المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الصعيدي علي كرسي التعارف

الصفحات : [1] 2

أم أحمد
17-08-2005, 10:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوتي في الله اعضاء ومشرفي ابناء مصر يسرني اليوم ان اعلن عن خبر جميل الا وهو جلوس عضو محبوب من ابناء مصر " الصعيدي " علي كرسي التعارف وهو الحمد لله قد وافق علي ذلك بكامل اردته :d يعني مفيش اي ضغط عليه ولا حاجة وده معناه انه ذو صدر رحب وسوف يتقبل جميع الاسئلة التي سوف تعرض عليه من قبل الاعضاء والمشرفين

اخوتي ارجو منكم عدم الاكثار من الاسئلة والا يزيد عدد الاسئلة في كل مشاركة عن 5 اسئلة حتي يتسني للصعيدي ان يجيب عليها كلها ونعطي لغيرنا ايضا المجال لذلك
واطلب منكم ايضا عدم وجود احاديث جانبية في الموضوع بمعني ان يقتصر الموضوع علي توجيه الاسئلة للصعيدي ويقوم الصعيدي بالرد عليها وذلك للحفاظ علي رونق الموضوع وجماله وعدم خروج الموضوع عن الهدف الاساسي له

اتفضل يا الصعيدي علي الجلوس علي كرسي التعارف ومده الجلوس هي اسبوع ان شاء الله سوف تبدا من اليوم الي يوم الاربعاء المقبل ان شاء الله ويمكن لك ان تجاوب علي جميع الاسئلة واللي مش عجبك ما تردش عليه وتجاهله تماما بس ما تزودهاش اوي وما تردش علي كل الاسئلة وتقول لا تعليق :d

اتمني ان تقضي وقتا ممتعا علي كرسي التعارف

أم أحمد
17-08-2005, 10:16 PM
بسم الله الحمن الرحيم
ابدا بقي انا بالاسئلة

بطاقة حضرتك الشخصية
الاسم
السن
محل الميلاد
الاقامة
الوظيفة

يا ريت تعرفنا علي شخصة حضرتك في جملة قصيرة غير الشخصية التي نعرفها من خلال المنتدي

من هو الصعيدي ولماذا اخترت لقب الصعيدي

كيف تقضي وقت حضرتك يعني وضح لنا يوم من اوله لاخره كيف يبدا وكيف ينتهي

كفاية كده بقي وان شاء الله لي لقاء اخر

حنـــــان
17-08-2005, 10:37 PM
الحمد لله أنا جيت من أول الموضوع عشان أتابع
معنديش أسئلة دلوقتي بس أول ما افكر في حبة حلوين حاجي على طول
كل الاحنرام للصعيدي... وشكرا لقمر وبوكي بوكي :)

Abdou Basha
17-08-2005, 10:43 PM
عزيزي محمد عبدالسلام ......

إنت واحشني خالص .. *3*

عايز أسألك .. *4*

- جذورك العائلية منين ..؟!
- دراستك الأصلية.. إيه..؟
- أكتر حاجة بتكرهها..؟؟ (غير الأسئلة دي :d )
- إحك عن نقطة تحول في حياتك ..

وربنا يوفقك دايما في كل الخير ... *3*
وفي انتظار اجاباتك.

م. بسمة
17-08-2005, 11:20 PM

مم نَدُر هذه الأيام أن يصادف الانسان شخصيات تعبر عن نفسها بشفافيتها وصدقها وذلك مم يجعلك تصدق ما تقول وتثق فيه وقد يعبر عن كثير مم بداخلك دون البوح به ..

وتكون تلك الصفات ملامحا قويه رسمت لنا شخصيه طيبه عبرت عن نفسها بصدق..
ولقد فاز أبناء مصر بأكثر من نموذج من تلك الشخصيات وها نحن باب واحد منهم..
وأجدني الآن لا احتاج لأسئله ولكن سأتابع الأعضاء الكرام..

دمتم جميعا بخير..

بسمة أمل
17-08-2005, 11:38 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
فرصة حلوة واختيار جميل يا قمر
يلا بقى نبدأ الاسئلة بسرعة.......
ما هي اهم مرحلة تحول فى حياتك
ايه هو هدفك من دخول النت بشكل عام والمنتدى بشكل خاص؟
ايه اللى استفدته من وجودك كعضو مميز ومشرف نشيط فى المنتدى؟
سلسة قصص شريف ومحسن التى اعشقها ما هى اهم حلقة اردت ان توجه بها رسالة هامة؟
وشكرا يا صعيدى على اتاحة تلك الفرصة الرائعة لنا
والسلام عليكم

boukybouky
18-08-2005, 01:36 AM
إيه ده !! الصعيدي عندنا يا مرحبا يا مرحبا http://smilies.sofrayt.com/fsc/party2.gif

منور الكرسي يا الصعيدي http://smilies.sofrayt.com/fsc/gentleman.gif

أبدأ بقي الأسئلة ....تم تم تم أمخمخلك بقي في شوية ...اممممممممم

1- ما هو مبدأك في الحياة؟؟

2- ما هو رأيك في المقولة التي تقول: "المساواة في الظلم عدل" ؟؟

3- يقولون: "الغِني في الغربة وطن و الفقر في الوطن غربة" ... ماذا يقول الصعيدي؟؟

اممم دول بس لكن ليس آخر ما عندي http://smilies.sofrayt.com/sae/basketball3.gif

دمت بكل خير و إلي العودة

في رعية الله ،،،

الصعيدي
18-08-2005, 03:57 AM
آآآآآآه .. ده اللي كنت خايف منه وعامل حسابه .. :d

تفضل يا الصعيدي علي الجلوس علي كرسي التعارف ومده الجلوس هي اسبوع ان شاء الله سوف تبدا من اليوم الي يوم الاربعاء المقبل ان شاء الله

أشكرك جدا أخت أم احمد على الدعوة الكريمة .. وإن شاء الله أكون عند حسن ظنكم جميعا

اللي مش عجبك ما تردش عليه وتجاهله تماما

طب والله مافيش مانع .. كده الموضوع بقى سهل خالص .. ههههههههه .. ;)

ملك الحب الضائع
18-08-2005, 04:34 AM
والله اقولك علي حاجه سر بيني وبنك يا محمد

انا اول ما رجعت للمنتدي كان من يومين اتنين بس

قريت الرسايل الخاصه

وعجبني موضوع الكرسي ده

وفضلت اتابع الردود والاسئله بتاعت ابن البلد

وفي نهاية الموضوع

وطبعا كان عدي اكتر من الاسبوع بأسبوع كمان

اتمنيت والله ان يكون انت اللي عليك الدور والحمد لله اتحققت

تعلالي بقي يا حلو

اولا طبعا مش فكرني (نبقي نشفولك عقاب بعدين)

المهم بقي يا حلو الاسئله

(1)

ايه رأيك في الحب عن طريق النت ؟

وهل هو نفس رأيك في تكوين علاقة الصداقة عن طريق النت

ولو كان ردك بوجود صداقة وده انا متأكد منك في رده عن طريق النت

مين هو احسن صديق اتعرفت عليه علي النت

ومين اللي ندمت علي معرفتك بيه برده علي الانترنت؟

(2)

هقولك اسماء اعضاء في المنتدي وعايز تعليق واحد وصغير لكل واحد فيهم

ابن البلد؟؟

الازهري المصري؟؟

د فاضل؟؟

انوبيس؟؟

ماما زوزو؟؟

جمال النجار؟؟

وبلاش انا عشان عارف انك مش فكرني

وبرضه اللي متفتكرهوش من كل دول تقول (مش فاكر)

بس مش كلهم يعني

(3)

ايه كان اكبر حلم للصعيدي وقدر يحققه ؟ وازاي حققته؟

وايه الحلم الكبير قوي اللي بتحلم بيه وان شاء الله ربنا يحققهولك؟

(4)

محمد عبد السلام الانسان والصعيدي علي النت ما الاختلاف وما التشابه بينهما؟

ولو مره قعدت مع نفسك وفكرت في كل شخصيه منهم ايه اللي ممكن يزعلك من كل شخصيه علي حده

استني بس منتي هتقول كمان ايه اللي بيعجبك فيهم

(5)

لحظه ضاع فيها الحب ؟؟

ولحظه اتولد فيها من جديد ؟؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ

عارف اني تقلت عليك في الاسئله دي

بس صدقني من اعجابي واحترامي الشديد لشخصك الكريم

تحياتي وتقديري مره تانيه

الصعيدي
18-08-2005, 06:05 AM
أهلا قمر الليل .. الأسئلة صعبة كده ليه ؟؟؟ :d .. أتجاهلها يعني .. ؟؟؟ :d

