المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال لأهل مصر فقط

Mango
26-05-2004, 05:58 PM
مررحبا

عندي سؤال *11* وان شاء الله الاقي الجواب عندكم.

في اجازة الصيف ناويين نعمل زياره الى مصر و حنروح بالزبط مصيف اسمه مارينا موجود اظن في الساحل الشمالي.
وانا اول مره اروحه وعندي حاجه ابغى اعرفها :
هل يوجد مثلا مكان مخصص للمحجبات للسباحه فيه ؟ او مالهم مكان خاص؟
في حال انه مالهم مكان خاص *12* ايش هي الاوقات االلي ممكن النساء تسبح وفيها من دون وجود رجال مثلا زي الصبح بدري او متى؟

ممكن اعرف *14* واكون شاكره:)

محمد شحاته
26-05-2004, 07:23 PM
الاخت الكريمه مانجو دومتى بكل الخير كان افضل ينزل الموضوع فى قاعه السياحه وان شاء الله تلاقى جواب كان نفسى اجاوب عليكى بس انا بقالى فتره بعيد عن مصر وافر حياتى وتقديرى وتمنياتى برحله موفقه وممتعه *8*

Mango
27-05-2004, 12:24 AM
شكرا اخوي محمد.. بس انا ما لقيت قاعة السياحه من ضمن القاعات

muslim
27-05-2004, 01:13 AM
السلام عليكم :

اختي الكريمه جدا و الغاليه جدا جدا ,يبدو من السؤال انكي على قدر جيد من التدين و بذلك و بكل صراحه
مارينا مكان لا يمت للمسلمين بصلة اصلا . بدلا من ان تسالي هل هناك مكان للمحجبات من باب اولى ان تسألي هل هناك مكان في مارينا لمن يلبسون ملابس اصلا .

ان كان الامر لايزال قيد اختياركم فبالله عليكي ان تحاولي منع هذد الرحله فورا. كل ما هناك هو فسق بكل معانيه و اشكاله
.

shody20
27-05-2004, 03:46 AM
الأخت العزيزة mango ...
أولاً أنتهز هذه الفرصة و أرحب بكي معنا في منتداانا الحبيب حيث نتمني أن يطيب لك المقام بيننا...
ثانياً .. قاعة السياحة هي قاعة حول العالم عزيزتي... و ستجدين بها بإذن الله مطلبك ...
ثالثاً.. أضم صوتي للأخ muslim .. فمارينا مكان يصعب فيه أن تكوني على راحتك و ستأذين عينك بمالا تطيب ...
لم أذهب الى هناك .. و لكني أعتقد أنه ليس هناك للمحجبات ...

تحياتي أختي العزيزة...*8*

سلوى الحمامصى
27-05-2004, 06:04 AM
الأخت الكريمة الزائرة لمصر:
أعتقد أنك إذا أردت مكانا بهذه المواصفات،فلن تجدى إلى فندق وشاطىء عايدة،أيضا فى الساحل الشمالى،قبل مارينا ،بعد قرية مراقيا السياحية.
تجدين فيه كل ما تحبين ومسبح خاص بالسيدات. بناء عن تجربة وليس إعلان،ولو أنى الآن مقيمة فى سنغافورة- جنوب شرق آسيا.

بنت مصر
27-05-2004, 07:26 PM
ايوة فعلا مراقية يعتبر مكان مناسب جدا وراقي ومحترم
ان شاء الله يعجبك يا مانجو

واهلا بيكي في امتداد اسكندرية

بسنت

Eskandarani
27-05-2004, 08:24 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخت الفاضلة "Mango" أولا أهلاً بيكي بمنتدانا الحبيب وثانيا أهلاً بيكي في مصر وحا تشرفينا بزيارتك لإسكندرية خصوصاً ومصر عموماً

وإسمحي لي أرشح لك مكان أكثر من رائع وعلى ضمانتي الشخصية

شوفي يا أنستي أوسيدتي المكان اللي أرشحه إسمه "سيدي عبد الرحمن" وهو يبعد عن مارينا حوالي 40 الى 45 كيلومتر ، وصدقيني هو أجمل شواطئ مصر والعالم (لاأبالغ) المكان أكثر من رائع وهو عبارة عن خليج غريب من عدة نواحي:

1) البحر هناك هادئ لدرجة غريبة (كونه خليج) والمياه صافية كالمياه في الكوب! ووهو شاطئ متدرج بمعني الوصول للمياه العميقة مشوار طويل وهو أمر يهم من لا يعرف السباحة والثاني للأطفال الصغار

