المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : » بيكاتا بالشامبينيون;

mira2005m
24-02-2005, 11:43 AM
المقادير:

4 قطع صدور دجاج مخلية ( بانية) - ملح - فلفل - ليمون - زبدة علبة مشروم مقطعة قطع صغيرة - 2 علبة كريمة لباني - 4 بصلات حجم كبيرمقطه قطع صغيرة .

الطريقة:

يتبل الدجاج بالملح والفلفل الاسود والليمون ثم يوضع نصف باكو زبدة في صينية على النار ونبدأ بوضع صدور الدجاج فيها مع التدبيلة ونقوم بتحمير الدجاج على نار هادئةمع التقليب باستمرار الى ان يحمر الدجاج من الناحيتين ثم يرفع على جنب ثم يوضع البصل في نفس الصينية ويقلب البصل الى ان يذبل ثم نوضع المشروم المقطع مع البصل ويتم تقليب البصل والمشروم الى ان يذبل المشروم وينضج ثم نقوم بوضع الكريمة على البصل والمشروم فيغلي الى ان تصبح الكريمة سميكة بعض الشيئ وممكن ان نضيف رشة ملح حسب الرغبة ثم يوضع في الصينية صدور الدجاج المحمرة وتقدم مع أرز أبيض وبالهنا والشفا
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------
ملا حظات:
1-ممكن نعملها بشرائح اللحم البتلو بتكون جيدة أيضا
2-الكريمة اللبانى هى مثل القشطة وعندما لاجد كريمة لبانى أستعمل القشطة الجامدة أو السائلة .
الكريمة اللباني تباع في السوبر ماركت ويكون مكتوب عليها كريمة لباني او كريمة للخفق
*8*

MFM
25-02-2005, 04:13 AM
شكلها سهلة ولذيذة يا mira2005m
انا هاجربها بكرة علي الغذاء ان شاء الله
وانا متأكدة اني هادعيلك انا والاولاد وجوزي
شكرآ
ايمان
*174*

mira2005m
25-02-2005, 10:31 AM
بالهنا والشفا ولو طلعت حلوة ابعتيلي طبق*3*

جوليا
06-03-2005, 09:11 AM
كرا ليكي يا ميرا فعلا سهلة وانا عملتها طلعت هائلة ويارب ترجعي ومتحرمنيش من مواضيعك

bodda
06-03-2005, 10:59 AM
وصفه جميله وسهله يا ميرا

تسلم ايدك
بس جربى تعصرى الليمون على الفراخ بعد التسوية
لان الليمون يمرر بتعرضه للحرارة ويفقد فوائده

صباح الفل
:)

aboabdollh
11-03-2005, 12:50 PM
سورى نسيتى حاجة ماقلتيش:) صدور دجاج بلدى ولا........*11* ........*3*

aboabdollh