الاسم

محمد عبد السلام

السن

واحد واربعين سنة

محل الميلاد

بورسعيد

الاقامة

الاسكندرية

الوظيفة

كيميائي في مجال البترول

يا ريت تعرفنا علي شخصة حضرتك في جملة قصيرة غير الشخصية التي نعرفها من خلال المنتدي

رجل مسلم مهتم بالعمل الاجتماعي والدعوة إلى الله بالحكمة والموعظة الحسنة ونشر الفهم الإسلامي الصحيح

من هو الصعيدي ولماذا اخترت لقب الصعيدي

الحقيقة السؤال محرج شوية .. لإن كتير بيفكروا ان فيه سبب معين لاختيار الاسم .. والحقيقة انها كانت شوية تجارب لاختيار يوزرنيم .. والمنتدى ما قبلش غير الاسم ده .. بدون أي ترتيب سابق مني .. وان كان فيه جانب ايجابي في الموضوع وهو انه عرفني باحمد ناصر وقربنا من بعض كتير .. وهو فعلا نعم الأخ

كيف تقضي وقت حضرتك يعني وضح لنا يوم من اوله لاخره كيف يبدا وكيف ينتهي

إيه ده بقااااااااا .. ما تفقناش على كده .. طيب .. على أي حال .. أنا غالبا بابدأ يومي قبل الفجر بقليل .. ومتعود أصلي الوتر في الوقت ده .. ولو كان ضميري صاحي ممكن أصلي ركعتين .. وباحاول أصلي الفجر في المسجد .. وبارجع أتابع المنتدى شوية وافطر قبل ما انزل الشغل .. وبارجع من الشغل العصر .. اتغدى .. اتفضلوا معايا .. ههههههههه
لغاية دلوقت عمال آكل بس .. حسب ظروف اليوم إما يكون فيه ارتباطات سواء خاصة بالأولاد أو العائلة .. أو ممكن أنام ساعة كده .. قترة بعد المغرب ممكن يكون فيه دروس في المسجد .. أو أنشغل بالقراءة والتحضير لإني باخطب الجمعة وأحيانا بالقي بعض الدروس .. وباحرص ان فيه أيام أكون فيها متفرغ للأولاد نقعد مع بعض .. أحيانا الظروف تضغط عليا واقصر في الجانب ده شوية بسبب كثرة المعارف وبالتالي الانشغالات ولكن باحاول ما اقصرش في هذا الجانب
طبعا بين ده كله .. بقى عندي مش عارف اقول ابن رابع وللا ايه .. وهو المنتدى .. لازم كل شوية أدخل أشوف إيه الأخبار .. بس غالبا مش باقعد فترة طويلة غير بالليل قبل ما انام ممكن اقعد ساعة مثلا .. أشارك وارد على الأعضاء .. واناااااااااااااااام .. تصبحوا على خير

شكرا مرة أخرى قمر الليل على دعوتك الكريمة .. وجزاك الله خيرا

الصعيدي
18-08-2005, 06:09 AM
الحمد لله أنا جيت من أول الموضوع عشان أتابع
معنديش أسئلة دلوقتي بس أول ما افكر في حبة حلوين حاجي على طول
كل الاحنرام للصعيدي... وشكرا لقمر وبوكي بوكي :)

الحمد لله .. أنا عارف سؤالاتك شدييييييييييدة أوي .. خليكي متفرجة كده وبلاش الاسكندرانية يعضوا ف بعض :d

mad boy
18-08-2005, 06:13 AM
بصراحه الاسئله كتير فا انا هكتفى بسؤالين لحضرتك بس

1- حضرتك طيب يا ترى ده بيؤثر على طريقه اشرافك؟

2- ادينى نبذه عن يوم الى الفت فيه (منتدى ابناء مصر...حلم لا علم) ؟

وشكرا لحضرتك وسلامى ليك وليحيى

محمد.....

الصعيدي
18-08-2005, 06:25 AM
عزيزي محمد عبدالسلام ......
إنت واحشني خالص .. *3*

أهلا بالحبيب أبو باشا ;) .. عبدو باشا .. والله يا أخي انت واحشني أكتر .. ونفسي فعلا اتعرف عليك ونلتقي .. قريبا ان شاء الله

- جذورك العائلية منين ..؟!

الجذور العائلية تمتد إلى محافظة المنوفية .. واستقرار العائلة في الأسكندرية كان من سنة 1970 .. في القرن الماضي .. :)

- دراستك الأصلية.. إيه..؟

بكالوريوس علوم قسم كيمياء سنة 1987

- أكتر حاجة بتكرهها..؟؟ (غير الأسئلة دي :d )

هي الأسئلة دي بس .. مش باكره حاجة تانية .. هههههههه .. ياعبد الرحمن باشا أسئلتك على قلبي زي العسل .. وأما أكتر حاجة باكرهها هي الظلم و القهر .. وان صاحب الحق ما يقدرش ياخد حقه أو يدفع الظلم الواقع عليه .. وكمان باكره اسرائيل :)

- إحك عن نقطة تحول في حياتك ..

الحقيقة .. تقريبا .. ما فيش نقطة تحول واضحة في حياتي .. يعني من صغري وأنا ليا نفس الأفكار أو المبادئ .. نتيجة لتنشئتي وطبيعة العائلة .. ولكن مع الوقت الواحد بيزداد خبرة بالواقع من حوله .. وده بدون شك بينعكس على سلوكه .. وبيطور تفكيره عشان يناسب الجديد دائما .. ومش عايز اقولك ان المنتدى بالنسبة لي من أحد هذه التطورات .. وانفتاح على شريحة كانت مجهولة بالنسبة لي تماما .. ولكن حاسس اني والحمد لله قدرت أندمج فيها

أشكرك جدا أخي عبد الرحمن على أسئلتك ومشاركتك الجميلة وأرجو انها تكون قربتنا من بعض أكتر .. *8*

أحمد ناصر
18-08-2005, 06:58 AM
محمد بيه باشا عبد السلام على كرسى الإعتراف
يا مرحبا يامرحبا
*6*
يعنى نشغل الكهرباء على أعلى فولت بقى
*109*
معلش بقى أنا هأسأل كتير
بس على فترات إن شاء الله
وده من عشمى
1
-كيف تحضر لخطبة الجمعة
2-هل هناك حاجة ملحة بالفعل لتجديد الخطاب الدينى وكيف ؟
3-كان توفيق الحكيم يسمى نفسه محسن فى رواياته ومسرحياته فهل شريف هو محمد عبد السلام؟
4-ما هى أكثر خمسة موضوعات لك تعتز بها فى المنتدى
5-هل ترى أن هناك موضوع لك فى المنتدى لم تجد معه تفاعل جيد من وجهة نظرك
*3*
:f2:

الصعيدي
18-08-2005, 07:29 AM
مم نَدُر هذه الأيام أن يصادف الانسان شخصيات تعبر عن نفسها بشفافيتها وصدقها وذلك مم يجعلك تصدق ما تقول وتثق فيه وقد يعبر عن كثير مم بداخلك دون البوح به ..
وتكون تلك الصفات ملامحا قويه رسمت لنا شخصيه طيبه عبرت عن نفسها بصدق..
ولقد فاز أبناء مصر بأكثر من نموذج من تلك الشخصيات وها نحن بباب واحد منهم..
وأجدني الآن لا احتاج لأسئله ولكن سأتابع الأعضاء الكرام..
دمتم جميعا بخير..

م. بسمة الفاضلة .. بيتهيألي لو انطبق هذا الكلام فإنما ينطبق فعلا على شخصيتك بصدق وبدون مجاملة .. والأعضاء يشهدون بذلك .. أشكرك جدا على كلماتك الطيبة .. وربنا يتقبل منا جميعا *8*

حسام عمر
18-08-2005, 07:32 AM
محمد عبد السلام

*4*
ابو يحيى
*11*
اهلا بك على كرسى التعارف

*3*

قعد كده وضبط نفسك لاسئلتى

*8*

1_ ما الاسباب التى جعلتك تدخل معهد الدرسات الاسلاميه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2_هل تصلى صلاواتك بالنوافل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

3_هل تحرص على قيام الليل؟؟؟؟؟؟؟؟؟

4_هل اديت الحج أو العمره انت واهل بيتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

5_ هل حضرت نفسك لليوم اللى حجيلك فيه انا واحمد ناصر وشودى واحمد صلاح و محمد فاروق؟؟؟

احكيلى بس عن السفره

الصعيدي
18-08-2005, 07:59 AM
أختي الكريمة .. بسمة أمل .. نورتي موضوعنا .. وسعدت فعلا بتواجدك *8*

ما هي اهم مرحلة تحول فى حياتك

سبقك بهذا السؤال عبد الرحمن باشا :) .. وبصفة عامة مافيش مرحلة تحول عند نقطة معينة

