدة؟؟؟ :y: :y: :y:

على العموم اهلا بيك فى المنتدى و نورت قاعة الرياضة

*189*

B I D O 82
18-07-2006, 02:07 PM
اكيد يامان اهلاوى قلباُ وقالبا

عصام كابو
18-07-2006, 02:28 PM