المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حكاية القذافي مع الكشري المصري

شاب مصرى جدا
25-05-2005, 08:45 AM
http://www.alarabiya.net/staging/portal/Archive/Media/2004/07/13/1732141.jpg

لا تخلو تصرفات الزعيم الليبي معمر القذافي كثيرا من الأحيان من الغرابة والطرافة سواء في المناسبات واللقاءات الرسمية، أو على الصعيد الشخصي والاجتماعي، ومن مواقفه الغريبة ما جرى معه أثناء زيارته لمصر للاطمئنان على صحة الرئيس حسني مبارك.

فعندما خرج القذافي خرج من منزل الرئيس مبارك عند الساعة العاشرة ليلا , بعدما هنأ الرئيس المصري بنجاح العملية الجراحية التي أجريت له في ألمانيا مؤخرا سار الموكب إلى حيث مقر إقامة الضيف، وفجأة سأل القذافي مرافقه المصري أي حي هذا فأجابه: نحن في مصر الجديدة فأبدى الزعيم الليبي إعجابه بنظافة الحي وبناياته العريقة، ثم أمر قائد السيارة بالتوقف منبهاً أفراد الحراسة والمرافقين إلى أنه قرر أن يتمشى في مصر الجديدة تماماًَ كما يفعل أبطال الأفلام المصرية.

وذكرت صحيفة الحياة التي أوردت التقرير أن الجزء الأكبر من موكب القذافي توجه إلى مقر إقامته، ولم يبقَ معه سوى عدد قليل من الحراس المصريين والحارسات الليبيات وبعض المرافقين الذين أخبروه بأن الزمن تبدل والأوضاع تغيرت ومصر الجديدة الآن غير تلك التي يراها في الأفلام، وأن شوارع الحي ليست خالية دائماً وإنما أخليت كي يمر موكبه وحذروه من أن نزوله إلى الشارع سيربك المكان.

قائد وليس رئيسا!

تجاهل الزعيم الليبي النصيحة وأصر على الترجل في منطقة الكوربة الشعبية في حين كان سكان الحي ورواده يقفون على جانبي الطريق، وبعضهم استمر في لعبة نرد الطاولة على مقهى السوايسيه الشهير في الحي وجميعهم ينتظرون مرور موكب الضيف ليمار سوا بعده حياتهم في شكل طبيعي. لكنهم لمحوا رأس القذافي وشعره الكثيف مترجلاً وحوله نفر قليل فالتفوا حوله وداعبوه ونادوه: يا سيادة الرئيس، يا أخ معمر فرد عليهم بصوت مسموع: قولوا قائد الثورة لست رئيساً ولا عقيداً. كالموج البطيء تحرك الجمع يحيط بالقذافي وسط ارتباك شديد بين الحراس ودهشة الناس. فجأة لمح القذافي محلاً لبيع العصير فسأل: في عنده عصير قصب؟!، ضحك من سمعوا السؤال وردوا: طبعاًَ يا زعيم. وانطلقت زغاريد من سيدات يطلن من شرفات منازلهن على محل جنة الفواكه حيث وقف القذافي والجمع حوله وأمامه. وطلب الزعيم الليبي كوبين من عصير القصب المصري، وبعدما تناولهما قال باللهجة المصرية ده كويس أوي. ثم أخذ ينصح أبناء الحي بالإكثار من تناوله بسبب فوائده للمعدة والكلى.

الكشري ممنوع !

في الجهة المقابلة لمح القــذافي لافتة كـبيرة كُتب عليـها كشري هند فعرف أنه محل يقدم وجبة الكشري الشعبية المصرية الشهيرة، فطلب من الحراس والمرافقــين والجــمهور عبور الشــارع لتناول الكشري فرفض حراسه ومرافقوه فحاول إقـناعهم قائلاً بالعامــية المصرية: علشان نكون أكلنا عدس وأرز مع الإخوة بتوع مصر الجديدة... في إشارة إلى العادة المصرية التي تعكس الحميمية والصداقة بتناول العيش والملح.
بيد أن الحراس أصروا على موقفهم فرضخ القذافي واتجه نحو سيارته قائلاً: بلاها كشري وركب سيارته ملوحاً بيديه مودعاً شعب مصر الجديدة الذي حاول استمالته وتشجيعه على أكل وجبة من الكشري. وعندما انطلق الموكب كان الناس يهتفون كشري... كشري... هووه... هووه.