ايه هو هدفك من دخول النت بشكل عام والمنتدى بشكل خاص؟

علاقتي بالنت بدأت سنة 1998 وكان النت بالنسبة لي بريد الكتروني وبرامج تخاطب مع العائلة لإني كنت خارج مصر .. وفي الدرجة الثانية كانت المواقع الإخبارية والإسلامية والأدب والشعر .. بجانب البحث العلمي في مجال تخصصي .. وفي الوقت ده جربت دعوة غير المسلمين للإسلام عن طريق برنامج ICQ .. ولكن لقيت انه بياخذ وقت كتير جدا .. وما كنتش فاضي له أوي .. وما استمرتش فيه كتير
ومع الوقت بدأت أستفيد جدا من النت في إعداد المادة اللي ممكن أخطب منها الجمعة أو أدي درس أو كلمة في المسجد أو في مناسبة عامة .. ولكن فضل موضوع المنتديات والتخاطب مع أشخاص لا أعرفهم بعيد عني .. لغاية ما اتكعبلت :) في منتدى أبناء مصر .. وكانت وقعة .. بيضااااااا .. الحمد لله
ومن وقتها المنتدى بقى يمثل لي حاجات كتير ..
أولها .. إني اكتشفت مجتمع كبير جدا .. ومحترم جدا .. ولقيت نفسي باستفيد كتير من أفكاره وآراؤه
ثانيا .. إني لقيت مجال لتوصيل فكرتي وفهمي لبعض معاني الإسلام وأخلاقياته .. والحمد لله لقيت قبول وترحيب من الزملاء
ثالثا .. ومع الوقت .. بدأت أكون علاقات صداقة واقعية مع بعض الزملاء .. والحمد لله سعدت جدا بهذه العلاقات
يعني المنتدى بقى بالنسبة لي مجتمع جديد .. أضاف لي كتير .. وسعدت بيه جدا .. وأتمنى إني أكون أسعدت بعض أعضاؤه

ايه اللى استفدته من وجودك كعضو مميز ومشرف نشيط فى المنتدى؟

إيه اللي استفدته ؟؟ وجع الدماغ طبعا .. هههههههههههه :d .. ما احنا دافنينه سوا يا بسمة .. ;) .. هههههههههه ..
الحقيقة ان الفايدة من موضوع الإشراف انها قربتني أكتر من أعضاء كتير .. المشرفين بالطبع .. وأعضاء آخرين تراسلت معهم كتير على الخاص إما لأسئلة خاصة بالقاعة .. أو لاستشارات دينية .. وأشكرك يا بسمة طبعا على حسن ظنك بيا كعضو مميز ومشرف نشيط .. أعتقد إني محتاج جهد أكبر من كده عشان أستحق الصفات دي فعلا

سلسة قصص شريف ومحسن التى اعشقها ما هى اهم حلقة اردت ان توجه بها رسالة هامة؟

هي الحقيقة مش حلقة واحدة .. كل حلقة من الحلقات كان هدفي منها توصيل رسالة مختلفة .. إما عن الاختلاط أو العلاقات الاجتماعية مع الجيران أو أسلوب النصيحة .. وهكذا .. وتقريبا هي بتتأثر بالواقع اللي باعيشه .. يعني فترة الصيف والنشاط في العمل الخيري ليها رسالتها .. فترة المذاكرة كذلك .. تقدري تقولي الشخصيات دي هي الأدوات اللي من خلالها باحاول أوصل الرسالة بشكل جديد يجد قبول أكثر عند القارئ .. ودي على فكرة من بركات المنتدى عليا .. لإني أول مرة أخطو هذه الخطوة وأكتب الحاجات دي .. فجزاكم الله خيرا

أشكرك يا بسمة مرة أخرى .. وأشكرك شكر خاص على سعة صدرك وتعاونك الدائم كمشرفة مشتركة على قاعة لقاءات في حب الله *3*

ديدي
18-08-2005, 08:27 AM
اخى العزيز الصعيدى
منور على الكرسى والله
تسجيل حضور للمتابعة ولى عودة للاسئلة ان شاء الله
تحياتى للجميع

الصعيدي
18-08-2005, 08:52 AM
إيه ده !! الصعيدي عندنا يا مرحبا يا مرحبا
منور الكرسي يا الصعيدي

منور بوجودك يا بوكي بوكي .. شكرا لمشاركتك ألف شكر

1- ما هو مبدأك في الحياة؟؟

مبدأي في الحياة ؟؟ .. سؤال كبير بصراحة .. يعني أنا من أهم مبادئي ودي يمكن حاجة لفت نظري ليها أحد أصدقائي من فترة طويلة هي إني لا أحب الخلاف أبدا .. دايما باحاول في سلوكي مع من حولي اني اتقبلهم ويتقبلوني وآخر حاجة أفكر فيها إني أخسر حد .. مش عارف ده يعتبر مبدأ وللا لأ .. بس يعني أنا باحرص على كده دايما

2- ما هو رأيك في المقولة التي تقول: "المساواة في الظلم عدل" ؟؟

من وجهة نظري هي مقولة خاطئة .. وغير صحيحة .. أحيانا تكون حيلة الظالم أو العاجز عن تحقيق العدل .. وبدلا من أن يجهد نفسه في تحقيق العدل يظلم الجميع .. والعدل من أصعب وأشق الأمور .. ولكن ثوابه عظيم .. ولذلك كان الإمام العادل من أول السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله

3- يقولون: "الغِني في الغربة وطن و الفقر في الوطن غربة" ... ماذا يقول الصعيدي؟؟

ده هيحتاج مننا توضيح لمعنى الغنى .. إذا نظرنا للغنى على أنه غنى النفس واتفقنا على كده .. يبقى فعلا القول ده جميل .. ولو الصعيدي له انه يقول .. يبقى يقول ( الأخوة في الله في الغربة وطن .. والوحدة في الوطن غربة ) .. فعلا من أجمل المشاعر اللي الواحد عاشها وخلت الحياة في الغربة جميلة هي الأخوة في الله

الدكتورة نسيبة
18-08-2005, 09:03 AM
سعيدة جدا ان حضرتك من مواليد بورسعيد يعنى ممكن نقول بلديات

وبالنسبة للاسئلة فانا همخمخ واجى

وسلامــــــــــى

على درويش
18-08-2005, 09:47 AM
أخى الحبيب الصعيدى

أتابعك بكل الحب وأتابع سيرة ذاتية يشرفنى أنها تتشابه فى بعض أجزائها بسيرتى وخاصة فى مسألة الدروس وخطب الجمعة وتمنيت كثيرا أن أتعرف عليك عن قرب كما تعرفت على الكثيرين من أعضاء المنتدى آخرهم شادى جلال (شودى) وسعدت بهم كثيرا جدا جدا
تمنياتى لك بالتوفيق وليتك تحدد لنا
أكثر الكتب تأثرت بها
أكثر الشخصيات المحببه اليك والتى تركت بصمة فى حياتك
من تحب من العلماء معاصرين وراحلين
صحابى أحببته كثيرا وبكيت وأنت تقرأ سيرته
فترة من فترات التاريخ كنت تتمنى ان تعيشها

تقبل تحياتى وحبى وتقديرى

العربى الأول
18-08-2005, 10:10 AM
الأخ الاستاذ \ محمد عبد السلام
تحياتى وتقديرى لشخصك الكريم ، عرفتك من خلال ما كتبت ووجدت أنك تستحق أن يقرأ لك عن جداره

سؤالى
ما سر اعتزازك بتسمية نفسك (( الصعيدى ))
وهل هو لقب ام انك صعيدى فعلا

أخيك العربى الأول (( الصعيدى الصغير ))

فاضــل
18-08-2005, 10:13 AM
هناك قلائل ممن يلتقي المرء بهم في مسيرة حياته ينفذون إلى القلب من أول وهلة .. و يتربعون فيه من أول كلمة .. و تزداد مكانتهم تصاعديا بغير نهاية كلما أدرك المرء مدى نبل أخلاقهم و استواء فطرتهم

و محمد عبد السلام (هكذا بدون ألقاب فالألقاب تضع مسافة بين القلوب و لا أريد لهذه المسافة أن توضع) من أولهم .. نحسبه كذلك و لا نزكي على الله أحدا

دخل قلبي من اول مشاركة

و تربع فيه من أول رسالة خاصة

و مازالت مكانته عندي تزداد بغير توقف

و لدي سؤال واحد:

من اين استقيت تلك الروح النقية المرحة الصافية التي تنشر الحب في اي موضع تحل فيه؟

و ربما يكون هناك عودة .. بعد عودة .. إن شاء الله

الصعيدي
18-08-2005, 10:37 AM
تعلالي بقي يا حلو
اولا طبعا مش فكرني (نبقي نشفولك عقاب بعدين)
المهم بقي يا حلو الاسئله

