المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دبان وشه!!!!!!!!

طريق
23-05-2005, 12:58 AM
بيخانق ف دبان وشه..

بتتقال لكل من كان زهقان..قرفان..متغاظ..هيولع..متضايق..متعصب..إلخ..إل خ..

كلمه عاديه جدا لكنها لفتت نظري فجأة، النهارده وأنا راجع البيت ف عز الحر وأنا هطق لاحظت شيء غريب وأنا بأسأل نفسي:
- يعني إيه "دبان وشه"..
هل يفترض مثلا إنه فيه "دبان قفاه" و"دبان كتفه" و"دبان..ودبان.."؟؟؟
- موش معقول!!
طيب المثل يقصد إن الدبان قريب من وشه، يعني كل ما تقرب من وشه دبانه يخانق فيها وما لوش دعوه بالدبان البعيد، طيب بعيد قد إيه مثلا؟؟؟، بعيد لحد إيديه؟؟؟، يعني لو جات دبانه ووقفت على إيد أخينا اللي بيخانق في دبان وشه موش هيخانق معاها؟؟؟، طيب هيعمل معاها إيه؟؟؟، هيجيبها لها كرسي ويطلب لها شاي وشيشه مثلا؟؟؟، ولو افترضنا إنه عمل كده مع دبان إيده إيه اللي هيخلي الدبان التاني يقف على وشه؟؟؟، على طول لازم كل الدبان يحود ويقف علي إيديه..موش كده؟؟؟
ونظرا لأن الطريق لحد البيت طول شويا وعبء الحر طول حبتين فكان لازم ألآقي حل للمعضله دي..
والحل اللي لقيته ولطف شويه من حرارة الجو كان إني أفترض أن فيه ناس لها دبان في وشها وناس ما لهاش أو وشها فاضي عديم الدبان!!!، عشان كده المثل خص الناس المتضايقه من دبان وشها بالذات..ولا إيه؟؟؟
معقول الحل ده!!!!!!!!!!!!
طيب من غير زق عندكو حلول تانيه؟؟؟

شقاوة مجنونة
24-05-2005, 06:35 PM
ولهى انا بقعد اتخانق مع الدبان لما يزهقنى اقعد اشتم فيه واطلع اجرى وراه لغايت لما اموت الدبانة وساعات اقعد العب مع الدبانة مرة كنت بلعب مع الدبانة لقتها فى ايدى روحت مصوته ورمتها اصل انا بخاف امسك الحشرات فانت تصدق ان فى ناس بتتعارك مع دبان وشها وبذات العصبين اللا للاسف زى

سفاح مصر
24-05-2005, 10:03 PM
*45* دبان وشه *49* حلوه كلمة دبان دي :)

طريق
25-05-2005, 01:19 AM
شقاوه مجنونه
مسكين دبان الوش ده والله يا ما نفسي أعرف هو إيه واشمعنى تخصص وش وليه كل ما نتخنق نفتري عليه*14*

أما أنتي فكويس ان خناقاتك معاه بتبدأ لما يزهقك هو موش لما تزهقي لوحدك أو حد تاني غير الدبان المسكين يزهقك

وبعدين اكبر دليل على ان دبان وشنا بالذات مسكين هو اننا ممكن نمسكه زي ما قلتي وده معناه انه دبان موش متدرب كويس على الطيران أو انه ما كانش بيذاكر ايام التلمذه في كلية الدبان الجويه

والله يا شقاوه انت كمان فكرتيني بمشكله كانت بتواجه واحد صاحبي مع ابنه، عمره وقتها كان سبع سنين وهوايته الرئيسيه كانت صيد الدبان، طول النهار الولد بتربص للدبان ويمسكه، وبعد ما يمسكه يقطع جناحاته ويرميه..شوفتي وحشيه اكتر من كده!!! ايه رأيك نشهر جمعية للرفق بالدبان*14*

طريق
25-05-2005, 01:25 AM
سفاح مصر

جاء في القاموس الدباني:

دبن يدب دبوبا ودبيبا فهو دباب وهي دبابه والجمع متريلوزات *5*

وكمان:

دب يدب دبا فهو دبان والمفرد دب والتحريف ذبابه *7*

Photo Gallery