2) في كل شواطئ الساحل الشمالي (أعني البحر المتوسط) لمصرنا الحبيبة الشمس تشرق من الصحراء وتغرب في البحر إلا هذا الخليج حيث تشرق الشمس من البحر وتغرب الي الصحراء (كون شكل وموقع الخليج منحرف عن البحر المفتوح الذي هو إمتداد لشاطئ مارينا وعايدة وعموما السباحة في شاطئ مارينا أو البحر المفتوح خطر جدا جدا حتى لمحترفي السباحة كون التيارات المائية والأمواج عنيفة للغاية معظم أوقات السنة)

3) بلا مبالغة هو أنظف شواطئ البحر المتوسط (من حيث التلوث) وبحار العالم ورماله بيضاء وناعمة كدقيق القمح بلا خداع! ولذلك أسميه الشاطئ البكر! وكم أتمنى أن يظل كذلك

4) في هذا الخليج العملاق لا يوجد إلا فندق واحد متواضع المستوي يسمي "فندق العلمين" نسبة إلا "موقعة العلمين" إبان الحرب العالمية الثانية، وشاطئ وخليج "سيدي عبد الرحمن" قاصر على نزلاء الفندق وهم أعدادهم قليلة عموما (فالفندق صغير)

4) أفضل وقت للأستحمام للسيدات هو من وقت الشروق حتى السابعة صباحا (والغريب ان المياه دافئة للغاية في هذا الوقت)

وأخيراً أتمنى لك طيب المقام هنا وفي مارينا و سيدي عبد الرحمن ورحلة سعيدة

والسلام على "سيدي عبد الرحمن" وهو يسمي "بسيدي عبد الرحمن أبو بطيخة"! كما يسميه إخواننا أعراب وبدو المنطقة ، وله قصة أغرب من الخيال حيث يقولون ان عبد الرحمن هذا توفي مقتولاً ! وأخفي قاتله الجثة في مكان مجهول في الصحرائ المترامية وذات يوم وجدوا رأس الرجل داخل بطيخة! *11* والله أعلم

تحياتي لكي وللجميع

Mango
27-05-2004, 09:58 PM
شكرا لكم جميعا .. بس حبيت اسال قبل اروح عشان من باب العلم بالشيء (يعني بالعربي ما اروح على عمايا) .. عموما احنا مازلنا مترددين ما بين قضاء الفتره (12 يوم) في القاهره او في مارينا .. مازالت المشاورات والمناقشات قائمه والى الان لم نصل الى نتيجه .
بس صراحه من كلامكم كذا عن مارينا انه ما يطمن .. بالنسبه لمراقيه انا اسمع عنها في الافلام بس برضه ما شفتها ولا اعرف احد راحها انا ححطها في البال اذا جات فرصه اني ازورها ... اما سيدي عبدالرحمن فانا اول مره اسمع عنها ومن كلامك اخوي الاسكندراني انها حاجه بجد فيها ابداع .
حمستني..
بس في حاجه مهمه انتو نسيتوها ... كووولكم لازم تعزموني لما اجي :p ولا اييييييييييييييييه ؟؟

شـــــــــــــــــــــــــــكـــــــــــــــــرا لكم محمد-مسلم-شودي-سلوى-بنت مصر- والاسكندراني :) نخدمكم في الافراح

muslim
27-05-2004, 10:18 PM
مصر البيت بيتكم .. و يا هلا فيكم بمصر
انتوا اهل البلد و حنا الضيوف .
و ارحبوا .

Eskandarani
27-05-2004, 11:41 PM

أختي الفاضلة Mango أهلاً بيكي من جديد، شوفي يا أختي الكريمة مارينا زيها زي أي مصيف في العالم بمعني شاطئ ومايوهات بمعنى انه فيه خدش للحياء والدين زي شاطئ النخيل أوغيره في جدة وهو أمر لم أقبله شخصيا ولن تقبليه أنت ومش بتاعنا ! بجانب أن مارينا ليس بها فنادق بمعنى فنادق (فيه حاجة كده زي البنسيون أو زي ما يسموه بالإنجليزية Motel وبالتأكيد لا يصلح لكم، والسكن هناك كله في شاليهات وفيلات وقصور (قد تستعجبين عند رؤيتها وتعتقدين أنك مش في مصر)المهم ربنا يرزق الجميع التقوى وبعدها المال، يعني في مارينا حا تسكنوا في شاليه أو شقة أو فيلا (مفروشة) بالإيجار اليومي أو الإسبوعي (أسعارها مبالغ فيها) وهذه يمكن تأجيرها من السماسرة (بالقاهرة)وأنا لا أنصح بالسكن فيها لأنها ليس بها شئ غير معتاد بمعنى شاطئ ومطاعم ومحلات (غالية) وإنتهينا وأُفضل الإقامة بالإسكندرية ويمكنكم زيارة مارينا وسيدي عبد الرحمن زيارة اليوم الواحد من الصباح الباكر ثم العودة للإسكندرية في المساء على الأقل هناك أشياء تتعمل من تمشية على الكورنيش الرائع او التسوق او ما شئت