جاي لك يا ملك .. ههههههههههههه .. بالراحة بس عليا الله يسترها معاك :) .. وبعدين ازاي مش فاكرك .. احنا تقريبا ما شاركناش مع بعض في موضوعات كتير .. ولكن أنا مازلت فاكرك .. وياريت نشارك مع بعض على طول ان شاء الله

(1)
ايه رأيك في الحب عن طريق النت ؟
وهل هو نفس رأيك في تكوين علاقة الصداقة عن طريق النت
ولو كان ردك بوجود صداقة وده انا متأكد منك في رده عن طريق النت
مين هو احسن صديق اتعرفت عليه علي النت
ومين اللي ندمت علي معرفتك بيه برده علي الانترنت؟

لا يا ملك .. أنا باعرف اعد برضه .. دول خمس أسئلة مش واحد .. الأسئلة الزيادة عليها ضريبة مبيعات .. :d

طبعا كلمة الحب ليها معاني كتير .. بس أنا هاعتبر انك تقصد الحب بمعناه الدارج وهو العلاقة العاطفية بين الشاب والفتاة .. أنا لا أقر هذه العلاقة .. وكذلك لا أعتقد بجدواها .. لا أقرها يعني هي شرعا غلط .. زيها زي العلاقة العادية خارج النت .. لا يقبل بها الشرع قبل الزواج .. أما عدم جدواها فلإنها علاقة وهمية .. يعني ما حدش عارف حاجة عن التاني .. وكله بيضحك على بعضه .. وممكن في الآخر يطلع ولدين بيشتغلوا بعض .. أو بنتين كذلك .. وقصص المآسي في المواضيع دي لا حصر لها

وعلاقة الصداقة هنا بقى هاعتبرها بين الشباب وبعضهم أو الفتيات وبعضهن .. هنا يبقى ممكن تكون علاقة الإنترنت مدخل للصداقة وليست صداقة حقيقية .. ودي تجربة أنا مريت بيها حديثا .. والحمد لله اتعرفت من خلال المنتدى على بعض الزملا .. لم أندم فعلا على التعرف عليهم شخصيا .. والعلاقة مستمرة بيننا إما بالتليفون أو بنلتقي لما تسمح الظروف

الحقيقة أنا التقيت شخصيا بثلاثة أصدقاء فقط اتعرفت عليهم من خلال المنتدى .. وهم احمد صلاح واحمد ناصر وحسام عمر .. أظن من غير ما اتكلم عنهم .. الثلاثة سعدت جدا بالتعرف عليهم .. والعلاقة بيننا مستمرة والحمد لله .. وفيه بعض الزملا اتصلت بيهم تليفونيا بس لسه ما جاتش فرصة أشوفهم .. وأتمنى أشوفهم قريبا ان شاء الله

الوحيد اللي ندمت على التعرف عليه من خلال النت هو العضو .. اسمه اييييييييييه .. اسمه ايييييييه .. أيوه .. الصعيدي .. ههههههههههه .. ياعم هدي النفوس .. الطيب احسن

هقولك اسماء اعضاء في المنتدي وعايز تعليق واحد وصغير لكل واحد فيهم

قول يا عم ملك .. كده احنا في السؤال العشرتاشر .. هههههههههه

ابن البلد؟؟

ابن البلد .. اللي يحب يعرفه كويس يطلع له بره .. ههههههه .. جوه المنتدى مش فاضي أبدا

الازهري المصري؟؟

آآآآآآآآه .. ياعم ما تقلبش علينا المواجع .. الأزهري حبيب قلبي .. أمانة عليك لو شفته تبوسهولي من هنا ومن هنا

د فاضل؟؟

د. فاضل .. أستاذي في هذا المكان .. أكتر واحد استفدت منه .. وأتمنى أعرفه شخصيا ان شاء الله

انوبيس؟؟

مظلووووووووووم .. قلب أبيض بجد .. وجربت نصيحته في بعض المواقف .. أشهد إنه كان مثال الخلق الجميل

ماما زوزو؟؟

أنا أقول ايه بس عن ماما زوزو .. أمنا الغالية كلنا .. ربنا يخليهالنا ويبارك لنا فيها

جمال النجار؟؟

أ. جمال النجار .. اختلفت معه بشدة .. وقد يكون رأيي خطأ .. ولكن أشهد له انه كان بيحترم أدب النقاش

ايه كان اكبر حلم للصعيدي وقدر يحققه ؟ وازاي حققته؟
وايه الحلم الكبير قوي اللي بتحلم بيه وان شاء الله ربنا يحققهولك؟

حلم كبير .. مش عارف .. ما كانش عندي حلم معين .. أنا بصراحة مش طموح أوي يعني .. ولكن باحلم فعلا ان الاسلام يعود من جديد ليحكم العالم .. وتسود أخلاقه الجميلة بين الناس

(4)
محمد عبد السلام الانسان والصعيدي علي النت ما الاختلاف وما التشابه بينهما؟

محمد عبد السلام الإنسان .. مختلف بالطبع عن الصعيدي على النت .. هو ممكن يكون له نفس المبادئ .. ولكن ساعة التطبيق بيكون الصعيدي عنده فرصة يفكر كويس ويتكلم كويس وينصح بأسلوب كويس .. يعني سهل يتحكم في نفسه .. خارج المنتدى كلنا بشر .. ننفعل .. نغلط .. ولكن الحمد لله لا أصر على الخطأ

(5)
لحظه ضاع فيها الحب ؟؟

كده بقى هتخليني أقولك كش ملك .. هههههههه .. بصراحة مش فاهم السؤال .. وبما انك انت ملك الحب الضائع مش انا .. فهاسعد جدا لو وضحته وسألتني مرة تانية .. هههههههههه

عارف اني تقلت عليك في الاسئله دي
بس صدقني من اعجابي واحترامي الشديد لشخصك الكريم
تحياتي وتقديري مره تانيه

الله يخليك يا ملك الحب الضائع .. سعدت جدا بأسئلتك .. قطعت نفسي الله .......... يكرمك .. تحياتي *8*

[/QUOTE]

الصعيدي
18-08-2005, 10:55 AM
محمد باشا .. حبيب قلبي .. معقول انت لسه قاعد عالنت .. ههههههههههه .. نورتني والله

بصراحه الاسئله كتير فا انا هكتفى بسؤالين لحضرتك بس

الله يخليك يا ماد .. مش هانسالك الجميل ده أبدا ;)

1- حضرتك طيب يا ترى ده بيؤثر على طريقه اشرافك؟

طيب ؟؟ .. الله يخليك يا بو حميد .. ده من ذوقك بس .. ياريت فعلا أكون طيب .. ولكن لو على الإشراف بالذات فأنا أظن إني بامارسه بطيبة شديدة .. وحذر على مشاعر الزملا .. وأحيانا ده بيسبب لي بعض المتاعب ولكن أهم حاجة عندي إني ما أجرحش حد أو أخسره .. وربنا يعينني على الموضوع ده

2- ادينى نبذه عن يوم الى الفت فيه (منتدى ابناء مصر...حلم لا علم) ؟

ما تخافش يا ماد .. ما كنتش عامل دماغ عالية ولا طالع من غرزة .. ههههههههه .. بس أنا بصراحة كنت على اتصال بابن البلد باستمرار .. وكان على طول بيشتكيلي من مشاكل السرفر .. فالفكرة جت في دماغي .. ودايما في الكتابة بتكون المشكلة في الفكرة .. لو الفكرة اتوجدت بتبقى الكتابة سهلة .. وأما التهريج اللي فيها فبيني وبينك ده طبع .. بس في مناسبته بس .. هههههههه *109*

وشكرا لحضرتك وسلامى ليك وليحيى
محمد.....

الشكر لك يا محمد على مشاركتك الجميلة .. وربنا يوفقك دايما لكل خير

أنفـــــال
18-08-2005, 11:07 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
أبو يحيى .. الغالي دوماً..
أنا لا أوجه الأسئلة .. :)
لكنني أمر فقط .. لإلقاء التحية على الجالسين ..
إزيك يا أبو يحيى؟؟ عامل إيــه؟؟
و اتفضل .. دي كمان..

http://www.paulinesbouquets.com/images/Misc/Spring%20Wedding%20Bouquet.JPG

نورت الكرسي يا أبو يحيى..
*3*
دم بخير و وعافية.