منقووووووووووووول

محمد فاروق
26-05-2005, 08:35 AM
والله كل شئ جايز

بس ف الفيلم دخل اكل كشرى !!!؟؟؟ مش كده برضه ؟؟؟؟

ههههههههههههههه

محمد فاروق

أشجان الليل
27-05-2005, 03:59 AM
ههههههههههه
الله يجازيك يا محمد يا فاروق
تعليقاتك لوحدها تدل على ألمعيه!!
على كل حال الشكر موصول لدوحة برضه :)

sea_wolf
27-05-2005, 04:43 AM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بس للاسف ملعبش طاولة معاهم
ولا طعش السلم يجرى

شاب مصرى جدا
28-05-2005, 02:21 PM
هههههههههههههههههههههههههه:d :d
والله يا جماعة انا برضو لما قريت الموضوع ده
إفتكرت الفيلم علطول و كنت متردد إنى انزل الموضوع
احسن حد يفتكر إنى متأثر بالفيلم ولا حاجة
ههههههههههههههههههههههههههه:) :)

والله كل شئ جايز

بس ف الفيلم دخل اكل كشرى !!!؟؟؟ مش كده برضه ؟؟؟؟

ههههههههههههههه

محمد فاروق
رووووقة باشا ..... حبيب قلبى أما إنت عليك قفشات يا أخى *15*
يمكن الراجل كان نفسو فيه *11*
هههههههههههههه

ههههههههههه
الله يجازيك يا محمد يا فاروق
تعليقاتك لوحدها تدل على ألمعيه!!
على كل حال الشكر موصول لدوحة برضه :)

شكرا ليكى يا أشجان على مرورك و تعليقك الجميل

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بس للاسف ملعبش طاولة معاهم
ولا طعش السلم يجرى

لا لا ... أظن إنو لعب طاولة معاهم
دى جت فى الموجز بتاع الساعة 9
ههههههههههههه:d

مع إحترامى الشديد للإخوة الليبيين بالطبع
الموضوع هنا فقط للضحك و الفرفشه و غير مقصود منو
أى إساءة

أمة الله
28-05-2005, 02:26 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الموضوع ده بجد يا دوحه و الله يا شباب انا باحب القذافى جدا افكاره مجنونه صحيح بس شخصيه مالهاش حل جامع شوية تناقضات رهيبه
تسلم ايدك يا دوحه ع الموضوع

شاب مصرى جدا
28-05-2005, 02:35 PM
بجد والله معاكى حق يا أم نهال
انا بردو ساعات بحس إن القذافى عبى قد ما هو تصرفاتو غريبة شويتين و ليه مواقفو
إللى ساعات بتكون غريبه شويه بس على الاقل هو فى الاخر عرف هو عاوز ايه
يعنى ايه الفايدة من إنو يفضل معيش الشعب فى عناء و فى حصار عشان مبادئ
هو عارف و كلنا عارفين إن محدش هيساعدو إنو يطبقها او إن العرب يجتمعو على كلمة واحدة
فراح بايع القضية كلها و صلح علاقاتو الدولية و دلوقتى ما شاء الله عليهم

و مشكورة يا إأستاذه داليا على مداخلتك الجميلة

ديدي
28-05-2005, 02:41 PM
ههههههههههههههههههه
حلوة يا دوحة
يالا بالهنا والشفا.

عصفور الشعر
28-05-2005, 02:46 PM
على فكره انا احترمت القذافى جدا بعد الكلمه التى ألقاها فى اخر فقمه عربيه وعلى فكره انا مخزنها عندى فى الكمبيوتر..بس على فكره رأى عامة الليبيين فى القذافى نفس رأينا فى الرئيس مبارك....ونفس رأى الانجليز فى تونى بلير...ونفس راى الامريكان فى بوش...من الاخر مفيش شعب مبسوط من حكومته..يعنى الحاله عاااااااااااااامه...ودا شئ على فكره لمسته من خلال علاقات مباشره بافراد من هذة الجنسيات المختلفه

العربى الأول
28-05-2005, 03:51 PM
أخوانى الأعزاء

مع احترامى الشديد وحبى الشديد لكم

أنا أمقت هذا القذافى وبشده
فهو خير من يتحدث ولا يعمل
وربما يتحدث ويفعل عكس حديثه

فهو ديكتاتور فى حكمه ظالم لشعبه وربما لجميع الشعوب العربيه
تأخرت ليبيا كثيرا بفضل تصرفاته الغير محسوبه

Photo Gallery