المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ينعل ابو الرجيم

ta3mia
20-08-2002, 08:21 AM
دائمن ما تتكلم الصحف والمجلات عن الطرق والوصفات المختلفة للنحافة و الرشاقة و المحافظة علي الوزن
بس انا ها قول لكم اذاى تتخنو و تربربم ، و زي ما كل وحدة مش بتعرف تعمل رجيم ، بتكون كلمتها المشهورة ،
ينعل ابو الرجيم صحيح ينعل ابو الرجيم و الرشاقة والعظام المتحركة ... مفيش احلي و لاا طعم من الست الحلوة المليانه بس مش الدبابة :)
اللي عايز يتخن يسمع كلامي

الحلبة
تغلي الحلبة و هي معروفة عند المصريين باستعمالها للمرآة في مرحلة النفاس و لكن خلي بالك ما تغليش الحلبة كثير يعني غليان خفيف لما تستوي الحبوب بعدين تصفا طبعا اشربي بالهناء والشفاء بعد اضافه كام ملعقة كدا من السكر و لو كان عسل يبقي بالهناء والشفاء خلي بالك احنا ما بنرميش حاجه يعني حبوب الحلبة ها تطحن و تشيليها ببرطمان تلهطي منه ملاعق و أنتي سادة مناخيرك و كله يهون علشان خاطر الربربه :) :) :)

الحمص
و عند الخليجين الدبس و نسلق الحمص و نضيف له التمليحه بتاعته و الذي منه و بعدين نطحن معاه موز و كمان حليب كامل الدسم

العسل
يؤخذ ملعقتان صغيرتان من العسل صباحا، وملعقتان في الساعة العاشرة وملعقتان مع الغذاء لمن أراد السمنة المحققة

النشويات
طبعا اديها مكرونة ، اديها رز ، و كتري من الفته ، مع ملاحظة ان يكتمل يومك بالشكولاته ، و نصيحة لا تنسي الخضراوات فهي حبيبة القل دي بجد كانت حاجات بتخن بس انا بقولك انا مليش دعوه :) :) lol

ابن مصر
20-08-2002, 09:06 AM
واللة انت سكر
ودمك زي العسل

رجيم اية يا شيخة سيبك منة
مفش احسن من الطبيعي
كلة طبيعي x طبيعي

وعلي رايك
ينعل ابو الرجيم الف مرة
كلي واشربي وخليها علي اللة

والنبي متحرمينا من كلامك العسل دة

اوكي ?

طب شكرا يا ستي

ta3mia
04-09-2002, 11:46 AM
SHOUKRAN BASHA:1:

حبيبي دة
04-09-2002, 03:18 PM
بتشكرين علي اية
هو انا لسة اولت حاجة

واصفة ولا في الاحلام
مشكورة ta3mia
واللة يخليكي

اخيكي -----لا مش اقول اسمي
بعدين انت كمان تزعلي مني
هو انا نقص يا خوية
سلمو عليكم

ta3mia
25-09-2002, 12:21 PM
رجيم الحليب
تنحيف بالحليب بعض مشتقات الحليب يساعد على التنحيف وإنقاص الوزن الزائد. فشرب الحليب القليل أو الخالي من الدسم يجعل الإنسان يأكل كميات أقل من الطعام، وذلك بإعتبار الحليب من الأغدية كبيرة الحجم، أي أنه بالإمكان إستهلاك كميات كبيرة منه دون الحصول على سعرات حرارية كبيرة. ويمكن تقليل الكمية المستهلكة من الطعام بنحو 150 سعراً حرارياً بشرب كوب من الحليب خالي من الدسم قبل الوجبة. ويؤدي عنصر الكالسيوم الموجود في الحليب دوراً هاماً في عملية التنحيف، إذ أظهرت الدراسات أن أوزان الأشخاص الذين تعاطوا ألف ملليجرام من الكالسيوم يومياً، وهو أقل من ثلاثة أكواب (حوالي 400 ملليلتر) كانت أقل بنحو 7,7 كيلو جرام من أوزان غيرهم. ويعتقد أن تناول جرعات عالية من الكالسيوم يوقف إنتاج الهرمون المسؤول عن زيادة حجم الخلايا الدهنية، كما يعمل حمض لينولييك المتحد الموجود في الحليب، على حرق الدهون والشحوم المتراكمة، ويحتاج الإنسان نحو 500 ملليجرام من هذا الحمض للحصول على فوائده، لذلك يمكن تناول الحليب القليل أو الخالي من الدسم لتحقيق الفائدة دون الحصول على الكثير من الوحدات الحرارية. وأظهر البحث أيضاً أن الأطفال والمراهقين الذين ينتظم أباؤهم في شرب الحليب كعادة أساسية يواظبون هم أيضا على شربه بإستمرار

ماما زوزو
18-11-2004, 09:59 AM
صدقينى الرجيم كلام فاضى
الرجيم مش بعدم الاكل ولا اكل
طعام واحد .........
كلى كل شئ ولكن بحساب مع
اتباع بعض التمرينات والاهم المشى
كل يوم لمدة ساعة........
مش تقوليلى رجيم حليب ولا غيرة
*170*

فهد الشخر
18-11-2004, 11:51 AM