الصعيدي
18-08-2005, 12:22 PM
محمد بيه باشا عبد السلام على كرسى الإعتراف
يا مرحبا يامرحبا.
يعنى نشغل الكهرباء على أعلى فولت بقى

أحمد ناصر شخصيا .. عميد الصعايدة .. كده يا ريس تسيبهم يحبسوني على كرسي التعارف .. وبمناسبة الكرسي فبلاش سيرة الكهرباء والفولت العالي دي لغاية ما نسيب الكرسي على خير .. هههههههههه

معلش بقى أنا هأسأل كتير
بس على فترات إن شاء الله
وده من عشمى

كده يا بو حميد ؟؟.. ما كانش العشم برضه .. ولو ان عشمي عشمك .. ;)

كيف تحضر لخطبة الجمعة

وبعدين بقى .. ده سر المهنة .. هههههههه .. أنا باكون غالبا عالمنتدى طول الليل باقرا عن المشركين والمشركات .. ههههههههه .. :d
غالبا من أول الأسبوع باكون محدد الموضوع اللي هاتكلم فيه .. وبابدأ بتقسيمه لعناصر واضحة عشان المستمع يقدر يخرج بفايدة محددة .. وباراعي ظروف المكان اللي هاخطب فيه واحتياجات أهله
وأثناء الأسبوع أحاول أجمع الآيات والأحاديث ومواقف الصحابة اللي ممكن تكون تناولت الموضوع .. بحيث يكون ده محتوى الخطبة
الخطبة الثانية غالبا بتكون عن أمور حديثة .. إما حدث في المنطقة اللي احنا فيها ويهم أهل المكان الكلام عنه أو خبر في جريدة .. أو موضوع عام يخص المسلمين .. بحيث يكون دايما فيه ارتباط بالواقع
دي يعني الصورة المثالية .. ومش دايما باقدر أستكملها .. ولكن ده المنهج اللي باحاول اتبعه دايما

2-هل هناك حاجة ملحة بالفعل لتجديد الخطاب الدينى وكيف ؟

مصطلح ( تجديد الخطاب الديني ) في حد ذاته مصطلح جميل لأنه يعني التطور ومواكبة المتغيرات (في أسلوب الخطاب - مش في المبادئ ) المبادئ ثوابت لا تتغير .. المشكلة ان هذا المصطلح الآن يستخدم لتغيير الثوابت بحجة مواكبة التطور ..
ولذلك خلينا ناخد موضوع تجديد الخطاب الديني بمعنى تجديد أسلوب الخطاب بما يناسب فهم المجتمع .. ويلبي احتياجاته ويوقظ الإيمان في قلبه .. ده بالتأكيد مطلوب .. وأنا باعتبر ان واحد زي الأستاذ عمرو خالد من أنجح الدعاة في هذا .. لو تلاحظ هو لم يغير شيئا من ثوابت الدين .. ولكن استخدم الأسلوب المناسب للوصول للناس ولذلك حقق نجاح كبير .. لم يحققه غيره ممن توافر لهم علم أكثر وإخلاص لا يقل عن إخلاصه .. نحسبهم جميعا كذلك ولا نزكيهم على الله

3-كان توفيق الحكيم يسمى نفسه محسن فى رواياته ومسرحياته فهل شريف هو محمد عبد السلام؟

لأ مش شريف .. أنا محسن برضه .. ههههههههههه .. لا بالطبع .. أنا باعتبر شخصية شريف دي مثالية زيادة عن اللزوم .. ولكن هي رمز للصواب والالتزام .. ياريت أكون نصه .. أو يمكن هي شخصية بتعبر عن طموح في داخلي اني أكون كده .. ولكن في كل الأحوال ما أظنش إني في هذا المستوى

4-ما هى أكثر خمسة موضوعات لك تعتز بها فى المنتدى

الحقيقة مع إن فيه مواضيع أنا سعيد إني وصلت من خلالها فكرة .. ولكن أنا باعتز أكتر بالموضوعات اللي من كتاباتي الشخصية .. بتحس انك أخرجت - بفضل الله - شيئ جديد الى الوجود .. شعور أجمل بكتير من النقل .. مع ان النقل مطلوب برضه لما يكون الموضوع يستحق

5-هل ترى أن هناك موضوع لك فى المنتدى لم تجد معه تفاعل جيد من وجهة نظرك

السؤال ده جميل بصراحة .. مادام جبنا سيرة التفاعل .. فأنا أتمنى دايما ان التفاعل مع الموضوع مايكونش معناه المشاركة بكلمة مديح للموضوع .. وانما قدر الإمكان المناقشة حول المعاني اللي فيه .. طبعا بيسعدني ان الأعضاء يحبوا كتاباتي .. وأشكرهم على مجاملتهم .. ولكن فعلا أتمنى إن التفاعل يكون بالنقاش حول بعض الدروس المستفادة من قصة أو موقف .. عشان الفايدة تزيد .. وللإجابة على سؤالك .. مسرحية صاحب النقب .. كنت أتمنى يكون فيها هذا النوع من التفاعل بشكل أكبر

أشكرك يا حاج احمد كل الشكر على أسئلتك الجميلة .. وأدام الله الحب بيننا .. وتقبل تحياتي *8*[/B]

الصعيدي
18-08-2005, 12:52 PM
محمد عبد السلام .. ابو يحيى
اهلا بك على كرسى التعارف
قعد كده وضبط نفسك لاسئلتى

إيه يا عم حسام .. أضبط نفسي ايه بس .. انت هتحلقلي وللا ايه ؟؟ .. مش كفاية البشر كلهم حالقين لي .. :d .. نورتني والله .. وربنا يستر على سؤالاتك دي *9*

1_ ما الاسباب التى جعلتك تدخل معهد الدرسات الاسلاميه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحقيقة أنا كان نفسي من زمان اني اثقف نفسي بالعلم الشرعي الأكاديمي .. مش بس الوعظ والتذكرة .. وانما الفقه ومصطلح الحديث وأمور من المهم مادام الواحد بيتصدر لدعوة الناس مهم انه يتعلمها قدر الإمكان .. والحمد لله استفدت السنة دي استفادة كبيرة جدا من السنة الدراسية دي .. كفاية اني شفتك أيام الامتحانات .. هههههههههه .. *3*

2_هل تصلى صلاواتك بالنوافل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اجتهد في ذلك .. ساعات ما بقدرش اواظب عليها .. ولكن باحاول .. وبلاش فضايح بقى بعدين يحيى يسمع .. مانت دورك جاي *9*

3_هل تحرص على قيام الليل؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مكررررررررررررررررررررررررر .. هههههههههه .. تحب انقلهولك بقى ؟؟ .. خليها بيننا دي *109*

4_هل اديت الحج أو العمره انت واهل بيتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحمد لله .. ربنا يتقبل منا .. حجيت أنا وزوجتي وإحدى بناتي (كان عمرها سنة) .. سنة 1995 .. في مكة برضه :d

5_ هل حضرت نفسك لليوم اللى حجيلك فيه انا واحمد ناصر وشودى واحمد صلاح و محمد فاروق؟؟؟احكيلى بس عن السفره

ياساتر .. زي ما تكون بتقوللي لليوم اللي ..... مش عارف إيه .. ياعم ده يبقى يوم المنى .. بس تعالوا انتوا بس .. وهنفرش لكم الأرض سمك .. محمد فاروق بيقوللي عندكو سمك وللا نجيب معانا .. قلت له لا ما تقلقش هنصطاد .. فانت كمان ما تقلقش .. هاحضر نفسي لليوم ده .. وهصوم .. هههههههههه :d

حبيب قلبي حسام .. فرفشت الموضوع بروحك الجميلة .. تحياتي لك دائما *8*

الصعيدي
18-08-2005, 12:55 PM
اخى العزيز الصعيدى
منور على الكرسى والله
تسجيل حضور للمتابعة ولى عودة للاسئلة ان شاء الله
تحياتى للجميع

أختي الكريمة .. ديدي .. وفي انتظار عودتك .. وأسئلتك .. خليها سؤال واحد الله يخاليكي .. :) .. وشكرا على المرور

الصعيدي
18-08-2005, 12:57 PM
سعيدة جدا ان حضرتك من مواليد بورسعيد يعنى ممكن نقول بلديات

وبالنسبة للاسئلة فانا همخمخ واجى

وسلامــــــــــى

أهلا دكتورة نسيبة .. يسعدني والله إننا نكون بلديات .. والأعضاء البورسعيدية هنا ما شاء الله كلهم شخصيات محترمة .. زيي كده .. ههههههههه *109*.. في انتظار المخمخة *8*

sea_wolf
18-08-2005, 01:18 PM
*185*

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه *9* *9*

اهلا اهلا باستاذنا الغالى *4* نورت وانست *8* اتفضل

انا تعبعتك من اول لحظة جلست على كرسى الاعتر اف . وتابعت اسئلة الاعضاء ليك*7**27* وكمان اجابتك ليهم

