المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حقيقة أحلام الأطفال :-

Mrs. Virgo
23-09-2002, 06:22 AM
تدور أحلام الأطفال غالباً فى إطار متعلق بالأحداث التى مرت على الطفل فى اليوم السابق على الحلم.
ومن المرجح أن السبب فى ذلك, هو أن رغبات الطفل تلح عليه فى أحلامه, ليحقق فى حلمه ما لم يستطع تحقيقه فى الواقع فى اليوم المنتهى.
مثلا.. من الممكن أن يكون قد فشل فى التغلب على أمر ما، أو لم يستطع حل مسألة دراسية فيتغلب عليها فى حلمه.
كما أن الطفل الذى يحب القراءة والاطلاع قبل نومه قد يتأثر بما يقرأ, ويحلم أنه بطل إحدى هذه القصص, ويتقمص شخصية البطل, ويرى نفسه فيها ويحلم أنه هو بالفعل.

milly
23-09-2002, 06:45 AM
شكرا Miss. Virgo
ويارب تحقق كل احلام الاطفال واحلام الكبار كمان.....

وادكول مش معقول
23-09-2002, 07:26 AM
من بقك لباب السما يا ميلي لان نفسي من زمان بصراحة ابقي زي .....

سندباد

والف الدنيــــــــــــــــــــ:31:ــــــــــــــــــا لحد ما ادوخ زي ما بدوخ من الملاهي

:31: :31: :31: :31: :31: :31: :31: :31: :31: :31:

Mrs. Virgo
01-10-2002, 08:22 AM
يا نهار أبيض .......... إنت لسه فاكر نفسك طفل :D

saroo02
01-10-2002, 01:15 PM
مواقف إية هي الاطفال بيبقي عندها مواقف تتاثر بيها الطفل كل إلي عاوزة هو يلعب وي بس
ممكن الحجات دي علي الكبار :eek:

Mrs. Virgo
04-11-2002, 10:26 AM
غلط وأكبر غلط ........ إننا نفتكر أن الطفل ..
عايز ياكل ويلعب وبس ................................

صدقني ..... الأطفال بيفهموا ، وبيحسوا وبيفكروا ...
وبيعوزوا حاجات زينا بالظبط إحنا الكبار ...............

يعني بيعوزوا حد يسمع كلمهم المش مفهوم منه حاجه خالص ..
وحد يتكمل معاهم بنفس لغتهم ....... وحاجات كده كثير ......:rolleyes:

heba
04-11-2002, 11:47 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
اخ سارو الأطفال فى منتهى الذكاء ذكاء يناسب تفكيرهم و لهم مواقف كثيره يعجز امامها الكبير الطفل عالم الطفوله زى ما تفضلت فيرجو و قالت انه محتاج حد يتكلم لغتهم فماذا تقول عندما يذهب الطفل لأحد والديه الذى يحقق مطالبه اكثر لكى يحث الطرف الآخر على تلبية مطالبه فهذا موقف و هو نوع من الغيظ الطفولى لأنه لو فعل ذلك احد الكبار نقول عليه يتصرف كالأطفال 00

saroo02
04-11-2002, 02:57 PM
طيب وانلا صغير كنت بحلم ابقي هركليز معني ذلك إني كنت مقهور والناس بيضربوني علي فكرة انا مبتخنقشي اصلا
وفيه ولد صغير اعرفة بيحلم إنة كمثري تقدري تقليلي بقي دي مقهور من إية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههههههه
:D :D :D