المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انه عالم قطط قطط قطط - سيامي

الصفحات : 1 [2]

الغريب41عام
22-05-2007, 01:47 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
معلومه عن القطط
1--تعدد لون اطفال القطط يرجع لتعدد ازواج القطه فالقطه تحمل من كل ذكر مولود يعنى لو انجبت4 معنى هذا انها انجبتهم من 4 ذكور وليس ذكرا واحد وهذا يفسر لكم تعدد الوان الصغار
2--فيه ناس وانا منهم كنت اغسل القطه كل اسبوع بالماء والصابون وهذا غلط
لا تغسل القطه لا كل شهر فهى تنظف نفسها بنفسها وفى ريقها مواد تدافع بها عن نفسها ضد امراض الجلد
يعنى سبحان الله ريقها التى تغسل به شعرها كمضاد حيوى وحمايه لها من الفطريات وتكرار الغسيل يفسد ذالك

osha
22-05-2007, 04:46 PM
الصديق الغريب
مسألة محبة القطط دي اصلها قديمة اوي عندي باحاول افتكر امتى بالضبط ابتديت احبها لقيت نفسي من ساعة ما وعيت على الدنيا وانا باحبها ويمكن بشكل مفرط وزيادة حبتين
حتى اني كنت ساعات باستحمل تريقة زملائي في العمل من فرط اهتمامي بيها وباعتبران عندهم مشكلة انسانية عشان مش شايفين ضرورة الاهتمام بحيوان اعجم ويتمتع بجمال رباني فائق
بالنسبة لولادة القطة على سريرك انت وزوجتك كده يعني انا حسيت بصراحة بغيرة لاني عمر ما قطة ولدت على سريري بس انما يعني لسه فيه فرصة لاني ان شاء الله ناوية اجيب قطة جديدة في الايام الجاية موسم ربيع وقطط صغيرة بقى وبيبقوا زي العسل ولو جبتها حانزل صورها هنا برضه
اما عن القطط السيامي انا كنت باحب اجيب السيامي المخلط بالبلدي بيكون واخد جمال السيامي من ذكاء البلدي طبعا وبالتالي بيكون مسلي ولطيف للغاية
حلوة معلومات القطط ولو اني اشك في اول معلومة وحاحاول التأكد منها
وكمان معلومة تانية
لكل مربي القطط لو رملة القطة بتعمل ريحة في البيت اخلطوا معاها شوية باكينج صودا حتمنع انتشار الريحة لمدة 3 ايام تماما بعد كده الافضل لو رملة تتغير بس لو المسحوق الخاص بالقطط ممكن تتساب اسبوع
شكرا على مرورك ويارب تكون صور القط بتاعي الموجودة في الموضوع عجبتك

الغريب41عام
22-05-2007, 05:36 PM
اختى اوشا محبه الققط طيبه وحنيه من الله وليس ضعف انا مشهور جدا بحبى للقطط حتى ان فى محل تجارتى كنت مربى قط مهول واسمه صقر لا يقف ولا ينام الا على رجلى او فى ايام البرد ينام على ظهر شاشه الحهاز-شاشه 21بوصه- وعندما مات كتبت عنه موضوع فى منتدى وتقبلت فيه العزاء والموضوع عندى بس مع الاسف دموعى بتنزل بمجرد فتح الموضوع كان اسمه صقر وصقر فعلا لايكلم احدا الا انا
عن المعلومه الاوله دى اكيدة ومن مصدر طبى معتمد