*184*
وجة دورى الان *8*
بس هكون ضيف خفيف عليك متقلقش هو سؤال واحد وبس

متى شعرت ان الله يحبك ...........وماذا تفعل لتكرار هذة اللحظة وهذا الشعور ؟
يمكن ارجع تانى اسئل . لو افتكرت حاجة *42*

*185*

الصعيدي
18-08-2005, 08:50 PM
أخى الحبيب الصعيدى
أتابعك بكل الحب وأتابع سيرة ذاتية يشرفنى أنها تتشابه فى بعض أجزائها بسيرتى وخاصة فى مسألة الدروس وخطب الجمعة وتمنيت كثيرا أن أتعرف عليك عن قرب كما تعرفت على الكثيرين من أعضاء المنتدى آخرهم شادى جلال (شودى) وسعدت بهم كثيرا جدا جدا

ولك مثل هذا الشعور وأكثر أستاذي الفاضل وشاعرنا المبدع .. وأتمنى لو أتيحت لي الفرصة للتعرف عليك شخصيا .. بعد أن تلاقت أرواحنا وائتلفت

أكثر الكتب تأثرت بها

من بعد كتاب الله تعالى .. فقد تأثرت جدا بكتاب في ظلال القرآن للأستاذ سيد قطب عليه رحمة الله

أكثر الشخصيات المحببه اليك والتى تركت بصمة فى حياتك

والدي عليه رحمة الله .. وأتمنى لو أكون مثله

من تحب من العلماء معاصرين وراحلين

تعجبني جدا شخصية الإمام الحسن البصري .. والإمام عبد الله بن المبارك رضي الله عنهما
ومن المعاصرين .. الشيخ حسن البنا عليه رحمة الله

صحابى أحببته كثيرا وبكيت وأنت تقرأ سيرته

أبو بكر الصديق رضي الله عنه

فترة من فترات التاريخ كنت تتمنى ان تعيشها

الحقيقة ما خطرليش الخاطر ده قبل كده .. ولكن أحب أعيش فترة سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه

تقبل تحياتى وحبى وتقديرى

وتقبل خالص حبي ومودتي أستاذي الفاضل .. وجزاك الله خيرا *8*

الصعيدي
18-08-2005, 08:54 PM
الأخ الاستاذ \ محمد عبد السلام
تحياتى وتقديرى لشخصك الكريم ، عرفتك من خلال ما كتبت ووجدت أنك تستحق أن يقرأ لك عن جداره

سؤالى
ما سر اعتزازك بتسمية نفسك (( الصعيدى ))
وهل هو لقب ام انك صعيدى فعلا

أخيك العربى الأول (( الصعيدى الصغير ))

أخي الحبيب ..العربي الأول .. الصعيدي الصغير .. تحية من القلب من أخيك الصعيدي .. التايواني (حسب تصنيف أحمد ناصر عميد الصعايدة بالمنتدى ) ههههههههه .. والحقيقة ان اختيار اسم الصعيدي ما كانش عن رغبة معينة ولكن هو ده الاسم اللي سمح بيه المنتدى أثناء التسجيل .. ولكن أنا دلوقت باعتز بيه فعلا لإن هو ده الاسم اللي اتعرفت بيه هنا .. وأشكرك أخي الكريم على مشاركتك ومشاعرك الطيبة *8*

حنـــــان
18-08-2005, 09:37 PM
طب بس مش حاسأل أسئلة عويصة المره دي بس خد بالك... ممكن قوي أرجع! *9*

هل انت ناوي تسيب شغلك ككميائي وتتفرغ للدعوه الدينية؟

قلت انك بتقول خطبة الجمعه... قبل ماتبدتي... بتحس بتوتر وقلق؟ ولا خلاص اتعودت عالموضوع؟

اكتر مكان تحبه في اسكندريه وتحب تروحه انت والعائلة تتفسحوا هناك.

سؤالين بقى سألتهم قبل كده وماجاوبتش عليا!... :d
أصغر ولادك عنده كام سنه؟
وكمان احنا في اسكندريه بنقول على مين حانوتي (http://www.egyptsons.com/misr/showthread.php?t=32104)؟ مانت عارف انا لسه باتعرف عالبلد وماليش في المصطلحات الاسكندراني قد مانت متخيل...

احتمال أرجع *4*

سـلـوى
18-08-2005, 10:16 PM
*7* ممكن ادخل؟؟؟؟؟

انا مش بعرف اسال و كفاية اوى اللى شفتة هههههههه

انا بس داخلة اشجع *15* *15* *15*

و بجد حضرتك تستحق كل خير و من الشخصيات صاحبة المكانة الرائعة العالية فى المنتدى و قلوب الجميع
ربنا يزيدك يا رب

ملك الحب الضائع
18-08-2005, 11:49 PM
احنا تقريبا ما شاركناش مع بعض في موضوعات كتير .. ولكن أنا مازلت فاكرك ده كان اول رد ليك عليا
واحب افكرك باللمون يمكن تقدر تفتكرني
بس ما علينا المهم المضمون
وبعديها علي اخر رد تقول

الله يخليك يا ملك الحب الضائع .. سعدت جدا بأسئلتك .. قطعت نفسي الله .......... يكرمك .. تحياتي *8*

وبأتباع نظرية اكمل الفرغات بكلمات مناسبه
فأنا من وجهة نظري *4*
الله يخليك يا ملك الحب الضائع (منك لله) سعدت جدا بأسئلتك (البيخه قوي دي)قطعت نفسي الله( يخرب بيتك و)يكرمك(زي ما كرم السادات) تحياتي
كده اعتقد ان هي دي الرساله اللي انت وجهتهالي:d
الدور عليك تكمل انت الفراغات *9* وده يكون اول سؤال
*7*
اما التاني
واللي اتسأل قبل كده وانت مفهمتهوش
لحظه ضاع فيها الحب ؟؟
يعني ما هي اللحظه في حياة محمد عبد السلام التي ضاع فيها الحب او افتقده؟
وما هي اللحظه التي عاد لمحمد قلبه فيها من جديد؟
يعني امتي خسرت حبك وامتي رجعت حبيت تاني بالعربي كده بقي ومن الاخر
ومتخفش مش هنقول حاجه للمدام سرك في بيير يا ابو العربي
نسيت اقولك صحيح الاسم حبيب ومن مواليد بورسعيد
المهم جينا علي التالت
عرفناك كلنا بالطيبه في التعامل مع الاعضاء وخصوصا اللي بيكتب موضوع في قاعتك
ايه اكتر موضوع اتوجد في قاعتك واضيقت منه وحبيت تحزفه بس متحزفش نقول لاسباب فنيه مثلا:d
وايه الموضوع اللي اتخذت فيه قرار بالحذف وبعد كده رجعت فيه
واخيرا ايه الموضوع اللي نفسك يكون موجود في القاعه عندك
وتلاقي نسبة تفاعل غير مسبوقه عليه سواء منك او من عضو اخر
معلش كمان سؤال بلييييييييز بس ممعيش لا ضريبه ولا دمغه بلييييييييز
ممكن تدوم علاقة الصداقه ما بين اتنين علي النت من غير برولة العلاقة دي بالمقبلات الشخصيه ولا المقبلات اهم ما يكون في العلاقة؟ وليه من وجهة نظرك
مع تحياتي
حبيب

الصعيدي
19-08-2005, 04:56 AM
هناك قلائل ممن يلتقي المرء بهم في مسيرة حياته ينفذون إلى القلب من أول وهلة .. و يتربعون فيه من أول كلمة .. و تزداد مكانتهم تصاعديا بغير نهاية كلما أدرك المرء مدى نبل أخلاقهم و استواء فطرتهم
و محمد عبد السلام (هكذا بدون ألقاب فالألقاب تضع مسافة بين القلوب و لا أريد لهذه المسافة أن توضع) من أولهم .. نحسبه كذلك و لا نزكي على الله أحدا
دخل قلبي من اول مشاركة
و تربع فيه من أول رسالة خاصة
و مازالت مكانته عندي تزداد بغير توقف

الحبيب .. فاضل *3*
يعلم الله أنك أول من دخل قلبي في منتدى أبناء مصر .. لدرجة اني قعدت فترة طويلة ما اعرفش في المنتدى غير قاعة المناقشات .. ويعلم الله كم ازداد هذا الحب ونما .. وأدعو الله أن يستمر حتى نلقاه *8*

و لدي سؤال واحد:
من اين استقيت تلك الروح النقية المرحة الصافية التي تنشر الحب في اي موضع تحل فيه؟

