المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يوميات عاطل تقدم .. الحل فى الزنزانة !! .



sad man
19-08-2009, 05:24 PM
http://www.la3younk.com/images/x9p83w2mnpox1vcxq1.gif (http://www.la3younk.com/viewer.php?file=x9p83w2mnpox1vcxq1.gif)



الحل فى الزنزانه !!
=======
ها قد هل الشهر الكريم مجددا يطرق الابواب ... يطرق الباب لكل ضال يريد الهداية ... وما أكثر الضالون هذه الايام ... والعبد لله اولهم .. فالسبب الرئيسى فى طريق الضلال هو العطولية ... وعلى رأى المثل .. العطولية مسئولية ... والعطولية هذا الايام تتسبب فى مشاكل جمة للشباب اولها مشكلة المادة ... المادة يعنى القرش بالبلدى .. وعلى رأى المثل بارضو .. معاك قرش تسوى قرش ... لذلك قررت انا العبد لله .. ان يبقى معايا قرش !!
فقد تقدمت مؤخرا للعديد من اختبارت الوظائف المتعددة .. والحمد لله كان معظم المديرين الذين قابلتهم يتعاملون معى بمنتهى الشفافية .. حيث دائما ماكنت اسمع منهم الجملة الشهيرة ... سيب ورقك وهانبقى نتصل بيك !!
وقد كان ... قدمت ورقى فى أكثر من 30 مكان ... ووظائف اشكال والوان .. لوظيفة محاسب مرة .. ولوظيفة مبرمج كمبيوتر مرة .. وللعمل فى البنك مرة .. وللعمل فى الشركات الخاصة مرة ... حتى جاء الخبر اليقين على موبايلى حيث جائنى صوت ناعم لفتاة .. صوت يرقرق بمنتهى الحنية يقول : الو
انا : ايوااااااااااااااااااا
الموظفة : الاستاذ عاطل الشحات ؟؟
انا : ايوة يا فندم .. مين معايا ؟
الموظفة : احنا شركة "زغزغينى يا فانلة" لصناعة المنسوجات ... حضرتك كنت قدمت ورقك لوظيفة محاسب فى الشركة ..
انا بلهفة : آه فعلا .. اتفضلى يا فندم كملى كلامك ...
الموظفة : فى الحقيقة حضرتك اتقبلت وكل حاجة .. بس فى وظيفة مساعد ترزى !!
انا بصدمة : نعم ؟؟؟؟ ... مساعد ترزى ؟؟ ... يعنى مش ترزى حتى ؟!!!
الموظفة : حضرتك لو اثبتت كفاءة ممكن قدام يبقى ليك مستقبل حلو فى شغلانة ترزى وممكن مع الوقت تبقى كبير ترزية قد الدنيا !!
انا : طاب والله عال عال .. كبير ترزية ... ده ( مامى ) هاتفرح اوى لما تعرف .. طب حضرتك بالنسبة للمرتب هايبقى قد ايه ؟!!
الموظفة : والله ده المفروض تعرفه لما تيجى ... بس هو عموما مش هايقل عن 145 جنيه .. يعنى ماتخافش !!
انا مبديا الاقتناع : لا ده انا كدة آجى وانا حاطط فى بطنى بطيخة صيفى !!
الموظفة : آه .. بس اوعى تطلع البطيخة حمرا !!
انا بأستغراب : اشمعنى ؟!!
الموظفة : اصل المدير زملكاوى ... نياهاهاهاهاهاهاها
انا بيأس : واضح انى هاقضى معاكوا ايام فى غاية الروعة !!
الموظفة : طبعا يا فندم .. مش هاتشتغل فى " زغزغينى يا فانلة " ؟!! ... نياهاهاهاها
انا بنرفزة : ادينى حد كبير اكلمة يا شاطرة !!