عموما هناك عدة فنادق قريبة من مارينا زي هيلتون برج العرب (الأفضل) وفندق عايدة وقرية أتيك وغيرهم ولكن مرة أخرى شواطئهم خطرة وبكل المقاييس ليس هناك مثل شاطئ "سيدي عبدالرحمن" أما مراقية و ماربيا وغيرهم كثير فلا يستحقوا حتى الزيارة ! (راحت عليهم)

أرجوك لو إحتجتي أي معلومة أخرى عن الفنادق أو خلافه فلا تترددي وعلى عيني ورأسي، المهم أنك وأسرتك الكريمة تسعدوا بزيارة الإسكندرية (أولاً!) ثم القاهرة (رابعاً) المهم عدم التردد و سرعة إتخاذ القرار لأن الطائرات مزدحمة للغاية وكذلك الفنادق بالتالي

تحياتي وإيديك على "الفيزيتا" بالطلياني الإسكندراني يعني "الأتعاب" بالعربي !

Mango
29-05-2004, 10:08 PM
خلاص ولا يهمك الفيزيتا ارسلها على ايميلك ...

بس قلي من فين عرفت عن شاطئ النخيل عندنا؟؟ هو وصلت اخباره لعندكم؟؟

Eskandarani
29-05-2004, 11:05 PM

الأخت الكريمة Mango بالمناسبة أنا إسكندراني فعلاً واقيم وأعمل حاليا في جدة

سموره
03-06-2004, 01:04 AM
اختي العزيزه مانجو اولا هتشرفي مصر وتنوريها وانا عندي الجابه لسؤالك هو فعلا في مكان مخصص للمحجبات وعملوا جديد هو عباره عن حمام سباحه مغلق وومخصص فقط للسيدات .*8*

دموع القلب
04-06-2004, 02:01 PM
اهلا مانجو

اولا مصر تتنور بيكى حبيبتى

اما عن سؤالك

مارينا فعلا مدينة على الساحل الشمال

بس للاسف مافيهاش مكان للمحجبات

واساسا مش بتنام

بمعنى انه حتى الساعة 5 الفجر او 6

هتلاقى بشر صاحيين

انا قضيت فيها معظم الصيف

بس هى كمدينة فهى رائعة ومتكاملة الخدمات

اما عن حمام السباحة الجديد دة

انا معرفش بصراحة ايه نظامه

لانى لما بروح مصيف احب انزل البحر مش حمام سباحة

لانه مش هيفرق عن النادى لو نزلته

Mango
05-06-2004, 05:18 PM
سموره انتي متاكده من كلامك؟؟ ياويلك لو رحت هناك واتورطت وما لقيت الكلام اللي قلتيله عنه ؟؟ انتي لازم تعطيني عنوانك عشان لو ما طلع كلامك صح حاتسلتح عليكي واخليكي انتي تمشّيني طول الاجازه *9* .. بمزح معاكي يا عسل *5* بس عموما خلاص حنروح ع القاهره عدل .. مارينا استبعدناها تقريبا من جدولنا *7* ..

دموع القلب شكرا يا ستي على اهتمامك :)

شكرا سموره وجهزي نفسك حطب عليكي.. انتي اللي جبتيه لنفسك *5*

تحياتي لاهل منتدى ابناء مصر كوووولهم *3*

سموره
05-06-2004, 05:30 PM
سموره انتي متاكده من كلامك؟؟ ياويلك لو رحت هناك واتورطت وما لقيت الكلام اللي قلتيله عنه ؟؟ انتي لازم تعطيني عنوانك عشان لو ما طلع كلامك صح حاتسلتح عليكي واخليكي انتي تمشّيني طول الاجازه *9* .. بمزح معاكي يا عسل *5* بس عموما خلاص حنروح ع القاهره عدل .. مارينا استبعدناها تقريبا من جدولنا *7* ..

دموع القلب شكرا يا ستي على اهتمامك :)

شكرا سموره وجهزي نفسك حطب عليكي.. انتي اللي جبتيه لنفسك *5*

تحياتي لاهل منتدى ابناء مصر كوووولهم *3*

تنوري يا مانجو وتشرفي ويسعدني يا ستي افسحك في مصر بس ما ترجعيش في كلامك*8* وممكن تروحي مرسي مطروح او سيدي عبد الرحمن. بس علي فكره انا متاكده من موضوع حمام السباحه المخصص للسيدات

Mango
05-06-2004, 11:09 PM
كلك ذوق :)