*7* *7* *7*
والله يا أخي بتحرجني بالكلام ده .. *7* .. يعني هاقول ايه عن نفسي .. اذا كان ده شعورك فعلا وما عهدت عليك الا كل صدق .. فأحسب أن هذا من فضل الله عليّ .. ونعمة كبيرة أسأله تعالى أن يعينني على شكرها
والحقيقة إن أنا أي مكان جديد باروحه أو باتعرف على أصحابه بادعو الله دائما بهذا الدعاء (اللهم حببني إلى أهل هذا المكان .. وحبب صالح أهلهم إليّ) .. ولإن الأمور المشتركة بيني وبين الناس ليس فيها ما يغضب الله سبحانه وتعالى .. فأحسب أن الله تعالى يؤلف بين هذه القلوب ويضفي عليها هذه الروح .. وده بيدفعني دايما للبحث عن إدخال السرور على إخواني داخل المنتدى وخارجه *8*
أهم ما أذكر به نفسي وأنصح به إخواني بالمنتدى .. إن كسب المواقف يبقى خسارة كبيرة إذا تسبب في كسر القلوب .. ولا بأس بالتنازل في موقف ما مع حبيب أو صديق لكي لا تجرحه .. وعشان تُبقي على حبه .. باحاول أعمل كده .. وأتمنى من الله أن يعينني على ذلك

جزاك الله خيرا أخي فاضل .. ودائما ما أقول أن لك من هذا الاسم أوفر النصيب .. وفي انتظار عودتك ان شاء الله *8*

الصعيدي
19-08-2005, 05:03 AM
أبو يحيى .. الغالي دوماً..
أنا لا أوجه الأسئلة .. :)
لكنني أمر فقط .. لإلقاء التحية على الجالسين ..
إزيك يا أبو يحيى؟؟ عامل إيــه؟؟

الغالية .. أنفال

تحية عاطرة .. ومرور كريم .. أشكرك كل الشكر .. والحمد لله أنا بكل خير .. وأسال الله أن تكوني بكل خير وصحة وعافية:f2:

نانيس
19-08-2005, 01:21 PM
أري الموضوع الآن للمرة الأولى ، فأنا لم أتلقَ رسالة خاصة تخبرني بالموضوع ، لكنني رأيته قدرا ، وسعدت كثيرا حين وجدت ضيف الكرسي هذا الأسبوع هو أستاذنا الفاضل محمد عبد السلام.
قرأت الموضوع من أوله وحتي آخر مشاركة قبل مشاركتي وتابعت إجابات حضرتك عن الأسئلة بكل سرور واستفادة.
وأستأذنكم ببعض الأسئلة؛
1) ما العوامل المؤثرة في بناء شخصية حضرتك على هذا النحو الرائع بعد فضل الله سبحانه وتعالى؟
2) اذكر موقف تربوي أثر في حضرتك.
3) كيف يمكن التعامل مع الشخصية الدكتاتورية المتعالية التي تفرض آرائها ولا تتقبل المناقشة حتى وإن كان مخطئا مع اعتبار أن هذا في الغالب يكون من شخص يكبر محدِّثَه سنا؟
4) تعليم الطفل حب إخوته واحترام الكبير منهم والانتماء إليهم ، كيف يمكن غرس هذه المعاني في الطفل حتى يشب عليها؟
أكتفي بهذا القدر من الأسئلة وربما يكون لي عودة إن ورد بذهني أسئلة أخرى.
خالص التحية والاحترام والتقدير لحضرتك أستاذنا الفاضل.

ابن البلد
23-08-2005, 10:13 PM
صبعا أنت كنت فاكر انك فلت لما المنتدى قفل
لكن هاع
انت ما زلت علي الكرسي وهنبتدي من الأول :d

الأسئلة لحين اظبط شوية حاجات وأجي

1- هل تفكر في تغير المهنه الوظيفية علي المدى البعيد ؟

2- هل تستطيع تغير فكرك بسهوله وتقتنع بوجهة نظر الآخرين ؟

دول دلوقتي والباقي بعد كام يوم كده :d

الصعيدي
24-08-2005, 03:49 AM
اهلا اهلا باستاذنا الغالى *4* نورت وانست *8* اتفضل

انا تبعتك من اول لحظة جلست على كرسى الاعتر اف . وتابعت اسئلة الاعضاء ليك*7**27* وكمان اجابتك ليهم

أبو حميد حبيب قلبي .. انت اللي منور الموضوع .. وأتاريني طول الوقت حاسس ان فيه حد بيراقبني :d .. كويس انه طلع انت والحمد لله *6*

متى شعرت ان الله يحبك ...........وماذا تفعل لتكرار هذة اللحظة وهذا الشعور ؟

سؤال عويص أوي ده يابوحميد .. الحمد لله ان المنتدى فضل واقع كام يوم عشان أفكر في الإجابة .. :d
الحقيقة ان التفكير في ان ربنا سبحانه وتعالى بيحبني .. دي أمنية غالية جدا .. ومش عارف هل أنا اهل للمنزلة دي وللا لأ .. ولكن فعلا في بعض المواقف باحس بهذا الشعور .. من أهم المواقف دي الأمور المصيرية اللي استخرت فيها ربنا سبحانه وتعالى .. كل هذه المواقف بلا استثناء لقيت ان ربنا سبحانه وتعالى اختار لي الأفضل .. ومهما كان رأيي أو الميل القلبي قبل الاستخارة بالاقي نفسي في بعض الأمور مشيت في اتجاه تاني خالص .. والحمد لله رب العالمين كان الاتجاه الأصوب .. ساعتها باحس فعلا ان ربنا سبحانه وتعالى بيحبني وأرجو أن أكون أهلا لهذا الحب وأن ربنا يديمه عليا.

شكرا أخي محمد على مشاركتك وسؤالك الجميل .. وربنا يجعلنا جميعا من أهل حبه ومن أهل الجنة *8*

الصعيدي
24-08-2005, 04:08 AM
طب بس مش حاسأل أسئلة عويصة المره دي بس خد بالك... ممكن قوي أرجع! *9*

أهلا بيكي يا حنان .. تنورينا دايما ونسعد بوجودك معانا .. بس بلاش أسئلة عويصة الله يخليكي :d

هل انت ناوي تسيب شغلك ككميائي وتتفرغ للدعوه الدينية؟

الحقيقة ما فكرتش أعمل كده .. لإن تصوري ان الإسلام ما فيهوش رجال دين .. يعني ممكن الكيميائي والطبيب والمهندس والميكانيكي والخياط وأي واحد بيشتغل اي مهنة .. ممكن يكون داعية يدعو إلى الله سبحانه وتعالى .. ولازم يثقف نفسه بالشكل الصحيح قد ما يقدر لإن الدعوة دي أمانة فلازم يؤديها على أكمل وجه
ولما باقول مافيش في الإسلام رجال دين ارجع اقول ولكن فيه في الإسلام علماء في الفقه أو التفسير أو الشريعة .. دول مهمتهم الإفتاء والاجتهاد في أمور الدين .. ده تخصص .. ولكن لا يشترط أبدا للقيام بواجب الدعوة الى الله ان الواحد يتفرغ ويسيب شغله

قلت انك بتقول خطبة الجمعه... قبل ماتبتدي... بتحس بتوتر وقلق؟ ولا خلاص اتعودت عالموضوع؟

وبعدين في الإحراج ده بقى *7* .. كنت باحس طبعا بهذا الشعور أول ما بدات أخطب .. في سن العشرين تقريبا .. بس الحمد لله زال هذا الشعور مع التعود .. بس مازلت باشعر بهذا الشعور لما اخطب العيد .. الموقف بيكون ليه رهبة اكتر من خطبة الجمعة

اكتر مكان تحبه في اسكندريه وتحب تروحه انت والعائلة تتفسحوا هناك.

ده بقى سؤال عويص فعلا .. لإن اسكندرية بقت الفسحة فيها صعبة أوي .. ولكن أنا باحب أكتر أروح نادي أصحاب الجياد .. بس أنا مش من أصحاب الجياد .. :d .. وممكن بعد ما الأولاد يلعبوا هناك شوية آخدهم جرين بلازا .. بس مش في الصيف طبعا .. المناظر هناك لا تطاق بصراحة .. .. في الصيف بافضل نروح أماكن على البحر ..

سؤالين بقى سألتهم قبل كده وماجاوبتش عليا!... :d
أصغر ولادك عنده كام سنه؟

مش فاكر امتى سألتيني السؤال ده .. بس هو يحيى وعنده 6 سنوات

وكمان احنا في اسكندريه بنقول على مين حانوتي (http://www.egyptsons.com/misr/showthread.php?t=32104)؟ مانت عارف انا لسه باتعرف عالبلد وماليش في المصطلحات الاسكندراني قد مانت متخيل...

آآآآآه .. دي تعبيرات خاصة أوي .. ومش منتشرة كتير .. كلمة حانوتي في اسكندرية بتطلق على البخيل الجلدة .. بيقولوا .. أيووووه عليك .. ده انت حانوتي يا أخي :d .. يعني بخيل جدا .. بس مش عايزين نطلع أسرار اسكندرية بره بقى *5*

أسعدتيني يا حنان بمشاركتك وأسئلتك .. ومرحبا بعودتك في أي وقت .. وتقبلي تحياتي *8*

الصعيدي
24-08-2005, 04:10 AM
*7* ممكن ادخل؟؟؟؟؟
انا مش بعرف اسال و كفاية اوى اللى شفتة هههههههه
انا بس داخلة اشجع *15* *15* *15*
و بجد حضرتك تستحق كل خير و من الشخصيات صاحبة المكانة الرائعة العالية فى المنتدى و قلوب الجميع
ربنا يزيدك يا رب

ألف شكر يا سلوى على المرور والكلمات الجميلة .. وأهلا بيكي وبأسئلتك في اي وقت *8*

الصعيدي
24-08-2005, 04:32 AM
وبأتباع نظرية اكمل الفرغات بكلمات مناسبه
فأنا من وجهة نظري
الله يخليك يا ملك الحب الضائع (منك لله) سعدت جدا بأسئلتك (البيخه قوي دي)قطعت نفسي الله( يخرب بيتك و)يكرمك(زي ما كرم السادات) تحياتي
كده اعتقد ان هي دي الرساله اللي انت وجهتهالي
الدور عليك تكمل انت الفراغات وده يكون اول سؤال

هههههههه .. الله يجازيك يا ملك :d .. وقعتني من الضحك .. لا ياعم انت حبيبي والله :d .. ومش ممكن أقول عليك كده .. وأشكرك جدا للعودة *6*

اما التاني
واللي اتسأل قبل كده وانت مفهمتهوش
لحظه ضاع فيها الحب ؟؟
يعني ما هي اللحظه في حياة محمد عبد السلام التي ضاع فيها الحب او افتقده؟
وما هي اللحظه التي عاد لمحمد قلبه فيها من جديد؟
يعني امتي خسرت حبك وامتي رجعت حبيت تاني بالعربي كده بقي ومن الاخر
ومتخفش مش هنقول حاجه للمدام

لا .. لا .. بلاش الأسئلة المحرجة دي .. وبعدين في البيت عندنا رقابة على المصنفات الفنية .. أقولك إيه يعني .. قول الشاعر ( حب إيه اللي انت جاي تقول عليه ) .. ههههههههه
الحقيقة في أشد المشاكل اللي مريت بيها في حياتي الزوجية ما حصلش إني خسرت الحب أبدا والحمد لله .. بل بالعكس أنا باعتقد ان الحب العميق والقوي بيكون من أسباب تجاوز الخلافات والمشاكل .. وأحمد الله تعالى على هذه النعمة .. بس بلاش قرررررررررر .. الله أكبر .. :d

عرفناك كلنا بالطيبه في التعامل مع الاعضاء وخصوصا اللي بيكتب موضوع في قاعتك
ايه اكتر موضوع اتوجد في قاعتك واضيقت منه وحبيت تحزفه بس متحزفش نقول لاسباب فنيه مثلا
وايه الموضوع اللي اتخذت فيه قرار بالحذف وبعد كده رجعت فيه
واخيرا ايه الموضوع اللي نفسك يكون موجود في القاعه عندك
وتلاقي نسبة تفاعل غير مسبوقه عليه سواء منك او من عضو اخر

لأسباب فنية مافيش .. ولكن أنا لما بيكون فيه موضوع مضايقني ولكن مش بيخالف قوانين المنتدى باسيبه .. حتى ولو اتضايقت منه .. لإن القانون فوق الجميع وعلى المشرف قبل العضو
أنا أكتر مواضيع باتضايق منها على قاعة لقاءات في حب الله المواضيع اللي بتتحيز لرأي فقهي معين مع إن الموضوع مختلف فيه والآراء فيه مختلفة .. باقول المفروض إن القاعة لمواضيع الوعظ والتذكير وتحبيب الناس في ربنا سبحانه وتعالى ودين الإسلام .. إذا تحولت القاعة إلى مكان للمناظرات الفقهية وعرض آراء العلماء في قضية خلافية يبقى مش هننتهي وهتكون مكان لإثارة الجدل وتبدأ المشاكل
حتى الآن تقريبا مافيش موضوعات اتخذت فيها قرار بالحذف ورجعت فيه .. تقريبا لإني قليل جدا ما باحذف إلا لو الموضوع مكرر .. ومع ذلك مش كل المكرر باحذفه
واحب هنا أذكر بالخير الأخت الفاضلة أمة الله .. قبل ما تعمل موضوع تحس انه ممكن يكون مكرر بتبعت تسأل .. ولما يكون فعلا مكرر بتكتفي برفع الموضوع القديم .. ده يدل على إنها عايزة الفايدة فقط ومش مهم ان الموضوع يكون باسمها

معلش كمان سؤال بلييييييييز بس ممعيش لا ضريبه ولا دمغه بلييييييييز
ممكن تدوم علاقة الصداقه ما بين اتنين علي النت من غير برولة العلاقة دي بالمقبلات الشخصيه ولا المقبلات اهم ما يكون في العلاقة؟ وليه من وجهة نظرك

لازم يا حبيب يعني تسأل في الآخر سؤال مش مفهوم .. المرة الجاية بقى لازم تدفع .. ههههههه
يعني إيه (برولة العلاقة دي بالمقبلات الشخصيه) فعلا مش فاهم الكلمة دي .. والصداقة بين اتنين تعني شاب وفتاة وللا إيه .. وفي انتظار عودتك يا حبيب .. وأهلا بيك دايما *8*

وردة فلسطين
24-08-2005, 04:50 AM
ربنا يعطيك الف الف عافية

يا لهوي

عندك نفس طويل لدرجاتي
تقعد وترد عالاسئلة

كان ربي في عوند
وزادك من العافية والصحة

على درويش
24-08-2005, 06:14 AM
السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته
ما أراه أمام عينى ينم عن شفافية ونقاء سريرة وحب لا تحركه منفعه
ودليل واضح على نوعية فريدة من الشخصيات التى تجمعت فى هذا المنتدى المميز جدا والذى أشبهه بنيل مصر من شرب منه شربة لا يستطيع أن يبقى بعيدا عنه

أتابعك أخى الحبيب الصعيدى بكل اعجاب

وأتابع الأسئلة الراقية والاجابات الرائعة

تقبلوا جميعا حبى وتقديرى

Amira
24-08-2005, 08:04 AM
صباح الخير يا صعيدي

أنا بصراحة كل ما أفكر في السؤال و اجي علشان أكتبه ألاقي حد سأله قبلي *7*
فا انا هاكتفي حاليا بقراءة الأسئلة و إجابات حضرتك و ربنا يقويك *8*

علي فكرة خلي بالك أنت لسة قاعد علي الكرسي - ياعني صدقت لما قلت أن أكتر حاجة مضمونة في بلدناهي الكرسي
:d :d :d

تقبل مني خالص تحياتي و احترامي *8* *8*

أمة الله
24-08-2005, 08:08 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بسم الله ما شاء الله مبسوطه جدا بكل الحب اللى شايفاه و طبعا انت تستاهل هذا الحب و اكثر قرأت الموضوع كله و طبعا انا شفته من قبل المنتدى ما يقع ربنا يجعل كلامنا خفيف و مالحقتش اقرا الأسئله كلها عشان احدد انا هاسأل فى ايه بس عموما انا شايفه الأسئله كلها رائعه و الأجابات اروع

ربنا يديم عليكم نعمة حب الناس و يجعل المسلمين يحبوا بعض لله

عندى سؤال شخصى معلهش يعنى اصله انا سمعت من بعض شيوخنا الكرام ان الحب قبل الزواج حرام و عليه بتكون الحياة بعد الزواج مش موفقه لأن ربنا بيكون غضبان عليهم و بما انى انا حبيت زوجى و زوجى حبنى قبل الزواج فأنا مش شايفه اللى بيقولوا عليه ده و الحمد لله حياتنا سعيده فى طاعة الله على قدر المستطاع رغيت كتير بس عشان اشجعك تجاوب

المهم سؤالى هو هل حبيت زوجتك قبل الزواج ام كان زواج تقليدى؟ و لك حرية الأجابه من عدمها

الصاعق
24-08-2005, 08:24 AM
صعيدي يا حبيب قلبي

ايه الرسالة اللي عايز تؤديها بوجودك في المنتدى؟

ابن البلد
24-08-2005, 11:31 AM
سؤال بقه كمان عقبال ما ترد علي اللي فات

هل تواجدك في المنتدى آثر علي حياتك الشخصيه ؟ طبعا مع الشرح لو نعم ليه :f: ولا لأ ليه برضك :@

:d